Урок.Осип Турянський "Поза межами болю"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 11 класу на тему: Осип Турянський. «Поза межами болю». Духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією.
Перегляд файлу

Тема уроку: Осип Турянський. «Поза межами болю». Духовна воля до життя.   Ідея перемоги духа над матерією.

 

Мета уроку: ознайомити учнів з життєвим шляхом письменника, з нелегкими обставинами, що оточували В. Турянського, дати історичну довідку про Першу світову війну, організувати учнів для роботи над змістом повісті «Поза межами болю»; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати почуття, робити висновки;

виховувати вміння пройматися чужим болем, збагнути, оцінити життєву й творчу мужність письменника.

Обладнання: портрет письменника, свічка, калина.

Запис на дошці:  Слайд 1.

Терпи, терпи – терпець тебе шліфує,

Сталить твій дух – отож терпи, терпи.

Ніхто тебе з недолі не врятує,

Ніхто не зіб’є з власної тропи.

В. Стус

Хід уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

( На фоні музики вчитель читає слово)

Я напишу твоє ім’я високе

Любов’ю й болем у серцях людських.

Прости… Народе… Боже… Україна

Поклич – прийду, лелекою прилину

О Господи, то дай же нових сил…

  1. Мотиваційний етап. Оголошення теми і мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Дивний він, незрозумілий, оманливий і таємничий – світ життя людського. Є у ньому начало світле, добре, животворне, є темні грані, незбагненні самою людиною. І надто тонкою буває межа, яка розділяє добро і зло, любов і ненависть, злети і падіння. Будьмо щирими перед самим собою: запитаємо себе про добро і зло, вірність і зраду, підлість і великодушність.

Не тішмося ілюзіями, що до кінця збагнемо сутність цих недосяжних філософських понять, але хоч доторкнімося до них, подумаймо і поміркуймо над ними. Адже ми не маємо права, читаючи твір «Поза межами болю», не замислитись над вічними проблемами.

 -Асоціативна вправа.  Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. У кольоровій гамі вам потрібно усно змалювати загальне враження від прочитаного твору О. Турянського «Поза межами болю». Які кольори ви б використали?   (відповіді учнів)

Учитель: «Людина на війні – це воля. Є воля – є людина!. Нема волі – нема людини! Скільки волі, стільки й людини, - зробить висновок один із героїв Другої світової війни, персонаж одного із творів Олександра Довженка.

А довів це із вражаючою художньою переконливістю кількома десятиліттями раніше Осип Турянський у свої поемі у прозі «Поза межами болю».

Гуманізм, пріоритет духовного над матеріальним, утвердження вічних загальнолюдських цінностей і заперечення  будь – якого насильства – предмет розмови на нашому уроці.

Розгортаємо зошити, записуємо дату, тему нашого уроку: Осип Турянський. «Поза межами болю». Духовна воля до життя.   Ідея перемоги духа над матерією.

Слайд  2. Уявімо терези, вони нам потрібні, щоб з’ясувати «що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги  над собою?». Це проблемне питання нашого уроку.

-Складіть асоціативний ряд до слова війна - ( жах, смерть, кров, нещастя, горе, розруха, розлука, сироти…)

 

  1. Сприймання нового матеріалу

Учитель. Слайд 3. Твір «Поза межами болю» увінчався найрізноманітнішими жанровими ореолами.

«поема» (Роберт Плєн, С. Пінчук)

«повість» (Роман Федорів)

«повість – поема» ( С.  Пінчук)

«модерна поема» (Михайло Селегій)

«поема – симфонія» (З . Гузар)

«роман» (М.  Ільницький)

Найчастіше визначають жанр твору як антивоєнна психологічна поема в прозі.

Поема в прозі (повість – поема) – значний за обсягом ліро – епічний твір; у якому зображено значні події та яскраві характери. Відзначаються наскрізним пафосом і ліризмом, проникливим авторським голосом. (учні записують в зошити)

 

На початку Першої світової війни Турянського мобілізували до австрійського війська. У 1915 році він потрапив до сербського полону. Тому будучи свідком жахливих подій,  Осип Турянський майстерно розкрив внутрішній стан героїв у межових ситуаціях вибору, що постає перед кожним із них. Слайд  4.

(Звучить монолог Оглядівського. Читає учень)

Я і мої товариші стали жертвами жахливого злочину. Нам судилося пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межами людського болю – у країну божевілля і смерті.

Я чудом лишився живим. Але я відчуваю себе чужим, сиротою між людьми. Тіні моїх товаришів являються мені у сні й на яву. Переді мною живі трупи, я чую їхні голоси із того світу. Моя душа відривається від життя, як осінній пожовклий листок від дерева, й лине далеко-далеко до моїх товаришів. Вона шукає їхню могилу, але їм ніхто навіть могили не висипав.

Ні, я не можу, не смію мовчати.

- Так, ми також не сміємо мовчати про події війни і героїзм людей.

Бесіда

- Яка тема твору? (Трагедія і жах подій Першої світової війни)

 - Визначте ідею твору.  (Засудження війни; возвеличення духовного вдосконалення людини)

- Чому твір має автобіографічну основу? Слайд 5

(Взимку 1915 року разом із іншими 60-ма тисячами австрійських полонених вояків його відправлено етапом через Албанські гори. Це був жорстокий шлях смерті — від голоду й холоду гинули й самі сербські конвоїри. Лише 15 тисяч полонених вижили. Серед них і письменник, який ішов цим жахливим шляхом в групі з сімома іншими вояками. Очевидно, йому судилося вижити, щоб розповісти світові про той аморальний, антигуманний злочин. Це трапилось у дивовижний спосіб. Сербські лікарі серед семи замерзлих полонених несподівано помітили якісь слабенькі порухи. Людину повертали до життя, помістивши в холодну воду — такий кардинальний спосіб запропонував лікар-українець Василь Романишин. Так полоненого доктора філософії Осипа Турянського врятували від смерті. Однак пережите в зимових горах йому не даватиме спокою. Загине згодом і рятівник, що особливо мучитиме письменника.

 У передмові до віденського видання повісті «Поза межами болю» О. Турянський зізнавався: «Тіні моїх товаришів являються мені у сні й наяву… Моя душа відривається від життя, як осінній пожовклий листок від дерева, й лине далеко, далеко до моїх товаришів… І згадую незабутнього товариша Василя Романишина. Друже мій! І ти вже не живеш… Ні, я не смію мовчати».

- Визначте стиль повісті-поеми.  (Стиль повісті Осипа Турян­ського «Поза межами болю» належить до напрямку класичного експресіонізму в розвитку української літератури початку XX ст., у якому мистецтво тісно пов’язане з реальністю, проте вираження знаходить через дослідження глибинних психологічних і душевних процесів, що відбуваються в людині. У творі О. Турянського зображено загострене суб’єктивне сві­тобачення через призму переживань та емоцій автора в екс­тремальній ситуації)

 

-Орієнтуючись на текст, розкрийте, які проблеми піднімає Турянський у творі: Слайд  6.

- усвідомлення ваги моральних цінностей,

- духовне вдосконалення людини,

- розуміння природи війни як катастрофи;

- боротьба людини за життя;

- боротьба між матеріальним і духовним

- любов до життя, не дивлячись ні на які перешкоди;

- дружба, вірність, гуманізм, любов до рідних та Батьківщини   

 

- У якому проміжку часу відбуваються події? Визначити мікрочастини твору.

  Шлях смерті             слайд 7

  Танець смерті            слайд 8

  Країна сонця               слайд 9

  Пісня вічності. Мандрівка мерців     слайд 10

-Зачитати опис полонених. Учень зачитує під звуки музики.

Вже довго вони блукають по албанських безвістях. Два невідступні товариші: голод і мороз ведуть їх на стрічу смерті. В останніх днях загніздився в їх душі третій і найтяжчий ворог: безнадійність.

Від десятьох днів вони вже нічого не мали в устах. Нема вже диких овочів, ні трави, ні хопти, ні кори з дерева. Тіло з них майже зникло. Останки обшарпаного одіння висять на них, мов купа брудного й замерзлого лахміття на кістяках. Ноги, опухлі з голоду й зимна, здебільшого обвинуті онучами, які щораз розлізаються, доки зовсім не облетять. І не одна людина йде по замерзлому снігу босоніж. У них уже ледве видно сліди обличчя. Замість щік дві ями, мов дві глибоко розкопані могили.

На лиці кожної людини довга борода, розкуйовджена, помервлена, як помарнілий, розтоптаний бур´ян на розораній скибі. Очі сховалися глибоко в лобі. Шукають душі, щоб разом із нею покинути останки тіла, нужденну, розвалену тюрму.

Одні очі погасли, другі блищать гарячковим огнем і виразом недалекого божевілля. Коли одна людина гляне в лице другій, здригається. Відвертається з жахом, а тремтячі уста шепчуть:

— Смерть...

 

-Пригадаємо, хто ж пройшов цей шлях? Що керувало вчинками товаришів?

(Оглядівський, Добровський – українці, Пшилуський – поляк, Сабо – угорець, Штранцінгер – австрієць, Бояні і Ніколич – серби. Керувала ними воля до життя).

- Хто вони? Пообразний аналіз твору

 (Далі виступ учнів, які характеризують кожен образ, зачитуючи цитати і коментуючи їх.)

Бояні (слайд 11) -серб, «смертельно вичерпаний». Перший, хто впав у «танці смерті». Остання думка про матір: « І у сні не чув болі, не видів смерті, лише усміхався радісно, бо його лице чуло биття серця в теплій материній груді».

Добровський про смерть товариша: « Прокляте те життя, в котрому слабший мусить згинути, щоб дужчий міг жити».

Вчитель. Чи не є це запереченням життя взагалі? ( Міні-диспут)

 

Пшилуський(слайд 12)  – «польський шляхтич», якого зрадила дружина. Ця зрада спочатку дає йому сили у таці смерті («… я її копаю… копаю…», а потім убиває його: «Я все їй прощаю перед смертю, її злочину проти дітей не можу простити ( цілувалася з коханцем при дітях. Авт..)...Сейчас застрілю її як…».

 

 

Добровський(слайд 13)  – оптимістичний песиміст, сильна, горда, чесна людина. Скептик, Фізично найдужчий, а тому має силу іронізувати над товаришами, в той же час підтримуючи їх. Це він «влаштовує» бал під час «танцю смерті» ,підтримує Оглядівського, коли той під час марення бачить у дерев’яному корчі дружину і сина. Він один помирає при свідомості:» Не чую вже охоти ні сили до нічого…».

 

Штранцінгер(слайд 14)  – «живий пам’ятник своєму власному минулому» (С. Пінчук). Його сила – сонце, яке він бачить своїми сліпими очима, і скрипка – голос його серця.. Він мав би померти раніше від інших через свою недугу, та, проте, тримається довго: «Є сонце в житті» - це віра у творчі сили життя: « Вони чули, що з темних ям його очей пливе щось таємне, могутнє. Якась невмируща сила людської душі». «Люди не є злі.. не є добрі. Люди тільки нещасливі і - щасливі» (Штранцінгер).
 

 

Сабо(слайд 15)   активний песиміст, виразник грубої інстинктивної волі до життя. Він бачить право сильнішого над слабшим і вдається до первісного закону боротьби за існування. Він усвідомлює всю дикість своєї натури: « Ти (гроші –авт)  - це бідний, нужденний пес Сабо, злий і глупий, з тебе негідний, безчесний обірванець, не ліпший за тих, яких ти кинув на смерть». Навіть у смерті він всіх проклинає: «Всі прокляті».

 

Ніколич(слайд 16)  – м’який, лагідний; «Життя таке гарне!». Хоче жити не для себе – для родичів і науки. Це він змушує здригнутися товаришів перед людоїдством, він підтримує побратимів у останні хвилини. «Хай згину, а людського тіла не буду їсти, й ніхто з вас не їстиме» (Ніколич);

 

Оглядівський - Через нього іде авторське осмислення життя і смерті. Виживає, бо веде його надія – образи дружини і сина. Герой іде до них крізь страшні випробування. Необхідність їх захистити – провідна рушійна сила його волі до життя. (Зачитати коментар до цих думок).

 

-А чи були вони щасливими на початку шляху? Що могло б змінитися у їхньому житті? (Звичайно, так. Адже вони звільнилися з полону, і у них з’явилася надія на виживання. А єдиним порятунком від холоду для них було  багаття).

-«Ідуть живі трупи по трупі природи». Який художній засіб використав автор у цьому уривку? З якою метою? (Письмен­ник досить точно використовує оксюморон, щоб передати весь жах ситуації, в яку потрапили герої твору)

-Символічно автор акцентує увагу на значенні вогню в житті людини. Чому для них вогонь був спасінням?   (Найперше – це нагрітися; можливо, хтось уночі побачить вогонь)

-  «Вони стрепенулись і глянули на себе. Всі тремтіли в лихоманці. Бояні лебедів:

  • Огонь… Огонь… Огонь…? Згинемо без огню.»

- На що товариші ще сподівалися? (Може, там, глибоко внизу, є життя « людине серце»)

Ще один уривок:

«Кожен відтяв сухий шматок зі своєї одежі. Однак, огонь погас.

Сабо почав із якоюсь дивною рішучістю:

  • Щоб огонь горів, не вистачить кілька онучок. На це треба цілого вбрання. Добровський глянув на нього допитливо:
  • Відкіля взяти цілого вбрання? Коби тут іще був труп серба.

Сабо відповів зі спокійною жорстокістю:

  • Незабаром найдеться між нами не один труп, менше, або більше… Одначе треба, щоб це сталося вже скоріш…
  • Як ти це міркуєш?.. – шепнув Ніколич і з жахом подався назад.
  • Віддирання шматків одежі безцільне. Сентименталість – смерть. Тверезо думати! Сяк чи так , один із нас найскоріше згине…»

-Що опановує героями в той момент?  Звичайно, страх. Як не важко, але вони втекли з полону заради життя і так легко віддавати найсвятіше жодному не хотілося)

Слово надається психологу

Страх – внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального та передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом.  Афективний страх зумовлюють надзвичайні реальні обставини,  здебільшого пов’язані з небезпекою для власного життя. Він виражений у тому, що на певний час паралізує волю людини, її здатність до свідомої діяльності. Робота нервової системи різко порушена і людина не дає собі звіту у вчинених діях. Паніка охоплює майже раптово цілу масу людей, заражає їх почуттям неминучої небезпеки.

-А чи може людина керувати своїм внутрішнім станом, вчинками в пориві страху? (відповіді)

-Чому Штранцінгер, який просувався зі своїми шістьма това­ришами, раптом зупинився? (Від надмірної втоми)

-Що було єдиним спадком для Штранцінгера, що лишила йому воєнна доля? (Він був сліпий, і скрипка — та єдина його відрада)

-Як було вбито охоронця? (Сабо ударив його палицею по голові)

-Чому люди були приречені на смерть? (Ні крихітки їстівного, навколо були засніжені гори, урвища й безодні)

-Щоб вижили інші… Хто повинен був померти? (Помре найслабший)

-Слайд 17. Відео. Як визначили найслабшого? (Вони будуть скакати, танцю­вати навколо того корча, поки хтось не впаде)

-Яка одна-єдина думка була під час руху в кожного з чолові­ків? Зачитати: («Без найменшої тіні спротиву почали скакати людські скелети, замерзлі з морозу, смертельно вичерпані голодом, бігати і скакати довкола корча. Лише одна думка вводила в рух їх закостенілі ноги: «Скачи, скачи і витримай… а то, може, твої власні товариші тебе доб’ють!»)

-Що, на вашу думку, символізує «танець смерті»? (Відчуття страху, ціни життя, бажання не втрачати надію, інстинкт і волю до життя)

-Перед нами на терезах життя і смерть. А як ви розумієте ці поняття? Вам було дано завдання  скласти сенкани .

Життя

багатостороннє, бурхливе

виховує, навчає, розвиває

дає змогу реалізувати себе

боротьба

 

Смерть

нестерпна, незвідана

відбирає, карає, знищує

смерть є небажаною для кожної людини

вічність

- Кожен з героїв повісті виважує в душі життя і смерть. Чи можете ви передати думки кожного із побратимів? І чи є місце людській моралі у ліричній повісті-поемі?

(Оглядівський живе спогадами про сім’ю,

Добровський намагався відсіяти винуватця несправедливості життя-дружину;

Сабо, із ознаками злобної нетерплячки, чекає найслабшого у танці;

 Бояні опановує лише одна думка: блискавична смерть;

Ніколич жалкує, що не зміг виконати свою місію у цьому житті,

 Дух Штранцінгера «ширяє вже далеко від нас… поза межами болю.»

 До останньої хвилини життя вони залишаються людьми, вони вже смертники, але не накидаються один на одного, а чекають смерті слабшого.)

 

- Чому лише Оглядівському автор дає шанс вижити?  (Прототипом образу Оглядівського можна вважати Осипа Турянського, який пройшов теж через Першу світову війну, полон, втечу, повернення до життя; лише в Оглядівського була сім’я, яка тримала його і змусила вижити. Як і всі, Оглядівський впадає в депресію, але ж намагається її подолати. У тяжкі хвилини перед ним постають символи сонця і матері з дитиною, що є святими величинами українця).

-         Що допомогло Оглядівському вижити й повернутися додому? (Волю до життя персонажа живить любов. У найтяжчі хвилини він згадує дружину й сина. Вони йому з’являються привидом: «Я дивлюся довго на них обоє й питаю: «Невже ж ви обоє дійсно живі, чи це лише ваші тіні?...» )

-         Чому автор змальовує головного персонажа фізично слабкою людиною? (Автор хоче довести перемогу духу над тілом, духовного над фізичним, перемогу життя над смертю)

-         Яку роль у розкритті головної думки твору відіграє епізод «Різдвяні свята»? (Це картина, яка виникає в уяві персонажа під впливом фізичних мук від голоду й холоду: чоловік опиняється біля свого дому й бачить своїх дружну та дітей. Вони зустрічають Святвечір, один з обрядів святкування Різдва, спрямований на зміцнення доброзичливого ставлення один до одного. Ця картина створює почуття різкого дисонансу з війною. Святвечір – символ надії та світла)

-         Як оповідач утверджує гімн життю? (Своєрідним гімном життю є епізод, у якому звучить пісня-гімн сліпого скрипаля Штранцингера. Він грає на скрипці, яка є його очима й голосом душі. Цей музичний інструмент вижив у боротьбі двох бажань вояків: зігрітися й залишитися людьми. Ця пісня – свідчення перемоги людяності над голодом, який змушує людей божеволіти).

Слайд 18.Відео. Смерть товаришів.

 

-  У сюжет твору автор вводить два образи українців: Добровського і Оглядівського. Але чому в спогадах, в уяві Оглядівського з’являється третій образ – Романишин?

(Романишин – колега, земляк, який звільнив Оглядівського від смерті, допоміг звільнитися від жахів минулого і жити повноцінно)

Дослідницька робота . Слайд 19.

 У кожного з товаришів своя історія життя, вони різні за світосприйняттям, національністю.

а) За яким принципом їх усе – таки можна згрупувати? Спробуймо погрупувати героїв. (За принципом контрасту)

Слайд 20.

1. Добровський                                 -                                         Оглядівський

не вірить у перемогу добра над злом;                 боготворить дружину й сина;

часто іронізує;                                                        рідко висловлює думки вголос;

дуже багато говорить;                                           має велику внутрішню силу;

інтелект домінує над почуттями.                         вірить у перемогу добра.

2. Штранцінгер                                -                                           Сабо

демонструє безмежну силу  в творчі                   виразник грубої волі до життя.

сили життя.

3. Пшилуський                                 -                                        Ніколич

песиміст;                                                                   прагне жити для інших;

перебуває в полоні особистої драми;                     дуже любить життя;

не може відпустити минуле.                                   бачить у ньому світлі моменти.

 

б) Дослідники творчості О.Турянського відзначають що поема має дві кульмінаційні сцени, які створені з рівновеликим експресивним напруженням вираження й пов’язані однаково важливими ситуаціями морального, духовного вибору. Назвіть їх.

(1. стосується мотиву боротьби між духом і тілом: у якийсь момент з’являється думка про канібалізм (людоїдство).

«Їм стало ясно, що хочучи врятувати життя, мусять їсти тіло свого товариша; померлого Бояні.

Однак цього не сталося, за всіх зробив вибір Ніколич: «Хай згину, а людського тіла не буду їсти, і ніхто з вас не їстиме»)

(2. пов’язана з мотивом двобою між життям і смертю, який і є наскрізним для всього твору. Пов’язаний з образом Штранцінгера, який несе в поемі одне з основних ідейних навантажень – через нього передано ідею великої сили мистецтва, ідею вищості духовного над матеріальним. Апофеозом перемоги всесильного духа став спів його скрипки.)

- Справді, останнім акордом, «піснею життя» стала гра Штранцінгера на скрипці.

Слайд 21.  (Монолог Штранцінгера у виконанні учня під музику скрипки)

«Я – австрієць. У минулому – скрипаль. Доля розпорядилася так, що потрапив до полону. Куля забрала в мене очі. Як і інші, я хотів жити і при першій можливості я тікав з товаришами. Я вдячний їм, що вони не залишили, вони мене тягнули за собою, як їм не було важко. Ми всі стояли перед вибором: хто перший. Вогнище догорало, я не бачив, але відчував погляди на собі, на скрипці. Кожен хотів жити, ніхто не хотів помирати. По-перше, ноги мене не слухали, ледве рухався, чотири кроки вперед, чотири назад. Мені було жаль, я змушений був розлучитися зі скрипкою, підтримати вогнище, хоч це була моя остання втіха, останній акорд не лише струни, але й  життя.Я не вірю, що люди є добрими і злими: вони є тільки нещасливі і щасливі.»

-Чому сліпий скрипаль вважає, що не має злих і добрих людей? Чи можна ототожнити поняття «добро» і «зло» з поняттями «щастя» і «нещастя»? (Штранцінгер вважає, що добра людина повинна завжди бути щасливою і на його шляху зустрічалися більше добрих людей).

 

-Твір Осипа Турянського «Поза межами болю» багатий на символічні образи. Визначте їх, будь ласка.

 (син, дружина – символи життя, різдвяні свята, як натяк на те, що Оглядівський має вижити,  вогонь – життя, родина, добробут. )

«Поза межами болю» - назва символічна: опинившись у неймовірно трагічних ситуаціях, на межі виживання Оглядівський вірить у силу любові дружини і сина, які в його очах є світлою зорею, що веде його до перемоги. Він долає тяжкі обставини і виходить переможцем у двобої зі смертю, утверджуючи активний гуманізм, загальнолюдські цінності.

Слайд 22. Відео. Перемога життя.

-Рефлексивно-оцінювальний етап.

Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою? (Учням надається можливість самим вибрати правильну пропорцію між добром і злом, життям і смертю,використавши уявні терези).

-У серпні цього року минуло 102 років від початку першої світової війни, яка забрала 12 млн людських життів, а ще десятки мільйонів покалічила. «Поза межами болю» - твір-пересторога. Та людство не покаялося.

 

 Міні – диспут.

Слайд 23. А на вашу думку, чи сьогодні актуальна повість-поема О.

Турянського?  Чи можна щодо ідей твору О.Турянського провести певні аналогії із сучасним життям?

( Так, це війна на Донбасі. Часто становище українських вояків нагадує описане у творі. Донецький аеропорт. Але у будь – якій ситуації людина повинна намагатися залишатися людиною; війни не припустимі, як і жорстокість, тероризм;

Воля людини до життя може зробити більше, ніж усі інші цінності, за які варто боротися, - це любов і повага близьких, рідних тощо.


- Тестові завдання за твором О.Турянського «Поза межами болю» Слайд 24.

 

1.Кому присвятив повість – поему автор?

А) своїм друзям;

Б) війні;

В) дружині та синові;

Г) владі.

2. Яке слово повторюють тремтячі уста жахливих подоб людей, що блукають в албанських безвістях?

А) смерть;

Б) їсти;

В) люди;

Г) Бог

3. Що робили сербські вартівники з тими, хто падав на шляху?

А) били;

Б) примушували повзти;

В) вбивали;

Г) давали на поталу іншим.

4. Хто з героїв не розставався зі скрипкою? Слайд 25.

А)Добровський;

Б) Штранцінгер;

В) Ніколич;

Г)Сабо.

5. Скільки товаришів утекло з сербського полону?

 А) 3; 

 Б) 7; 

 В) 6;  

 Г) 5.

6. Кому належать слова: «Люди для нас – гірше вовків»?

А) Сабо;

Б) Бояні;

В) Ніколичу;

Г) Добровському.

7. Хто з друзів добровільно погодився вмерти заради інших?

А) Сабо;

Б) Штранцінгер;

В) Пшилуський;

Г)Бояні.

8. Що придумали герої, щоб зігрітись та вибрати того, хто першим помре? Слайд 26.

А) розпалити вогнище;

Б) засипати себе снігом;

В) знайти ведмежий барліг;

Г) бігати й скакати довкола корча.

 

9. Кому з героїв здавалось, що маленька ручка сина тримає його у цьому житті?

А) Сабо;

Б) Бояні;

В)Штранцінгеру;

Г) оповідачеві (Оглядівському)

10. Що просив Бояні перед смертю?

А) передати матері, що він помер у теплій хаті на білій постелі;

Б) передати, що він до кінця залишився чоловіком;

В) передати, що він не зрадив Батьківщину;

Г) щоб товариші з’їли його труп та врятувалися від голоду й холоду.

11. Скільки років було сліпому Штранцінгеру?

 А) 50;

 Б) 32; 

 В) 65; 

 Г) 24.

12. Хто врятував оповідача від участі його друзів?

А) сербські лікарі;

Б) Василь Романишин;

В) Шранцінгер;

Г) дружина.

 

 

Слайд 27. Ключ.

1-В , 2-А, 3-В, 4-Б, 5-Б, 6-Г, 7-Б, В, 8-Г, 9-Г, 10-А, 11-Г, 12-А, Б.

 

Слайд 28. авершити наш урок я хочу словами Осипа Турянського: «Коли наша боротьба за волю така важка і кривава, то не падаймо ні на хвилю в темряву розпуки, бо

Через сльози і терпіння

Шлях веде до просвітління:

Хто боровся, скутий тьмою,

Тому сонце — мрія мрій.

 

Домашнє завдання.  Написати твір-роздум «У чому сенс життя?»

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бірюк Тетяна
    Дякую Вам, Світлано Анатоліївно!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мітюшкіна Анна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
42416
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку