Тема Особливості життя звірів взимку.
Мета. Розширити і уточнити уявлення дітей про тварин; показати зв’язок життя тварин із станом неживої природи; встановити взаємозв’язки між змінами в неживій природі та в житті тварин; продовжувати формувати вміння здійснювати порівняння за істотними ознаками тварин і класифікувати їх; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі на прикладі зимового життя звірів; розвивати увагу, мислення, кмітливість, збагачувати словниковий запас слів; корегувати вимову слів і звуків; виховувати допитливість, любов і бережливе ставлення до тварин ,викликати бажаннявив чатижиттязвірів.
Обладнання: Обладнання: таблиці із зображенням звірів, свійських тварин; плакати «Хто як зимує», «Зимуючі птахи»; малюнки лося, кабана, лисиці, зайця, білки та їх слідів;малюнки ведмедя, їжак.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Привітання
Знову лунає шкільний наш дзвінок,
Кличе всіх нас на цікавий урок.
У класі сьогодні гостей є багато,
Усі ми зібралися наче на свято
Поверніться до гостей
Скажемо їм: «Добрий день!»
Починаємо урок.
Тож часу не втрачаємо, роботу починаємо!
Ранкова зустріч
Доброго ранку!
Доброго дня! Дружня моя класна сім’я!
Привітай сусіда справа. Привітай сусіда зліва
Обмін інформацією.
Відгадайте загадки
Сніг на полях,
Лід на річках,
Хуга гуляє,
Коли це буває.
(Зимою)
Під подушкою пакунки –
Миколайчика дарунки.
Трішки ще й почне свій лік,
Не старий, а Новий рік!
(Грудень)
Входить в двері Новий рік,
Починає новий лік…
Різдвяна в небі зірочка,
А під вікном щедрівочка.
(Січень)
Мороз і завірюха –
Замерзли щічки й вуха.
Хто з місяців лютує,
Над нами бешкетує?
(Лютий)
Це зимові місяці. Тема дня «Зима чарівниця»
Послухайте,вірш Галини Джемули «Зима у місті»
Зима у місті
Пада, пада безліч літ
Білий сніг на білий світ.
…Шумувало недарма –
В місто в’їхала зима.
Враз слухняне помело
Гори снігу намело.
Він – неначе білий птах –
Повсідався на дахах.
Білосніжні подушки
Повлягались на лавки.
Зачепились за гілки
Вати білої шматки.
І машини, й машинята
Одяглися в білі шати.
Ще й з’явилась відучора
Біла шапка в світлофора.
А ялиночка маленька –
Мов Снігуронька біленька
Погляньте уважно на малюнки.
Що на них зображено?
(зображено особливості зими як пори року )
Бесіда за їхнім змістом.
- Чи однакова зимова погода зображена на картинах? Поясніть свої думки.
- Які кольори можна назвати «зимовими»?
Зверніть увагу на колір снігу. Чи завжди він чисто білого кольору?
Щоденні новини.
Повідомлення синоптика
Народний календар
Зимові прикмети
Гра «Що буває зимою».
Давайте перевіримо ранкову пошту. Так нам прийшов лист.
В листі Валя пише, що котик Том перемішав картинки і дуже заплутав її.
– Нам треба відібрати картинки, що відносяться до зими.
Із запропонованих картинок (А4), які розклав вчитель в центрі кола, учні обирають тільки ті, що стосуються зими.
А щоб урок пройшов наш продуктивно. Пригадаймо правила.
Уважними
Розумними
Організованими
Кмітливими
Корекційні вправи
Дихальна гімнастика «Вітерець»
Артикуляційна зарядка .
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, скажіть, яка зараз пора року?Правильно, зараз господарює зима.
Давайте складемо асоціативний кущ з словом «Зима».
Що можна почути взимку?
Що можна побачити взимку?
Що можна взимку скуштувати?
До чого можна взимку доторкнутися?
У вас на партах є написані слова виберіть і прикріпіть на дошку.
На домашнє тренування вам було переглянути відео «Зимівля птахів»
І ми зараз пограємо гру з лего. Візьміть зелену і червону цеглинку . Я буду зачитувати загадки про птахів. І якщо пташка відлітає ми показуємо їй зелене світло, а якщо залишається зимувати, то червону цеглинку сигнал , що їй потрібна наша допомога.
Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)
Стрекотуха білобока,
Звуть усі її…
(Сорока)
Довгі ноги – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(Сова)
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю,
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.
(Дятел)
Маленький хлопчик
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає.
(Горобчик)
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються…
(Синички)
А тепер давайте допоможемо пташкам поселимо їх в годівничку . (Зимуючих птахів прикріплюємо до годівнички на дошці
Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку . Особливості життя звірів узимку. Ми дізнаємося, як же звірі готуються до зими, які вони мають характерні ознаки.
Робота над темою уроку.
Як на вашу думку, живеться звірам в лісі взимку?
З настанням зими звірам приходиться нелегко. Багато клопоту завдає зима їм. З під снігу вони не можуть добути вдосталь їжі, мерзнуть. Тому вони вимушені рятуватися від холоду та голоду. Саме тому багато звірів починають готуватися до холодів ще з осені, а деякі розпочинають займатися заготівлею харчів з літа. Найшвидше збирають запаси гризуни: миші, бабаки, хом’яки.
Робота з ілюстраціями.
-А зараз подивіться хто дрімає у зимовому лісі?
Узимку на землі, деревах, кущах лежить сніг. Здається, що життя в лісі, на лугах зовсім завмерло, але насправді це не так. Під снігом і в товщі снігу по численних ходах снують лісові і польові миші, землерийки. Вони бігають не лише під снігом, а й на його поверхні, залишаючи ланцюжки слідів.Усю зиму в затишних місцях сплять бурі ведмеді, борсуки, їжаки, кажани. Вночі виходять на полювання вовки. У полі, на лісових галявинках нишпорять у пошуках корму лисиці, У лісі бродять олені, лосі, об'їдаючи тоненькі гілочки дерев та кущів. Білки перечікують сильні морози та завірюху у теплих гніздах.
Уважно розгляньте цей зимовий пейзаж. Це лісова поляна взимку.
Бачите як на снігові багато слідів. Їх залишили звірі які ведуть активний спосіб життя взимку.
3.Фізкультхвилинка
-Хто зображений на малюнку?
Миша. Уже влітку вони шукають зернята, горіхи, відкладаючи їх у нори. Це дає їм можливість всю зиму сидіти у своїй домівці, не виходячи назовні. Майже весь час гризуни сплять, перериваючи сон лише для того, щоби підкріпитися.
Білка.Руді мешканки лісу не впадають у сплячку, хоча й проводять багато часу у своїх помешканнях – дуплах, котрі вони облаштовують високо на деревах. Білка змінює колір свого хутра з рудого на сіруватий для маскування від хижаків. На період холодів цей гризун запасається такими пожитками: жолуді, гриби, горіхи, зернятка.
Заєць біляк. Заєць весь день дрімає у ямці, зробленій у снігу. Незадовго до заходу сонця він виходить на пошуки корму. Обгризає кору, пагони молодих дерев і кущів, знаходить копиці сіна, пожухлий бур’ян. Може забігти в сад, щоб поласувати корою фруктових дерев.
Вовки колір хутра не змінюють, але воно у них стає більш густим і пухнастим: так легше пережити люті морози. Вовки збираються в зграї, бо їм так набагато зручніше виживати взимку
Взимку кабанам складно прохарчуватися. Їм може пощастити, якщо видається рік, врожайний на жолуді. У найбільш голодний час кабани приходять під дуби і перевертають п’ятачками сніг, листя і вибирають жолуді.
У морозні зими кабани можуть близько підходити до людських осель. Часом кабанячі стада здійснюють напади на силосні ями, сміттєві звалища. Кабанів виручає жир. За зиму кабан втрачає третину своєї ваги, а в особливо студену зиму може і вполовину схуднути.
Лосі олені, і інші великі травоїдні, шукають рослини під сніговим покривом, і частково живуть за рахунок накопиченого за літо жиру.Цей великий і могутній звір на високих ногах. Хутро коричневого кольору. Щороку восени він скидає роги, а навесні вони відростають. Живиться молодим гіллям, корою дерев і кущів.
Лисиця взимку живе сама. Хутро в неї в цей час густе й пухнасте. Тому вона спить просто на снігу. Лігво лисиці на снігу - це невелика ямка. Коли розгуляється негода - снігопад чи сильний мороз, лисиця ховається в нору. Найчастіше ланцюжки лисячих слідів можна побачити біля стіжків соломи, де зимують миші. Полює лисиця і на зайців та пташок. Не гребує рештками тварин. Буває, що заглядає й до курни
Ведмідь заліз у барліг до весни. Йому не треба виходити на полювання, бо вистачає власного жиру, який він накопичив восени. На кінець зими у ведмедиці народжуються маленькі сліпі ведмежата. Ведмедиця годує їх своїм молоком. А коли пригріє весняне сонце, виведе їх з барлога.
У зимовий період звір ховається від морозу і вітру в ямах, виритих у снігу і кучугури.Такі ями є і додатковим захистом, від природних ворогів: вовка, ведмедя, лисиці, рисі.
Шукайте в зимовому лісі не тільки сліди на снігу, а й глибокі ями.Якщо тварину було помічено в одному місці будьте впевнені, що вона не мігрує далеко від цього місця, так як веде в основному осіле життя.
Взимку в ясну погоду косуля може виходити на узлісся погрітися на сонці.
Скажіть які звірі лягають в сплячку?
А які ведуть активний спосіб життя?
4. Робота з підручником
Відкривайте підручник на сторінці
Опрацювання статті .
Розкажіть, де живуть зображення тварин. Чому зиму вважають важким періодом для звірів.
Чи є на ілюстрації звірі які ведуть пасивний спосіб життя?
Отже ми з вами ознайомилися з особливостями життя тварин взимку.
Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті.
Нам потрібно поділити тварин на групи. Впізнати тваринку за описом її поведінки взимку.
2. Робота з танграмами
Складіть з танграмами тваринку і розкажіть про неї. А ми по опису спробуємо відгадати тваринку.
Підсумок уроку. Рефлексія.
Давайте складемо піраміду настрою.