Урок "Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином"

Про матеріал
У методичній розробці викладено методику проведення заняття з предмета «Захист України (Основи медичних знань)» на тему «Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

ВІДКРИТОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ 

на тему:

 

«Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином»

 

з навчального предмета «Захист України»

 

 

Освітня програма профільної середньої освіти для підготовки фахових молодших бакалаврів на основі базової загальної середньої освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

Методична розробка навчального заняття з предмета «Захист України (Основи медичних знань)» на тему «Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином» розроблена викладачем-методистом, спеціалістом вищої категорії Тараненко О.О.

 

 

 

 

 

У методичній розробці викладено методику проведення заняття з предмета «Захист України (Основи медичних знань)» на тему «Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином»

 

 

 

За особливостями навчально-пізнавальної діяльності та віковими особливостями здобувачів освіти автор використовує алгоритм різноманітних методичних прийомів та інтерактивних методів навчання, що активізує діяльність здобувачів освіти на занятті та сприяє розвитку критичного мислення щодо предметів, процесів та подій у навколишньому середовищі та соціумі.

 

Для викладачів загальноосвітніх дисциплін закладів фахової передвищої освіти  ЗМІСТ

 

Передмова........................................................................................................................ 4

Характеристика заняття ............................................................................................... 8

Структура заняття ......................................................................................................... 9

Хід заняття .................................................................................................................... 10

1.   Організаційна частина заняття .......................................................................... 10

2.   Актуалізація опорних знань ................................................................................ 10

3.   Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності .......................................... 10 4. Викладання навчального матеріалу із закріпленням нових знань  протягом

усього заняття ........................................................................................................... 11

5. Підсумки заняття. Рефлексія .............................................................................. 14 6. Домашнє завдання ................................................................................................ 14

 

 

  

 

           

 

ПЕРЕДМОВА

 

Підлітковий вік вік становлення. Підліток ще погано знає навколишній світ, самого себе. Він поспішає жити, увійти у світ дорослих людей, все хоче попробувати, про все скласти власну думку. Якщо ж до цього додати чимало нових проблем, перші розчарування, драми, то можна зрозуміти, чому саме підліток такий схильний до суїциду, вживання алкоголю, паління та наркоманії. Результати досліджень дозволили скласти так званий рейтинг причин, що, на думку самих підлітків, відіграли найважливішу роль у прийнятті ними згубного рішення: 

1)                 бажання походити на своїх друзів, знайомих, відповідати своїй групі однолітків; 

2)                 бажання відчути нові приємні відчуття, про які так багато розповідають освічені знайомі; 

3)                 цікавість, прагнення випробувати себе у новій, майже екстремальній

ситуації;

4)                 вплив авторитетної для підлітка людини; 

5)                 прагнення забутися, розслабитися, зняти напругу, неприємні відчуття; 6) прагнення демонстративного протесту. 

Будь-які згубні рішення з’являються не випадково. В основі їх покладено механізм підживлення. Якщо вони отримали неодноразове позитивне підживлення, то закріплюються і позбавитись таких вчинків буде важко. Ці проблеми вирішують і психологи, і педагоги, з ними борються і батьки.

Вчені всього світу протягом майже сорока років все гучніше і тривожніше заявляють про небезпеку, яка підстерігає підростаюче покоління дітей, підлітків, молодь. Мова йде про розмах споживання спиртних напоїв неповнолітніми. 

Мабуть, не треба володіти особливою уявою, щоб уявити собі шкоду, яку може викликати у підлітка хоч би одноразове вживання вина або навіть пива. Сучасні дослідження дозволяють обгрунтовано стверджувати, що в тілі людини немає таких органів і тканин, які б не уражалися алкоголем. Потрапивши в організм, він досить повільно (з швидкістю 0,1 г на 1 кг маси тіла в годину) розщеплюється в печінці. І тільки 10% від загальної кількості прийнятого алкоголю виводиться з організму в незмінному вигляді. Алкоголь, що залишився, циркулює разом з кров'ю по всьому організму, поки не розщепиться весь. Висока проникність «молодих» тканин, їх насиченість водою дозволяє алкоголю швидко поширюватися по організму, який формується.

Дослідження, які були проведені групою вчених під керівництвом А.В.Царенка, виявили тривожну тенденцію. Шляхом анкетування більше як 2000 школярів України було встановлено, що якщо серед підлітків у віці  14-15 років періодично вживають алкогольні напої близько 30% опитаних, то в 16-17р. їхня кількість збільшується в 2,7 рази і становить близько 80%.

Результати аналізу основних причин, що зумовлюють вживання алкоголю неповнолітніми, свідчать, що для більшості підлітків це є прагнення до незалежності та самоствердження, наслідування прикладу старших (у тому числі батьків). Напружена психологічна атмосфера і часті конфлікти у сім’ї. Характерно, що більшість старшокласників пізнало смак алкоголю в сім’ї, а далі місцем вживання спиртного стала компанія.

Підліткам важливо отримати ефект. Тому часто вони обирають алкоголь як можливість отримати швидкий ефект. Щоб отримати задоволення від футболу, потрібно годину побігати, від стосунків із дівчиною – час на побудову цих стосунків. Скрізь треба докладати зусиль. А коли ти вживаєш алкоголь, то це швидко дає ефект. Ти заощаджуєш зусилля.

Вживання і зловживання алкогольними напоями особливо небезпечне в дитячому, підлітковому віці, коли ще не завершилося формування організму, у цей період у печінці відсутній спеціальний фермент, який розщеплює етиловий спирт на прості нетоксичні сполуки. Ось чому вживання дитиною навіть незначної кількості алкоголю може призвести до дуже небезпечних наслідків. В організмі людини, яка вживає алкоголь змалку, набагато швидше формується алкогольна залежність. 

Вкрай небезпечні є гострі отруєння алкоголем. Вживання великої дози алкоголю спочатку спричиняє глибокий алкогольний сон, а кожен може зумовити розвиток серцевої слабкості, навіть паралічу серцевого м’яза і дихання. Випадки раптової смерті серед алкоголіків - дуже поширене явище. Таким чином, основна небезпека вживання і зловживання спиртними напоями, особливо у підлітковому та юнацькому віці, полягає у виникненні алкогольної залежності, яка поступово переходить у тяжкі захворювання – алкоголізм – і проявляється у незворотному ураженні ЦНС та всіх органів і систем. 

Сучасна молодь вступає в життя не тільки в період бурхливого розвитку науки й техніки, й у період негативного впливу ряду чинників, перше місце серед яких посідає куріння, шкідлива дія, якого відчувається не відразу, а поступово. 

Куріння та його вплив на організм стали сьогодні соціальною і медичною проблемою. Куріння як залежність є звичкою, що наносить шкоду здоров’ю. Вона формується за умови наявності трьох факторів: соціального, особистісного і фізичного. Соціальний фон – це ставлення суспільства до вживання цієї речовини: чи є це законність, вигідність державі, визнання культурою, доступність речовини. До соціального фону належать державні й суспільні програми, спрямовані на підтримку здорового способу життя. На допомогу людям, що вирішили позбутися залежності. Істотною характеристикою соціального фонду є подвійне ставлення до куріння: з одного боку – воно дозволене і заохочується виробниками цигарок, з іншого боку – ―Міністерство охорони здоров’я попереджає...‖ Особистісний фон створюється в процесі життя кожного індивіда і задається глибиною розколу душа/тіло чи відчуття екзистенціальної ізоляції, сімейною ситуацією. Фізіологічний фон важливий стосовно визначених видів наркотиків, до яких людський організм адаптується таким чином, що людина, яка раптово припиняє приймати речовини, може занедужати. 

Паління є найпоширенішою шкідливою для організму людини звичкою. Мільйони людей на планеті палять цигарки, хоча знають, що паління спричиняє багато захворювань, скорочує життя, призводить до передчасної смерті. Паління вражає не лиш курців. Учені стверджують, що кожна людина страждає від пасивного паління. Чому ж людина палить? 

Результати досліджень свідчать про те, що багато курців набули цієї звички у підлітковому віці. Юнаки в середньому уперше пробують курити частіше за все в 11 років, а дівчата - в 14-15 років. Згідно з результатами дослідження, палять 40% 8-класників та 50% 10-класників. 

Тиск з боку товаришів і бажання бути схожим на дорослих спонукає багатьох підлітків до паління. Цю згубну звичку важко перебороти, оскільки тютюновий дим містить нікотин, який спричиняє наркотичну залежність у людини, що палить. Нікотин - одна з найсильніших рослинних отрут, основна складова частина тютюнового диму

У чистому вигляді це безбарвна оліїста рідина неприємного запаху, гірка на смак. Вона добре розчиняється у воді, спирті, ефірі й легко проникає крізь слизові оболонки порожнини рота, носа, бронхів, шлунку. 

Давно вже став звичним плакат - "Крапля нікотину вбиває коня!" Ми часто не задумуємося над змістом цих слів. Але ж таки справді вбиває! Велика гарна тварина падає від краплини страшної отрути. Дуже чутливі до нікотину птахи, ссавці а також риби і земноводні. Наприклад, якщо змочити кінчик скляної палички нікотином і доторкнутися нею до дзьоба горобця, то він загине. Також краплина нікотину призводить до загибелі всіх риб в акваріумі. 

Смертельна доза нікотину для людини - 50-70 мг (1 мг на кілограм маси тіла). Відомо, що кількість нікотину, який надходить із тютюнового диму в організм, становить приблизно 1/25 вмісту його в тютюні. 

Людина дістає смертельну дозу нікотину, викурюючи 20-25 сигарет на день. 

Отруйність нікотину відчув кожний, хто взяв у рот першу в житті сигарету. Ніхто не може докурити першої сигарети до кінця. Цьому заважають запаморочення й нудота, а часом і ще неприємніші відчуття, такі як інтенсивне слиновиділення, шум у голові, головний біль, серцебиття, загальна слабкість, тремтіння рук, блювання, пронос. У тяжких випадках людина непритомніє.

 Поступово організм пристосовується до нікотину і куріння не викликає таких неприємних відчуттів. Хоча отруєння організму триває, але довго воно ніяк не виявляється. 

Шкідлива дія тютюну не обмежується нікотином. До складу тютюнового диму близько 30 отруйних речовин: аміак, синильна кислота, чадний газ, сполуки свинцю, радіоактивний полоній та ін. 

Шкода, нанесена тютюном здоров'ю людей, величезна. І все ж число курців збільшується. У цього парадокса є три основні причини. Перша - значна більшість курців не знає нічого або знає дуже мало про небезпеку отруєння тютюном і його наслідки. Друга - у перші роки паління курець, як правило, не помічає шкоди для свого здоров'я. Отруєння розвивається приховано і непомітно. Третя - тютюнова залежність. 

Через кілька років, коли розвиваються хвороби, більшість курців намагаються кинути палити, але не можуть. Легкі цигарки – омана для курців Закордонні організації з охорони здоров'я закликають заборонити терміни "легкі" або "м'які" по відношенню до цигарок. Оскільки ці терміни вводять в оману курців, притупляють їхню пильність і не дають курцям прийняти єдине ефективне рішення - відмовитися від паління. Легкі цигарки, як правило, містять трохи менше нікотину, смоли й оксиду карбону. Однак це не рятує від тютюнового отруєння і залежності. 

Паління - не невинні пустощі.. Через нерозуміння, сліпе наслідування моди, дорослих, ровесників підліток починає курити — спочатку робить одну затяжку, викурює одну сигарету, а потім тягнеться до лиховісної пачки знову і знову. І так куріння стає звичкою. А почати куріння набагато легше, ніж покинути. Отож, краще не починати.

Коли дитина вступає у період статевого дозрівання, у неї може з’явитись нездорова цікавість не лише до алкогольних напоїв, цигарок, а і речовин токсичної дії

Чому? Якоюсь мірою це можна пояснити тим, що гормони статевих залоз, різко активізуючи метаболізм (обмін речовин), спричиняють вироблення і вивільнення значної кількості енергії. Підліток не розуміє, що з ним відбувається, звідки ця енергія, яка буквально його ―розпирає‖. У цей час дуже важливо спрямувати ―зайву‖ енергію та силу на спорт, творчість, громадську чи трудову активність. На жаль, більшість підлітків витрачає енергію на вулиці, в ―тусовках‖. 

Спробувавши вперше наркотичні речовини, дехто з підлітків нібито відчуває полегшення. Наркотичний стан на короткий час притупляє гостроту прикрих відчуттів і життєвих негараздів, знімає психічну напруженість, дає можливість розслабитись і відновити втрачену енергію. Згодом у когось із підлітків може з’явитися бажання пережити ці відчуття знову і знову. Поступово розвиваються патологічний потяг до наркотичних речовин і залежність від них, які, як правило, переростають у небезпечні хвороби – алкоголізм, токсикоманію, наркоманію. 

Крім того, у деяких підлітків у цей час може спостерігатися втрата життєвих орієнтирів у зв’язку з недостатністю або відсутністю уваги і допомоги з боку батьків, педагогів, психологів, а звідси – самотність, туга; виходу з цієї ситуації підліток шукає в компанії, в різних неформальних об’єднаннях молоді, які часто суттєво впливають на його світогляд, поведінку і життя. 

Тому, як свідчать спостереження соціологів і психологів, серед причин дитячої і підліткової наркоманії чільне місце посідає вплив оточення, друзів і компанії. Потрапляючи в середовище, де вживають наркотичні речовини, підліток часто починає вживати наркотики, тому що боїться бути ―білою вороною‖. Входження і пристосування до компанії для нього надзвичайно важливі. Адже якщо підлітка ―визнали своїм‖, він відчуває підтримку компанії і свою причетність до неї. Саме в цей час особливо сильним може бути вплив товаришів на думки, поведінку, дії підлітка, який може навіть не помічати і не відчувати цього, але коли товариші і друзі починають курити цигарки, вживати алкогольні напої або наркотики, йому досить важко сказати: ―Ні, я не хочу!‖. Підліток боїться втратити друзів, компанію. У цій нелегкій ситуації важливо зробити правильний вибір. 

Допомогти у цьому можуть знання підлітка, почуття відповідальності перед самим собою, сім’єю, своїм майбутнім, суспільством. 

За матеріалами https://cutt.ly/oOQJ6eo          ХАРАКТЕРИСТИКА ЗАНЯТТЯ

 

ТЕМА:  ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО ОТРУЄННЯ НЕЙРОТРОПНИМИ

ПРЕПАРАТАМИ, АЛКОГОЛЕМ ТА НІКОТИНОМ

 

Мета: навчальна: ознайомити здобувачів освіти із ознаками та наслідками отруєння нейротропними препаратами, алкоголем і нікотином, заходами домедичної допомоги; розширити знання про вплив нейротропних отрут на організм людини виховна: виховувати здоровий спосіб життя, зосередженість, людяність,

морально-психологічну готовність та спроможність здобувачів освіти діяти у надзвичайних і небезпечних ситуаціях; розвивальна: розвивати швидкість реакції; критичне мислення, здоров'я- та

життєзбережувальну компетентність.

методична: активізація навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти на

занятті; удосконалення методики організації діяльності студентів на онлайн-занятті.

Обладнання: підручник, файл із навчальним матеріалом.

Опорні поняття: інтоксикація, дихальний центр, ЦНС, наркотики, снодійні, спирти, нікотин.

Вид заняття: лекція з використанням інтерактивних методів навчання (обговорення проблем у загальному колі; аналіз проблемних ситуацій; мозковий штурм; неперервна шкала думок)

Міждисциплінарні зв’язки: біологія, хімія, зарубіжна література, українська мова.

Засоби навчання: технічні (ноутбук), аудіовізуальні (відеофрагменти).

Методичне забезпечення: презентація Microsoft Office Power Point «Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином».

 

Література:

1. Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підруч.для 11 кл. закл. заг. сер.

освіти. Рівень стандарту. Тернопіль : Астон, 2019.  240 с.

 

           

 

СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ

 

№з\п

Структура заняття

Розподіл навчального часу, хв

Хід заняття

1.

Організаційна частина

2

Відмітка в журналі відсутніх; перевірка готовності до заняття

студентів; відповіді на питання

здобувачів освіти

2.

Актуалізація опорних знань

5

Робота із квадратом термінів «отрути і отруєння»

3.

Мотивація навчальної та  пізнавальної діяльності

2

Повідомлення необхідності вивчення теми

4.

Оголошення теми заняття

2

Повідомлення теми і мети заняття

5.

Виклад нового навчального матеріалу

55

Розповідь викладача за планом лекції, з демонстрацією

слайдів, відеофрагментів, обговорення проблем у загальному колі; аналіз

проблемних ситуацій;

мозковий штурм; неперервна

шкала думок

6.

Підсумки. Релаксація

14

Завдання «Одягни капелюх» Заключне слово викладача.

Оцінювання роботи студентів на занятті. Домашнє завдання

 

             

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

1.   ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА ЗАНЯТТЯ

Перевірка присутності та готовності до заняття здобувачів освіти

 

2.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота із квадратом термінів «Отрути і отруєння» Знайти зашифровані терміни: 

image 

1.     Ресторанний

Метод промивання шлунку у побуті

2.     Нирки

Органи, які виводять з організму водорозчинні і нелеткі отрути

3.     Ентеросорбенти Речовини, які приймають для зменшення всмоктування отрути у кров  

4.     Резорбтивні Отрути, які починають діяти після всмоктування у кров

5.     Бліда

Колір шкіри під час отруєння (найчастіше)

6.     Блювота

Симптом отруєння від шлунково-кишкового тракту, часто із специфічним запахом, залишками речовин, кров'ю

7.     Дихальні

Шляхи, через які наступає отруєння чадним газом, фарбою

8.     Отруєння

Порушення функцій організму внаслідок дії токсичних речовин, які не можуть бути знешкоджені організмом

9.     Стабільне Положення, в яке потрібно перевести людину без свідомості

10.Корозійні Отрути, які діють в місці їх контакту з організмом

 

3.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

50% летальних отруєнь, людина здійснює добровільно, споживаючи алкогольні напої для веселощів, підтримання компанії. Ще більше випадків хронічного отруєння організму алкоголем, нікотином та наркотичними речовинами також є наслідками власного бажання. Чи варті хвилини ейфорії таких наслідків та яких саме? 

Сьогодні на занятті ми розглянемо особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами, алкоголем та нікотином

           

 

4.   ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ІЗ ЗАКРІПЛЕННЯМ НОВИХ ЗНАНЬ  ПРОТЯГОМ УСЬОГО ЗАНЯТТЯ

 

План заняття

 

1.  Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами

2.  Особливості функціонального отруєння нікотином

3.  Особливості функціонального отруєння алкоголем

 

1. Особливості функціонального отруєння нейротропними препаратами

Нейротропні отрути це речовини, які здатні змінювати збудливість і функції ЦНС, психічний або емоційний стан людей. До них відносяться наркотики, спеціальні лікарські препарати (транквілізатори, снодійні засоби, нейролептики, психостимулятори), а також фосфорорганічні сполуки, чадний газ, нікотин, спирт етиловий та його сурогати. 

При їх передозуванні нерідко порушується психічний стан людини, виникає токсична кома, судоми і паралічі.

Найчастіше стаються отруєння снодійними речовинами і транквілізаторами:

при невиправданому збільшенні їхньої дози, у випадках самолікування, а також при прийомі їх із суїцидальною метою. 

Звідки можна дізнатися, що препарат відноситься до снодійних чи інших груп?

Ймовірність летального результату різко зростає у випадках прийому снодійних речовин з алкоголем. 

Симптоми отруєння. Зверніть увагу на два смайлики, розташовані на слайді біля заголовку «Отруєння нейротропними отрутами». Що вони означають? Отруєння нейротропними препаратами протікає у 3 періоди.

У 1 періоді покращується самопочуття і настрій, з’являється ейфорійний стан, обличчя червоніє, пульс і дихання прискорюються. У II періоді з’являється апатія, сонливість, обличчя блідне, дихання і серцебиття уповільнюються, зіниці звужуються, спостерігаються нудота і блювота. У III ‒ пригнічується діяльність нервової системи, виникають порушення функції серцево-судинної системи і нирок, свідомість втрачається, людина впадає в глибокий сон, а потім в кому. 

Смерть настає протягом 2 діб внаслідок паралічу дихального центру (оскільки у всіх нейротропних отрут є функція пригнічення дихального центру) або набряку легень.

Навіть у разі спасіння постраждалого розлади систем організму в більшості випадків є незворотними.

Домедична допомога відповідає загальним принципам допомоги у разі отруєння. Давайте разом їх пригадаємо.

Активізувати увагу на забезпеченні вентиляції легень (доступ повітря, звільнити від затісного одягу), викликати екстрену швидку допомогу, промити шлунок «ресторанним методом» (не намагатися викликати блювання, якщо потерпілий вже засинає), дати ентеросорбенти (в якій дозі?) (20,0-30,0); не давати заснути.

 

 

2. Особливості функціонального отруєння нікотином

Як було зазначено, нікотин відноситься також до нейротропних отрут. То чому ж ми розглядаємо особливості отруєння окремо?

Перегляд відеофрагментів «Куріння: погляд з середини», «Я соромлюсь свого тіла»

До речі, ви знаєте, щона сьогодні велика кількість людей хворіє онкологічними захворюваннями, простіше, раком. Рак буває усіх органів та систем. А чи знаєте ви, яке захворювання називають раком волі?(наркотична залежність) 

Нікотин рослинний алкалоїд, токсин, який подразнює нервову систему, сприяє спазмам дихального центру, руйнує клітини мозку, серцевого м’яза, кровоносних судин. Потрапляє через слизову оболонку з тютюновим димом. 

Симптоми отруєння. Отруєння може бути гострим і хронічним.

Гостре отруєння: сильний головний біль; порушення серцевого ритму та частоти (уповільнення, а потім почастішання); посилене слиновиділення, нудота, блювання, діарея; розлади зору і слуху», шкірні покрови бліді, синюшність губ; тремтіння кінцівок; холодний піт; потім розширення зіниць, задишка, марення, судоми; втрата свідомості, кома. 

Потерпілий може померти від паралічу дихального центру.

Хронічне отруєння: кон’юнктивіт, втрата апетиту та порушення сну, порушення зору, дихання і пам’яті, біль в ногах, зниження маси тіла.

Домедична допомога відповідає загальним принципам допомоги у разі отруєння. Давайте назвемо разом заходи.

Визначте, будь ласка, описаний стан та заходи домедичної допомоги (демонстрація уривку з літературного твору Л.М.Толстого «Юність»).

Хочу зазначити те, що труяться нікотином і  ті, хто не палить.

Відеофрагмент «Декілька слів про пасивне куріння»

А зараз ще один меседж до вас. Дівчата, ви майбутнє нашої країни, ви берегині генетичного коду нації, нації з найгарнішими жінками, нації з найродючішими грунтами, нації вільної і незалежної

Відеофрагмент «Baby Love». Чи можете ви виправдати (хоч крапельку) вагітну жінку, яка курить?

 

3. Особливості функціонального отруєння алкоголем

Алкогольні напої в надмірній кількості (залежить від особливостей організму) призводять до отруєння. Особливо тяжкі наслідки викликає отруєння сурогатними напоями, виготовленими з додаванням метилового спирту, ацетону. 

Отруєння етиловим спиртом (етанол, винний спирт). Всмоктування алкоголю в організмі відбувається через шлунок та кишечник протягом  1-3 годин, концентрація етанолу 3-4 спричинює тяжке отруєння (1 пляшка горілки), більша є смертельною. 

То ж робота яких систем організму буде уражена з огляду на те, що етанол також є нейротропною отрутою? (нервова, ссс, дихальна)

Яким чином впливають на людей кадри з кінофільмів, де улюблені герої споживають алкоголь? Немає кращого засобу для створення ідіотів, ніж алкоголь! (Еміль Крепелін, німецький психіатр).

 

Симптоми. 

Початкові: почервоніння обличчя, блиск очей, прискорений пульс, відчуття жару і пітливість

Легкий ступінь. Піднятий настрій, легке запаморочення, зниження концентрації уваги, почервоніння обличчя, розширення зіниць, з’являється самовпевненість та примітивне мислення, порушується мова: «заплітається язик».

Середній ступінь. Втрата почуття відповідальності за вчинки і сорому, критичного мислення, необдумані вчинки, вихваляння, емоційна нестійкість, спалахи злоби, агресії, буяння, перехід у глибокий сон.

На ранок проявляється похмільним синдромом.

Сильний ступінь. Запаморочення, сильна нудота та блювота, порушення координації рухів, відсутність мовлення, відсутність реакції на біль та температуру

н.с. (може заснути на снігові), звуження зіниць, втрата пам’яті, глибокий сон з можливим переходом у кому, довільне сечовипускання та дефекація.

Яким буде дихання? (неглибоким, з порушенням ритму)

Обличчя якого кольору? (червоне або синюшне)

Серцебиття? (прискорене, слабке)

Смерть наступає від? (параліча дихального центра)

Під час сильного ступеня сп’яніння досить часто розвивається набряк легень (клекіт при диханні, піна з рота) та параліч дихального центру.

Отруєння метиловим спиртом. Механізм дії полягає у тому, що метанол швидко всмоктується в шлунково-кишковому тракті. Повільно окислюється в печінці ферментом алкогольдегідрогеназою спочатку до формальдегіду, а потім до мурашиної кислоти, які більш токсичні, ніж вихідна речовина Симптоми.

Блискавична форма (прийом 200-300 мл метанолу): швидкий розвиток коми, смерть наступає в перші 2-3 години.

Сповільнена форма: стан сп’яніння (6-8 год.) (може бути відсутнім), запаморочення, слабкість, головний біль, нудота, блювання; порушення зору із швидким настанням сліпоти. 

Домедична допомога відповідає загальним принципам допомоги у разі отруєння

Потерпілого слід зігріти. У разі отруєння метиловим спиртом дати випити великий об’єм чистої води та етиловий спирт (50-100 мл 30%-вого розчину). Останній сповільнює метаболізм метилового спирту та сприяє виведенню його з сечею та через легені в незмінному нетоксичному стані.

То ж визначте ступені алкогольного сп’яніння (середній). Як надати допомогу? 

Відеофрагмент «Алкоголь. Погляд з середини»

Зверніть увагу! Чому на цьому слайді зображені саме такі алкогольні напої: лікер, шампанське, солодке вино? В чому підступність? (ілюзія легкості і нешкідливості). 

Зараз 7 запитань до здобувачів лівої половини аудиторії.

1.   Хто є вразливим до дії нікотину?

2.   Що в складі цигарок викликає отруєння та смерть?

3.   Де викурюють першу цигарку?

4.   Коли куріння менш шкідливе:  коли активне чи пасивне, від електронної сигарети  чи кальяну?

5.   Чому люди починають курити?

6.   Навіщо люди продовжують курити?

7.   Як зробити, щоб діти і наступні покоління не починали курити? Та 7 запитань до здобувачів правої половини аудиторії 1. Хто є вразливим до дії алкоголю?

2.             Що в складі алкогольного напою викликає отруєння та смерть?

3.             Де випивають першу чарку?

4.             Коли алкоголь менш шкідливий:  коли краща закуска чи коли якісніший алкоголь?

5.             Чому люди починають вживати алкоголь?

6.             Навіщо люди продовжують вживати алкоголь? 7. Як зробити, щоб діти і наступні покоління не зловживали алкоголем?

 

Назвіть 7 причин не курити та не вживати алкогольних напоїв Які асоціації у вас викликає цифра 7?

Чи є такі люди, які не мріяли б про щасливе життя у щасливій родині? Чи помітили ви алегоричний персонаж, який супроводжував сьогодні заняття? 

 

5.   ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ. РЕФЛЕКСІЯ

Шановні, наше заняття добігає до закінчення. Зараз я пропоную вам подумки одягти капелюхи (емоції, ідеї, позитив, критика, факти, висновки) і висловитися

одним реченням з питання «Для чого мені було потрібне це заняття?» Оцінювання здобувачів.

 

6.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати навчальний матеріал.

Підготувати власне висловлення на тему (за вибором) «Медичний портрет курця», «Медичний портрет людини в стані алкогольного сп’яніння».

 

pdf
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, академічний, профільний, для дівчат – Основи медичних знань) 11 клас (Гудима А.А., Пашко К.О., Герасимів І.М., Фука М..М.)
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку