Урок "Особливості опису тварини"

Про матеріал
Тема: Особливості твору-опису тварини. Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі).
Перегляд файлу

Дата:

Тема:  Особливості твору-опису тварини. Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі).

Мета: (формувати компетентності):

Предметні:

      повторити знання про опис, про суфікси та префікси, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності;

      формувати вміння складати такий опис у художньому стилі;

      працювати над збагаченням словникового запасу учнів;

      вдосконалювати уміння самостійно добирати виражальні засоби мови відповідно до типу і стилю мовлення;

      розвивати спостережливість, образне й логічне мислення, пам’ять, усне й писемне мовлення;

Ключові:

  • спілкування державною мовою;
  • уміння вчитися впродовж життя;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях - виховувати любов до природи, зокрема світу тварин.
  • соціальна та громадянська компетентність  - розвивають усне й писемне мовлення, уміння узагальнювати й систематизувати.

Цілі (очікувані результати):

учні вміють складати опис тварини за власним спостереженням;

учні розрізняють науковий і художній описи;

створюють опис зовнішності тварини за поданим планом;

використовують вивчені мовні засоби зв’язку між реченнями у тексті.

НЛ – 1(екологічна безпека і сталий розвиток);

          2(громадянська відповідальність);

          3 (здоров’я і безпека)

          4 (підприємливість і фінансова грамотність)         

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Обладнання: підручник, зображення котика, презентація, матеріали для створення ментальної карти

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

Прекрасна превелика осінь

Пожовклу принесла листву.

Маленькі рученята діток

Картинку з них зліпили

                                чарівну!

Робота з епіграфом. Визначення префіксів та суфіксів. (2-4 слайди)

Повідомлення теми уроку. Учні самостійно визначають мету

Сьогодні на уроці ми писатимемо твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності.

Хочете дізнатись кого ми будемо описувати? Тоді відгадайте загадку:

Хто з хвостиком і з вушками,

В кого лапки з подушками?

Як ступа, ніхто не чує,

Тихо крадучись, полює.

І маленькі сірі мишки

Утікають геть від…(Кішки). (5-6 слайди)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  • Чи є у вас (бабусі з дідусем/ тітки) вдома тваринка? Яка?
  • Яке в неї ім’я? Як вона виглядає?
  • Чим вона відрізняється від інших кішок/ собачок/ хом’ячків?
  • Який у неї характер?

Пропоную розлянути таблицю (слайд 8):

Типи мовлення

Назви типів мовлення

На яке питання дається відповідь

Про що йдеться

Розповідь

Що сталося? Що відбулося?

Про дії, події

Опис

Який? Яка? Яке? Які?

Про ознаки предмета та його частин

Роздум

Чому?

Про причини ознак чи дій

Бесіда (9 слайд)

  • Які типи мовлення вам відомі?
  • Що таке опис?
  • Що можна описувати?
  • Коли ми користуємося описом?

Гра «Вгадай тварину»

Один учень називає ознаки тварини, а інші повинні вгадати кого він описує. Загадати тварину можна запропонувати 3-5 учням за бажанням.

Робота з таблицею. Для того, щоб надати тексту емоційної забарвленості автор може використовувати певні суфікси та префікси. Давайте разом згадаємо їх (слайд 10-11):

Префікси і суфікси емоційної забарвленості

Емоційне забарвлення

Суфікси, префікси

Приклади

Значення здрібнілості, пестливасті, ніжності

-ець, -ик, -очок, -ечок, -еньк, -оньк, -есеньк, -ісіньк, -ен, -очк

Вітерець, котик, вершечок, шнурочок, вершечок, малесенький, біленький, тонісінький, хлопченя, діточки

Значення зневаги, згрубілості, збільшеності

-ищ, -иськ, -юк, -чук, -юга, -юган, -ил, -иськ, -юх

Вітрище, хдопчисько, писака, ледацюга, вітрюган, вітрило, вітрисько, упертюх

Відтінок урочистості

по-, па-, пра-, уз-

Походити, прадавній, порозходилися, узвишшя

 

  1. Перебудуйте подані речення, посиливши їхнє емоційне забарвлення й виразність. Для цього замініть виділені слова спільнокореневими із суфіксами позитивнох чи негативної оцінки.

ЗРАЗОК. Здавалося, що десь недалеко пролетіла сова. – Здавалося що десь недалечко пролетіла сова.

1. Посіявся рясний дощ. 2. Перед нами розкинувся ліс. 3. Вовк повільно підкрадався до села. 4. З-під торішнього листя пробилася перша трава. 5. Вітер виє голодним вовком.

ІІІ. Підготовка та написання твору

Підготовка до роботи над твором

Слово вчителя

Опис тварини може бути складений у науковому чи в художньому стилі. Мета наукового опису – забезпечити точність інформації про розмір, вагу, колір тощо. Мета художнього опису – створити образ тваринки, викликати до нього певне ставлення.

Науковий опис здебільшого стислий, усі слова в ньому вживаються тільки в прямому значенні. У художньому описі використовуються художні засоби: епітети, порівняння та інші.

Текст твору обов’язково має мати зачин, основну частину та кінцівку. Розглянемо його структуру у підручнику на ст. 66.

 

Побудова твору-опису тварини

Частини

Про що пишемо

Вступ

Де живе тварина, де я її бачив (-ла) тощо

Основна частина

Опис тварини

Кінцівка

Моє ставлення до тварини; значення тварини в моєму житті тощо

!!Складання метальної карти (за бажанням, використовуючи слайд 12)

Як складати твір-опис тварини (13 слайд)

1. Уважно розглянути тварину. Визначити її важливі характерні ознаки.

2. Описувати в тому порядку, як ми сприймаємо тварину загалом: форма, розміри, колір. Потім переходити до деталей.

3. Не слід наводити всі подробиці. Потрібно виділити найважливіші, якими тварина відрізняється від інших. Скласти план.

4. Використовуйте певну лексику : порода, масть (колір тварин: кінь гнідий, а не коричневий), тулуб (а не тіло), морда (а не лице чи обличчя), дзьоб, кігті та ін..

Фізкультхвилинка

Зачитування прикладу твору

Я дуже люблю домашніх тваринок. І ось, нарешті, батьки мені подарували на День народження кошенятко.

Воно було маленьке, пухнасте, чорного кольору з білою цяточкою на лобі. Цяточка мала форму зірочки, тому всі почали називати кошеня Зірочкою. Кругленька мордочка з чорним носиком, блискучими очицями і маленькими стоячими вушками була у мого кошеняти. Яке воно було кумедне! Товстеньке, на коротких ніжках. Щоразу, коли воно мене бачило, підбігало, терлося об ноги, ніби запрошувало погратися з ним. Кошенятко мало веселу вдачу, а тому дуже швидко стало улюбленцем родини.

Найбільше Зірочка любила гратися з паперовим метеликом. Кошенятко весело підстрибувало, ставало на задні ніжки, крутило голівкою.

Я дуже люблю свою Зірочку і задоволений тим, що вона у мене є.

Бесіда

  • Як автор описує кошеня?
  • Чи розкрито тему твору?
  • Як ви вважаєте, автор правильно скомпонував твір? Свою думку обґрунтуйте.

Отже, у зачині (вступі) варто зазначити де, коли, за яких обставин авторові твору довелося спостерігати за тваринкою, про яку йтиметься далі. В основній частині твору потрібно описати домашнього улюбленця, його зовнішність, характер. У кінцівці варто пояснити, що зацікавило автора у тваринці, його ставлення до неї.

!!!Критерії оцінювання твору

Складання плану (16 слайд)

Важливим компонентом у написанні твору є план. Він допоможе визначитися з тим, що буде у вашій роботі, в якій послідовності. План не дасть вашим думкам заплутатися і збити вас з пантелику. Пропоную користуватися таким планом:

План

  1. Місце, де мешкає тварина, її порода, кличка.
  2. Її розмір.
  3. Її забарвлення.
  4. Опис хутра/ шкіри тварини.
  5. Форма тулуба.
  6. Опис мордочки, очей, носа, вусів та ін.
  7. Основні особливості її вдачі.
  8. Моє ставлення до тваринки.

Обговорення плану, діти можуть його доповнити чи щось змінити.

Ми вже згадували, що художньому стилю притаманне емоційне забарвлення, виразність, тому вам треба знати як цього досягти. З уроків літератури ви вже знаєте що таке епітети та порівняння. Хто нагадає нам що це? (Хтось із учнів відповідає). Пропоную підібрати їх до слів:

Кішкаяк пухнастий клубочок, …

Тулубвитягнутий, …

Очімов дві зірочки, …

Хутроблискуче, …

Нісрожевий, …

Колективний добір антонімів

Малий – великий, густе (хутро) – рідке, блискучий – тьмяний, довгий – короткий, світлий – темний, жвавий – повільний, спокійний – неспокійний.

Усне колективне складання твору-опису котика.

Написання твору на чернетці

Зараз ваше завдання – написати твір-опис кішки (кота) на чернетках. Обов’язково використовуючи суфікси та префікси, що надають тексту емоційної забарвленості. Після того, як допишете твір, перечитайте його тричі. Перше читання – перевірка написаного в логіці викладу; друге – перевірка логіки побудови речень; третє – перевірка орфографії та пунктуації.

 IV. Підсумки

Дайте відповіді на запитання:

  • Чого ви сьогодні навчилися на уроці?
  • Що було найцікавіше?
  • Що викликало у вас найбільше труднощів?

 

V. Домашнє завдання

Завершити, відредагувати чорновий варіант твору, переписати роботу в зошит.

 

Використані джерела:

1. Заболотний О. В. Українська мова: підруч. для 5-го кл. закл. Заг. Серед. Освіти з навч. рос. мовою / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – Київ: Генеза, 2018. – с. 139.

2. Особливості твору-опису. Електронний ресурс. – Режим доступу :

https://naurok.com.ua/urok-pismoviy-tvir-opis-tvarini-z-vikoristannyam-sliv-iz-sufiksami-ta-prefiksami-scho-nadayut-tekstu-emociynogo-zabarvlennya-y-viraznosti-u-hudozhnomu-stili-150228.html

3.  Письмовий твір-опис тварини. Електронний ресурс. – Режим доступу :

https://vseosvita.ua/library/pismovij-tvir-opis-tvarini-z-vikoristannam-sliv-iz-sufiksami-ta-prefiksami-so-nadaut-tekstu-emocijnogo-zabarvlenna-j-viraznosti-488240.html

 

docx
Додав(-ла)
Царук Наталія
Додано
2 березня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку