Урок "Орнамент та види орнаментів. Рапорт. Поняття про композицію у вишивці."

Про матеріал

Мета цього уроку:

ознайомити учнів з видами орнаментів, які використовуються у вишивці, поняттями «рапорт», «композиція»; дати поняття про символи в українській народній вишивці;

розвивати в учнях творчі здібності, естетичний смак, навички свідомого дотримання правил безпечного виконання роботи;

виховувати самостійність, акуратність при виконанні практичної роботи; виховувати повагу до культурних традицій українського народу.

Перегляд файлу

Тема: Орнамент та види орнаментів.

Рапорт. Поняття про композицію у вишивці.

Мета:

  • ознайомити учнів з видами орнаментів, які використовуються у вишивці, поняттями «рапорт», «композиція»; дати поняття про символи в українській народній вишивці;
  • розвивати в учнях творчі здібності, естетичний смак, навички свідомого дотримання правил безпечного виконання роботи;
  • виховувати самостійність, акуратність при виконанні практичної роботи; виховувати повагу до культурних традицій українського народу.

Матеріали та інструменти: демонстраційний матеріал (журнали вишивки, вироби, оздоблені вишивкою, додаткова література), інструктивні картки, ножиці, клей, зразки орнаментів та символів.

Дидактичний матеріал: роздатковий матеріал.

Обладнання: компютер, плазма, презентація, відео.

Міжпредметні зв’язки: математика (геометричні фігури), образотворче мистецтво (композиція), природознавство.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Хід уроку

I. Організаційний момент

  1. Підготовка до уроку.
  2. Відомості про відсутніх.

Гра «Вибери правильну відповідь» (роздати картки)

Для повторення вже вивченого пограємо в гру. Виконуємо завдання мовчки: хто перший підніме картку з буквою правильної відповіді, тому - наліпка.

  1. Шов «уперед голку» виконують:

а) справа наліво;      

б) зліва направо;

в) зверху вниз.

2. Як називають зображений шов?

а) тамбурний;

     б) петельний;    

в) строчка.

3. Як відміряти нитку?

 а) навколо ліктя;    

б) навколо коліна.

4. Чи зав`язують вузлик під час вишивання?

  а) ні          б) так.

5. Під час роботи світло має падати:


а) справа;

 б) зліва;    

в) зверху


Прийом «Мікрофон».

Пропоную дітям  сказати, чого вони очікують від сьогоднішнього уроку, тема якого записана на дошці та в зошитах.

II. Мотивація навчальної діяльності.

III. Актуалізація знань і вмінь учнів.

Прийом «Асоціативний кущ».

  • Пропоную учням проаналізувати, які асоціації викликають у них слово «вишиванка».
  • Які прості вишивальні шви ви вже знаєте і вмієте вишивати.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Мета сьогоднішнього уроку поповнення багажу знань поняттями:

  • орнамент і його види;
  • рапорт орнаменту;
  • уявлення про символи в українській народній вишивці;
  • поняття про композицію.

Учні записують у зошити значення слова «орнамент»,  це візерунок, в якому повторюються у ритмічному чергуванні різні елементи.

Розрізняють такі види орнаментів:

  • геометричний (для створення малюнку використовують трикутники, квадрати, кола, овали, хрестики, тощо);
  • рослинні (спрощене зображення квітів, ягід, листя, стебел), наприклад, листя дубу,;
  • зооморфні, символічні зображення тварин, птахів, комах (кінь, голуб, сова, метелик);
  • антропоморфні, відтворюючі зображення людей.

Рапорт  найменша частина орнаменту, що рівномірно повторюється.

Якщо уважно придивитись до хитромудрих візерунків народних вишиванок, то можна побачити гармонічно поєднані між собою трикутники, круги, прямі і ламані лінії. Але для наших пращурів це були символічні зображення сонця, землі, води.

Люди не тільки зображували ці знаки-символи, але й уміли читати написане цими знаками.

Древні слов’яни зображували поле у вигляді ромба https://fc.naurok.com.ua/000d0o-7630/003.jpgз крапкою, гори у вигляді трикутників, землю прямими лініями, воду хвилястими або ламаними лініями. Символічне значення мала і людська фігура.

Мали своє трактування і зображення «виноград» символ родинного щастя; «барвінок»  символ кохання; «бджілка»  працелюбності; «ластівка» символ доброї звістки, тощо.

Композиція  складання окремих частин в одне ціле в певному порядку, розміщення і взаємодія складових частин узору.

Розглядаємо інструкційні картки з видами орнаментів: геометричних, рослинних, зооморфних, антропоморфних. Розмічаємо рапорт узору.

(Пояснюю учням символи у вишивці.)

Учні роздивляються інструкційні картки з символами, розміщують зразки у робочих зошитах.

2. Практична робота в групах. Створення композиції рушника.

Гра-лото «Склади орнамент»

У вас є картки, на яких зображено фрагменти орнаментів.  Використовуючи мотиви, розробіть орнамент. Працюємо в групах. 

I група – створення орнаменту для вишивання вільними декоративними швами.

I I група – створення орнаменту для вишивання лічильними швами (технікою хрестик). Учні виконують ескіз орнаменту в колі, квадраті, прямокутнику, смузі (за вибором) у такій послідовності: РОЗДАТИ УЧНЯМ КАРТКИ ІЗ ПОСЛІДОВНІСТЮ ВИКОНАННЯ ЕСКІЗУ ОРНАМЕНТУ.

А) Вибір форми та розміру ескізу орнаменту.

Б) Визначення геометричного центру та осі симетрії.

В) композиційне розташування елементів орнаменту.

Г) Лінійний малюнок орнаменту.

Д) Виконання ескізу в кольорі.

Є) Перевірка й доробка ескізу.

Прийом «Коло ідей».

Учні отримують однакові завдання:

  • створити концепцію рушника;
  • зробити пояснення обраних орнаментів;
  • обмінятись ідеями рушників, внести додаткові елементи до обраної концепції.

Приступаючи до виконання практичної роботи, повторити правила безпечної роботи з ножицями.

Поки учні складають композиції рушників, пояснюю учням додаткові задачі композиційного об’єднання орнаментів та символів.

Прийом «Вчитель»

Після виконання завдання учні самостійно перехресно оцінюють роботи в балах (до 9 балів).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

На сьогоднішньому уроці ви отримали багато нових відомостей про історію вишиванки, види орнаментів, символів, ознайомилися з композицією у вишиванці.

Прийшов час пересвідчитися, чи справдилися наші очікування від уроку.

Прийом «Один за одним»

  • яким часом датуються найдавніші знайдені вишиті тканини? (1 ст. н.е.);
  • ким започатковано навчання вишиванню у школах при монастирях? (Княжна Анна);
  • здавна вважали невмілою ту дівчину, яка не вміла:

а) співати, б) танцювати, в) вишивати (вишивати);

  • які існують види орнаментів?
  • для чого потрібна композиція?
  1. Підсумок уроку.
  1. Прийом «Незакінчене речення»:
  • сьогодні ми вивчили…
  • найбільше мені сподобалося…
  • для мене було новим дізнатися…

2. Підбиття підсумків.

3. Мотивація оцінок (зробити висновки, зауваження).

4. Відмітити кращих учнів, їх досягнення.

VII. Домашнє завдання.

  • зошит; тканина; нитки для вишивання; робоча коробка.

 

docx
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
4674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку