Урок "Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі)"

Про матеріал
Конспект дає можливість повторити знання про опис, про суфікси, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності, формувати вміння складати такий опис у художньому стилі, працювати над збагаченням словникового запасу учнів, умінням самостійно добирати виражальні засоби мови відповідно до типу і стилю мовлення; розвивати спостережливість, образне й логічне мислення, пам’ять, усне й писемне мовлення; виховувати любов до природи, зокрема світу тварин.
Перегляд файлу

Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі), 5 клас.

 

Тема: Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі).

Мета: повторити знання про опис, про суфікси, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності, формувати вміння складати такий опис у художньому стилі, працювати над збагаченням словникового запасу учнів, умінням самостійно добирати виражальні засоби мови відповідно до типу і стилю мовлення; розвивати спостережливість, образне й логічне мислення, пам’ять, усне й писемне мовлення; виховувати любов до природи, зокрема світу тварин.

Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, метод вправ, робота з підручником.

Тип уроку: урок зв’язного мовлення.

Обладнання: підручник, проектор, таблиці «Типи мовлення» та «Префікси і суфікси емоційної забарвленості», зображення котика.

 

Література:

  •       Глазова О.П. Українська мова, 5 клас. Матеріали до уроків: Посібник для вчителя. – Харків: Ранок, 2000. – с. 155-158.
  •       Глазова О.П. Косян Т.В. Рідне слово, 5 клас. Посібник з розвитку зв’язного мовлення для учнів. – Київ: Магістр-S, 1997. – с. 34.
  •       Заболотний О. В. Українська мова: підруч. для 5-го кл. закл. Заг. Серед. Освіти з навч. рос. мовою / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – Київ: Генеза, 2018. – с. 139.

 

Хід уроку

  1.     Організаційний момент

Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку, відмічає відсутніх.

 

  1.     Повідомлення теми та мети уроку

Добрий день! Сьогодні на уроці ми писатимемо твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності.

Хочете дізнатись кого ми будемо описувати? Тоді відгадайте загадку:

Хто з хвостиком і з вушками,

В кого лапки з подушками?

Як ступа, ніхто не чує,

Тихо крадучись, полює.

І маленькі сірі мишки

Утікають геть від…(Кішки).

Вчитель прикріплює на дошку зображення котика.

 

  1.     Актуалізація опорних знань
  1. Бесіда
  • Чи є у вас (бабусі з дідусем/ тітки) вдома тваринка? Яка?
  • Яке в неї ім’я? Як вона виглядає?
  • Чим вона відрізняється від інших кішок/ собачок/ хом’ячків?
  • Який у неї характер?

Пропоную розлянути таблицю (проектор):

Типи мовлення

Назви типів мовлення

На яке питання дається відповідь

Про що йдеться

Розповідь

Що сталося? Що відбулося?

Про дії, події

Опис

Який? Яка? Яке? Які?

Про ознаки предмета та його частин

Роздум

Чому?

Про причини ознак чи дій

 

Бесіда

  • Які типи мовлення вам відомі?
  • Що таке опис?
  • Що можна описувати?
  • Коли ми користуємося описом?

 

  1. Гра «Вгадай тварину» (підручник, вправа 575, с. 239).

Один учень називає ознаки тварини, а інші повинні вгадати кого він описує. Загадати тварину можна запропонувати 3-5 учням за бажанням.

 

Для того, щоб надати тексту емоційної забарвленості автор може використовувати певні суфікси та префікси. Давайте разом згадаємо їх (проектор):

Префікси і суфікси емоційної забарвленості

Емоційне забарвлення

Суфікси, префікси

Приклади

Значення здрібнілості, пестливасті, ніжності

-ець, -ик, -очок, -ечок, -еньк, -оньк, -есеньк, -ісіньк, -ен, -очк

Вітерець, котик, вершечок, шнурочок, вершечок, малесенький, біленький, тонісінький, хлопченя, діточки

Значення зневаги, згрубілості, збільшеності

-ищ, -иськ, -юк, -чук, -юга, -юган, -ил, -иськ, -юх

Вітрище, хдопчисько, писака, ледацюга, вітрюган, вітрило, вітрисько, упертюх

Відтінок урочистості

по-, па-, пра-, уз-

Походити, прадавній, порозходилися, узвишшя

 

  1. Перебудуйте подані речення, посиливши їхнє емоційне забарвлення й виразність. Для цього замініть виділені слова спільнокореневими із суфіксами позитивнох чи негативної оцінки.

 

ЗРАЗОК. Здавалося, що десь недалеко пролетіла сова. – Здавалося що десь недалечко пролетіла сова.

1. Посіявся рясний дощ. 2. Перед нами розкинувся ліс. 3. Вовк повільно підкрадався до села. 4. З-під торішнього листя пробилася перша трава. 5. Вітер виє голодним вовком.

 

  1.     Підготовка до роботи над твором
  1. Слово вчителя

Опис тварини включає перелік певних ознак, властивих їй. «Відомим» у реченнях є назва істоти, а «новим» – назва ознаки

  1. Перепишіть, на місці крапок вставте назви ознак. Позначте в реченнях «відоме» та «нове»

Білка має видовжене тіло і … … хвіст. Гарна голівка звірка прикрашена … … очима. Вушка в білки … й … . Загальне забарвлення тваринки …, хвіст і голова …, черевце… .

Для довідок. Заокруглені, пухнастий, чорними, біле, великими, руде, довгий, темніші, маленькі.

  1.  Слово вчителя

Опис тварини може бути складений у науковому чи в художньому стилі.

Мета наукового опису – забезпечити точність інформації про розмір, вагу, колір тощо.

Мета художнього опису – створити образ тваринки, викликати до нього певне ставлення.

Науковий опис здебільшого стислий, усі слова в ньому вживаються тільки в прямому значенні. У художньому описі використовуються художні засоби: епітети, порівняння та інші.

Текст твору обов’язково має мати зачин, основну частину та кінцівку. Розглянемо його структуру у підручнику на сторінці 239:

Побудова твору-опису тварини

Частини

Про що пишемо

Вступ

Де живе тварина, де я її бачив (-ла) тощо

Основна частина

Опис тварини

Кінцівка

Моє ставлення до тварини; значення тварини в моєму житті тощо

 

  1.     Прочитайте текст

Побачивши у воді вужа, діти аж присідають з несподіванки та остраху. Ось він пливе біля самого берега, а за ним безшумно в’юниться вода. Вуж грубий, немов сплетений з мотуззя. Голова в нього гладка й блискуча, жало роздвоєне. На голові противно жовтіють дві цятки.

Недалечко від дітей вуж починає забиратися на вербову гілку. Тіло в нього чорне й слизьке. Верба жалісно тремтить під його вагою. Вигинаючись, він лізе гулкою, добирається до якогось невеличкого гніздечка.

Це гніздо соловейка. Діти одразу стають сміливими. Оглядаються навколо себе, знаходять якесь штурпаччя й починають кидати на вужа.

Він саме дотягається до крихітних соловейкових дітей, коли сестричка й братик з обох боків починають штурхати його поліняччями. Вуж відпливає від гілки та бовкає в озеро. Якийсь час він крутиться біля поверхні води, а толі зникає в глибині. Дівчинка гірко плаче й ще довго не може заспокоїтись.

За М. Стельмахом

Бесіда

  •        Які типи мовлення поєднано в тексті? Обґрунтуйте свою думку.
  •        Як автор змальовує вужа?
  •        У якому стилі написаний опис?
  1.     Зачитування прикладу твору

Я дуже люблю домашніх тваринок. І ось, нарешті, батьки мені подарували на День народження кошенятко.

Воно було маленьке, пухнасте, чорного кольору з білою цяточкою на лобі. Цяточка мала форму зірочки, тому всі почали називати кошеня Зірочкою. Кругленька мордочка з чорним носиком, блискучими очицями і маленькими стоячими вушками була у мого кошеняти.

Яке воно було кумедне! Товстеньке, на коротких ніжках. Щоразу, коли воно мене бачило, підбігало, терлося об ноги, ніби запрошувало погратися з ним. Кошенятко мало веселу вдачу, а тому дуже швидко стало улюбленцем родини.

Найбільше Зірочка любила гратися з паперовим метеликом. Кошенятко весело підстрибувало, ставало на задні ніжки, крутило голівкою.

Я дуже люблю свою Зірочку і задоволений тим, що вона у мене є.

Бесіда

  • Як автор описує кошеня?
  • Чи розкрито тему твору?
  • Як ви вважаєте, автор правильно скомпонував твір? Свою думку обґрунтуйте.

Отже, у зачині (вступі) варто зазначити де, коли, за яких обставин авторові твору довелося спостерігати за тваринкою, про яку йтиметься далі. В основній частині твору потрібно описати домашнього улюбленця, його зовнішність, характер. У кінцівці варто пояснити, що зацікавило автора у тваринці, його ставлення до неї.

 

  1. Складання плану

Важливим компонентом у написанні твору є план. Він допоможе визначитися з тим, що буде у вашій роботі, в якій послідовності. План не дасть вашим думкам заплутатися і збити вас з пантелику. Пропоную користуватися таким планом:

План

  1.     Місце, де мешкає тварина, її порода, кличка.
  2.     Її розмір.
  3.     Її забарвлення.
  4.     Опис хутра/ шкіри тварини.
  5.     Форма тулуба.
  6.     Опис мордочки, очей, носа, вусів та ін.
  7.     Основні особливості її вдачі.
  8.     Моє ставлення до тваринки.

Обговорення плану, діти можуть його доповнити чи щось змінити.

Ми вже згадували, що художньому стилю притаманне емоційне забарвлення, виразність, тому вам треба знати як цього досягти. З уроків літератури ви вже знаєте що таке епітети та порівняння. Хто нагадає нам що це? (Хтось із учнів відповідає). Пропоную підібрати їх до слів:

Кішкаяк пухнастий клубочок, …

Тулубвитягнутий, …

Очімов дві зірочки, …

Хутроблискуче, …

Нісрожевий, …

Колективний добір антонімів

Малий – великий, густе (хутро) – рідке, блискучий – тьмяний, довгий – короткий, світлий – темний, жвавий – повільний, спокійний – неспокійний.

Усне колективне складання твору-опису котика.

 

  1. Написання твору на чернетці

Зараз ваше завдання – написати твір-опис кішки (кота) на чернетках. Обов’язково використовуючи суфікси та префікси, що надають тексту емоційної забарвленості. Після того, як допишете твір, перечитайте його тричі. Перше читання – перевірка написаного в логіці викладу; друге – перевірка логіки побудови речень; третє – перевірка орфографії та пунктуації.

 

  1. Підбиття підсумків

Дайте відповіді на запитання:

  • Чого ви сьогодні навчилися на уроці?
  • Що було найцікавіше?
  • Що викликало у вас найбільше труднощів?

 

  1. Домашнє завдання

Завершити, відредагувати чорновий варіант твору, переписати роботу в зошит.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Симончук Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
30243
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку