Урок
з української літератури
у 6 класі
В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Аналіз поведінки героїв, їхніх вчинків, морального вибору в різних життєвих ситуаціях.
Тема. В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Аналіз поведінки героїв, їхніх вчинків. Характеристика улюбленого героя
Мета: треба знати:
* біографію В.З.Нестайка , його твори та їх тематику;
* зміст повісті «Тореадори з Васюківки» ;
* визначення термінів «повість», «пригодницька повість»;
треба вміти:
* розрізняти поняття романтичного і пригодницького;
* розкрити особливості твору, його пригодницький характер;
* переказувати найцікавіші епізоди тексту;
* аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння;
*висловлювати власну аргументовану та толерантну думку;
цінувати:
*глибоку народну життєву мудрість, рідне слово;
*безкорисливість, патріотизм, щирість, гуманізм;
* позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд, почуття дружби, любов до читання.
Тип уроку: узагальнюючий з інтерактивними елементами.
Обладнання: ілюстрації до твору, ноутбук, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Гра « Створюємо настрій»
Відчуємо себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо собі:
ІІ. Мотиваційний етап
Намалюйте, будь ласка, на папірцях, що у вас на парті, обличчя-смайл, яке покаже як ви себе відчуваєте. (На дошці зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум.)
Учням, що обрали «сумні» або «веселі» смайли, раджу налаштуватися на роботу.
А тепер давайте націлимося на позитив і посміхнемося один одному.
1. Актуалізація суб`єктного досвіду й опорних знань
- Діти, сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над повістю В.Нестайка«Тореадори з Васюківки», ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору,поговоримо про веселих друзів, які весь час вигадують собі пригоди і потрапляють у надзвичайний та захоплюючий світ фантазії.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Для досягнення нашої мети, ми з вами повинні повторити матеріал, який стане нам у нагоді для подальшої роботи.
ВСЕВОЛОД ЗІНОВІЙОВИЧ НЕСТАЙКО
РІК НАРОДЖЕННЯ _____________________________________________________________
МІСЦЕ НАРОДЖЕННЯ _____________________________________________________________
ОСВІТА___________________________________________________________________________________________________________________
ПРОФЕСІЯ _____________________________________________________________________________________________________________________
ПЕРША ДРУКОВАНА КНИГА_________________________________________________
ТРИЛОГІЯ ПРО ЯВУ ТА ПАВЛУШУ _______________________________________________________________________________________
ЛАУРЕАТ ЛІТЕРАТУРНИХ ПРЕМІЙ ІМЕНІ _____________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
У 1979 РОЦІ РІШЕННЯМ МІЖНАРОДНОЇ РАДИ З ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТРИЛОГІЯ «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ» ВНЕСЕНА ДО _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
І ПЕРЕКЛАДЕНА_____________________________________________
3. Літературний художник
АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ
Повість — це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.
У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів, прозова форма. Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.
Пригодницька повість — це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.
Пригодницький твір має складний, заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жюля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як у «Тореодорах з Васюківки».
Потребує пояснення й сама назва твору.
тореадор (від іспанського тореадор) — учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.
«Згадай епізод із твору за ілюстрацією»
5. Літературна вікторина «Хто це?».
1.« Він мій найкращий друзяка і напарник. Він весь час вигадував різні штуки – ви каблуки для нашої слави.»(Ява Рень)
— Опозогив! — Вона букву “р” не вимовляє.— Загаза чогтова!»
5. Робота над темою та текстом
.
3 . Чи здогадуєтеся ви , на кого наткнулися в темряві Ява і Павлуша?
6.Робота в парах над характеристикою героїв твору
+ ПАВЛУСЬ ―
ЯВА Бешкетники, неслухняні
необачні, не бажають учитись Кмітливі
Винахідливі
Люблять тварин
Вміють дружити
Знайдіть у творі два підтвердження того, що Ява і Павлуша – вірні друзі.
Поясніть, як ви ставитеся до головних героїв.
Визнач риси характеру.
Веселі |
ЯВА І ПАВЛУША |
Не люблять навчатися |
Кмітливі |
Боягузи |
|
Розумні |
Добрі |
|
Неслухняні |
Сміливі |
|
Несерйозні |
Люблять усе живе |
|
Допитливі |
Покірні |
|
Необережні |
Недисципліновані |
|
Злі |
Виявляють почуття гумору |
Вчитель:
- Дякую за відповіді. Пам’ятайте, що у деяких ситуаціях треба вміти відстояти власну думку, але також треба вміти знаходити компромісні рішення. Можливо, керуючись здоровим глуздом, навіть піти на поступки. А ще завжди залишатися оптимістом, у всьому знаходити позитив.
7. Асоціативний диктант.
Завдання: записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором.
Веселий, сумний, нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий, безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний, хороший.
8. Метод « Обгрунтуй свою думку»
Розкажіть , з ким Ява і Павлуша познайомилися на пляжі.
Що їм стало відомо про цю людину?
Перед яким моральним вибором опинилися друзі, коли не знайшли на пляжі незнайомця.
Розкажіть, за яких обставин хлопці повернули годинника його володарю.
Що ви дізналися про Яву і Павлушу як про людей? За якими вчинками ми можемо судити про них?
«ДОСЬЄ» ГЕРОЇВ
Досьє – зібрання документів, що стосуються якого-небудь питання, якої-небудь справи, а також папка з такими документами.
9. Розкажіть про ті епізоди повісті, які ілюструють вірну дружбу.
АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ
Який він, справжній друг?
10. Які важливі питання порушує автор у трилогії?
11. Рефлексія
Інтерактивний метод «Незакінчені речення» .
- В. Нестайко став відкриттям для мене…
- На уроці мені сподобалося ( не сподобалося )…
- Сьогодні на уроці мені найкраще вдалося…
- Найважче було виконати завдання…
12. Домашнє завдання.
Написати повідомлення до Павлуші і Яви в соціальних мережах, або створити ФБ сторінки героїв.
1