ДО УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
6 КЛАС
ДИКТАНТИ
(ЛІТЕРАТУРНІ,ХРОНОЛОГІЧНІ,
АСОЦІАТИВНІ)
БЛІЦ-ХВИЛИНКИ
ТЕСТИ
КВК
Учитель української мови та літератури: ДІДЕНКО Н.І.
Кадендарно-обрядові пісні
Бліц-хвилинка
Відповіді: колядки, купальська, купальських, жниварські, щедрівка, «Щедрик, щедрик, щедрівочка», 19 грудня, рефрен або приспів, дідуха, веснянки.
Пісні літературного походження
Мозковий штурм «Хто швидше?»
Учні на картках відповідають на запинання одним словом.
Д. Павличко, О. Гончар, П. Загребельний – ...
( вкажи ).
Відповіді: П. Чубинський , М. Вербицький, В. Діденко, Сян, «Молитва»,
М. Лисенко, гімн, Григір Тютюнник, Д. Павличко, піснею.
Микола Вороний
Тести.
а) на Черкащині;
б) на Дніпропетровщині;
в) на Кіровоградщині.
2. Де проходило дитинство письменника?
а) на Харківщині;
б) на Дніпропетровщині;
в) на Черкащині.
3. Куди емігрував М.Вороний?
а) в Росію;
б) до Польщі;
в) у Молдавію.
4. Повернувся в Україну з новими надіями :
а) в 30-х роках;
б) в 20-х роках;
в) в 40-х роках.
5. «Євшан-зілля» написано на основі легенди з:
а) «Літопису руського»;
б) «Літопису Самовидця»;
в) «Літопису Граб’янки».
6. Визначте жанр твору «Євшан-зілля»:
а) повість;
б) поема;
в) вірш.
7. Ім’я князя, який узяв у полон ханського сина:
а) Олег;
б) Ігор;
в) Володимир.
8. Кого посилає хан в Київ і з якою метою:
а) гудця відшукати сина;
б) дружину відшукати сина;
в) джуру відвезти листа князеві.
9. Що пробудило у юнакові синівські та патріотичні почуття:
а) умовляння матері;
б) пісня;
в) трава євшан-зілля.
9. Напишіть невеликий твір-історію про подальше життя ханського сина.
М. Вороний «Євшан-зілля»
«Так» - «ні»
Чи правильне твердження?
1. Твір М.Вороного «Євшан-зілля» належить до ліро-епосу. (Так).
2. За жанром твір «Євшан-зілля» - це вірш. (Ні).
3. В основу сюжету твору «Євшан-зілля» покладено літописні джерела. (Так).
4. Епіграф розкриває тему поеми. (Ні).
5. Син хана жив у Києві, тому що потрапив у полон. (Так).
6. Хлопцеві жилося у полоні дуже погано. (Ні).
7. У творі згадується про князя Ігоря. (Ні).
8. Половецький хан послав до сина гудця тому, що той мав красивий голос. (Ні).
9. Слова гудця не вразили сина, бо він забув уже і батька, і родину. (Так).
10. Співець дав юнакові понюхати бадилля (любистку). (Ні).
11. Наприкінці твору М. Вороний звертається до України. (Так).
12. Манівцями ми блукаєм без дороги, бо в нас немає «сили, духу, що зрива на ноги». (Так).
Тарас Шевченко
Хронологічний диктант
Встановити написане в хронологічному порядку.
4. Академія наук. 5. Петербург. 6. 22 квітня 1838 року. 7. м. Канів. 8. Подорож на Україну. 9.Поема «Гайдамаки». 10. Поема «Тарасова ніч».
Бліц-диктант (Записати відповідь одним словом).
Леся Українка
Бліц-хвилинка(Дати відповідь одним словом)
Відповіді: Косач, дворянській, Олена Пчілка, 10, Михайлом, 10, малюванням, історії, «Надія», Сурамі.
Володимир Винниченко
Гра «Будь уважним читачем»
В.Винниченко. «Федько-халамидник»
«Так» - «ні»
Чи правильне твердження?
1. Серед дітей Федько був перший по кмітливості і винахідності. (Так).
2. Між Федьком і Спіркою виникла сварка і бійка через повітряного змія. (Так).
3. Батько Федька працював водієм автобуса. (Ні).
4. Федько не любив брехати і видавати товаришів. (Так).
5. Толя був сином господаря, в якого працював батько Федька. (Ні).
6. Мати Федькова називала Толю дитиною благородною і ніжною. (Так).
7. Толя вирішив вийти на вулицю у дощову погоду, щоб купити смачних цукерок. (Ні).
8. За умови переходу Федьком по кригах на той берег річки Толя мав віддати йому свій ножик із кістяною ручкою. (Так).
9. Федько змусив Толю стрибати по кригах. (Ні).
10. Федько врятував Толю. (Так).
11.Толя допоміг Федькові вибратися на берег. (Ні).
12. Федько пожалів Толю, жертвуючи собою. (Так).
Цитатний диктант «УПІЗНАЙ ГЕРОЯ»
1. «…чистенький, ніжний, з щічками, як проскура». (Толя).
2. «Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці». (Федько).
3. «Оченята йому були якісь чудні, не то винуваті, не то злякані». (Толя).
4. «Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні. Щоки теж ніби оловом налиті, худі-худі…». (Батько Федька).
5. «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна». (Толя).
6. «…візьме та й повалить усе чисто - і своє, і чуже. Ще й регочеться». (Федько).
7. «Він не плаче, не проситься, не обіщає, що більше не буде». (Федько).
8. «…лежить з пов'язаною головою - вона не виносить бурі і завжди хворіє». (Мама Толі).
9. «…він не хоче, щоб його звали бабою». (Толя).
10. «Оченята йому були якісь чудні, не то винуваті, не то злякані». (Толя).
11. «Така маленька комашинка, а як вона ловко, безстрашно обдурювала величезні шматки льоду, що з тріском лізли на неї, немов збирались розчавити нахабне живе створіння». (Федько).
12. «…великими, повними страху й тоски очима дивився прямо на нього. Сльози текли йому по щоках і зупинялись в куточках рота». (Толя).
Всеволод Нестайко
Диктант «Закінчи речення»
Всеволод Нестайко
Літературний КВК
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда готує назву, емблему, вибирає капітана.
І тур «Розминка»
Учитель читає питання, а команди відповідають. Та команда, яка відповіла першою, одержує один бал.
ІІ тур «Конкурс капітанів»
Кожен капітан робить словесний портрет одного з герої повісті (вчитель дає завдання на картках). Якщо супротивник відгадує, то обидві команди отримують по 5 балів. А якщо не відгадує, то з команди, яка складала словесний портрет, знімається один бал.
ІІІ тур «Карусель»
Обом командам даються картки, на яких вони по черзі, передаючи далі один одному, повинні записати, кому належить запропонований вислів із твору. За правильну відповідь зараховується 1 бал.
Завдання команди №1
«Вилазь, убоїще, бо гірше буде! Ти ж мене знаєш!» |
дід Варава |
«Давай влаштуємо бій биків» |
Ява |
«А на поверхню як випливати?» |
Павло |
«Якась свиня вкинула туди цуцика» |
Ява |
«Річка від дощів піднялася, з берегів вийшла...» |
дід |
Завдання команди №2
«Я вам дам метра! Я вам такого метра дам, що...» |
дід Варава |
«Ти пам’ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися «Тореадори»? |
Ява |
«А як водою заллє і затопить?» |
Павло |
«Я сідаю у цеберку й опускаюся. А ти мене дериш». |
Ява |
«Греблю від млина прорвало. Село внизу заливає...». |
дід |
ІV тур «Чарівне перо»
Обом командам за п’ять хвилин придумати нові цікаві пригоди для Яви та Павла. Найвищий бал – 5 балів.
Поки команди складають твори, вчитель перевіряє картки.
Учні озвучують складені твори.
Підведення підсумків уроку. Визначення переможців.
Ярослав Стельмах
«Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера»
Літературний диктант