Метаою уроку є розширити знання учнів з обробки країв
вишитого виробу; навчити виконувати обробку
країв виробу підрубувальним швом; виховувати акуратність під час виконання вишивки, удосконалювати практичні навички учнів з обробки країв виробу, розвивати естетичний смак учнів, виховувати взаємоповагу, доброзичливість.
Тема. Остаточна обробка вишитого виробу.
Догляд за вишитими виробами.
Особливості волого-теплової обробки вишитих виробів.
Мета: розширити знання учнів з обробки країв
вишитого виробу; навчити виконувати обробку
країв виробу підрубувальним швом; виховувати акуратність під час виконання вишивки, удосконалювати практичні навички учнів з обробки країв виробу, розвивати естетичний смак учнів, виховувати взаємоповагу, доброзичливість.
Обладнання: зразки виробів, ілюстрації з журналів.
Інструменти та матеріали: вишиті вироби, нитки, голка, ножиці, праска, лінійка.
Основні поняття: підрубувальний шов, підігнутий і підшитий рубці.
Тип заняття: комбіноване.
Хід заняття
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
- Опишіть відомі вам способи обробки країв вишитого виробу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вишитий виріб виглядає досконало та завершено, якщо його краї оброблені відповідним чином. Тому цій обробці слід приділити певну увагу. Підрублювання країв виробу мережкою не тільки сприяє запобіганню обсипанню ниток тканини, а й надає виробу вишуканого вигляду.
Розповідь учителя.
Кожний вишитий виріб вимагає відповідного оформлення. Краї вишитого виробу можна обробити, використовуючи підрубувальні шви. Цими швами підшивають підігнуті зрізи виробів .
Підрубувальні шви можна виконуват и з лицьового боку кольоровими нитками, що водночас і прикрашає виріб.
Обробка країв рубцями (підігнутими і підшитими) є складнішою й декоративнішою. Ширина рубця залежить від виду виробу. Так, для підшивання блузок рубці можуть бути вузькими, до 0,5 см; для серветок
- 1 -1,5 см, для рушників і скатертин -2-3 см, для суконь, спідниць – 4-6 см.
2. Остаточна обробка вишитого виробу
Остаточна обробка вишитого виробу включає прання й прасування. Ці операції варто проводити дуже обережно, щоб не зіпсувати вишивку.
Прання проводять у теплій воді з використанням м'яких миючих засобів. Вишиті вироби не можна терти, викручувати. Вироби полощуть у теплій, а потім у холодній воді з додаванням оцту. Випраний виріб загортають у рушник, потім просушують на горизонтальній поверхні, надавши йому правильної форми. Вироби, виготовлені з натуральних тканин, можна підкрохмалити.
Прасують вишиті вироби з виворітного боку, поклавши їх на м'яку товсту тканину, не дуже гарячою праскою уздовж ниток основи. Залишають виріб у розправленому вигляді до повного вихолодження.
ІV. Практична робота. Обробка країв серветки. Остаточна обробка виробу
Інструменти та матеріали: вишитий виріб, нитки, голка, ножиці, праска.
Послідовність виконання:
а) складіть виріб по діагоналі лицьовими боками всередину, швом «назад голка» (або на швейній машині) прошийте кути, не доходячи до країв на 0,5 см (рис 2, а, б);
б) відріжте в кутах надлишки тканини (рис. 2, в);
в) виріб розкладіть, надавши йому заданої форми, шов розпрасуйте, краї підігніть на виворітний бік, запрасуйте (рис. 2, г).4
2. Виріб виверніть на лицьовий бік, заметайте підігнуті краї (рис. 2, д)
3.Уздовж підігнутих країв висмикніть по 2 - 3 нитки тканини й підшийте краї мережкою «одинарний прутик» (рис. 2, е).
4.Виконайте остаточну обробку виробу: виперіть, у разі необхідності підкрохмальте, пропрасуйте. (Ці операції можна виконати вдома.)
а б в г
д е
Рис.2
V. Підсумки заняття
На цьому етапі заняття відбувається обговорення результатів роботи. За необхідності вчитель коригує оцінки, виставлені учнями.
VІ. Домашнє завдання
Підготуватися до оцінювання навчальних досягнень за тематичним блоком «Оздоблення виробів».