Урок з географії для 6 класу на тему: «Вулкани. Гарячі джерела-гейзери ».

Про матеріал

"Вулкани. Гарячі джерела-гейзери "

Освітні цілі і завдання уроку: сформувати уявлення про походження вулканів і гейзерів, про формах вулканів і їх виверженнях; формувати потреби до використання інформаційних ресурсів, прагнення до самоосвіти.

Ознайомити з відмінностями діючих і погаслих вулканів, походженням вулканічних островів.

Розвиваючі цілі: розвивати уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.

Виховні цілі: виховувати готовність до соціальної взаємодії.

Тип уроку - комбінований.

Перегляд файлу

"Вулкани. Гарячі джерела-гейзери "

 

 

 Освітні цілі і завдання уроку: сформувати уявлення про походження вулканів і гейзерів, про формах вулканів і їх виверженнях; формувати потреби до використання інформаційних ресурсів, прагнення до самоосвіти.

 

 Ознайомити з відмінностями діючих і погаслих вулканів, походженням вулканічних островів.

 

 Розвиваючі цілі: розвивати уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.

 

 Виховні цілі: виховувати готовність до соціальної взаємодії.

 

 Тип уроку - комбінований.

Обладнання:

 

 карта півкуль, карта будови земної кори.

 

 картки з новими поняттями "магма", "мантія", "жерло", "лава", "кратер".

 

 комп'ютер, мультимедіа проектор.

 

 обладнання для досліду.

 

 

 Хід уроку

 

 1. Організаційний момент (вітання, перевірка готовності до уроку).

 

 2. Опитування домашнього завдання.

1.Прийом «Так чи ні».

На земній кулі 7 материків.

Літосфера – це повітряна оболонка Землі.

На земній кулі 4 океани.

Платформа – це рухлива ділянка Землі.

Географічні координати - широта і довгота.

Екватор поділяє Землю навпіл.

2. Словникова робота.

Учитель. Пропоную повторити терміни і провести словникову роботу. Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не зможемо рухатись далі.

     1. Прилад за допомогою якого вивчають землетрус.____________________

2.Внутрішня оболонка Землі, що покриває ядро, називається _________________

  1. Вогненно-рідкий розплав, що формується в мантії ( у перекладі з грецької «густа мазь») – це _____________________________________
  2. Місце  на земній поверхні, розташоване над осередком під час землетрусу___________________________________________________
  3. Розплавлений шар мантії на глибині 50-250 км- _____________________
  4. Осередок землетрусу__________________________________________

. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності  учнів.

  1.  Учитель.  Надра землі майже недоступні людині і тому вони є для нас загадками. Але людина завжди хотіла їх розгадати. Є на Землі місця, де можна заглянути  у середину землі і  навіть доторкнутися до речовини, яка щойно піднялася з надр Землі. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з процесами, що відбуваються в земній корі, а з  якими саме зараз будемо спостерігати.
  2. Перегляд відеосюжету «Виверження вулкану».

                                     Магма по жерлу рвется наружу

                                     Выход из кратера очень ей нужен,

                                     Если проход на поверхность ей дан

                                     Значит, проснулся грозный ______?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3. Вивчення нового матеріалу.

 

 1. Повідомлення цілей і завдань уроку.

 

 

 

 

 Сьогодні ми продовжимо знайомство з процесами, що відбуваються в земній корі, познайомимося з вулканами, гарячими джерелами і гейзерами.

 

 2. Вступне слово вчителя.

 

 Земні надра людству практично недоступні. І тому вони таять у собі дуже багато таємниць і загадок, які люди прагнуть розгадати. Але є на Землі місця, де можна заглянути в земне "нутро" і навіть помацати речовина, тільки що підняте з глибин Землі.

 

 Як ви думаєте, як називається ця речовина? Як воно виходить на поверхню Землі і як називається це природне явище? (Магма. Виходить через кратер. Природне явище - Вулкан.)

 

 Латинське слово "Вулканус" - у стародавніх римлян - Бог Вогню. Вулкан - конусоподібна, куполоподібна чи іншої форми гора, з поглибленням (кратером) на вершині, через яке вивергаються лава, гарячі гази, пари води, уламки гірських порід, вулканічний попіл, дрібні камінчики.

 

 Вулкани образно називають "огнедишним горами". Виверження вулканів - ще одне грізне, небезпечне для людей природне явище.

 

 3. Перегляд фрагмента уз електронного мультимедіа підручника "Географія. Початковий курс "для 6класов загальноосвітніх навчальних закладів.

 

  Як же утворюються вулкани?

 

 У земній корі, через руху плит, виникають тріщини, в близи яких тиск речовини мантії - магми - менше. Речовина мантії плавиться, утворюючи вогнище магми (див. рис. +31 підручника). Менш щільна, ніж навколишня її тверда порода, магма, що скупчився в достатній кількості, починає підніматися по тріщинах або вулканічним каналах. Вихід каналу на поверхню називається жерлом вулкана. Деякі вулкани мають декілька каналів, але не всі вони можуть досягати поверхні земної кори. Магма, вивергався на поверхню, називається лавою. Вона витікає з жерла у вигляді річки, або лавового потоку, який поступово охолоджується і твердне, утворюючи вулканічну породу. У ході виверження в'язкість лави може змінюватися. Форма вулкана залежить від в'язкості лави. Вулкани, утворені нев'язкої лавою, мають пологі схили. Такі вулкани називають щитовидної. Густа лава не може витекти далеко від жерла і зазвичай утворює вулкан у формі конуса.

 

 - Згадайте будова земної кори материкової і океанічної і припустіть, де може бути більш активний вулканічний процес - на суші або на дні океану і чому?

 

 (Вулкани - частіше вивергаються на дні океанів, в зоні розходження літосферних плит. Можуть бути на суші - в зоні розломів літосферних плит). Вулкани утворюють так зване - Тихоокеанське вогненне кільце. Воно включає вулкани східного узбережжя Азії, західного узбережжя Америки, Антарктиди і на півночі Алеутських островів - більш 370 вулканів. Якщо конус вулкана піднімається над водою, то утворюється вулканічний острів. Наприклад, Гавайські острови в Тихому океані. Вулкани є в Середземномор'ї (про них ми переглянули відеосюжет) і в Африці.

 

 Є наука яка вивчає дію вулканів - це вулканологія. Вчені вулканологи ділять вулкани на групи в залежності від того, коли було їх останнє виверження і наскільки велика ймовірність нового виверження.

 

 4. Робота з підручником.

 

 - Знайдіть у тексті підручника, які вулкани називаються діючими, а які згаслими?

 

 (Вулкани які вивергалися на пам'яті людства, називаються діючими.

 

 Погаслими вважаються вулкани, не вивергався на пам'яті людства.

 

 заснулого - це вулкани про виверженнях яких в історичний час немає даних, але впевненості в тому, що їх діяльність припинилася - немає).

 

 5. Робота з географічним атласом.

 

 Завдання.

 

 На карті Будівлі земної кори знайдіть вулкани на материку Євразія. Назвіть кілька вулканів. Яким значком на мапі показані вулкани? (У вигляді зірочки червоною і чорною або трикутники)

 

 На інтерактивній дошці зображена мапа будови земної кори і прямо на ній відзначаємо вулкани Євразії.

 

 6. Практична робота. А зараз ми самі спробуємо розбудити вулкан.

 

 Демонстрація вчителем досвіду "Вулкан на столі".

 

 Правила безпеки (Після досвіду провітрити клас). Не намагайтеся повторити цей досвід вдома. Це пожароопасно і можна обпектися.

 

 У горло конічної колби вставте тігелек або фарфорову чашку. Колбу можна покрити пластиліном, надавши їй форму гори, або виготовити макет сопки. Під колбу або макет покладіть великий аркуш паперу для збору оксиду хрому (3). У тігелек насипте дихромат амонію, в центрі горбка змочіть його спиртом. Запалюється "вулкан" палаючої лучиною. Реакція екзотермічна, протікає бурхливо, разом з азотом вилітають розпечені частинки оксиду хрому (3). Якщо затемнити вікна в класі, створюється враження вулкана з кратера якого виливаються розпечені маси. Реакція дуже видовищна.

 

 7. Робота в зошиті.

 

 Завдання. Визначити географічне положення вулкана Ключевська Сопка за планом на дошці.

 

 План.

 

 1. На якому материку і в якій його частині знаходиться? (На сході-північному сході Євразії.)

 

 2. Визначте його координати.

 

 3. Як вулкан розташований відносно інших об'єктів?

 

 8. Повідомлення учнів. (Заздалегідь підготовлене)

 

 Гарячі джерела і гейзери

 

 В областях поширення діючих і погаслих вулканів підземні води нагріваються магмою і можуть виходити на поверхню у вигляді гарячих джерел (джерел). Деякі гарячі джерела через певні проміжки часу викидають вгору струмені киплячої води і пари. Ці фонтануючі джерела називаються - гейзерами. Гейзер - в перекладі означає "гарячий".

 

 На території нашої країни гейзери зустрічаються на півострові Камчатка в знаменитій Долині гейзерів. Ще гарячі джерела можна зустріти на острові вогню і льоду в Ісландії, в Йеллоустонском національному парку в США, в Новій Зеландії. Людина використовує тепло цих д. жерел: обігріває житлові будинки й теплиці, отримує електроенергію.

 

 9. Закріплення вивченого матеріалу

 

 1. Що таке вулкан? Які причини їх утворення?

 

 2. Способсвуют чи вулкани збільшенню площі суші на нашій планеті? (Так, утворюються цілі острови в океанах, ростуть гори.)

 

 3. Яким умовним знаком на картах показані вулкани діють і вимерлі?

 

 4. На якому материку немає ні діючих, ні вимерлих вулканів?

 

 5. (Завдання в парах) За атласу встановіть відповідність між назвою вулкана і ступенем його активності (запис на дошці)

 

 Вулкани1. Котопахі А. Діючі

 

 2. Ключевська Сопка Б. Погаслі

 

 3. Везувій

 

 4. Ельбрус

 

 5. Кіліманджаро

 

 6. Гекла.

 

 Відповідь: 1А, 2А, 3А, 4Б, 5А, 6А.

 

 10. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника  п. 12

Творче  завдання (на вибір) :

 Написати  міні-твір «Я- вулкан».

 Виготовити макет вулкану. Залучити батьків. 

 Підготувати кросворд з ключовим словом: вулкан.

 

 11. Підсумок уроку.

Перегляд мультфільм  «Виверження вулкану»

 

 

 Що нового ви дізналися на уроці? (Ми дізналися про вулкани, їх походження, про їх формах).

 

 Давайте зробимо висновки про значення вулканів для нашої планети.

 

 (Вивчаючи виверження вулканів, вчені пізнають внутрішню будову глибинних шарів Землі. Магма, зі часом перетворюється в різні гірські породи та мінерали магматичного походження. Змінюється рельєф місцевості. Відбувається задимлення атмосфери, змінюється температура повітря. В результаті неодноразових вивержень лава і попіл накопичуються шарами, і створюють вулканічні гори різних форм і розмірів або лавові поля.)

 

 12. Оцінювання знань учнів.

 

docx
Додано
25 червня 2018
Переглядів
1503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку