Урок "Основні форми рельєфу землі. Гори "

Про матеріал

• Гори завжди приваблюють спортсменів — туристів, лижників. У 1786 р. була вперше підкорена найвища вершина Альп — гора Монблан (4807 м), і тоді вид спорту — підняття на вершини, отримав назву альпінізм. У 1953 р. житель Непалу Норгей Тенцинг і громадянин Нової Зеландії Едмунд Хілларі підкорили «третій полюс Землі» — Джомолунґму.

Перегляд файлу

Основні форми рельєфу землі. Гори

Мета: поглиблення та систематизація знань про основні форми рельєфу Землі; розвиток первинних умінь характеризувати географічне положення гір на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику; виховання оригінального творчого мислення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, плакатний папір, кольорові маркери, фотокартки  гірських вершин.

Опорні поняття: форми рельєфу, гори, рівнини.

Базові поняття: гірська країна, область складчастості, частини гірської країни, класифікація гір, географічне положення гір.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

 Прийом «Географічний крос» Закінчити фрази.

Основними формами рельєфу є…

Рівнини за висотою поділяються на…

Рівнини, абсолютна висота яких від 0 до 200 м, називають...

Вторинні рівнини утворюються на місці...

Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...

Найбільшою низовиною світу є…

2. Прийом «Географічний крос»

Необхідно доповнити фрази, запропоновані вчителем, відомостями, яких не вистачає.

• Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, називають...

• Вторинні рівнини утворюються на місці...

• Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як...

• На території України найбільшими низовинами є...

• Гірські породи, що складають рівнини, мають, як правило, походження...

3. Прийом «Вірю — не вірю»

• Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?

• Чи вірите ви, що деякі рівнини можуть утворюватися зі зруйнованих гір?

• Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?

• Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?

• Чи вірите ви, що у формуванні Придніпровської низовини «брала участь» річка Дніпро?

III. Мотивація навчальної діяльності

«Учитель». Відомий поет і співак Володимир Висоцький в одній зі своїх пісень написав такі рядки: «Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал». Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж  краса. гірських вершин. І, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти. Чим же так приваблюють їх гори?

Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.

V. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1.      Гори та їх класифікація.

 (Робота з текстом підручника)

Завдання:

а) сформулювати поняття «гори» та записати його в зошити;

б) скласти схематичний рисунок з позначенням елементів гори: підніжжя, вершини, схилів;

в) скласти схеми класифікації гір за висотою, утворенням, віком.

2. Характеристика окремих гірських систем.

Прийом «Театралізація» (робота в групах)

«Жили-були гори...»

Завдання. Кожна група складає опис певного гірського масиву (за вибором учителя), робить схематичний малюнок на плакаті та в ролях показує, дія яких процесів впливала або продовжує впливати на формування цих гір.

Учитель перед початком роботи обов’язково знайомить з критеріями оцінювання «театралізації». Це, безумовно, науковість, використання джерел географічних знань, участь усіх членів групи, оригінальність підходу, творчість.

Для «виходу» з гри можна запропонувати дітям скласти рядки вірша, присвяченого горам, у стилі «синквей» (японське складання віршів). От приклад одного з таких віршів про Карпати:

Карпати.

Круглі, зелені, горбисті.

Ростуть, вражають, надихають.

Карпати дуже гарні.

Завжди.

3. Робота з картою:

1. Знайдіть на карті Причорноморську і Амазонську низовини; Подільську і Волинську височини; Середньосибірське і Аравійське плоскогір'я. Покажіть їх на карті.

2. Покажіть гори:

Тибет, Карпати, Анди, Атлас, Гімалаї.

Картографічний практикум

Як на карті позначають гори?

Чи можна за допомогою карти визначити, до якої групи за висотою відносять гори?

Учні працюють з атласами і записують назви гір у таблицю(завдання 3)

Учитель. До нас завітала Енциклопедія і хоче розповісти про найвищі гори  світу (повідомлення учня та відеофрагмент про Еверест)

Найвища гірська система світу  —це Гімалаї. Вона роз­ташована  між  Тибетським  нагір’ям  (на  півночі)  та  Індо­Гангською  рівниною  (на  півдні).  Протяжність  гір    понад  2400  км,  ширина    до 350   км.  Серед  гребенів  заввишки  близько  6000  м  розташована  найви­ща  точка  Землі   г.  Джомолунгма  (Еверест),  також  тут  розташовані
11  вершин понад 8000  м.  Гора Еверест (8850 м), названа так на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори — Джомолунґма, перекладається  як «Мати богів Землі».


4. Проблемне питання:

Як відомо, низькі гори і плоскогір'я мають однакові абсолют­ні висоти. Чи можна за допомогою фізичної карти визначити, де пло­скогір'я, де гори? За якими відмітними рисами?

Фізкультхвилинка. Всі встають з-за парт и показують гори високі ( руки вверх, гори середні - руки опускають, гори низькі - присідають  ).  А тепер за назвою гір покажіть   які вони  за висотою: Кримські, Гімалаї, Карпати.


V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

Прийом « Прес-конференція». Учні самостійно підбивають підсумки роботи на уроці, називають основні поняття, з якими познайомилися, шляхи утворення низовин, височин, гір. Використовують схеми «Класифікація гір» і «Класифікація рівнин».

Мозковий штурм.  Як на вашу думку утворюються гори?

Гори за походженням можуть бути:

  • Складчасті
  • Складчасто-брилові
  • Вулканічні;

Робота в групах. Характеристика окремих гірських систем.

  •  Охарактеризувати за планом ГП гір:
  • 1  і 4 група – Кавказ;
  • 2 і 5 група –  Уральські гори;
  • 3 і 6 група –Альпи;
  • Звіт груп. Після виступу групи «Альпи» Енциклопедія дає коротку інформацію про альпінізм.
  • Гора Монблан – найвища точка Альп, приваблює численних альпіністів. Треба відмітити, що вперше на Монблан піднявся швейцарський селянин Жак Бальма 7 серпня 1786 року. Тепер цю дату вважають початком світового альпінізму.

Індивідуальна задача.

  • Гори Кавказ почали підніматися близько 15 млн. років назад. Розрахуйте, якою має бути висота гір, якщо швидкість підняття 1 мм у рік.
  • Відповідь: 15 км.
  • А яка висота цих гір насправді7 Чому дані не співпадають?
  • Учитель. Гори змінюються під впливом внутрішніх і зовнішніх сил 
  • Саме зовнішні сили намагаються стерти, вирівняти гірські системи. І рано чи пізно у них це виходить.

VI. Підсумок уроку

  • Прийом «П’ять речень »
  • Кожна група формулює по 5 реченню стосовно теми уроку.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати параграф підручника.

• Скласти кросворд з п’яти-шести назв гір та гірських систем.

Додатковий матеріал до уроку

  • • Вважається, що чим вище піднімаються гори, тим більше вони руйнуються. Насправді висота гір залежить від виду гірських порід, які їх складають, та швидкості піднімання (зростання гір). Гори, складені нестійкими породами (піщаник та ін.), швидко руйнуються і,
  • незважаючи на їх «молодий вік», мають округлі вершини та є відносно невисокими. Гори, складені переважно гранітами, можуть здійматися на висоту до 10 тис. м. Згідно з розрахунками, для того щоб гори зруйнувались та на їх місці утворилася рівнина, необхідно близько 22 млн років.
  • • Найвищою горою суходолу є Еверест (8848 м), названа так на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори — Джомолунґма, перекладається як «Богиня-мати світу» або «Мати богів Землі». Але абсолютно найвищою точкою на Землі є не Джомолунґма, а «землеводна» Мауна-Кеа («Біла гора») на Гаваях. Якщо вимірювати її від підводної основи (глибина 6 тис. м) до вершини, то її загальна висота становить 10 203 м, з яких лише 4205 височать над рівнем моря. Мауна-Кеа — це згаслий вулкан.
  • Останнім часом виявили ще вищу гору — 10 672 м, але її вершина виступає над поверхнею води лише на 12 см, та й то під час відпливу. Гора ще не має назви, розташована в Тихому океані поблизу Каролінських островів.
  • • «Дахом Америки» та всієї західної півкулі вважають гору Аконкаґуа висотою 6959 м, а найглибша улоговина Землі (–400 м) знаходиться в Південно-Західній Азії та зайнята Мертвим морем.
  • • З давніх часів у горах жили люди, пристосовуючись до їх складних природних умов. Археологи знаходять малюнки давніх людей на висотах понад 3 тис. м.
  • У горах будувались не тільки сільські населені пункти, але й міста. Давня столиця інків Мачу-Пікчу розташовувалася в Андах на вершині висотою 6 тис. м. Сучасна столиця Мексики Мехіко лежить на висоті 2240 м, столиця Еквадору — Кіто — на висоті 2818 м. З давніх-давен через гори проходили торговельні шляхи, наприклад, Великий шовковий шлях пролягав через Памір, а караванний шлях з Індії в Тібет — через Гімалії. Через знамениті альпійські перевали Сен-Ґотард і Сен-Бернар лежали дороги між країнами Європи. У ХІІІ–XVI ст. монахи одного з монастирів на перевалі Сен-Бернар у Швейцарських Альпах вивели відому породу собак-рятівників — сенбернарів. Вони знаходили подорожніх, які заблукали, та рятували їх, зігріваючи своїм теплом.
  • В Андах на висоті 5 тис. м до наших часів збереглися ділянки Царської дороги, побудованої інками ще задовго до відкриття материка європейцями. Довжина цієї вимощеної дороги складала понад 5 тис. м, а ширина — до 8 м.
  • • Гори завжди приваблюють спортсменів — туристів, лижників. У 1786 р. була вперше підкорена найвища вершина Альп — гора Монблан (4807 м), і тоді вид спорту — підняття на вершини, отримав назву альпінізм. У 1953 р. житель Непалу Норгей Тенцинг і громадянин Нової Зеландії Едмунд Хілларі підкорили «третій полюс Землі» — Джомолунґму.

 

 

docx
Додано
10 червня 2018
Переглядів
1792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку