УРОК "ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ КЛІМАТУ.ПОРИ РОКУ."

Про матеріал
Урок систематизації знань учнів про основні чинники кліматоутворення; формувння поняття про розподіл температури повітря, опадів, вітрів по території України; для формування вміння характеризувати розподіл і річний хід кліматичних показників; удосконалення практичних вмінь та навичок роботи з кліматичними картами.
Перегляд файлу

8 клас

Тема.   Основні  показники клімату.Пори року. 

 

 Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

 

Мета:  систематизувати знання учнів про основ­ні чинники кліматоутворення; сформувати поняття про розподіл температури повітря, опадів, вітрів по території України; формувати вміння характеризувати роз­поділ і річний хід кліматичних показників; удосконали­ти практичні вміння та навички роботи з кліматичними картами;

                     розвивати творчу особистість учня, критичне мислення, здатність аргументувати свою думку, встановлювати причино-наслідкові зв’язки;

                     виховувати толерантність у спілкуванні та співпраці при роботі в парах та групах.

Обладнання: кліматична карта України, підручник географії, ППЗ «Фізична географія України», «Інтерактивна карта України».

Тип уроку:  формування нових знань, умінь, навичок.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: називати основні кліматичні показники; характеризувати розподіл і річний хід кліматичних показників; робити висновки щодо закономірностей розподілу кліматичних показників територією України.

хід уроку

І. ОРганізаційний момент

1. Визначення емоційного стану школярів, створення позитивної емоційної налаштованості до навчально-пізнавальної діяльності.

Вірш Марійки Підгірянки зі «Співанки про місяці».

 «Ой місяць січень кличе мороза,

 Морозить лиця, щипає носа.

 А місяць лютий вітрами дує,

 На водах з льоду мости будує.

 А місяць червень луги покосить,

 Червоним соком ягідки зросить.

 А листопад, той жалю не має,

 З дерев останнє листя зриває.»

2. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра «Географічний млин»

(проводиться у групах) 

Завдання полягає у тому, щоб у незаповнені віконця вписати по­няття, пов'язані з певним кліматотвірним чинником.

2.Бліцопитування за вписаними поняттями.

Бліцопитування.

  1. Що таке сонячна радіація? Від чого залежать показники со­нячної радіації? Як змінюється кількість сонячної радіації на території України?

(Сонячна радіація – кількість сонячного тепла і світла, що надхо­дить на земну поверхню (залежить від географіч­ної широти місцевості, висоти Сонця над гори­зонтом і характеру під­стилаючої поверхні. Україна займає порівняно велику площу, що істотно впливає на різницю між висотою Сонця над північними і південними її районами.

Що називають загальною циркуляцією атмосфери?

(Циркуляція атмосфери – горизонтальне переміщення повітряних мас над зем­ною поверх­нею).

  1. Які типи повітряних мас формуються над різними районами Землі? Які з цих типів мають найбільш значний вплив на те­риторію України?

   Повітряні маси, які впливають на клімат України

Тропічні

Помірні

Арктичні

Континентальні (КТП)

Морські (МТП)

Континентальні (КПП)

Морські (МПП)

Континентальні (КАП)

Морські (МАП)

На територію України надходять повітряні маси з арктичних, помірних і тропічних широт, але переважає надходження з помірних широт.

  1. Що таке атмосферні фронти? Які вони бувають?

(Між двома різними за фізичними властивостями повітряними масами завжди є перехідна зона, яку називають атмосферним фронтом. Розрізняють теплі, холодні, малорухливі, або стаціонарні атмосферні фронти. При змиканні ділянок холодних і теплих атмосферних фронтів утворюються фронти оклюзії, або загасання.)

  1. Які особливості погоди пов'язані з проходженням циклонів та антициклонів?

(Циклон та антициклон -  вихрові рухи повітря в атмосфері. Циклон при­носить нестійку погоду, часто змі­нюється напря­мок вітру й тем­пература повітря; антициклон - вліт­ку ясну й суху погоду, зі слабким вітром, узимку - з морозами й зо­ряним небом).

  1. Яку роль відіграє рельєф України у формуванні клімату?

(Гірські масиви Карпат і Криму відіграють важливу кліматотвірну роль у формуванні погоди і клімату Закарпаття і Південного берега Криму, оберігаючи їх від холодних північних повітряних мас. Моря і великі водойми дуже впливають на клімат прилеглих до них територій.)

ІІ. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок учнів

Бесіда

- Чи одягли сьогодні ви шорти, літні плаття? Чому?

- Як ви визначаєте,  що одягнете сьогодні?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності   

Слово вчителя.

Клімат істотно впливає на умови проживання, господарську діяльність та відпочинок людей. Прокидаючись кожного ранку і збираючись на навчання, ви цікавитесь: а яка ж сьогодні погода? Тепло чи прохолодно, хмарно чи сонячно. Від цього часто залежить наш настрій.

- Пригадайте, що є основними показниками клімату?

1. Температура повітря.

2. Кількість та режим опадів.

3. Напрям вітру.

4. Атмосферний тиск.

5. Зволоження (коефіцієнт зволоження).

- Де ми можемо знайти всі ці показники для різних точок України? ( на кліматичних картах).
Сьогодні на уроці ми відправляємося у експедицію . Наша експедиція буде відбуватися за допомогою сторінок підручника,кліматичних карт, комп’ютера.

Тому для подальшої діяльності ви розподілились на  3 групи. 

Оголошення та запис теми уроку                                   

ІV. Етап проектування.

Складання (обговорення) плану наступної діяльності.

Підручник - §25,с.124-128,

Атлас – с.22-23,карта «Клімат України»

План діяльності:

  1.   Кліматичні карти.
  2.   Характеристика клімату України:

а) температура повітря;

б) кількість опадів;

в)напрямок вітрів;

г) зволоження території;

д)пори року.

V. Етап організації виконання плану діяльності.

Робота з Кліматичними картами

(атласу,підручника)

Учитель.Клімат певної території характеризують за відповідними показниками: температурою повітря, кількістю опадів, переважаючими напрямами вітрів та зволоженням території. Усі ці складові відображені на кліматичних картах.

Ізотермами синього кольору на кліматичній карті відображають значення середньої температури січня, а ізотермами червоного кольору середню температуру липня. Значення максимальних і мінімальних температур повітря позначено цифрами відповідного кольору біля назви населеного пункту.

Способом кольорового фону на карті зображають розподіл кількості опадів на території. Переважаючий напрям вітру передають за допомогою стрілочок.

На кліматичній карті зазвичай присутні кліматичні діаграми, що характеризують кліматичні особливості різних частин території України.

Завдання.

Розгляньте кліматичну карту України (в атласах) та визначте температурний режим клімату різних міст  України (завдання кожній групі – 1 місто).

 Температура повітря

Температура повітря є однією з важливих характеристик клімату. Протягом року в Україні вона змінюється паралельно до змін сонячної радіації, відстаючи на один місяць. Середня багаторічна температура в Україні перебуває в межах від +6...+7 °С на півночі і до +12...+13 °С на півдні.

Температурний режим влітку і взимку, а також у весняний та осінній періоди істотно змінюється територіально. Періоди, коли середньодобова температура повітря перевищує 20 °С, на півдні тривають до 3 місяців, на заході і півночі – лічені дні. Періоди морозів з середньою температурою повітря нижче 0 °С здебільшого тривають близько 2 місяців на півдні і близько 5 місяців на північному сході.

Розподіл температур повітря на території України можна простежити за ізотермами –лініями, що з'єднують місця з однаковою температурою повітря.

Завдання.

За кліматичними діаграмами проаналізуйте  кількість опадів протягом року в окремих містах України.

 Режим опадів

На кліматичний режим України значною мірою впливає кількість опадів, їх розподіл за регіонами, місяцями і порами року.

Найбільше опадів на рік буває в Українських Карпатах: сімсот-вісімсот мм в передгір'ях, до двох тисяч мм на найвищих хребтах. Середня кількість опадів у Кримських горах складає 600 мм. На вершинах Кримських гір вона може сягнути тисячі ста мм. На решті території цей показник коливається від семисот-семисот п’ятдесяти мм на заході до трьохсот-трьохсот п’ятдесяти мм на південному сході. Такий розподіл опадів є наслідком панування у південно-східних районах антициклонів, що приходять зі сходу, а в північно-західних – циклонів атлантичного походження.

У посушливі роки кількість опадів значно знижується: у прибережних районах Азовського й Чорного морів кількість опадів сягає до 100 мм.

Взимку опади бувають у вигляді снігу майже на всій території країни. Висота снігового покриву становить 10-30см, а в горах-40см.

 

Завдання       

За кліматичними картами та підручником  с.108:

1- а група   -    Простежити, як змінюється річна кількість опадів на території України вздовж 48 паралелі. Чому? (Річна кількість опадів зменшується. Такий розподіл опадів є наслідком панування в західних районах – циклонів атлантичного походження, а  у східних – антициклонів)

2- а група     -  Простежити, як і чому змінюється кількість опадів на території України вздовж  33° сх.д.?  (Річна кількість опадів зменшується. Такий розподіл опадів є наслідком панування в північних районах  циклонів атлантичного походження, а у південних– антициклонів, що приходять зі сходу.)

3-я група Простежити, як і чому змінюється кількість опадів на території України вздовж   з північного заходу на південний схід.

 Завдання.

Проаналізувати Кліматичну карту.

Переважаючий напрямок вітрів:

1-а група влітку.

2-га група-взимку

3-тя група – пояснити чому так.

У формі бесіди, користуючись атласами та текстом підручника (параграф 25), характеризуємо зміни сезонів  року.

Метод гронування (асоціацій).

Поступово оформляємо таблицю.

Пори року

Особливості

Зима: заметіль, сніг , мороз, ожеледь, холодно, шуба, лижі.

Грудень, січень, лютий. Не сувора.

t0 > <0 0C ….-8 0C; мін. -33 0C. Ожеледь, хуртовина.

Весна: дощ, калюжі, цвітіння дерев, тепло, повінь, конвалія, зливи.

Березень, квітень, травень. Грози, зливи.

t0+7.....+10 0C (від 0 0C до 15 0C). Заморозки до травня.

Літо: сонце, пляж, море, канікули, вода, жара, град, дощ.

Червень, липень, серпень.  Тепло.

t0+16......+23 0C (>+15) макс.37,8 0C

Осінь: вітер, яблука, школа, листопад, овочі, дощ, перший сніг, холодно.

Вересень, жовтень, листопад.

t0+5.....+12 0C   (>+150 C). Тепла, бабине літо, перші заморозки, зимовий час.

 

 

Зволоження території (пояснення вчителя)

Ступінь зволоження території залежить від співвідношення між кількістю опадів та їх випаровуванням, тобто надходженням в атмосферу водяної пари з поверхні ґрунту, води, рослин. Випаровування виражається товщиною шару води у мм.

Кількість вологи, яка може випаровуватись за певної температури, називають випаровуваністю. Чим вища температура місцевості, тим більший показник випаровуваності. На території України у теплий період року він становить 850 мм на північному заході та 1100 мм – на півдні.

Для визначення забезпеченості території вологою, використовують коефіцієнт зволоження (К)—відношення річної кількості опадів (О) до випаровування (В). (Запис в зошити:)

О

К= —— .

В

К=1—це достатнє зволоження;

К>1—це надмірне зволоження;

К<1—зволоженість недостатня.

 

Завдання :

Виконати практичну роботу № 5,с 128 підручника , зробити висновки.

1-ша група –задача № 1,

2-га - № 2

3-тя - № 3

1- а група  -  Обчисліть коефіцієнт зволоження для населеного пункту, де за рік випадає близько 625 мм опадів, а випаровуваність за рік становить близько 590 мм. Спробуйте з'ясувати, де може розташовуватися цей населений пункт на території України.             

(Коефіцієнт зволоження це відно­шення кількості опадів до величини випаровування. Визначаємо його: 625 мм : 590 мм ~ 1,06. Зволоження трохи надмірне. Таке зволоження ха­рактерне для території Поліської ни­зовини.)

2- а група     -  Обчисліть коефіцієнт зволоження для населеного пункту, де за рік випадає близько 425 мм опадів, а випаровуваність за рік становить близько 700 мм. Спробуйте з'ясувати, де може розташовуватися цей населений пункт на території України.

 (Коефіцієнт зволоження — це відно­шення кількості опадів до величини випаровування. Визначаємо його: 425 мм : 700 м ~ 0,61. Зволоження не­достатнє. Такі умови характерні для півдня України.)

3-тя – Обчисліть коефіцієнт зволоження для населеного пункту, якщо за рік тут випадає 590 мм опадів і випаровуваність теж становить близько 590 мм.

Спробуйте з'ясувати, де може розташовуватися цей населений пункт на території України

Вчитель. Загальні особливості клімату

Найбільш загальними територіальними особливостями клімату України є зростання температури повітря з півночі на південь, крім того збільшення температури спостерігають улітку із заходу на схід. Також є закономірним збільшення відносної вологості повітря зі сходу на захід і з півдня на північ.

Кліматичні ресурси

Україна належить до територій з кліматичним комфортом. Помірний клімат із достатньою кількістю опадів на більшій частині території є сприятливими для життя, господарської діяльності та відпочинку населення. Проте, вплив циркуляційних процесів зумовлює часту повторюваність несприятливих явищ погоди у різні роки.

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Тести

1.  Середньорічної  температури на півночі України у січні:

а) -8;

б) +3;

в) -16.

2. Річна кількість опадів на найвищих хребтах Карпат:

а) до 1200 мм;

б) до 12000 мм;

в) до 2000 мм.

3. Чинник, який впливає на те, що у північно-західній частині України опадів буває більше, ніж у  південно-східній:

а) повітряні маси з Атлантичного океану;

б) географічна широта;

в) характер підстилаючої поверхні.

4. Найбільш загальні територіальні особливості клімату України:

а) зростання температури повітря з півдня на північ;

б) зменшення відносної вологості повітря зі сходу на захід;

в) збільшення температури улітку із заходу на схід;

г) збільшення відносної вологості повітря зі сходу на захід;

д) збільшення відносної вологості повітря з півдня на північ.

5. Причини нерівномірного розподілу повітря та опадів на території України:

а) особливості тектонічної будови території;

б) вплив антропогенного зледеніння;

в) вплив Північно-Атлантичної теплої течії;

г) значна протяжність території із заходу на схід;

д) значна протяжність території із півночі на південь.

Прийом «Незакінчене речення»

Ми вивчали тему...

Урок мені і сподобався тому, що...

На уроці і я навчився...

На уроці я отримав...

Мені потрібно...

Оцінювання роботи учнів

VІІ. Етап інформації про домашнє завдання

  1. Опрацювати § 25.

2.  Підготувати повідомлення про несприятливі погодно-кліматичні явища.(випереджальне завдання)
3.   Зібрати народні прикмети , які пов’язані з передбаченням погоди.

Таблиця  самооцінювання учнів і команд.

Прізвище, ім'я учня

1 –ше завдання

2-

3-

4-

5-

6-

7-

8-

Загальна кількість балів

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Всього

балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 березня 2020
Переглядів
3847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку