Мета цього уроку:
ознайомити учнів з видами орнаментів, які використовуються у вишивці, поняттями «рапорт», «композиція»; дати поняття про символи в українській народній вишивці;
розвивати в учнях творчі здібності, естетичний смак, навички свідомого дотримання правил безпечного виконання роботи;
виховувати самостійність, акуратність при виконанні практичної роботи; виховувати повагу до культурних традицій українського народу.
Тема: Орнамент та види орнаментів.
Рапорт. Поняття про композицію у вишивці.
Мета:
Матеріали та інструменти: демонстраційний матеріал (журнали вишивки, вироби, оздоблені вишивкою, додаткова література), інструктивні картки, ножиці, клей, зразки орнаментів та символів.
Дидактичний матеріал: роздатковий матеріал.
Обладнання: комп’ютер, плазма, презентація, відео.
Міжпредметні зв’язки: математика (геометричні фігури), образотворче мистецтво (композиція), природознавство.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Гра «Вибери правильну відповідь» (роздати картки)
Для повторення вже вивченого пограємо в гру. Виконуємо завдання мовчки: хто перший підніме картку з буквою правильної відповіді, тому - наліпка.
а) справа наліво;
б) зліва направо;
в) зверху вниз.
2. Як називають зображений шов?
а) тамбурний;
б) петельний;
в) строчка.
3. Як відміряти нитку?
а) навколо ліктя;
б) навколо коліна.
4. Чи зав`язують вузлик під час вишивання?
а) ні б) так.
5. Під час роботи світло має падати:
а) справа;
б) зліва;
в) зверху
Прийом «Мікрофон».
Пропоную дітям сказати, чого вони очікують від сьогоднішнього уроку, тема якого записана на дошці та в зошитах.
II. Мотивація навчальної діяльності.
III. Актуалізація знань і вмінь учнів.
Прийом «Асоціативний кущ».
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Мета сьогоднішнього уроку поповнення багажу знань поняттями:
Учні записують у зошити значення слова «орнамент», це візерунок, в якому повторюються у ритмічному чергуванні різні елементи.
Розрізняють такі види орнаментів:
Рапорт найменша частина орнаменту, що рівномірно повторюється.
Якщо уважно придивитись до хитромудрих візерунків народних вишиванок, то можна побачити гармонічно поєднані між собою трикутники, круги, прямі і ламані лінії. Але для наших пращурів це були символічні зображення сонця, землі, води.
Люди не тільки зображували ці знаки-символи, але й уміли читати написане цими знаками.
Древні слов’яни зображували поле у вигляді ромба з крапкою, гори у вигляді трикутників, землю прямими лініями, воду хвилястими або ламаними лініями. Символічне значення мала і людська фігура.
Мали своє трактування і зображення «виноград» символ родинного щастя; «барвінок» символ кохання; «бджілка» працелюбності; «ластівка» символ доброї звістки, тощо.
Композиція складання окремих частин в одне ціле в певному порядку, розміщення і взаємодія складових частин узору.
Розглядаємо інструкційні картки з видами орнаментів: геометричних, рослинних, зооморфних, антропоморфних. Розмічаємо рапорт узору.
(Пояснюю учням символи у вишивці.)
Учні роздивляються інструкційні картки з символами, розміщують зразки у робочих зошитах.
2. Практична робота в групах. Створення композиції рушника.
Гра-лото «Склади орнамент»
У вас є картки, на яких зображено фрагменти орнаментів. Використовуючи мотиви, розробіть орнамент. Працюємо в групах.
I група – створення орнаменту для вишивання вільними декоративними швами.
I I група – створення орнаменту для вишивання лічильними швами (технікою хрестик). Учні виконують ескіз орнаменту в колі, квадраті, прямокутнику, смузі (за вибором) у такій послідовності: РОЗДАТИ УЧНЯМ КАРТКИ ІЗ ПОСЛІДОВНІСТЮ ВИКОНАННЯ ЕСКІЗУ ОРНАМЕНТУ.
А) Вибір форми та розміру ескізу орнаменту.
Б) Визначення геометричного центру та осі симетрії.
В) композиційне розташування елементів орнаменту.
Г) Лінійний малюнок орнаменту.
Д) Виконання ескізу в кольорі.
Є) Перевірка й доробка ескізу.
Прийом «Коло ідей».
Учні отримують однакові завдання:
Приступаючи до виконання практичної роботи, повторити правила безпечної роботи з ножицями.
Поки учні складають композиції рушників, пояснюю учням додаткові задачі композиційного об’єднання орнаментів та символів.
Прийом «Вчитель»
Після виконання завдання учні самостійно перехресно оцінюють роботи в балах (до 9 балів).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
На сьогоднішньому уроці ви отримали багато нових відомостей про історію вишиванки, види орнаментів, символів, ознайомилися з композицією у вишиванці.
Прийшов час пересвідчитися, чи справдилися наші очікування від уроку.
Прийом «Один за одним»
а) співати, б) танцювати, в) вишивати (вишивати);
2. Підбиття підсумків.
3. Мотивація оцінок (зробити висновки, зауваження).
4. Відмітити кращих учнів, їх досягнення.
VII. Домашнє завдання.