Я пізнаю світ 4 клас
Учитель-методист Бориспільського ліцею “Перспектива” імені Володимира Мономаха Мелащенко Оксана Миколаївна
Тема уроку: Планети земної групи. Модель Сонячної системи
Мета уроку:
Освітня. Сформувати знання здобувачів освіти про характерні особливості планет земної групи Сонячної системи; вчити розпізнавати, називати ці планети та вказувати їхні місця розташування; з’ясувати місце Землі серед планет внутрішньої групи.
Розвиваюча. Розвивати уміння спостерігати, порівнювати планети Сонячної системи, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати пам'ять, увагу, критичне мислення; удосконалювати вміння працювати самостійно, в парах і групі.
Виховна. Виховувати пізнавальний інтерес до природи.
Обладнання: відеозапис листа Центаврика із задачами уроку, аудіозапис тексту, караоке пісні «Барви рідної землі»; портрети Центаврика й Адаптера, таблиці, цупкий картон, фарби, пензлики, ножиці, гудзики, циркулі, дерев’яні шпажки або зубочистки, гумки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Формування компетентностей: основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися, соціальної, математична, інформаційно-комунікативна компетентність.
Основні поняття та терміни: планети земної (або внутрішньої групи): Меркурій, Венера, Земля, Марс.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організація класу до уроку. Повідомлення синоптиків
Сьогодні - … (назва дня тижня, дата).
Сонце - зійшло о ____ год ___хв, а зайде о ____год _____ хв.
Тривалість дня - ___ год ____хв.
День видався – …
Вітер – …
Температура повітря – ….
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учні по черзі відкривають певну скриньку й дають відповіді на запитання:
2.Гра “Будівельники”. Індивідуальна робота. Завдання 3 (посібник – с. 9)
Пригадай внутрішню будову Землі. Устав пропущене.
Зовнішній твердий шар Землі, що ми відчуваємо під ногами, - ____________ кора. Слідом розташований найтовщий шар - ____________, утворений з розплавлених і твердих порід. У центрі Землі міститься ____________, що складається, зокрема,зі сплаву металів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку
Прочитаємо лист Центаврика і визначимо, які завдання ми повинні виконати, а також дізнаємося тему сьогоднішнього уроку.
1. Лист Центаврика. Завдання 1 (відеозапис, посібник – с.9)
Добрий день, друзі!
Згадаймо “Зоряну ніч” Вінсента Ван Гога, що ми вивчали минулоріч. Які чудернацькі кола намалював художник! Сучасні науковці припускають, що одне з них, розташоване праворуч від кипариса, - зображення Венери на нічному небі. А що ми знаємо про Венеру та інші наближчі до Сонця планети? Гайда по знання!
2. Яку інформацію я тут здобуду?
3. Тема уроку
ІY. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Розвиток зорової пам’яті. Завдання 2 (посібник – с.9)
Планети земної ( або внутрішньої) групи- найближчі до Сонця планети: Меркурій, Венера, Земля, Марс. |
Попрацюємо з інформацією за алгоритмом:
Вправа для покращення зору ( в парах)
2. Розповідь групи “Експерти пошукової роботи” (група дітей працювала над підбіркою певної інформації).
Найближчою до Сонця планетою є Меркурій. Планета дістала таку назву на честь римського бога торгівлі Меркурія (лат. Mercurius), послідовника грецького Гермеса та вавилонського Набу. Меркурій залишається найменш вивченою планетою земної групи. Це найменша й найшвидша планета Сонячної системи. Маса Меркурія приблизно в 18 разів менше маси Землі. Період обертання навколо Сонця (меркуріанський рік) становить 88 земних діб. Сезонних змін, подібних до земних, на цій планеті нема. Як найближча до Сонця планета, Меркурій одержує від нього найбільше енергії. Добовий перепад температур на ньому рекордний: удень на планеті спека, а вночі – крижаний холод. Меркурій має дуже розріджену атмосферу. Більша частина поверхні Меркурія вкрита лавовими рівнинами та метеоритними кратерами.
Вене́ра — друга від Сонця та шоста за розміром планета Сонячної системи. Відома людству з найдавніших часів. Період обертання навколо Сонця — 225 земних діб. Названа на честь Венери, богині кохання з римського пантеону. Це єдина з восьми планет Сонячної системи, яка отримала назву на честь жіночого божества. За розміром майже така ж, як і Земля.
Венера — внутрішня планета, і на земному небосхилі не віддаляється від Сонця далі 48°. Венера — третій за яскравістю об'єкт на небі; її блиск поступається лише блиску Сонця та Місяця. Атмосфера планети складається з вуглекислого газу з домішкою азоту та слідами інших речовин. Через парниковий ефект температура на поверхні Венери рекордна для планет Сонячної системи — близько 470 °C. Хмарний шар приховує від нас усю поверхню планети. Оскільки Венера спостерігається ввечері після заходу Сонця або вранці перед світанком, її називають «Зоря вечірня» або «ранкова Зоря».
Земля́ — третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства. Земля — відкрита система в космосі, вона постійно взаємодіє з навколишнім космічним середовищем: отримує енергію від Сонця, випромінює тепло.
На планету постійно потрапляють метеори, космічний пил, зрідка метеорити та комети. Земля належить до планет земної групи і є найбільшою з цих планет у Сонячній системі. Землю іноді називають світом, латинською назвою Терра або грецькою — Гея. Це найщільніша планета Сонячної системи. Із чотирьох твердих планет вона наймасивніша. Близько 71 % поверхні Землі становлять океани, а решту 29 % поверхні планети посідає суша, що складається з материків і островів. Земля розташовується на відстані приблизно восьми світлових хвилин від Сонця та обертається навколо нього, здійснюючи один оберт за рік (приблизно 365,25 днів). Земля обертається навколо власної осі трохи менше ніж за добу (приблизно за 23 години 56 хвилин). Вісь обертання Землі нахилена відносно перпендикуляра до площини її орбіти навколо Сонця, створюючи пори року. Землю у космічному просторі супроводжує один постійний природний супутник – Місяць. Він завжди повернений до Землі тим самим боком через припливну взаємодію та викликає припливи. Атмосфера планети складається здебільшого з азоту та кисню.Земля є об'єктом дослідження значної кількості наук.
Марс — четверта планета Сонячної системи за відстанню від Сонця та сьома за розміром і масою. червонуватий колір поверхні. Марс довго асоціювали з війною та кровопролиттям, і тому його назвали на честь римського бога війни. У планети є два супутники, Фобос (грец. φόβος, дос.««Страх»») і Деймос («Жах»), які були названі на честь двох дітей: Ареса й Афродіти. Іноді Марс називають «червоною планетою» через червонуватий колір поверхні. Це планета земного типу з розрідженою атмосферою. Марс — невелика планета, більша за Меркурій, але майже вдвічі менша від Землі. На Марсі є метеоритні кратери, як на Місяці, вулкани, долини та пустелі, подібні до земних. Тут розташована гора Олімп (22 456 м), найвища відома гора в Сонячній системі. Період обертання Марса та сезонні цикли також подібні до земних. Через більшу віддаленість від Сонця Марс отримує на 57 % менше енергії, ніж Земля. Середньорічна температура там −60 °С. Атмосфера Марса досить розріджена. Наразі немає наукових доказів існування життя на Марсі.
3. Інформаційна довідка. Робота над текстом. Завдання 4 (аудіозапис, посібник – с. 10)
Дізнайся більше про планети земної групи, прочитавши інформаційну довідку від Адаптера пошепки разом з диктором.
Планети земної групи невеликі, мають гаряче металеве ядро, мантію і кору (тверду поверхню). Серед планет земної групи Меркурій найменший, а Земля – найбільша.
Ти знаєш, що всі планети обертаються навколо своєї осі й Сонця. Що вища швидкість обертання планети навколо осі, то коротша на ній доба. Що далі планета від Сонця, то довший на ній рік.
Цікаво, що Венера обертається у зворотному, порівнюючи із Землею, напрямку. Тому Сонце на ній сходить на заході, а заходить на сході.
4. Фізкультхвилинка (караоке пісні «Барви рідної землі»)
5. Робота над таблицею. Завдання 5 (посібник – с.10)
Меркурій Тривалість доби 59 земних діб; тривалість року 88 земних діб |
Венера Тривалість доби 243 земні доби; тривалість року 225 земних діб |
Земля Тривалість доби 23 години 56 хвилин; тривалість року 365 діб |
Марс Тривалість доби 24 години 37 хвилин; тривалість року 687 земних діб |
6. Вправа «Запитання – відповідь»
Y. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
1. Хвилинка допитливих. Завдання 6 (посібник – с.11)
Індія Індонезія Україна Італія
2. Хвилинка релаксації.
Перегляньте відеофрагмент виступу народного індонезійського оркестру гамелан. Поділися своїми враженнями від побаченого.
3. Хвилинка чомусиків. Завдання 7 (аудіозапис,посібник – с.11)
Прочитай інформацію пошепки разом з диктором.
Важливо знати! Земля – третя планета від Сонця – з космосу здається блакитною. Блакитного кольору їй надають атмосфера (повітряна оболонка) і гідросфера (водна оболонка). Наявність води – унікальна властивість, що відрізняє нашу планету від решти об’єктів Сонячної системи. Атмосфера захищає Землю від переохолодження та перегріву. Удень повітряна оболонка, як парасолька, прикриває Землю від пекучих сонячних променів. А вночі, наче ковдра, затримує накопичене вдень тепло. |
-----------------------------------------------------------------
(Атмосфера)
4. Робота в групі. Практична робота. Завдання 8 (посібник – с.12)
Попрацюйте у групах як справжні науковці. Виконайте практичну роботу.
Практична робота
Мета: створити основу для моделі Сонячної системи
Матеріали та обладнання: цупкий картон, фарби, пензлик, ножиці, 7 гудзиків, циркуль, дерев’яна шпажка або зубочистка, гумка.
Хід роботи
Ви повернетеся до неї пізніше!
YІ. Підсумки уроку
1. Рефлексія
Скласти сенкан зі словом “планета” або “система”.
Виріжте зображення Сонця й планет Сонячної системи (посібник-с.47)