Урок «Основы технологии писанкарства»

Про матеріал

За допомогою моєї розробки кожен зможе доторкнутися до писанкарства. До розробки уроку не додавала малюнки та ескізи писанок, бо їх видів дуже багато. Кожен знайде в мережі інтернет потрібний саме вам матеріал, згідно з здібностями і особливостями дітей.

Ваша писанка буде дивовижним подарунком учням, колегам, рідним або друзям.

Перегляд файлу

Урок № 1

 Тема уроку "Основи технології писанкарства"

Мета : *ознайомити з майстерністю мініатюрного розпису на поверхні яйця, з історією і особливостями цього древнього мистецтва;

*навчити малювати традиційні елементи і орнаменти, на основі орнаментальних сіток створювати різні композиції;

*розвивати фантазію, спостережливість, і уяву учнів;

 *формувати емоційно-естетичне відношення до зображуваного, виховувати любов і доброту до навколишнього світу, інтерес до мистецтва і культури українського народу.

 Устаткування для учителя: плакати з елементами орнаменту (символи сонця, зірочки, сніжинки, рослинні мотиви; прямі, хвилясті і зигзагоподібні лінії), з орнаментальними сітками; запис дзвонових дзвонів.

Устаткування для учнів: варені яйця або шкаралупа, простий олівець, фломастери.

Міжпредметний зв'язок: Географія,малювання.

 Тип уроку : закріплення знань.

"Чудо-писанки"

 Структура уроку :

1. Організаційний момент - 2 хв.

 2. Актуалізація опорних знань і умінь учнів - 5 хв.

 3. Мотивація учбової діяльності учнів - 3 хв.

4. Вивчення нового матеріалу - 25 хв.

Практична робота "Розпис яйця"

5. Закріплення нових знань і умінь учнів - 5 хв.

 6. Підсумки уроку - 3 хв.

7. Домашнє завдання - 2 хв.

Хід уроку

I.Ввідна частина

Учні, цього тижня ми з вами святкуємо одне з найбільших християнських свят. Що це за свято? (Великдень). (Звучить запис дзвонового дзвону впродовж усього вступного слова учителя).Традиція писати писанки йде своїми коренями в глибоку старовину, коли людина була неділима з природою. В ті часи все навкруги було живим і уміло розмовляти. Щоб вижити серед могутніх стихій, треба було мати серце - чисте, як гірські води, руку - міцну, як гілки дуба, а ще знати дивовижну мову всесвіту.

 II. Пояснення нового матеріалу

У це свято готують спеціальну обрядову їжу. Як ви думаєте, що це за їжа? (Відповіді дітей). Вона включає куліч з сиру, паски і фарбовані яйця. Головний символ свята - забарвлене яйце. Кожна господиня прагне наварити більше яєць і обов'язково їх забарвити. Чому? (Відповіді дітей).  Яйця мають бути готові до суботи, коли їх понесуть в церкву, щоб освятити. Так,багато клопоту перед Великоднем. Але одно з найрадісніших справ - фарбувати і розписувати яйця. Дуже давно стали люди прикрашати яйця. Спочатку їх тільки фарбували в різні кольори, а потім почали розмальовувати візерунками. Відтоді розмальовані, розписні курячі яйця стали називати - писанками. Пізніше з'явилися яйця з фарфору, срібла з прикрасами з бісеру, коштовних каменів. (Показ яєць-писанок). Для чого робили писанки? Навіщо створювали таку красу? (Відповіді дітей). Писанки і писанки дарували один одному діти і дорослі. Вважалося, що писанки у будинку - це ознака благополуччя, згоди. Використали писанки і в різних веселих забавах, розвагах і іграх. Хлопці, а які ігри з яйцями ви знаєте? (Відповіді дітей).

 *Розкручували яйця на поверхні столу - чиє довше крутитиметься.

 *Скачували з покладеної похило дошки - чиє яйце покотиться далі.

*Ударяли яйця один об одного кінцями - чиє найміцніше.

*Улюбленою пасхальною забавою завжди було катання яєць.

 Яйця катали з горбка. Якщо яйце, що скотилося, ударялося об яке-небудь з тих, що лежать на землі, гравець брав це яйце собі. Досвідчені гравці вибирали яйця особливої форми - щоб легко розбивало інші яйця, а саме залишалося ціло.

Фарбування яєць виконувалося по-різному: їх варили в підфарбованій воді, в цибульному відварі (лушпиння лука), у відварі кори дерев. Забарвлені яйця можна було не розписувати, тому що вони і так були красивими - різноколірні шкаралупи тішили око. Набагато складніше було розписати яйця візерунками. І особливість писанок в тому, що їх треба брати в руки і розглядати з усіх боків. Це допомагає побачити їх як об'ємні вироби, причому побачити в усій красі і кожного разу по-новому. Як ви думаєте, чому? (Залежно від того, як тримаєш (від ракурсу). Мистецтво декоративного оформлення поверхні яйця красивими орнаментами сходить своїми витоками до язичницького культу прославляння сонця і весняного пробудження. Яйце - символ одвічного відродження природи, нескінченності життя, оспівування Сонця як джерела життя на Землі. Тут ви бачите елементи, які найчастіше зустрічаються на писанках. Це особлива мова декоративного мистецтва, яка говорить про світ не словами, а символами. (Показ елементів орнаменту.) Якщо уважно вдивитися в орнамент, можна багато що "прочитати". Давайте спробуємо! Знайдіть на писанках знайомі символи. (Показ яєць-писанок). Найпоширеніші орнаменти на писанках - сонячні знаки (круг, поєднання кругів, круг з прямими і хвилястими лініями), рослинні мотиви (квіти, листя, гілки, букети, гірлянди, вінки, дерева) і бесконечники. Усі квіти схожі на справжні за формою пелюсток і в той же час казкові по забарвленню. Якщо такі квітки розташовуються на "полюсах", це символізує схід і захід - безперервну зміну дня і ночі, нескінченність життя. Прямі, хвилясті і зигзагоподібні лінії символізують рух. Спробуйте уявити, як виглядає кожна писанка з іншого боку! Кожну писанку можна розділити на частини системою умовних ліній. Орнамент писанки має таку будову, що з усіх боків видно візерунок, що повторюється (ритмічний). Елементи розміщуються усередині ділянок або на перетині ліній.На основі цих схем можна створити безліч композицій.

III. Практична робота Сьогодні на уроці ми спробуємо повчитися чудовій майстерності розпису яєць. А тут є свої маленькі хитрощі, які допоможуть вам перетворити просту яєчну шкаралупу на чудові вироби.

 1. Художник (майстер) не відразу створює свій твір: він обмірковує задум, а потім створює образ.

 2. Яйце крихке, маленьке, об'ємне - тому його треба дуже обережно тримати в руках і під час роботи повертати, щоб бачити з усіх боків.

 3. Коли висохла фарба на малюнку, виконаному на одному кінці яйця, його можна перевернути цим кінцем вниз і починати розписувати далі.

 4. При розмальовуванні середньої частини яйця зручно тримати його в руці, узявши пальцями обидва його кінці.

 5. При виконанні писанок придумуйте свої візерунки. Чим більше фантазії ви проявите, тим нарядно і цікавіше вийдуть ваші роботи. Діти простим олівцем на яйці (шкаралупі) малюють орнаментальну сітку, а потім розписують його фломастерами.

 IV. Підведення підсумків уроку Що нового ми сьогодні дізналися на уроці? (Відповіді дітей). Чому навчилися? (Відповіді дітей).

Так, сьогодні на уроці ви повчилися чудовій майстерності розпису яєць, дізналися про маленькі хитрощі, які допомогли вам перетворити просту яєчну шкаралупу на чудові вироби. Ваша писанка буде дивовижним подарунком рідним або друзям.

 

docx
Додано
7 січня 2019
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку