Тема уроку: Особливості природи Австралії.
Мета: ознайомити учнів з материком Австралія та його особливостями розташування;виробляти вміння працювати з картою та читати її; розвивати мислення, уяву, уміння робити висновки, застосовувати набуті знання; виховувати бажання пізнавати навколишній світ і бережно ставитися до природних багатств.
Обладнання: підручник, зошит, презентація «Материк Австралія», фізична карта півкуль, фізична карта Австралії.
Хід уроку
I. Підготовчий етап уроку
1. Привітання
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий день!»
1.2 Створення оптимістичного настрою.
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуєм йому!
1.3 Вправа «Букет настрою»
- Мені дуже хочеться дізнатися з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. Виберіть відповідну до свого настрою квіточку.
- Тепер на зворотньому боці аркуша паперу з вибраною квіткою напишіть власне ім’я у стовпчик. З кожної літери запишіть слова-прикметники, які вас характеризують.
- Тепер «поставте» свою ромашку у вазу на дошці. Подивіться, який букет настрою у нас вийшов! Він символізує кожного з вас у нашому класі.
1.4. Гра «Подаруй посмішку»
- Оберіть посмішку із тих, що лежать у вас на парті. Візьміть її у свої долоньки. А зараз із цією ж посмішкою давайте ми один одному по черзі подаруємо теплі слова. Поверніться до сусіда справа, покладіть посмішку у його долоні, скажіть йому слова побажань.
Давайте подякуємо один одному за щирі слова оплесками.
1.5 Календар погоди
Коли виходиш з дому бажано знати яка погода за вікном. Наш черговий синоптик розповість про сьогоднішню погоду:
То що можна сказати про сьогоднішню погоду?
Щоб помічати зміни у природі, треба бути спостережливим і любити природу.
1.6 Девіз уроку:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію вияви!
Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь!
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую,
Я висловлюю свої судження,
Я хочу знати.
1.7 Очікування. Вправа «Незакінчене речення».
Продовжіть речення :«Я чекаю від уроку…»і запишіть ці очікування на компасах, що є у вас на партах.
ІІ. Актуалізація знань учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Вправа «Мозковий штурм»
Австралія — найменший материк, який дуже віддалений від інших материків Землі. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, якими є природні умови Австралії, довідаєтеся, чому Австралія є найсухішим материком планети. Ми здійснимо уявну подорож Австралією за допомогою карти. Ви навчитеся описувати розташування Австралії та її природні умови.
Тема сьогоднішнього уроку: «Особливості природи Австралії»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Зараз ми здійснимо за допомогою фізичної карти півкуль уявну подорож Австралією.
Знайдіть і покажіть на фізичній карті півкуль (форзац 1) Австралію. Визначте, у яких півкулях Землі розташований материк, які океани його омивають. Які форми земної поверхні є на території материка?
Австралія повністю розташована в південній частині Східної півкулі. Материк на сході омивають води Тихого, а з півдня, заходу й півночі — Індійського океану. На північ від материка лежить великий острів Нова Гвінея, а на південь — острів Тасманія.
Знайдіть на фізичній карті півкуль острови Нова Гвінея і Тасманія.
Австралія в перекладі з латинської означає «південна». Поміркуйте, чому материк отримав таку назву.
Майже всю територію Австралії займають великі рівнини. Уздовж узбережжя Тихого океану простягається Великий Вододільний хребет. Найвища його вершина гора Косцюшко. Її висота — 2228 м.
Розгляньте на малюнку (у презентації) гору Косцюшко.
Зверніть увагу на округлу вершину гори та відсутність на ній снігового покриву. Особливістю материка Австралія є Великий Бар’єрний риф — найбільший природний об’єкт на Землі, утворений живими організмами. Риф простягається з півдня на північ, більша частина його перебуває під водою. Складається риф зі скелетів мільярдів коралових поліпів.
Користуючись фізичною картою півкуль, визнач, у яких теплових поясах розташована Австралія.
Австралія майже повністю розташована в жаркому поясі. Поміркуйте, як це вплинуло на природу материка.
Розташування Австралії в жаркому тепловому поясі Землі зумовило те, що там упродовж року Сонце стоїть високо на небосхилі. Сонячні промені падають на земну поверхню прямовисто, сильно її нагріваючи.
Поміркуйте, до якого материка за своїми природними умовами подібна Австралія. Чому?
Своїми природними умовами Австралія подібна до Африки. Вона, як і Африка, розташована переважно в жаркому поясі. Літо в Австралії сухе й спекотне. Температура влітку становить +25°С, а в окремі дні — і вище, до +40°С. Зими як такої немає. Лише на півдні відбувається зміна пір року. У зимовий період температура вдень сягає +12°С.
Пригадайте, чому відбувається зміна пір року на Землі.
Літо в Австралії триває тоді, коли в Північний півкулі зима, а зима — коли в Північній півкулі літо. Австралія — найсухішій материк на Землі, тому що опадів тут дуже мало (у 5 разів менше, ніж в Африці). Дощі випадають переважно на узбережжі Тихого океану. У центрі материка опадів може не бути кілька років поспіль. Високі температури повітря впродовж року та дуже мала кількість опадів зумовили утворення пустель, якими вкрито більше половини території Австралії. Найменше опадів випадає на північному заході материка. Саме там розташована піщано-солончакова Велика пустеля Вікторія.
— Поміркуйте, чи багато водойм на території Австралії. Чому?
Через відсутність опадів на території Австралії мало річок і озер. —Користуючись фізичною картою півкуль, прочитай назви великої річки та озера, розташованих у Австралії. Визначте, де річка бере початок і в який океан впадає.
Територією Австралії протікає мало річок. Невеликі потоки в посушливий період пересихають. Найдовша річка Австралії — Муррей. — Розгляньте на малюнку ( у презентації )річку Муррей. Зверніть увагу на скелясті береги, вкриті невеликою кількістю рослинності.
Найбільше озеро Австралії — Ейр. Воно розташоване в пустелі, тому мілке й солоне. Під час посухи його площа значно зменшується.
— Розгляньте на малюнку солоне озеро Ейр. Зверніть увагу на береги озера, вкриті шаром солі. На території Австралії є великі поклади кам’яного вугілля, нафти, природного газу, залізної, алюмінієвої та мідної руд тощо.
V. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
1. Перегляд відео про материк Австралія
https://www.youtube.com/watch?v=UYcygz2MhN0
2. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 8).
3. Вікторина «Я знаю»
4.Робота в групах за методом « Шість капелюхів мислення»
А зараз продовжимо роботу в групах, використовуючи 6 капелюхів мислення.
У кожної групи є запитання. Ознайомтесь із ним.
-Які емоції у вас викликала інформація про материк?
-Чи зможете ви змінити щось на материку?
- Якби ви змогли б змінити щось на материку, щоб ви зробили?
( Так, як материк Австралія найсухіший, то ми б хотіли, щоб частіше йшли дощі ).
Діти виходять до дошки, «зволожують материк» ( Наклеюють на карті краплинки води ).
Гра «Сенкан».
Австралія
Найменший, найсухіший
Горить, гине, розвивається
Разом подолаємо екологічну кататастрофу
Материк- «навпаки»
-Які висновки ви можете зробити, познайомившись із материком Австралія? ( скласти фішбоун)
Фішбоун
Австралія.
Причини:
нестача вологи.
Наслідки:
Висновок. Материк «навпаки»
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
1.Вправа «Мікрофон»
Кореспондент проводить опитування серед однокласників
2.Вправа «Кубування»
1. Чим корисний був урок?
2.Чи здійснилися ваші сподівання?
3. Яке завдання було найцікавішим?
4. Яких тварин Австралії ви хотіли б побачити?
5. Чим ми можемо вплинути на екологічний стан планети?
6. Якою інформацією про материк ви поділитеся з батьками?
3.“Рефлексивный экран”
4.Результати очікувань
- Діти, на початку уроку ви на компасах писали свої очікування від сьогоднішнього уроку. Пропоную кожному про них розповісти, і якщо вони справдилися, то прикріпити до нашого кораблика компаси.
VІ. Завдання додому.
Опрацювати статтю в підручнику на с. 14–15. Дати відповіді на запитання після тексту.