Отруйність спиртів,
їх згубна дія на організм людини (9 клас)
Мета: поглибити знання учнів про практичне застосування етанолу, про токсичну дію спиртів на організм людини; розглянути механізм дії спиртів на клітини, органи і системи організму людини; з’ясувати причини отруйності спиртів, навчити проводити хімічний експеримент.
Тип уроку: поглиблення і систематизація знань, інтегрований.
Методи роботи на уроці: проблемні, пошукові, ілюстративні, інтерактивні (учнівські повідомлення, презентації, міні-диспут, демонстрація, експериментальний дослід).
Форми роботи на уроці: групова, індивідуальна.
Обладнання: комп’ютер, ноутбук, відеофільм «Згубна дія алкоголю на організм людини», фотографії, етанол, продукти для досліду – яйце, хімічний посуд, речовини, де використовується етанол: парфуми, лікарські препарати, освіжував повітря, лаки, фарба.
Я благословляю цей чудодійний еліксир,
що приносить велику користь, що дарує
радість і здоров’я, печаль і страждання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Налаштування класу на роботу, виявлення підготовленості учнів до уроку).
Учитель. Сьогодні у нас, з одного боку, звичайний урок, а з іншого – ні. Звичайний, бо ми повторимо матеріал про етиловий спирт, закріпимо знання про галузі його використання, з’ясуємо як він впливає на організм людини, а неординарність уроку полягає у тому, що сьогодні ви будете у ролі експертів. Ви доведете згубну дію етанолу на клітини, органи і системи органів людського організму.
Ми повинні з’ясувати, чим же для людини є спирт: ворогом чи другом?
ІІ. Повторення знань
Учитель. Спочатку звернемося до інформаційного центру.
Характеристика етанолу:
1. Спирти – це …
2. Яку функціональну групу мають - …
3. Будова молекули - …
4. Номенклатура спиртів - …
5. Фізичні властивості етанолу - …
6. Хімічні властивості етанолу (записати характерні рівняння реакції) - …
7. Добування етанолу - …
8. Денатурат – це…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. «Шкоду» чи «користь» приносить алкоголь людському організму?
Перш ніж дати відповідь на це питання послухаємо притчу:
Один тібетський послушник прийшов у визначений день до жерців, щоб його прийняли у монахи. За традицією, він повинен був виконати якесь завдання. Та того разу монахи дали йому досить специфічне завдання, яке ніколи ніхто до того часу не отримував.
Молодий послушник мусив за один рік знайти і принести старим монахам якусь одну речовину, яка б тільки шкодила людині, і одну – яка б тільки приносила користь.
Через рік послушник став перед монахами і сказав: «Вибачте мене, проте я не зміг пройти випробування. Цілий рік я перевіряв усі рослини та речовини, але усі вони, залежно від обставин, можуть приносити і користь, і шкоду. А потрібних речовин я не знайшов». Послушника прийняли у монахи.
Як ви думаєте, чому? Адже він не виконав завдання? (Роздуми учнів…)
Отже, спирт відноситься до речовин, які можуть приносити як шкоду, так і користь? Тоді доведіть це.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення. Історія етилового спирту губиться у глибині століть.
Алкогольні напої, такі як пиво і вино, відомі людству з давніх-давен (близько 3000-3500 років). Згадки про пиво, його виготовлення і споживання знаходимо у стародавніх Вавилоні та Єгипті. Давні арії – народ, що населяв межиріччя Дністра і Дніпра, тобто наші пращури, уміли з пророслого ячменю і хмелю варити п’янкий напій. Це вміння вони передали усім індоєвропейським народам. Арії добре знали технологію перегону, а отже, й уміли отримувати міцніші алкогольні напої. Різні п’янкі напої вживали з ритуальною метою щодня чи у певні періоди річного сільськогосподарського циклу. Однак пройшло досить багато часу, перш ніж хіміки навчилися виділяти з вина винний спирт (чистий етиловий).
Чистий спирт почали добувати араби у VІ-VІІ столітті араби. Вони називали його «алкоголь», що означає «одурманюючий». Перегонка вина з метою одержання спирту різко посилила пияцтво. За часів Середньовіччя у Західній Європі також навчилися добувати міцні спиртні напої, переганяючи вино й інші рідини, що мали здатність бродити і містили цукор. За легендою, алхімік Валеніус, який добув етиловий спирт, заявив, що він винайшов чудесний еліксир, який старого робить молодим, стомленого – бадьорим, а зажуреного – веселим. Та невдовзі алкоголь розчарував людей…
Отже, якщо немає у природі речовини, яка була б тільки шкідливою чи тільки корисною, тоді ми спробуємо довести і позитивну, і негативну властивість етилового спирту.
Учень 1. Користь чи шкода?
Дійсно, етиловий спирт може одурманити – це «вода смерті». Але разом з тим етиловий спирт має широке застосування. Це і розчинник, і дезинфікувальний засіб, і паливо, і сировина для виробництва полімерів, зокрема каучуку.
Етиловий спирт відіграє величезну роль у медицині. Він одночасно є і розчинником, і консервантом. Як консервант і розчинник він використовується у настойках, наприклад, півонії, водяного перцю, грициків, валеріани (демонстрація). І саме завдяки етиловому спирту ці компоненти можна зберігати тривалий час. У хірургії етиловий спирт має незамінне значення як дезинфікувальний засіб. Його використовують у двох концентраціях: 70% і 96%. 70% етиловий спирт використовують під час проведення хірургічних операцій, а 96% - для знезараження хірургічних інструментів, шовного матеріалу. Як розчинник етиловий спирт використовується для приготування розчину йоду, розчину брильянтового зеленого.
Учень 2. Практичне значення спирту з точки зору біотехнології.
Другою за величиною екологічною проблемою людства є проблема автомобільних викидів. У Бразилії це питання вирішено шляхом додавання до автомобільного пального етанолу. Там майже половина усіх авто працює на чистому етанолі, який добувають за допомогою мікроорганізмів із цукрової тростини.
(Демонстрація відеофільму «Етанол як паливо»).
У процесі згоряння етанолу виділяються такі речовини:
С2Н5ОН + 3О2 = 2СО2 + 3Н2О.
Продукти згоряння не є шкідливими для екології.
Учень 3. Застосування етанолу у парфумерній галузі (демонстрація парфумів, засобів догляду за тілом).
Учитель. Вагомі докази надали учні на захист етанолу, але вживання людиною алкогольних напоїв, основною складовою яких є етиловий спирт, погано впливає на організм людини, а отже, і на її життєдіяльність. Саме над цією дилемою працювала друга група учнів.
Учень 4. Безневинна, на перший погляд, а іноді безбарвна, як вода рідина приховує у собі отруту, що може стати смертельною для будь-якого організму. Швидко згораючи, спирт відбирає у клітин кисень і воду. Зневоднені клітини зморщуються, діяльність їх ускладнюється. Найбільше алкоголь вражає нервові клітини і клітини печінки. Він швидко всмоктується у кров через шлунок (20%) і через кишечник (80%). Етанол та продукти його метаболізму порушують проникність мембран клітин.
Учитель. Давайте продемонструємо дослід «Вплив етанолу на клітини білка».
У пробірку наливаємо етиловий спирт і додаємо білок курячого яйця. Ми спостерігаємо, як білок починає денатурувати (згортатися) – це незворотна реакція. Така сама реакція відбувається і на клітинному рівні, коли етанол потрапляє у клітини людського організму, - коагулює білки і протоплазму, забирає з клітин кисень і воду, порушує роботу тканин і органів.
Учень 5. Вплив етанолу на органи кровообігу і серце.
Алкоголь і шкідливі продукти його метаболізму руйнують еритроцити, знижують вміст гемоглобіну, а також імунні властивості крові. Склянка пива чи горілки викликають негайне прискорення серцебиття до 100 і більше ударів на хвилину, паузи серця для відпочинку при цьому зменшуються, що призводить до дистрофічних змін серця, між волокнами якого з’являються прошарки жиру. Серце розширюється, стає млявим. У медицині для позначення цього явища є спеціальний термін – «бичаче серце». Розширене, мляве, ожиріле серце алкоголіка погано працює, не забезпечуючи нормального кровообігу.
Учень 6. Вплив алкоголю на органи травлення і печінку.
Сила подразнюючого ефекту алкоголю на ці органи залежить від його концентрації. Коли вона становить 20%, то з’являється відчуття тепла та легкого опіку слизової оболонки, при 50% подразнюється шкіра, а якщо концентрація алкоголю становить 50-60%, опіки переходять у біль та спазми. Алкоголь є причиною розвитку різних видів гастриту та виразки шлунку. Печінка, очищуючи кров, насичену алкоголем, теж зазнає тяжких ушкоджень через відмирання клітин. Нерідко згадані хвороби переходять у рак та інші захворювання, які призводять до розладу усього організму.
Учень 7. Вплив алкоголю на нервову систему та психіку людини.
Алкоголь впливає на нервову систему людини, а через неї на загальний стан організму. Найбільше від алкогольної інтоксикації страждає мозок (кора великих півкуль). У алкоголіків мозок зменшується в об’ємі. Токсичне ураження головного мозку проявляється не тільки у гострій і хронічній деградації особистості. Особистість стає примітивною, знижується її ініціативність, погіршується пам'ять: все гірше запам’ятовується нове, пригадується старе. Розлади пам’яті можуть бути настільки сильними, що хворий стає повним інвалідом. Виникають різні форми алкогольних психозів, слухові й зорові галюцинації, розлади свідомості, неадекватні вчинки. Хворий у стані алкогольного психозу небезпечний для оточуючих, нерідко завдає собі шкоду, схильний до самогубства. Алкоголікам властивий поліневрит – це запалення периферичних нервів. Найчастіше ураженню піддаються ноги. Спочатку з’являються неприємні поколювання, потім свербіж, втрачається чутливість. М’язи стають млявими, стопи звисають і хворий не може ходити. Алкогольний поліневрит супроводжується психічними розладами. Алкоголіки середнього віку часто хворіють поліенцефалітом. Це тяжке захворювання характеризується порушенням мови, підвищенням температури, провалами у пам’яті, галюцинаціями, втратою свідомості. Алкоголіки переважно погано сплять, якщо не вип’ють відповідної дози спиртного. Їм сняться жахи, погрози, замахи, переслідування.
Учень 8. Вплив алкоголю на потомство.
Ще у древні часи люди помічали, що у п’яниць діти народжуються з психічними та фізичними вадами. Древньогрецький лікар Гіппократ вважав, що передумовою таких захворювань, як ідіотизм і епілепсія, є вживання вина у день зачаття. У багатьох країнах у давнину забороняли під страхом тяжкого покарання вживати міцні напої молодятам у день весілля. Римляни писали на стінах алкоголіків слова Плутарха: «П’яниці породжують п’яниць». Серед населення побутує думка, що діти не хворіють алкоголізмом. Цією хворобою може хворіти немовля, якщо його виносила і годує мати-алкоголічка. За даними статистики, з ускладненням вагітність протікає у 28% жінок, що вживають алкоголь, недоношені діти народжуються у 34%, а мертві плоди – у 25%.
Сучасна наука розрізняє такі основні шляхи впливу алкоголізму чоловіків і жінок на їх нащадків.
А. Тератогенний. Народження неповноцінної дитини внаслідок вживання жінкою у день зачаття або у перші тижні вагітності спиртних напоїв. Алкоголь проникає через плаценту і викликає пряму токсичну дію на клітини ембріона і плода, спричиняючи різні аномалії, що отримали назву алкогольний синдром або алкогольна ембріонатія.
Б. Мутагенний. Різні пошкодження хромосом, розтягнення та розриви, утворення кільцевих хромосом статевих клітин у результаті хронічного зловживання алкоголю батьками. У плоду замість двох статевих хромосом утворюється три, що призводить до народження розумово відсталої дитини.
В. Соматогенний. Пов'язаний з травмами і хронічними захворюваннями батьків-алкоголіків, що негативно впливає на розвиток плода.
Г. Немовлята хворіють алкоголізмом через кров і молоко матері.
Якщо вплив батька на плід визначається тільки у момент зачаття, то на розвиток зародка більше впливає організм матері. Перенасичена алкоголем і його токсичними продуктами кров матері легко проникає через плаценту у кров плоду, порушує обмін речовин. Це призводить до викиднів, передчасних пологів та народження розумово відсталих дітей.
Вплив алкоголю на дитину не обмежується внутрішньоутробним періодом. Спиртне, випите матір’ю, що годує дитину, через молоко потрапляє в організм малюка і завдає йому невиправної шкоди. Діти, що народилися від п’яниць, навіть не маючи психічних патологій, ростуть ослабленими, нервозними, замкнутими, жорстокими. У них спостерігаються розлади сну, почуття страху.
Таким чином, факторами, що впливають на дітей, є: токсичне ураження статевих залоз батьків-алкоголіків при хронічній інтоксикації алкоголем; гостре отруєння статевих клітин у момент зачаття; внутрішньоутробне отруєння плода у матері, що зловживає алкоголем; алкогольне отруєння малюка через грудне молоко матері-алкоголічки.
Учитель. Отже, підбиваючи підсумки, можна сказати, що людина, яка вживає алкоголь, прирікає себе на передчасну старість, скорочення тривалості життя на 15-20 років і деградацію своєї особистості.
Багато проблем сучасного суспільства можна вирішити у найближчому майбутньому, якщо зараз свідомо поставитися до проблеми вживання алкоголю! Ваше майбутнє і майбутнє країни у ваших руках! Ваш вибір – це відповідальність перед собою, своєю Батьківщиною!
Учень 9. Зараз Верховна Рада України визнала пиво та слабоалкогольні напої повноцінними спиртними напоями і заборонила вживати їх у громадських місцях. Також заборонено продавати алкогольні напої дітям до 18 років. Отже, проблема алкоголізму – це спільна справа нашої країни і усіх нас.
V. Закріплення знань
(Учням пропонується переглянути відеофільм «Вплив алкоголю на організм людини»).
Учитель. Вражає! Немає жодного органу в нашому організмі, на який алкоголь діяв позитивно. Тому висновок однозначний: алкоголь – це отрута!
(Кожен учень класу робить короткий підсумок стосовно отриманої інформації на уроці: Етиловий спирт – це …).
Учитель. А Бенджамін Джонс додав би: «У вині туга шукає полегшення, легкодухість – хоробрості, нерішучість – упевненості у собі, печаль – радості, а знаходить лише загибель».
Учитель. Ми почули ваші аргументи, а тепер, давайте, спробуємо зробити загальний висновок, повернувшись до початку уроку.
Учень. Етанол – це звичайна хімічна речовина, яких багато у природі. І вона належить до тих речовин, про які сказав один тібетський монах «…Увесь рік я перевіряв усі рослини та речовини, але усі вони, залежно від обставин, можуть принести і користь, і шкоду…». Лише від людини залежить, ким для її організму буде етанол: ВОРОГОМ чи ДРУГОМ?
І це ще раз підтверджують слова невідомого:
«Я благословляю цей чудодійний еліксир, що приносить велику користь, що дарує радість і здоров’я, печаль і страждання».
Учитель. А нам усім слід запам’ятати: алкоголь – це не звичка, а хвороба, яку потрібно лікувати, а ще краще не хворіти. Алкоголік деградує, стає нецікавий знайомим, друзям, рідним і в результаті некорисним для суспільства.
VI. Підсумок уроку
Учитель. Ви добре попрацювали сьогодні. А особливо ті учні, які готували досліди, презентації, повідомлення, буклети. (Оцінювання роботи учнів та аргументація оцінок)
VII. Домашнє завдання
1. Повторити тему «Спирти».
2. За бажанням підготувати мультимедійну презентацію на тему «Спирт і підліток».
3. Виконати тест-завдання, використовуючи Інтернет-ресурси
Тест-завдання «Алкоголь – головний руйнівник здоров’я»
Оберіть правильне твердження:
1. У людей, що вживають алкоголь навіть у помірних дозах, 100г випитої горілки веде до загибелі 20000 клітин мозку, викликаючи явище «зморщеного мозку».
2. Помірне вживання алкоголю корисне для здоров’я.
3. Смертельна для людини доза алкоголю складає 2 г на 1 кг маси тіла.
4. Алкоголь зігріває.
5. Під впливом алкоголю знижується увага і працездатність, послаблюється слух, зір, воля, рефлекси, може виникнути гастрит, виразка шлунка, цироз печінки, захворювання нервової системи.
6. Систематичне вживання навіть невеликої кількості спиртних напоїв призводить до алкоголізму.
7. Алкоголь виводить з організму радіонукліди, допомагаючи вижити при радіаційній небезпеці.
8. У людей, що в міру вживають алкоголь, діти з аномаліями народжуються у 4-5 разів частіше, а у алкоголіків у 37 разів частіше, ніж у людей, що ведуть здоровий спосіб життя.
9. Психічна деградація питущих жінок відбувається у 3-5 разів швидше, ніж у питущих чоловіків.
10. Дозвіл на вільний продаж пива при забороні продажу горілки створює пивний алкоголізм не тільки у чоловіків і жінок, а й у дітей.