Урок. "Орнамент. Витинанка. Прикраса інтер’єру"

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу . Мета:ознайомити учнів з символами, знаками в орнаментах, основними засобами створення декоративної форми: стилізацією, кольором, символом, з процесом узагальнення форми; формувати загальнокультурні компетентності; розвивати вміння аналізувати художні техніки та обирати матеріали для роботи; розвивати інтерес до народного мистецтва, образне мислення, творчі здібності учнів.
Перегляд файлу

      5 клас

Тема: Декоративно – прикладне мистецтво.

Тема уроку: Орнамент. Витинанка. Прикраса інтер’єру.

Мета: ознайомити учнів з символами, знаками в орнаментах, основними засобами створення декоративної форми: стилізацією, кольором, символом, з процесом узагальнення форми; формувати загальнокультурні компетентності; розвивати вміння аналізувати художні техніки та обирати матеріали для роботи; розвивати інтерес до народного мистецтва, образне мислення, творчі здібності учнів.

Очікувані результати:  Учень/учениця

 знає символи, знаки в орнаментах;

уміє створювати орнаментальні композиції;

розуміє засоби художньої виразності декоративно-прикладного мистецтва;

стилізує природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій;

 усвідомлює значення творів декоративно-прикладного мистецтва у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу.

Тип уроку: комбінований.

C:\Users\Admin\Desktop\Без названия.pngОбладнання: для учнів: білий папір А4, ножиці, клей, шаблони витинанок, комплект різнокольорових смайликів на кожного учня.

Картинки по запросу смайлик красныйКартинки по запросу смайлик желтыйКартинки по запросу смайлик зеленый спокойныйC:\Users\Admin\Desktop\smiley_PNG158.png 

 

 

для вчителя: комп’ютер, проектор.

Хід уроку:

  1. Організаційний етап.

Привітання, відмічання відсутніх.

 

  1. Психологічна настанова на урок.

Слово вчителя. Сьогодні на уроку нам знадобляться (називає, діти показують пальцями):

  • Очі. Для чого? Уважно дивитися;
  • Вуха. Для чого? Слухати;
  • Голова. Для чого? Думати;
  • Губи. Для чого? Висловлювати думки;
  • Руки. Для чого? Працювати;
  • А серце? Щоб розуміти прекрасне.
  1. Актуалізація опорних знань.

Питання для учнів.

Що таке декоративно - прикладне мистецтво? (Мистецтво прикрашення і оздоблення предметів побуту.)

Які види декоративно- ужиткового мистецтва ви знаєте? (Кераміка, художнє різьблення, художнє ковальство, вишивання, мережива, макраме, ювелірне мистецтво, випалювання, писанкарство, витинанка.)

 

 

 

Розгадування кроссенсу (демонструється на екрані). (Додаток 1)

1-2 Китай – «Батьківщина» паперу; 2-3 Папір – Виготовляється з деревини;

3-6 Дерева – Чисте повітря, здоров’я людини; 6-9 Здоров’я, чисте повітря – Краса;

9-8 Краса – Батьківщина; 8-7 Батьківщина – Затишне, тепле, красиве житло;

7-4 Комфортне житло – Вітчизна Україна; 4-1 Найбільша країна Європи – Найбільша країна Азії.

5-2 Витинанка – виготовляється з паперу; 5-6 Витинанка – сприяє духовному здоров’ю; 5-8 Витинанка – асоціюється з Батьківщиною; 5-4 Витинанка – Українське мистецтво.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь. Аналіз декоративних форм. (Супроводжується демонстрацією на екрані)

Слово вчителя. Розгляньте твори декоративно-ужиткового мистецтва. Чим декоративне зображення відрізняється від реалістичного? Порівняйте реалістичне зображення з декоративним.

Картинки по запросу узоры из бумагиКартинки по запросу ромашка фото 

 

 

        Рослинні орнаменти.

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу узоры стилизованых птицТваринні орнаменти.

Картинки по запросу лошадь фото    

 

Картинки по запросу лебедь фото 

 

 

 

 

Комбіновані орнаменті – поєднання тварин, птахів з рослинами.

Особливістю творів декоративного мистецтва є те, що форма, малюнок, кольори спрощуються, тобто стилізуються.

 

Картинки по запросу длинные узоры из бумагиC:\Users\Admin\Desktop\2a9d038e2ba28079fed772a9571fbca3.jpg.jpgУчням пропонується передивитися зображення орнаментів в супроводі мелодії І. Баха «Жарт».

 

 

 

 

Картинки по запросу узоры из бумагиКартинки по запросу узоры из бумаги 

 

 

 

Що спільного між музикою та орнаментом? (Повторюваність елементів, ритмічність, взаємозв’язок, один елемент гармонійно переходить в другий.)

