Урок "Осип Турянський «Поза межами болю» – поема у прозі (повість-поема). Ідея перемоги духа над матерією. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя..."

Про матеріал

Осип Турянський «Поза межами болю» – поема у прозі (повість-поема). Ідея перемоги духа над матерією. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя. Гуманістичний, життєствердний пафос твору, його вселюдська значимість і всеохопність.

Перегляд файлу

Українська література 11 клас

Тема: Осип Турянський «Поза межами болю» – поема у прозі (повість-поема). Ідея перемоги духа над матерією. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя. Гуманістичний, життєствердний пафос твору, його вселюдська значимість і всеохопність.

Мета: допомогти учням усвідомити загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності твору, роль біологічних інстинктів і духовної волі для збереження життя й людської гідності, розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, створити умови для виховання гуманного ставлення до ближнього.

Обладнання: портрет письменника, запис канонади, ролик про сенс життя, гімн Євросоюзу Людвіга ван Бетховена «Ода до радості», девіз уроку.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1.              Запис у зошити дати, теми. Беремо з собою арсенал думок і запас слів і – у бій.
  2.              Звучить канонада бою. Опитування:

–Що ви відчули?

– Які емоції переповнюють вас?

– Це – віртуальність, а як в реальності – поговоримо…

– Ось так несподівано і підло вривається в людське життя війна…

  1.              – Відомо, що Т. Шевченко присвятив «Катерину» Жуковському, М. Хвильовий «Я(Романтика)» –  «Цвітові яблуні». Чи можемо ми взяти на себе відповідальність і зробити присвяту цього уроку? Чому?
  2.              Хтось записує на дошці: «Постраждалим жертвам війни»
  3.              Звернення до запису на дошці : «Людина на війні – це воля! Нема волі – нема людини скільки волі – стільки й людини» ( слова героя твору О. Довженка «Україна в огні»). Що визначають ці слова стосовно твору? (Кредо). А яка ідея твору? ( «Не падаймо в темряву розпусти» ). Тема: Перша світова війна.
  4.              Евристична бесіда:

– Який твір за жанром? ( Повість-поема ). Чому? (Повторення літературних родів).

– Як пов’язане життя автора з повістю? Її можна назвати автобіографічною?

– Якими літературно–мистецькими течіями і напрямами керувався митець ( експресіонізм, екзистенціалізм) – на дошці.

  1.              Обмін враженнями від прочитаного (переказ ключових епізодів – «ланцюжок»).
  2.              – А які проблеми, підняті О. Турянським, ви можете назвати?
  •                 Війна і мир.
  •                 Воля людини та біологічні інстинкти.
  •                 Життя і смерть.
  •                 Гуманізм та жорстокість.
  •                 Загальнолюдські цінності.
  1.              Проблемні завдання:

– Чим починається твір?

– У попередньому слові герой твору говорить про злочин, який «приневолив їх стати супроти духа людства». Як ви це розумієте?

– Герої пройшли пекло, яке кинуло їх поза межі людського болю. Прокоментуйте ці слова: «Що є ворогами полонених?».

                    безнадійність – найтяжчий ворог

 

 

 

                 голод                                       холод

– Що тримає цих людей на плаву життя? (Спогади). Які спогади?

– У чому вони бачать свій порятунок? (Вогнище).

– Лунає пропозиція спалити книги, але їх немає.

– Сабо пропонує спалити скрипку Штранціпгера? Чому Добровський відхиляє цю пропозицію? Які людські гуманні почуття беруть верх? Потрібно когось вбити?

– Аргументуйте свою думку. До якого рішення прийшов Сабо? (Танцювати). «Хотів би я розбити скам’яніле небо і скинути всіх богів у цю безодню. Хай би боги, царі і всі можновладці, що кинули людство у прірву світової війни, перейшли оце пекло мук, у якому люди караються! Хай би вони самі відчули і пізнали бездонну глибінь людського страждання! Тоді боги стали б людьми, а люди братами.» – основна думка твору.

– Дискусія. Сабо обирає того, хто повинен умерти. Це гуманно?

Займи позицію:

      Так                                                                                      Ні

 

– Чому не вбили крісом слабшого? Що керувало чоловіками?

– Пригадайте, що розповідав Добровський про свого капрала? За що, той убив серба (мертвого)? (За те, що у нього в кишені не було грошей).

  От вам «ідеал» війни.

– Що зробив з капралом Добровський? (Убив). Бо в його душі живе ідея людяності й добра. – не завершення дискусії.

– Німецько-австрійське військо витіснило сербів. Один із семи – австрієць! Чому йому ніхто не мстить?

– Чому Бояні боявся Сабо?

– Цей страх був виправданий?

– К пояснити прихильність Бояні до Сабо перед смертю?

– Коли Бояні помер, Сабо запропонував з’їсти його, щоб вижити, але товариші у тяжкій боротьбі духа і тіла віддали все-таки перевагу чому? (духові).

– Заспокоєння усім принесла гра сліпого скрипаля.

– Чим закінчується твір?

– То який же сенс життя героїв?

  1.         Робота з таблицею РАФТ під гімн Євросоюзу.

  Р – в ролі кого виконується робота

  А – кому адресовано

  Ф – форма ( 1 ряд – інтерв’ю, 2 – послання, 3 – есе )

  Т – тема «У чому сенс життя».

  1.         Відеоролик про сенс життя на завершення прочитаного учнями.
  2.         Рефлексія:

   Я не можу…

  Я не хочу…

  1.         Оцінювання.
  2.         Домашнє завдання: драматургія.
docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
30 травня 2018
Переглядів
2677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку