• Гори завжди приваблюють спортсменів — туристів, лижників. У 1786 р. була вперше підкорена найвища вершина Альп — гора Монблан (4807 м), і тоді вид спорту — підняття на вершини, отримав назву альпінізм. У 1953 р. житель Непалу Норгей Тенцинг і громадянин Нової Зеландії Едмунд Хілларі підкорили «третій полюс Землі» — Джомолунґму.
Основні форми рельєфу землі. Гори
Мета: поглиблення та систематизація знань про основні форми рельєфу Землі; розвиток первинних умінь характеризувати географічне положення гір на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику; виховання оригінального творчого мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, плакатний папір, кольорові маркери, фотокартки гірських вершин.
Опорні поняття: форми рельєфу, гори, рівнини.
Базові поняття: гірська країна, область складчастості, частини гірської країни, класифікація гір, географічне положення гір.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Прийом «Географічний крос» Закінчити фрази.
Основними формами рельєфу є…
Рівнини за висотою поділяються на…
Рівнини, абсолютна висота яких від 0 до 200 м, називають...
Вторинні рівнини утворюються на місці...
Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...
Найбільшою низовиною світу є…
2. Прийом «Географічний крос»
Необхідно доповнити фрази, запропоновані вчителем, відомостями, яких не вистачає.
• Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, називають...
• Вторинні рівнини утворюються на місці...
• Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...
• На території України найбільшими низовинами є...
• Гірські породи, що складають рівнини, мають, як правило, походження...
3. Прийом «Вірю — не вірю»
• Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?
• Чи вірите ви, що деякі рівнини можуть утворюватися зі зруйнованих гір?
• Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?
• Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?
• Чи вірите ви, що у формуванні Придніпровської низовини «брала участь» річка Дніпро?
III. Мотивація навчальної діяльності
«Учитель». Відомий поет і співак Володимир Висоцький в одній зі своїх пісень написав такі рядки: «Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал». Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж краса. гірських вершин. І, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти. Чим же так приваблюють їх гори?
Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.
V. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
1. Гори та їх класифікація.
(Робота з текстом підручника)
Завдання:
а) сформулювати поняття «гори» та записати його в зошити;
б) скласти схематичний рисунок з позначенням елементів гори: підніжжя, вершини, схилів;
в) скласти схеми класифікації гір за висотою, утворенням, віком.
2. Характеристика окремих гірських систем.
Прийом «Театралізація» (робота в групах)
«Жили-були гори...»
Завдання. Кожна група складає опис певного гірського масиву (за вибором учителя), робить схематичний малюнок на плакаті та в ролях показує, дія яких процесів впливала або продовжує впливати на формування цих гір.
Учитель перед початком роботи обов’язково знайомить з критеріями оцінювання «театралізації». Це, безумовно, науковість, використання джерел географічних знань, участь усіх членів групи, оригінальність підходу, творчість.
Для «виходу» з гри можна запропонувати дітям скласти рядки вірша, присвяченого горам, у стилі «синквей» (японське складання віршів). От приклад одного з таких віршів про Карпати:
Карпати.
Круглі, зелені, горбисті.
Ростуть, вражають, надихають.
Карпати дуже гарні.
Завжди.
3. Робота з картою:
1. Знайдіть на карті Причорноморську і Амазонську низовини; Подільську і Волинську височини; Середньосибірське і Аравійське плоскогір'я. Покажіть їх на карті.
2. Покажіть гори:
Тибет, Карпати, Анди, Атлас, Гімалаї.
Картографічний практикум
Як на карті позначають гори?
Чи можна за допомогою карти визначити, до якої групи за висотою відносять гори?
Учні працюють з атласами і записують назви гір у таблицю(завдання 3)
Учитель. До нас завітала Енциклопедія і хоче розповісти про найвищі гори світу (повідомлення учня та відеофрагмент про Еверест)
Найвища гірська система світу —це Гімалаї. Вона розташована між Тибетським нагір’ям (на півночі) та ІндоГангською рівниною (на півдні). Протяжність гір — понад 2400 км, ширина — до 350 км. Серед гребенів заввишки близько 6000 м розташована найвища точка Землі — г. Джомолунгма (Еверест), також тут розташовані
11 вершин понад 8000 м. Гора Еверест (8850 м), названа так на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори — Джомолунґма, перекладається як «Мати богів Землі».
4. Проблемне питання:
Як відомо, низькі гори і плоскогір'я мають однакові абсолютні висоти. Чи можна за допомогою фізичної карти визначити, де плоскогір'я, де гори? За якими відмітними рисами?
Фізкультхвилинка. Всі встають з-за парт и показують гори високі ( руки вверх, гори середні - руки опускають, гори низькі - присідають ). А тепер за назвою гір покажіть які вони за висотою: Кримські, Гімалаї, Карпати.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Прийом « Прес-конференція». Учні самостійно підбивають підсумки роботи на уроці, називають основні поняття, з якими познайомилися, шляхи утворення низовин, височин, гір. Використовують схеми «Класифікація гір» і «Класифікація рівнин».
Мозковий штурм. Як на вашу думку утворюються гори?
Гори за походженням можуть бути:
Робота в групах. Характеристика окремих гірських систем.
Індивідуальна задача.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф підручника.
• Скласти кросворд з п’яти-шести назв гір та гірських систем.
Додатковий матеріал до уроку