5 клас
Тема: Декоративно – прикладне мистецтво.
Тема уроку: Орнамент. Витинанка. Прикраса інтер’єру.
Мета: ознайомити учнів з символами, знаками в орнаментах, основними засобами створення декоративної форми: стилізацією, кольором, символом, з процесом узагальнення форми; формувати загальнокультурні компетентності; розвивати вміння аналізувати художні техніки та обирати матеріали для роботи; розвивати інтерес до народного мистецтва, образне мислення, творчі здібності учнів.
Очікувані результати: Учень/учениця
знає символи, знаки в орнаментах;
уміє створювати орнаментальні композиції;
розуміє засоби художньої виразності декоративно-прикладного мистецтва;
стилізує природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій;
усвідомлює значення творів декоративно-прикладного мистецтва у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: для учнів: білий папір А4, ножиці, клей, шаблони витинанок, комплект різнокольорових смайликів на кожного учня.
для вчителя: комп’ютер, проектор.
Хід уроку:
Привітання, відмічання відсутніх.
Слово вчителя. Сьогодні на уроку нам знадобляться (називає, діти показують пальцями):
Питання для учнів.
Що таке декоративно - прикладне мистецтво? (Мистецтво прикрашення і оздоблення предметів побуту.)
Які види декоративно- ужиткового мистецтва ви знаєте? (Кераміка, художнє різьблення, художнє ковальство, вишивання, мережива, макраме, ювелірне мистецтво, випалювання, писанкарство, витинанка.)
Розгадування кроссенсу (демонструється на екрані). (Додаток 1)
1-2 Китай – «Батьківщина» паперу; 2-3 Папір – Виготовляється з деревини;
3-6 Дерева – Чисте повітря, здоров’я людини; 6-9 Здоров’я, чисте повітря – Краса;
9-8 Краса – Батьківщина; 8-7 Батьківщина – Затишне, тепле, красиве житло;
7-4 Комфортне житло – Вітчизна Україна; 4-1 Найбільша країна Європи – Найбільша країна Азії.
5-2 Витинанка – виготовляється з паперу; 5-6 Витинанка – сприяє духовному здоров’ю; 5-8 Витинанка – асоціюється з Батьківщиною; 5-4 Витинанка – Українське мистецтво.
Розповідь. Аналіз декоративних форм. (Супроводжується демонстрацією на екрані)
Слово вчителя. Розгляньте твори декоративно-ужиткового мистецтва. Чим декоративне зображення відрізняється від реалістичного? Порівняйте реалістичне зображення з декоративним.
Рослинні орнаменти.
Тваринні орнаменти.
Комбіновані орнаменті – поєднання тварин, птахів з рослинами.
Особливістю творів декоративного мистецтва є те, що форма, малюнок, кольори спрощуються, тобто стилізуються.
Учням пропонується передивитися зображення орнаментів в супроводі мелодії І. Баха «Жарт».
Що спільного між музикою та орнаментом? (Повторюваність елементів, ритмічність, взаємозв’язок, один елемент гармонійно переходить в другий.)
Що таке орнамент? (Візерунок, побудований на ритмічному чергуванні елементів.)
А чи знаєте ви, що раніше (та й в наш час) в орнаментах і візерунках була зашифрована певна інформація за допомогою символів і знаків?
Створюючи візерунки для прикрашення предметів побуту, люди з глибокої давнини користувалися умовними знаками — символами, де кожна лінія чи фігура мала певне значення.
Найпоширенішим знаком, що використовували наші пращури при оформленні ваз, килимів, зброї, різьбленні по дереву, вишивці, а також в писанкарстві, має назву «давньогрецький меандр», або «безкінечник». Хвиляста лінія, що не має ні початку, ні кінця, символізує безкінечність і ритмічність руху води, життя, усього світу.
Пряма горизонтальна лінія означала землю, це ознака повного спокою.
Хвилястими лініями позначається вода (річки, озера). Вода в уявленнях предків була матір’ю. З’єднані трикутники — гори.
Коло — символ Сонця. Воно може бути із крапками
або хрестом всередині, а також у вигляді кола з
променями, пізніше його зображують
восьмипелюстковою розеткою або квіткою.
Ромб – символ землі і родючості.
З гачками і крапочками він представляє засіяне поле.
Птахи символізували настання весни, врожай та багатство.
На думку стародавніх людей, пташка — посланець Бога на Землі, отож втілює в собі символи вічності, безсмертності душі.
Жіноча фігура символізувала богиню життя, богиню — берегиню.
Крім символів, у створенні орнаментів велике значення має їх колір.
Вчитель називає колір, учні обирають відповідний смайлик та на зворотному боці підписують значення цього кольору:
червоний - символізує любов;
жовтий - радість;
зелений - спокій;
блакитний - ніжність;
синій - довіра;
Слово учителя. Зверніть увагу, що відсутні ще два кольори. Чорний, який не будемо використовувати, тому що він символізував темряву, зло.
А ось білий означає чистоту, невинність, тому його й візьмемо до роботи.
Повторення правил безпечної роботи ножицями.
Учням пропонується обрати шаблон, або створити візерунок за власним задумом, нанести малюнок на аркуш паперу, вирізати його.
Для створення з витинанок орнаменту повторюємо операцію та з’єднаємо елементи за допомогою клею.
Саме в такий спосіб з давнини українці прикрашали свої оселі.
Учитель на дошці зображає символи, діти називають значення:
Земля; Сонце; Родюче поле; Гори;
Берегиня.
Незакінчене речення. Діти готують кольорові смайлики.
«Сьогодні я впізнав(-ла) для себе нове…» Бажаючи висловити власну думку піднімають червоний смайлик.
«Мені сподобалось те, що…» Жовтий смайлик.
«Орнаменти нам потрібні, щоб…» Зелений смайлик.
«Стилізація тварин та птахів – це…» Синій смайлик.
«Сьогодні я навчився(-лась)…» Блакитний смайлик.
Учні презентують свої роботи. Оцінювання.
В альбомі для малювання створити свій варіант орнаменту на зимові мотиви.