Урок трудового навчання
в 6 класі
Вчитель: Манагаров О.М.
Тема уроку. Виробничий процес. Етапи виготовлення виробу. Прийоми вимірювання лінійкою і косинцем
Мета уроку. Ознайомити учнів про виробничий процес, етапи виготовлення виробу, вимірювання і розмічання; формування вмінь вимірювати і розмічати заготовки за допомогою вимірювального інструменту. Розвивати точність. Виховувати акуратність, дисциплінованість, технічну культуру тощо.
Об’єкт навчальної праці: контурна іграшка (кухонна дошка).
Обладнання: лінійка, олівець, циркуль, косинець та заготовка.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Орієнтований план проведення уроку
І. Організаційна частина (2 хв)
ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу (3 хв)
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності ( 2 хв)
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (1 хв)
V. Вивчення нового матеріалу (10 хв)
VI. Практична робота ( 24 хв)
VІІ. Підсумок уроку ( 3 хв)
Хід уроку
І. Організаційна частина:
ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу (методом бесіди з’ясовують питання):
1. Що таке ескіз?
2. З яких частин складається коловорот?
3. Для чого потрібні лещата?
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності.
Для того, щоб виготовити запланований виріб (кухонна поличка, дошка, ракетка для тенісу тощо) необхідно вміти спланувати свою роботу та розмітити заготовку відповідно до складеного ескізу. Отже, сьогодні ми з’ясуємо, яким інструментом це можна зробити, та як виконують розмічання заготовок.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Учитель записує на дошці тему уроку та повідомляє (записує) завдання:
V. Вивчення нового матеріалу.
Виробничий процес.
Виробничим процесом називають сукупність усіх процесів (технологічних), спрямованих на створення сировини та матеріалів в готову продукцію. У виробничий процес входять підготовка виробництва, заготовка матеріалів, виготовлення, випробування, пакування і транспортування виробів.
Етапи виготовлення виробу.
Для виготовлення спроектованого виробу необхідно скласти план роботи.
Наприклад, перед вами поставлено проблему: спроектувати і виготовити плакати або таблиці. Для того, щоб реалізувати спроектований плакат або таблицю вам необхідно визначити кількість деталей. Після того як ви з’ясували, що необхідно виготовити (наприклад це рейки), необхідно скласти план, за яким ви будете їх виготовляти. Щоб скласти такий план необхідно діяти за таким алгоритмом:
Після цього треба визначити розмір рейки за ескізним кресленням. Після розмічання рейки її випилюють ножівкою, зачищають наждачним папером і покривають фарбою або лаком. Сам процес виготовлення столярних деталей в основному зводиться до таких операцій, як розмічання, пиляння, зачищання, шліфування, оздоблення.
Вимірювання й розмічання.
При виготовленні будь-якого виробу за технічним рисунком треба вміти користуватися лінійкою або метром. Для цього треба знати такі правила.
1.Нульова поділка вимірювального інструмента повинна лежати над лінією, від якої робиться вимірювання.
2.Під час вимірювання не можна допускати перекосу лінійки щодо лінії, від якої вимірюють.
3.Дивитись на лінійку треба під прямим кутом (з верху ).
Розмічаючи деталі з деревини на заготовці, слід пам’ятати таке:
1.Спочатку вибирають або готують рівну сторону заготовки, від неї відкладають усі розміри й розмічають лінії. Цю сторону називають базовою.
2.Щоб даремно не витрачати деревину, треба точно розрахувати, скільки деталей можна зробити з виділеної для роботи заготовки, беручи до уваги припуски на обробку. Припуск – це шар деревини, який знімається різальним інструментом під час обробки заготовки. Для розпилювання дають припуск до 10 мм, а для стругання – 5 мм.
Так, наприклад, при виготовленні кухонної полички розмічати деталі економніше так, як показано на малюнку. У цьому разі менше деревини піде у відходи, ніж при розмічанні, зображеному нижче.
Для нанесення лінії на деревині спочатку відміряють лінійкою або метром відстань від базової сторони й роблять 2-3 риски. Потім до цих рисок прикладають лінійку і, притискуючи її лівою рукою, проводять олівцем контурну лінію. Наносячи лінію за допомогою косиньця, треба лівою рукою притиснути основу кутника до базової кромки заготовки. Правою рукою за допомогою олівця проводять лінію, нахиливши її трохи вправо від лінійки косинця.
Щоб розмічати велику кількість однакових деталей, користуються пристроями, які називають шаблонами. Для розмічання шаблон накладають на підготовлену поверхню дошки або фанери, а потім олівцем обводять контури притискаючи шаблон лівою рукою до заготовки.
Правила безпечної праці в столярній майстерні.
До початку роботи:
1.Правильно надіти спецодяг, заправити кінці спецодягу, волосся сховати під берет або косинку.
2.Перевірити наявність і справність інструментів та обладнання.
3.Розкласти інструменти на верстаку в певному порядку.
Під час роботи:
1.Надійно закріплювати матеріал, який обробляють.
2.Користуватись інструментом тільки за призначенням, справним, добре налагодженим і загостреним. Не класти інструмент лезом на верстак.
3.Виконувати технологічні операції на верстаку в установлених місцях, використовуючи пристрої, упори і підкладні дошки.
4.Не допускати захаращення верстака відходами, стружками та іншими предметами.
5.В разі поломки або псування інструменту негайно повідомити вчителя та замінити його.
Забороняється
1.Спрямовувати пальцями пилку під час пиляння.
2.Тримати руку перед лезом різального інструменту.
3.Перевіряти якість обробленої поверхні пальцями.
4.Здмухувати стружки і змітати їх рукою.
5.Доторкатись пальцями до ріжучих кромок інструмента.
6.Обробляти матеріал у висячому положенні або на колінах.
Після закінчення роботи:
1.Перевірити стан інструменту й укласти в установленому порядку.
2.Прибрати робоче місце, користуючись щіткою.
3.Привести себе в порядок (зняти спецодяг, мити руки тощо).
4.Виходити з майстерні тільки з дозволу учителя.
.
VІ. Практична робота.
6.1 Вступний інструктаж.
Вправи:
Завдання. Розмітити за технічними малюнком, деталь для виготовлення кухонної дошки.
6.2. Поточний інструктаж
- звернути увагу учнів на правильне положення олівця під час розмічання;
- акцентувати увагу учнів на точне положення нульової поділки від кромки вимірюваної сторони деталі, не допускати перекосу лінійки під час вимірювання або проведення лінії;
6.3. Заключний інструктаж
- Перевірка правильності виконання зроблених завдань
- Підведення підсумків практичної роботи
VІІ. Підсумок уроку.
Рефлексія (методом бесіди):
Домашнє завдання: