закріпити вміння виявляти характерні ознаки осені у неживій природі: зміна висоти сонця, тривалість дня і ночі, температура повітря, стан неба, опади; формувати вміння встановлювати причини, які впливають на зміни у рослинному світі; розвивати спостережливість, прищеплювати любов до природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням живої природи у різні пори року; картинки; дари осені (плоди, листки).
1
Тема уроку: Осінь у природі. Народні прикмети. Рослини восени.
Мета : закріпити вміння виявляти характерні ознаки осені у неживій природі: зміна висоти сонця, тривалість дня і ночі, температура повітря, стан неба, опади; формувати вміння встановлювати причини, які впливають на зміни у рослинному світі; розвивати спостережливість, прищеплювати любов до природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням живої природи у різні пори року; картинки; дари осені (плоди, листки).
Хід уроку.
І. Організація класу до уроку.
Перевірка готовності дітей до уроку. Установка на увагу і активність учнів на уроці.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування.
- Що таке природа?
- Якою буває природа?
- Що належить до неживої природи?
- Які об’єкти належать до живої природи?
- Що спільного між людиною і твариною?
- Чим людина відрізняється від тварини?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Хвилинка спостереження
- Який сьогодні день? Число? Місяць?
- Яка пора року?
- Який стан неба?
- Чи є опади, вітер?
Заповнення календаря погоди у зошитах
2. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Загадка.
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли, діти, це буває?
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми поведемо мову про осінь, дізнаємося, які зміни відбуваються у неживій природі і як змінюється життя рослин.
V. Робота над вивченням нового матеріалу.
1. Мозкова атака. (перевірка наявних знань в учнів про осінь.)
2.Розповідь вчителя.
За календарем осінь приходить першого вересня. А в природі вона починається в різні строки. То раніше, то пізніше, опадає листя з дерев, відлітають на південь перелітні птахи, ховаються на зиму комахи та інші тварини.
Коли ж закінчується у природі літнє життя і починається осіннє? Це відбувається у дні перших приморозків – легких ранкових морозів. А слідом за першими приморозками починається посилений листопад, ховаються комахи, відлітають на південь перелітні птахи.
Восени дні стають коротшими, а ночі – довшими. 23 вересня – день осіннього рівнодення. Ден і ніч однакові, вони тривають по 12 годин, тому 23 вересня називають днем осіннього рівнодення. Після цього дня ніч стає все довшою і довшою, а день помітно скорочується. Надходять короткі дні осені: ледве заховалося сонце – і вже насувається ніч. Сонце піднімається вже не так високо, як літом, тому його промені вже слабше прогрівають землю. Температура повітря знижується.
Основні зміни у неживій природі – похолодання - несе за собою зміни у живій природі.
Красивий і сумний рослинний світ ранньої осені. Рослини змінюють своє зелене вбрання, готуються до зимового холоду. На золотому фоні зжовклого листя виділяються яскраві плями розфарбованих кленів та осик. Червоніє листя черемхи, вишні, горобини. Стає бронзовим листя дуба. Від дерева до дерева бринять тонкі сріблясті нитки липкого павутиння. Тихо в осінньому лісі. Де – не – де червоніє шапка пізнього підосичника. Чисте і прозоре осіннє повітря, прозора вода у лісових струмочках. Ще цвітуть пізні квіти, жовтіє і в’яне трава. Поступово починається час листопаду. Раніше за інші дерева скидає листя липа і старі тополі. Посилений листопад починається за першими приморозками.
Осінь розподіляють на два періоди: перший – від перших приморозків до кінця листопаду; другий – від кінця листопаду до початку зими.
Перші приморозки – початок осені, але нерідко після них починається тепла сонячна і суха погода. Це час „бабиного літа”. Але ця пора триває недовго. Незабаром – пора осінніх дощів. Вони зовсім не схожі на літні. Осінні дощі – маячливі. Увесь тиждень , не вгаваючи ,може сіяти дощик. І здається, немає йому краю.
Тому й буває дві осені. Одна - золота, радісна. Друга – сіра ,сумна , похмура.
Кущі і дерева скидають листя. Сохнуть трави. Хоча життя їхнє не припиняється, вони перебувають у стані спокою.
3. Бесіда.
- Коли приходить до нас осінь за календарем?
- Як змінюється тривалість дня і ночі?
- Чи змінюють рослини своє вбрання?
- Коли починається посилений листопад?
4. Робота з підручником.
а) Читання статті „Осінь” с. 40
- Як змінюється висота сонця в полудень з кожним днем?
- Коли бувають тумани?
- Чи треба ходити на прогулянку восени?
б) Хвилинка поезії. Ознайомлення з віршами, вміщеними в підручнику.
5. Ознайомлення з народними прикметами.
6. Робота в зошитах. С. 28
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра „так - ні”
- осінь дарує нам полуниці;
- осінь фарбує листя у зелені кольори;
- восени ніч стає довшою, а день – коротшим;
- тумани можна спостерігати опівдні;
- восени дощів дуже мало;
- осінь приходить після зими;
- найшвидше починає опадати листя із старих дерев;
- осінь дарує нам картоплю, буряк, капусту;
2. Творча робота. Складання дітьми загадок про овочі і фрукти – дари осені.
VІІ. Підсумок уроку.
- над якою темою працювали сьогодні?
- Що нового дізналися про осінь?
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати статті підручника с. 40 – 44
Виконати завдання у зошиті с. 31
Рекомендація прочитати казку „Дубове листя”.(Книжка для читання з природознавства 2 клас).