Дата:
Тема: Особливості твору-опису тварини. Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі).
Мета: (формувати компетентності):
Предметні:
повторити знання про опис, про суфікси та префікси, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності;
формувати вміння складати такий опис у художньому стилі;
працювати над збагаченням словникового запасу учнів;
вдосконалювати уміння самостійно добирати виражальні засоби мови відповідно до типу і стилю мовлення;
розвивати спостережливість, образне й логічне мислення, пам’ять, усне й писемне мовлення;
Ключові:
Цілі (очікувані результати):
учні вміють складати опис тварини за власним спостереженням;
учні розрізняють науковий і художній описи;
створюють опис зовнішності тварини за поданим планом;
використовують вивчені мовні засоби зв’язку між реченнями у тексті.
НЛ – 1(екологічна безпека і сталий розвиток);
2(громадянська відповідальність);
3 (здоров’я і безпека)
4 (підприємливість і фінансова грамотність)
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Обладнання: підручник, зображення котика, презентація, матеріали для створення ментальної карти
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Прекрасна превелика осінь
Пожовклу принесла листву.
Маленькі рученята діток
Картинку з них зліпили
чарівну!
Робота з епіграфом. Визначення префіксів та суфіксів. (2-4 слайди)
Повідомлення теми уроку. Учні самостійно визначають мету
Сьогодні на уроці ми писатимемо твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності.
Хочете дізнатись кого ми будемо описувати? Тоді відгадайте загадку:
Хто з хвостиком і з вушками,
В кого лапки з подушками?
Як ступа, ніхто не чує,
Тихо крадучись, полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від…(Кішки). (5-6 слайди)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
Пропоную розлянути таблицю (слайд 8):
Типи мовлення
Назви типів мовлення |
На яке питання дається відповідь |
Про що йдеться |
Розповідь |
Що сталося? Що відбулося? |
Про дії, події |
Опис |
Який? Яка? Яке? Які? |
Про ознаки предмета та його частин |
Роздум |
Чому? |
Про причини ознак чи дій |
Бесіда (9 слайд)
Гра «Вгадай тварину»
Один учень називає ознаки тварини, а інші повинні вгадати кого він описує. Загадати тварину можна запропонувати 3-5 учням за бажанням.
Робота з таблицею. Для того, щоб надати тексту емоційної забарвленості автор може використовувати певні суфікси та префікси. Давайте разом згадаємо їх (слайд 10-11):
Префікси і суфікси емоційної забарвленості
Емоційне забарвлення |
Суфікси, префікси |
Приклади |
Значення здрібнілості, пестливасті, ніжності |
-ець, -ик, -очок, -ечок, -еньк, -оньк, -есеньк, -ісіньк, -ен, -очк |
Вітерець, котик, вершечок, шнурочок, вершечок, малесенький, біленький, тонісінький, хлопченя, діточки |
Значення зневаги, згрубілості, збільшеності |
-ищ, -иськ, -юк, -чук, -юга, -юган, -ил, -иськ, -юх |
Вітрище, хдопчисько, писака, ледацюга, вітрюган, вітрило, вітрисько, упертюх |
Відтінок урочистості |
по-, па-, пра-, уз- |
Походити, прадавній, порозходилися, узвишшя |
ЗРАЗОК. Здавалося, що десь недалеко пролетіла сова. – Здавалося що десь недалечко пролетіла сова.
1. Посіявся рясний дощ. 2. Перед нами розкинувся ліс. 3. Вовк повільно підкрадався до села. 4. З-під торішнього листя пробилася перша трава. 5. Вітер виє голодним вовком.
ІІІ. Підготовка та написання твору
Підготовка до роботи над твором
Слово вчителя
Опис тварини може бути складений у науковому чи в художньому стилі. Мета наукового опису – забезпечити точність інформації про розмір, вагу, колір тощо. Мета художнього опису – створити образ тваринки, викликати до нього певне ставлення.
Науковий опис здебільшого стислий, усі слова в ньому вживаються тільки в прямому значенні. У художньому описі використовуються художні засоби: епітети, порівняння та інші.
Текст твору обов’язково має мати зачин, основну частину та кінцівку. Розглянемо його структуру у підручнику на ст. 66.
Побудова твору-опису тварини
Частини |
Про що пишемо |
Вступ |
Де живе тварина, де я її бачив (-ла) тощо |
Основна частина |
Опис тварини |
Кінцівка |
Моє ставлення до тварини; значення тварини в моєму житті тощо |
!!Складання метальної карти (за бажанням, використовуючи слайд 12)
Як складати твір-опис тварини (13 слайд)
1. Уважно розглянути тварину. Визначити її важливі характерні ознаки.
2. Описувати в тому порядку, як ми сприймаємо тварину загалом: форма, розміри, колір. Потім переходити до деталей.
3. Не слід наводити всі подробиці. Потрібно виділити найважливіші, якими тварина відрізняється від інших. Скласти план.
4. Використовуйте певну лексику : порода, масть (колір тварин: кінь гнідий, а не коричневий), тулуб (а не тіло), морда (а не лице чи обличчя), дзьоб, кігті та ін..
Фізкультхвилинка
Зачитування прикладу твору
Я дуже люблю домашніх тваринок. І ось, нарешті, батьки мені подарували на День народження кошенятко.
Воно було маленьке, пухнасте, чорного кольору з білою цяточкою на лобі. Цяточка мала форму зірочки, тому всі почали називати кошеня Зірочкою. Кругленька мордочка з чорним носиком, блискучими очицями і маленькими стоячими вушками була у мого кошеняти. Яке воно було кумедне! Товстеньке, на коротких ніжках. Щоразу, коли воно мене бачило, підбігало, терлося об ноги, ніби запрошувало погратися з ним. Кошенятко мало веселу вдачу, а тому дуже швидко стало улюбленцем родини.
Найбільше Зірочка любила гратися з паперовим метеликом. Кошенятко весело підстрибувало, ставало на задні ніжки, крутило голівкою.
Я дуже люблю свою Зірочку і задоволений тим, що вона у мене є.
Бесіда
Отже, у зачині (вступі) варто зазначити де, коли, за яких обставин авторові твору довелося спостерігати за тваринкою, про яку йтиметься далі. В основній частині твору потрібно описати домашнього улюбленця, його зовнішність, характер. У кінцівці варто пояснити, що зацікавило автора у тваринці, його ставлення до неї.
!!!Критерії оцінювання твору
Складання плану (16 слайд)
Важливим компонентом у написанні твору є план. Він допоможе визначитися з тим, що буде у вашій роботі, в якій послідовності. План не дасть вашим думкам заплутатися і збити вас з пантелику. Пропоную користуватися таким планом:
План
Обговорення плану, діти можуть його доповнити чи щось змінити.
Ми вже згадували, що художньому стилю притаманне емоційне забарвлення, виразність, тому вам треба знати як цього досягти. З уроків літератури ви вже знаєте що таке епітети та порівняння. Хто нагадає нам що це? (Хтось із учнів відповідає). Пропоную підібрати їх до слів:
Кішка – як пухнастий клубочок, …
Тулуб – витягнутий, …
Очі – мов дві зірочки, …
Хутро – блискуче, …
Ніс – рожевий, …
Колективний добір антонімів
Малий – великий, густе (хутро) – рідке, блискучий – тьмяний, довгий – короткий, світлий – темний, жвавий – повільний, спокійний – неспокійний.
Усне колективне складання твору-опису котика.
Написання твору на чернетці
Зараз ваше завдання – написати твір-опис кішки (кота) на чернетках. Обов’язково використовуючи суфікси та префікси, що надають тексту емоційної забарвленості. Після того, як допишете твір, перечитайте його тричі. Перше читання – перевірка написаного в логіці викладу; друге – перевірка логіки побудови речень; третє – перевірка орфографії та пунктуації.
IV. Підсумки
Дайте відповіді на запитання:
V. Домашнє завдання
Завершити, відредагувати чорновий варіант твору, переписати роботу в зошит.
Використані джерела:
1. Заболотний О. В. Українська мова: підруч. для 5-го кл. закл. Заг. Серед. Освіти з навч. рос. мовою / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – Київ: Генеза, 2018. – с. 139.
2. Особливості твору-опису. Електронний ресурс. – Режим доступу :
3. Письмовий твір-опис тварини. Електронний ресурс. – Режим доступу :