Тема. Основні класи неорганічних сполук
Клас: 8 клас
Мета:
Завдання:
Методи: створення емоційного настрою, інсценування, взаємоперевірка, «презентації», використання інтерактивних методів, незакінчених речень, ролева гра
робота з джерелами інформації, рефлексія.
Обладнання: роздавальний та наочний матеріал ,ілюстрації музею Води, колекція мінералів,
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Форма проведення уроку: урок - занурення
Хід уроку
І. Створення емоційного настрою
Продзвенів дзвінок. Відразу
Діти всі зайшли до класу,
Щоб урок новий почати
І знання міцні дістати.
Ці знання потрібні всім
І дорослим, і малим.
Бо без знань у всьому світі
Неможливо й дня прожити
Всім доброго дня ! Розпочати сьогодніший урок я б хотіла словами народної мудрості
«Знання – це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього»(дошка)
(Народна мудрість)
Бажаю всім вам, любі діти,
Чудовий скарб оцей дістать.
А потім ключиком надійним
Його постійно відмикать.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми завершуємо вивчати тему: «Класи неорганічних сполук»,тому метою уроку є – узагальнити та систематизувати знання про класи неорганічних сполук.
Протягом уроку ми з вами повторимо:
Отже ви знайомі з цілями уроку.
- Чи згодні ви з ними?
Знання, які ви отримали при вивчені даної теми , і закріпите сьогодні, стануть для вас у пригоді при подальшому вивчені хімії. Сьогодні я чекаю цікавого спілкування, творчого мислення. Щоб досягти цих цілей починаємо з першої вправи.
Вправа «Світлофор»
Робота з сигнальними картками(червона картка – учень не знає відповідь , жовта – знає, але не впевнений та зелена – знає відповідь)
1.Як поділяють речовини залежно від їх складу ?
2.Які класи неорганічних сполук ви знаєте ?
3.Оксиди класифікуються на …(кислотні, основні, амфотерні)
4.За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяються на… (Одно-,дво-,триосновні)
5.Розчинні у воді основи називаються …(лугами)
6.Реакція взаємодії між кислотами й основами називається … (нейтралізації)
7. Як називаються речовини, які змінюють своє забарвлення під дією кислот або лугів (Індикатори)
8. Пригадайте, які розрізняють солі (середні, кислі, основні, подвійні та комплексні)
Вчитель. Чи відомо вам, що складні сполуки, які ми вивчаємо мають велике значення, так як життя людей дуже тісно пов’язане з ними , і тому зараз ви матимете змогу у цьому впевнитись ,поспілкувавшись з фахівцями, яких я запросила на урок.
Хімік. Я дуже вдячний ,що мене запросили, тому давайте спробуємо разом з вами дати назви речовин, причому враховується й кілька назв однієї речовини (загальновживані, технічні, алхімічні)
Чилійська селітра ( NaNO3)
Мідний купорос(CuSO4 )
Кухонна сіль (NaCl )
Купоросне масло(H2SO4)
Їдке калі (KOH )
Негашене вапно (CaO )
Магнезит, біла магнезія ( MgCO3 )
Вода (H2O )
Червоний залізняк (Fe2O3 )
Питна сода (NaHCO3)
Гашене вапно Ca(OH)2
Індійська селітра (KNO3)
Баритова вода (Ba(OH)2)
Боксит ,корунд, рубін, сапфір (Al2O3)
Норвезька селітра Ca(NO3)2
«Сухий лід», вугільний ангідрит (CO2)
Вчитель. Не могла я, не запросити на урок біолога, який з собою привіз зразки речовин, а також у представленій колекції зібрані зразки саморобних матеріалів учнів
Біолог. Я згодний з твердженням, що життя людини тісно пов’язане з оксидами, кислотами, основами та солями. Ви маєте змогу розглянути зразки речовин, які досить відомі так як широко використовуються у суспільному житті.
Розглядаючи зразки речовин ви познайомитесь з складними сполуками органічного і неорганічного походження.
(зачитує деякі зразки речовин, представлених у колекції)
Хочу вам повідомити деякі цікаві факти :
Не можу не згадати про органічні складні речовини, з якими людині доводиться стикатися кожного дня.
Вчитель. Я думаю що, ви впевнились про важливість складних речовин та насамперед про те необхідні людям.
Також на сьогоднішній урок не можливо було не запросити лікаря, адже більшість речовин використовуються в медицині.
Лікар. Я радий дуже, що мене запросили на урок хімії під час вивчення саме цієї теми. Багато неорганічних речовин використовуються у медицині. Саме на цьому питані я трішки зупинюся.
Але хочу зазначити, що якщо ви бажаєте отримати надалі медичну освіту – необхідно гарно вивчати хімію. Бо як сказав Михайло Васильович Ломоносов: «Медик без належного пізнання хімії досконалим бути не може»
Дякую вам за увагу ! бажаю вам гарних оцінок та міцного здоров’я !
Вчитель. Дякуємо фахівцям, а ми продовжуємо наш урок, і тому зараз дозвольте розпочати «Сезон задач»
Діти отримують картки з задачами за варіантами(дати народження) :зима, весна, літо, осінь.(Взаємоперевірка)
Фізкультхвилинка
Треба, діти нам хвилинку
Приділити відпочинку.
Уперед схиліться трішки
Потягніться, наче кішка,
Помахайте головою,
мов не згодні ви зі мною.
Вправо, вліво поверніться,
До сусіда посміхніться.
Від роботи відпочили
Й знов приймаємось за діло.
«Презентації»
Настав час продемонструвати свої художньо-літературні здібності, і тому я оголошую
рубрику «Презентації». Готуючись до уроку, ми вирішили презентувати декілька речовин у нестандартних, цікавих формах, використовуючи знання таких наук як: фізика, історія, біологія, література, медицина, екологія.
Пропоную вашій увазі першу презентацію
Презентація «Найдорожчий скарб»
Учень. Першу речовину, яку ми сьогодні презентуємо оцінити неможливо ні грошима, ні найціннішими діамантами. Мабуть всі пам’ятають ,що Вода найпоширеніший природний оксид та водночас є і найважливішим природним оксидом.
Вода – джерело життя на землі, сировина для промисловості, джерело енергії, вона незамінний компонент практично всіх технологічних процесів.
Недарма видатні митці стверджували про унікальність цієї речовини, а в свою чергу я хочу вам повідомити, що в Україні існує музей Води.
Щоб саме впевнитися в цьому, а також дізнатись більше цікавого та корисного про найважливішу та найпоширенішу речовину на Землі , хочу запросити всіх до заочної подорожі в мальовниче місто Київ, щоб здійснити екскурсію до водно-інформаційного центру , що знаходиться по вул.. Грушевського буд. 1в.
Тому слову нашому спеціальному екскурсоводу
Екскурсовод. Всім доброго дня ! Спостерігаючи з космосу за нашою планетою, всі космонавти одночасно стверджують, що це дивовижне. Привабливе, захоплююче видовище. Землю називають Блакитною планетою, адже дві третини її поверхні вкриті водою.
Заочна екскурсія, яку я вам пропоную присвячена дійсно саме цій дивовижній речовині. Тож запрошую відвідати музей води.
1.Звертаю вашу увагу , що Споруда Центру (1 фото) , а це водонапірні башти та резервуари, побудовані більш 130 років тому.
Це місце відоме раніше як Царський сад, закладений в 1743 р. за наказом імператриці Єлизавети Петрівни, являє собою величну пам’ятку епохи українського бароко.
Згодом 24 травня 2003 року було відкрито перший в Україні водно-інформаційний центр.
Які ж саме виставкові зони є в музеї ?
2. Відвідуючи експозицію яка характеризує гідросферу планети Земля (фото2), можна дізнатись про водні ресурси нашої держави, звертаючи увагу на те, що Україна – одна з найменш забезпечених питною водою країн в Європі.
3. Скориставшись ліфтом та спустившись під землю, відвідувачі (фото 3) знайомляться з геологічною будовою земної кори, процесом фільтрації води, стародавніми та сучасними методами пошуку та подачі води споживачам.
4. В одній з виставочних зон можна познайомитись з трьома незалежними джерелами водопостачання міста Києва, технологічним процесом водопідготовки, водоспоживання, про очищення стічних вод (фото 4) та про екологічний стан міста.
5.Відвідуючи музей води, вас обов’язково запросять на прогулянку каналізаційним колектором із цегли, пластику та залізобетону (фото 5) та на експрес-перегляд про каналізаційні ріки центральної частини Києва.
6. Ви назавжди запам’ятаєте найяскравіші прояви водної стихії, коли потрапите в казковий грот (фото6) : від водоспаду до звичайного дощу з громом та блискавкою. Завдяки кінотеатру мандрівника ви можете здійснити віртуальну подорож мальовничими куточками світу.
7. Для малечі в музеї є ігровий майданчик, де можна погратися з мильними бульбашками (фото7), перевіряти силу на водяному насосі та доторкнутись до рибок (фото8)
Я думаю, ви впевнились в тому ,що світ води – безмежний.
Презентація «Сіль»
Серед великої кількості представників класу солей, хочеться звернути увагу на всім відомий натрій хлорид, або кухонна сіль, яка на кухонному столі у кожного з вас. Не можна також не згадати про ще одну цікаву сіль, яка декому з вас відома під назвою глауберова сіль або хімічна назва – натрій сульфат. Щоб відкрити свої таємниці до нас завітали кристали цих солей.
Кристал кухонної солі
Я є найважливіший видом мінеральної сировини. Натрій хлорид був одним з найперших хімічних продуктів, освоєних людиною. Природа запасла величезну кількість солі – у землі, морях, озерах. У далекі часи за володіння соляними промислами точилися кроволитті війни.
Сьогодні щорічно видобувають мільйони тонн кухонної солі.
Мені, солі знаходять широке застосування: у металургії, у шкіряній промисловості, потрібна я і у шахті. Медики використовують мене для одержання фізіологічних розчинів і ліків. Нестача Іоду в організмі спричиняє захворювання щитовидної залози. Для профілактики цього захворювання промисловість виробляє особливий вид солі – іодовану.
Чи знаєте ви, що в Артемівську в Донецькій області відкритий музей, в якому зібрано зразки солей майже з усіх куточків Землі.
.Цікавим і є той факт, що у соляні шахти, спускався під час своєї поїздки донецьким краєм Д.І. Менделєєв. Саме він зазначив у своїх записах, що сіль – чудова сировина для хіміків.
Сучасна хімічна промисловість використовує до 40% кухонної солі, що виробляється. Мільйони тонн натрій хлориду потрібні для виробництва їдкого натру, металевого натру та соди.
Кристали глауберової солі.
Дізнався вперше про мене та мої цілющі властивості німецький хімік-лікар Йоган Рудольф. Вживаючи воду з одного цілющого джерела, він вилікувався від малярії. Після досліджень видовжених кристалів, вчений Глаубер впевнився, що після вживання розчину такої солі відбувається очищення кишечнику ,рани швидше загоюються. У наш час медики мене називають глауберовою сіллю. Важливий я і у промисловості – використовують для виробництва скла, фарбування бавовняних тканин.
До вашої уваги рубрика «Чи знаєте ви, що…?»
цукру або кілька зерен рису
Презентація «Кислоти»
Сульфатна
Доброго дня подруго, як поживаєш? Дивлюся на тебе і не можу повірити скільки років пройшло – а ти так і залишаєшся енергійною та привабливою
Нітратна
Так, так мила моя подружко, я найсильніший окисник. Дуже легко і швидко окиснюю речовини органічного і неорганічного походження, майже усі метали, а з неметалами можу утворити нітросполуки.
Слухай , оце я хотіла в тебе запитати. Чи залишились ваші дивовижні відносини з водою такі ж теплі та романтичні?
Сульфатна
Ти, як завжди в курсі всіх справ. Дійсно – я підкорюю та примушую взаємодіяти зі мною практично все, з поміж кислот мені немає рівних. А з водою у мене, дійсно спостерігається прихильність одне до одного, при цьому в повітря виділяється теплота, якої так багато, що наша суміш може закипіти. Хочу тобі зізнатись, що я ще полюбляю віднімати воду в органічних речовинах.
Нітратна
Так, рівних тобі немає нікого, але я в свою чергу стверджую, що Я- головна по цінності сполука Нітрогену.
Сульфатна
Та ти що ?
Нітратна
Так, адже я і джерело добрив, сировина для виробництва пороху, вибухових речовин, одержання ряду інших кислот, лікарських препаратів.
Сульфатна кислот
А я дуже відома тим хто є власниками автомобілів та мотоциклів, так як концентрований розчин 92-96% сульфатної кислоти використовують для заливання акумуляторів. Без мене не обійдуться у виробництві вибухових речовин, у сільському господарстві, не говорячи вже про очищення нафтопродуктів від шкідливих домішок.
Нітратна
Я з тобою згодна - без нас не обійдеться жодна галузь
Сульфатна
Навіть не буду з тобою сперечатись
Нітратна
Слухай-но, а чи пам’ятаєш , як колись у Росії нас називали?
Сульфатна
Здається мені, що тебе називали «міцною горілкою», а мене «купоросною олією»
Нітратна
Так, так подружко, пам’ятаєш, а разом нас у суміші називали «царська горілка»
Сульфатна
Ну що ж , люба подруга, мушу з тобою прощатися, бо без мене зупиняться хімічна, нафтова промисловості, не говорячи вже про металургію.
Нітратна
До побачення, подружко!
Сульфатна
До зустрічі !
Вчитель
Дякую за творчу роботу всім учасникам презентацій !
ІІІ. Закріплення
Вправа «Блеф» (якщо не згодні з твердженням, підняти руку)
1.За своє життя людина випиває 75 тон води (так)
2.Микола Бекетов вперше склав витискувальний ряд металів (так)
3.Реакція між міддю та хлоридною кислотою відбувається з виділенням газу(ні)
4.Кислоти – їдкі речовини. Особливо небезпечні сульфатна, нітратна та хлорид на кислоти(так)
5.Кислі ґрунти знижують врожайність (так)
6.Вода та вуглекислий газ – це оксиди, що беруть участь у фотосинтезі(так)
7.Луги – це неїдкі речовини, тому при потраплянні на шкіру й очі не можуть спричинити опіки.(ні)
8.В атмосфері Марсу відсутній вуглекислий газ (ні, 95%міститься цього газу)
ІV. Підсумок
Вчитель
На завершення сьогоднішнього уроку «пролунає» салют, який і засвідчить не тільки про важливість вивчених нами сполук, а й про закінчення вивчення теми «Основні класи неорганічних сполук»
Учні з кольоровими зірками, на яких записані формулами складних речовин, виходять по черзі та стають в один ряд і при цьому вказують на їх важливість )
Вчитель. Цей салют може тривати безконечно, адже подивіться, скільки чудес навколо нас, і це все завдяки хімії. Я хочу зазначити, що при подальшому вивчені хімії, нам обов’язково стануть в пригоді знання, які ви отримали під час вивчення цієї теми.
Рефлексія
Учитель проводить з учнями рефлексію за методом незакінченого речення.
Дякую з а творчу роботу, пророблену вами ! Бажаю успіхів, творчості, радісних знахідок !