Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___ Дата___/___/___
Прізвище вчителя __________________
Тема уроку: «Ой, у лузі червона калина похилилася» Степана Чарнецького і Григорія Труха – пісня, що стала народною»
Мета: продовжити роботу над ознайомленням учнів із особливостями та ідейним змістом літературних пісень; проінформувати учнів про січових стрільців; пояснити особливості стрілецьких пісень; навчити пояснювати їхні символи, відрізняти стрілецькі пісні від інших видів пісень; визначити провідний мотив пісні С. Чарнецького і Г. Труха «Ой, у лузі червона калина похилилася», її ідейно-художній зміст; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, вміння робити власні висновки, узагальнення; удосконалити вміння учнів виразно читати ліричні твори; виховувати повагу до стрілецьких пісень, їх авторів, історичного минулого рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, текст пісні «Ой, у лузі червона калина похилилася», портрети С. Чарнецького і Г. Труха, аудіозапис пісні, дидактичний матеріал (тестові завдання), презентація, відео.
Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
В піснях і труд, і даль походу,
і жаль, і усміх, і любов,
і гнів великого народу,
і за народ пролита кров.
М. Рильський
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
IV. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда за питаннями:
V. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
1. Особливості виникнення стрілецьких пісень.
Ці пісні були створені та побутували серед бійців загонів УСС (Українські січові стрільці) у час національно-визвольної боротьби українського народу (1915—1920).
На початку Першої світової війни (серпень 1914 р.) у Галичині національно свідомі юнаки та дівчата у складі австрійської армії вирішили добровільно організувати військо УСС, щоб зі зброєю в руках вибороти всій Україні незалежність. Це були справжні лицарі честі та людської гідності. В тій кривавій боротьбі українських молодих патріотів «наче відновилася княжа і козацька боротьба за волю рідного народу і краю» (як сказав про неї історик А. Лотоцький), хоч і не закінчилася вона перемогою, але лишила яскраву і героїчну сторінку в нашій історії. Серед стрільців було багато людей інтелігентних, освічених. Вони писали натхненні вірші, що відразу ставали популярними піснями, які надавали сміливості в боях і підтримували під час коротких годин відпочинку, коли особливо гарно мріялося і вірилося в щасливе майбуття.
Пісні січових стрільців – різновид українських народних козацьких пісень патріотичного звучання, виникнення і розвиток яких пов’язані з історією січового стрілецтва. За жанровими ознаками і системою образів вони майже ідентичні козацьким пісням. Відмінність зумовили лише часові межі появи цих творів. Відстань між ними – понад три століття, що внесло певні зміни і в тематику, і в ідейні мотиви, і в мелодику пісень.
Тематично пісні січових стрільців можна розділити на соціально-побутові, героїко-патріотичні та жартівливі. За мелодикою – на ліричні та маршові пісні. У соціально-побутових піснях розповідається про нелегку долю січових стрільців, висловлюється туга за рідним краєм, за батьками, родиною. Твори героїко-патріотичного характеру пройняті ідеєю боротьби за незалежну Україну, вірою в неодмінну перемогу хоч би ціною власного життя. Жартівливі пісні покликані привнести розвагу в нелегке стрілецьке буття, зняти психологічне напруження.
2. Опрацювання статті підручника (стор. 31).
3. Опрацювання пісні С. Чарнецького «Ой у лузі червона калина похилилася».
3.1. Стисле ознайомлення учнів із життям і творчістю С. Чарнецького (матеріал для вчителя).
СТЕПАН МИКОЛАЙОВИЧ ЧАРНЕЦЬКИЙ
(21.01.1881-02.10.1944)
С. Чарнецький – український поет і театральний діяч. Народився в селі Шмальківцях (тепер Чортківського району Тернопільської області). Селянський син, тринадцята дитина в родині (батько помер ще до його народження). Степан учився у гімназії, звідки був відрахований за зневажливе ставлення до релігії, навчався у реальній школі, політехнічному інституті. Працював інженером-мостобудівником. З 1913 р. – режисер і художній керівник українського театру у Львові. Деякий час працював у пресі (газети «Українське слово», «Діло»). З 1939 р. – науковий співробітник бібліотеки АН УРСР у Львові. У збірках поезій «В годині сумерку» (1908), «В годині задуми» (1917), «Сумні ідеї» (1920) показав трагічну долю галицького селянина, солдата австрійської армії, відбив дух боротьби прогресивних сил проти реакції.
У 1921 р. вийшла збірка фейлетонів і новел Степана Миколайовича «Дикий виноград», які друкувалися під псевдонімом Тіберій Горобець. Чарнецький – автор «Нарису історії українського театру в Галичині» (1934), що досі не втратив своєї наукової вартості.
У житті не раз доводилося йому скрутно. «Всі дивуються, як він живе і чим живе. Та ніхто не чув ніколи, щоб він жалувався на важкі умови існування… Є в що вдягнутися – добре, нема – обійдеться», — писав про нього П. Карманський.
Щоправда, далеко не вся поетична спадщина його зібрана, вона розсипана по газетах та журналах і ще чекає свого дослідника. Виступав С.Чарнецький також із новелами та фейлетонами, театральними рецензіями, перекладами віршів, п’єс і лібретто опер для театру з німецької та польської на українську мову та з української на польську. Зокрема, сучасники відзначали його майстерний польський переклад вірша І. Франка «Як почуєш вночі…».
Помер С. Чарнецький 2 жовтня 1944 року у Львові.
3.2. Виразне читання поезії.
3.3. Обговорення змісту твору за питаннями:
3.4. Тема: зображення суму України за синами-українцями, які потерпають у неволі в московських кайданах; битва січовиків із ворогом за визволення полонених.
3.5. Ідея: уславлення мужності, відваги січових стрільців – оборонців України.
3.6. Художні особливості поезії:
• повтори: «А ми тую червону калину підіймемо, А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо»;
• метафора: «Україна зажурилася»;
• звертання: « червона калино», «славна Україно»;
• епітети: «кривий тан», «московські кайдани», «золотистий лан», «буйнесенький вітер»;
• риторичні оклики: «А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!»;
«То прославить по всій Україні січових стрільців!».
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Тестові завдання
1. Україна зажурилася:
а) бо нічим прожити;
б) за ув’язненими українцями у московських кайданах;
в) за січовиками, що померли в боротьбі з москалями.
2. Калина має білий цвіт, а Україна:
а) багато золотих ланів;
б) добрий рід;
в) чарівну вроду.
3. Як названо битву українців з москалями?
а) Жорстокою;
б) кривавою;
в) смертельною.
4. «Гей, у полі … золотистий лан…….
а) жита;
б) вівса;
в) пшениці.
5. Буйний вітер «повіє з широких степів»:
а) і відразу зміняться погодні умови;
б) прославить по всій Україні січових стрільців;
в) розгоне темні хмари на небі.
6. Що будуть зберігати нащадки України?
а) Стрілецьку славу;
б) білий цвіт калини;
в) калину, щоб вона не хилилася.
7. Кого називає С. Чарнецький у творі «Ой у лузі червона калини похилилася» займенником «ми»?
а) Слов’ян;
б) українців;
в) січових стрільців.
8. Стрільці українські намагаються Україну (С. Чарнецький «Ой у лузі червона калина похилилася»):
а) зробити багатою;
б) розвеселити і возвеличити;
в) уквітчати калиновим цвітом.
9. Чому і для чого ми повинні пам’ятати історію рідного краю і тих, хто її творив? Доведіть це на прикладі пісні С. Чарнецького «Ой у лузі червона калина похилилася».
Примітка. Завдання 1-8 оцінюється в 1 б., 9 завдання – 4 б.
VІІ. Підсумок уроку.
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
СТЕПАН МИКОЛАЙОВИЧ ЧАРНЕЦЬКИЙ
(21.01.1881-02.10.1944)