Що таке орнамент? (Візерунок, побудований на ритмічному чергуванні елементів.)

А чи знаєте ви, що раніше (та й в наш час) в орнаментах і візерунках була зашифрована певна інформація за допомогою символів і знаків?

Створюючи візерунки для прикрашення предметів побуту, люди з глибокої давнини користувалися умовними знаками — символами, де кожна лінія чи фігура мала певне значення.

Картинки по запросу древнегреческий орнамент меандрНайпоширенішим знаком, що використовували наші пращури при оформленні ваз, килимів, зброї, різьбленні по дереву, вишивці, а також в писанкарстві, має назву «давньогрецький меандр», або «безкінечник». Хвиляста лінія, що не має ні початку, ні кінця, символізує безкінечність і ритмічність руху води, життя, усього світу.

Похожее изображение 

 

 

 

Пряма горизонтальна лінія означала землю, це ознака повного спокою.

http://www.tvorchistvo.ru/wp-content/uploads/2014/12/img5-e1418494971999.jpgХвилястими лініями позначається вода (річки, озера). Вода в уявленнях предків була матір’ю. З’єднані трикутники — гори.

Коло — символ Сонця. Воно може бути із крапками

 або хрестом всередині, а також у вигляді кола з

променями, пізніше його зображують

восьмипелюстковою розеткою або квіткою.

Ромб – символ землі і родючості.

З гачками і крапочками він представляє засіяне поле.

 

Птахи символізували настання весни, врожай та багатство.

 На думку стародавніх людей, пташка — посланець Бога на Землі, отож втілює в собі символи вічності, безсмертності душі.

Картинки по запросу птица в орнаменте 

 

 

Картинки по запросу женская фигура в Ð¾Ñ€Ð½Ð°Ð¼ÐµÐ½Ñ‚ÐµЖіноча фігура символізувала богиню життя, богиню — берегиню.

 

 

 

 

Крім символів, у створенні орнаментів велике значення має їх колір.

Вчитель називає колір, учні обирають відповідний смайлик та на зворотному боці підписують значення цього кольору:

червоний - символізує любов;

жовтий - радість;

зелений - спокій;

блакитний - ніжність;

синій - довіра;

  1. Практична частина.

Слово учителя. Зверніть увагу, що відсутні ще два кольори. Чорний, який не будемо використовувати, тому що він символізував темряву, зло.

А ось білий означає чистоту,  невинність, тому його й візьмемо до роботи.

Повторення правил безпечної роботи ножицями.

Картинки по запросу шаблоны для вытынанок стилизованные птицыУчням пропонується обрати шаблон, або створити візерунок за власним задумом, нанести малюнок на аркуш паперу, вирізати його.

Картинки по запросу шаблоны для вытынанок стилизованные птицыПохожее изображениеКартинки по запросу шаблоны для вытынанок стилизованные птицы 

 

 

Картинки по запросу шаблоны для вытынанок стилизованные птицы 

 

 

 

 

Для створення з витинанок орнаменту повторюємо операцію та з’єднаємо елементи за допомогою клею.

Картинки по запросу шаблоны для вытынанок стилизованные птицыКартинки по запросу шаблоны для вытынанок стилизованные птицыКартинки по запросу шаблоны для вытынанок стилизованные птицы 

 

 

 

Саме в такий спосіб з давнини українці прикрашали свої оселі.

C:\Users\Admin\Desktop\_0030.jpg 

 

 

 

 

 

  1. Рефлексія.

Учитель на дошці зображає символи, діти називають значення:

Картинки по запросу символ солнцаКартинки по запросу символ поляhttp://www.tvorchistvo.ru/wp-content/uploads/2014/12/img5-e1418494971999.jpg 

               Земля;                  Сонце;   Родюче поле;   Гори;

Картинки по запросу символ на узоре женская фигура 

 

  Берегиня.

 

 

Незакінчене речення. Діти готують кольорові смайлики.

«Сьогодні я впізнав(-ла) для себе нове…» Бажаючи висловити власну думку піднімають  червоний смайлик.

«Мені сподобалось те, що…» Жовтий смайлик.

«Орнаменти нам потрібні, щоб…» Зелений смайлик.

«Стилізація тварин та птахів – це…» Синій смайлик.

«Сьогодні я навчився(-лась)…» Блакитний смайлик.  

  1. Підсумки уроку.

Учні презентують свої роботи. Оцінювання.

  1. Домашнє завдання.

В альбомі для малювання створити свій варіант орнаменту на зимові мотиви.

 

docx
Додано
22 березня 2020
Переглядів
1740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку