Супоївський НВК «ЗОШ І – ІІІ ст.– ДНЗ (ясла-садок)»
Цілі:
зміцнити теоретичні знання учнів з хімії; перевірити вміння учнів використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях, коментувати й пояснювати факти; розвивати самостійне мислення учнів та поглибити інтерес до хімії.
Під час проведення інтелектуальної гри формується одна команда із шести-семи учнів з різних класів, учитель виконує роль ведучого.
Ведучий зачитує запитання, які демонструються на екран з допомогою мультимедійного проектора. Кожний учень, який першим правильно відповів, одержує один бал. Гра проходить у три тури, на кожному з них учні заробляють бали.
І ТУР
1. Метал, рідкий за звичайних умов. (Ртуть)
2. Яка формула хлоридної (соляної) кислоти? (НСl)
3. Найлегша речовина. (Водень)
4. Хімічно неподільна частинка. (Атом)
5. Будь-які зміни у світі називаються... (Явищами)
6. Хімічна формула інею. (Н2О)
7. Якого газу найбільше у складі атмосфери Землі? (Азоту)
8. Хімічна формула марганцівки (калій перманганату). (КМnО4)
9. Чи є повітря сумішшю газів? (Так)
10. Кипіння води й конденсація водяної пари — це явище... (Фізичне)
11. Закон збереження маси був відкритий ученими... (М. Ломоносовим і А. Лавуазьє)
12. Скільки частинок містить 1 моль речовини? (6,02 · 1023)
II ТУР
Учні команди обирають категорію й відповідають на питання.
Категорія «Кисень»
1. Відносна молекулярна маса кисню дорівнює... (32)
2. За звичайних умов кисень — це... (Газ без кольору, запаху, смаку)
3. Хто відкрив кисень? (Прістлі)
4. Який колір кисню в рідкому стані? (Блакитний)
5. Речовини, які складаються тільки з двох елементів, один з яких Оксиген. (Оксиди)
6. Найпоширеніший на Землі елемент. (Оксиген)
Категорія «Залізо»
1. Руйнування заліза у природних умовах називають... (Корозією)
2. Залізо взаємодіє з киснем під час нагрівання з утворенням... (Fе3О4, залізна окалина)
3. Залізо з домішками вуглецю — це... (Сталь)
4. Якого кольору залізо? (Сріблясто-білого)
5. Яке родовище в Україні найбагатше на залізні руди? (Криворізьке)
6. В якій групі й підгрупі розміщений Ферум у Періодичній системі? (VIII групі, побічній підгрупі)
Категорія «Вода»
1. Як називається вода, що містить Дейтерій? (Важка)
2. Яка речовина утвориться внаслідок взаємодії вуглекислого газу з водою? (Карбонатна кислота)
3. Під час отвердіння води її об'єм... (Збільшується)
4. Вода в природі, що містить цінні для здоров'я речовини. (Мінеральна)
5. Яка маса 2 моль води? (36 г)
6. Якого кольору набуває вода на дуже великих глибинах? (Блакитна)
Категорія «Оксиди»
1. Найважливіший природний оксид. (Вода)
2. Загальна формула оксидів. (ЕmОn)
3. Як називають оксиди, які відповідають кислотам? (Кислотними)
4. Найпоширеніший оксид у літосфері Землі. (SіО2, пісок)
5. Яка речовина утвориться внаслідок взаємодії негашеного вапна (кальцій оксиду) з водою? (Гашене вапно, Са(ОН)2 )
6. Назвіть формулу піску. (SіО2)
Категорія «Кислоти»
1. Яка формула сірководневої кислоти? (Н2S)
2. Який газ виділиться в результаті взаємодії цинку з розбавленою кислотою? (Водень)
3. Як називається реакція взаємодії кислоти й основи? (Нейтралізації)
4. Як кислоти змінюють забарвлення індикаторів? (Лакмус — червоніє; метилоранж
— рожевіє)
5. Які речовини утворяться внаслідок нагрівання силікатної кислоти? (SіО2, Н2О)
6. Назвіть летку кислоту. (Нітратна, НNO3)
Категорія «Основи»
1. Як називають розчинні у воді основи? (Луги)
2. Як хімічною мовою називається гашене вапно? (Кальцій гідроксид)
3. Яка хімічна формула «їдкого натру»? (NаОН)
4. Який йон надає спільних властивостей основам? (Гідроксид ОН-)
5. Які основи не діють на індикатори? (Нерозчинні)
6. Які речовини утворюються в результаті взаємодії основ з кислотами? (Сіль і вода)
Категорія «Солі»
1. Яка формула крейди? (СаСО3)
2. Яка формула кухонної солі? (NаСl)
З.Яка речовина утвориться в результаті взаємодії кальцій оксиду з водою? (Кальцій карбонат)
4. Якого кольору купрум (II) сульфат? (Блакитного)
5. Які речовини утворяться в результаті термічного розкладу СаSО3? (СаО і SО2)
6. Солі за звичайних умов. (Кристалічні)
III ТУР
На екрані зображено таблицю з числами. Під кожним числом зашифровані питання, які вимагають пояснення.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Нагріваємо в колбі воду. Через деякий час вода закипить і почне випаровуватись. Якщо над парою потримати холодний предмет, що спостерігаємо? Поясніть, які явища ви спостерігали.
(На поверхні з'являться краплі води. Будемо спостерігати фізичні явища, бо пара — це і є вода, але в іншому агрегатному стані)
2. Поясніть, чи не суперечить закону збереження маси речовин той факт, що маса іржавого відра може бути трішки більшою, ніж маса такого самого нового відра.
3. Перегляд відеофрагмента. Дослід взаємодії натрій гідроксиду з купрум (ІІ) сульфатом. Поясніть чому відбулося знебарвлення розчину. (Відбулася реакція нейтралізації)
4. Під час виверження вулканів у атмосферу надходять сполуки. Перша сполука, розчиняючись у воді, утворює сульфідну кислоту, а друга, реагуючи з водою,— сульфітну. Назвіть ці сполуки. (Сірководень і сірчистий газ)
5. Яка проста речовина є чудовим будівельним матеріалом? (Сірка, армована скловолокном, з якої виготовляють великі блоки для стін житлових будинків)
6. Який елемент є основою всього мінерального світу нашої планети? (Силіцій становить 27,6 % доступної нашому дослідженню земної кори та є головним елементом серед мінералів і гірських порід, які практично складаються зі сполук Силіцію)