Осип Турянський «Поза межами болю» – поема у прозі (повість-поема). Ідея перемоги духа над матерією. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя. Гуманістичний, життєствердний пафос твору, його вселюдська значимість і всеохопність.
Українська література 11 клас
Тема: Осип Турянський «Поза межами болю» – поема у прозі (повість-поема). Ідея перемоги духа над матерією. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя. Гуманістичний, життєствердний пафос твору, його вселюдська значимість і всеохопність.
Мета: допомогти учням усвідомити загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору, роль біологічних інстинктів і духовної волі для збереження життя й людської гідності, розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, створити умови для виховання гуманного ставлення до ближнього.
Обладнання: портрет письменника, запис канонади, ролик про сенс життя, гімн Євросоюзу Людвіга ван Бетховена «Ода до радості», девіз уроку.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
–Що ви відчули?
– Які емоції переповнюють вас?
– Це – віртуальність, а як в реальності – поговоримо…
– Ось так несподівано і підло вривається в людське життя війна…
– Який твір за жанром? ( Повість-поема ). Чому? (Повторення літературних родів).
– Як пов’язане життя автора з повістю? Її можна назвати автобіографічною?
– Якими літературно–мистецькими течіями і напрямами керувався митець ( експресіонізм, екзистенціалізм) – на дошці.
– Чим починається твір?
– У попередньому слові герой твору говорить про злочин, який «приневолив їх стати супроти духа людства». Як ви це розумієте?
– Герої пройшли пекло, яке кинуло їх поза межі людського болю. Прокоментуйте ці слова: «Що є ворогами полонених?».
безнадійність – найтяжчий ворог
голод холод
– Що тримає цих людей на плаву життя? (Спогади). Які спогади?
– У чому вони бачать свій порятунок? (Вогнище).
– Лунає пропозиція спалити книги, але їх немає.
– Сабо пропонує спалити скрипку Штранціпгера? Чому Добровський відхиляє цю пропозицію? Які людські гуманні почуття беруть верх? Потрібно когось вбити?
– Аргументуйте свою думку. До якого рішення прийшов Сабо? (Танцювати). «Хотів би я розбити скам’яніле небо і скинути всіх богів у цю безодню. Хай би боги, царі і всі можновладці, що кинули людство у прірву світової війни, перейшли оце пекло мук, у якому люди караються! Хай би вони самі відчули і пізнали бездонну глибінь людського страждання! Тоді боги стали б людьми, а люди братами.» – основна думка твору.
– Дискусія. Сабо обирає того, хто повинен умерти. Це гуманно?
Займи позицію:
Так Ні
– Чому не вбили крісом слабшого? Що керувало чоловіками?
– Пригадайте, що розповідав Добровський про свого капрала? За що, той убив серба (мертвого)? (За те, що у нього в кишені не було грошей).
– От вам «ідеал» війни.
– Що зробив з капралом Добровський? (Убив). Бо в його душі живе ідея людяності й добра. – не завершення дискусії.
– Німецько-австрійське військо витіснило сербів. Один із семи – австрієць! Чому йому ніхто не мстить?
– Чому Бояні боявся Сабо?
– Цей страх був виправданий?
– К пояснити прихильність Бояні до Сабо перед смертю?
– Коли Бояні помер, Сабо запропонував з’їсти його, щоб вижити, але товариші у тяжкій боротьбі духа і тіла віддали все-таки перевагу чому? (духові).
– Заспокоєння усім принесла гра сліпого скрипаля.
– Чим закінчується твір?
– То який же сенс життя героїв?
Р – в ролі кого виконується робота
А – кому адресовано
Ф – форма ( 1 ряд – інтерв’ю, 2 – послання, 3 – есе )
Т – тема «У чому сенс життя».
Я не можу…
Я не хочу…