Урок "Ой яка чудова україїнськаа мова!"

Про матеріал
Урок,присвячений до Дня рідної мови.Матеріаал містить віірші,. пісні, завдання.
Перегляд файлу

ДО ДНЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ

Урок- свято  «Ой яка чудова українська мова»

 

Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями. Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, малюнки герба, прапора України, портрет Т. Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша - солов’їна».

      І. Організаційний момент  

Слово вчителя. Добрий день, діти! У нас з вами незвичайний урок , до нас завітали гості, вчителі, адміністрація, батьки. Тож давайте привітаймося з ними.                                         

Хід уроку

Дівчинка.

Добрий день вам,

добрі люди!

Хай вам щастя-доля буде,

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік.

Хлопчик.

Гостей дорогих

ми вітаємо щиро,

Стрічаємо з хлібом,

любов’ю і миром,

Для людей відкрита

хата наша біла,

Тільки б жодна кривда

в неї не забігла.

Вчитель. Шановні батьки, діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на урок – свято «Ой яка чудова українська мова», присвячене  Дню української  писемності та мови. Слайд 1,2

Кожного року в Україні до цього дня проводиться конкурс знавців української мови  імені Петра Яцика.

  • А кто такий Петро Яцик? Слайд 3,4

Зараз кожному із нас важко уявити своє  життя без літератури, цього безцінного джерела мудрості. Але були часи, коли Київська Русь не мала власного алфавіту і була змушена користуватись іншими мовами.  Слайд 5,6

Сьогодні ми спробуємо це пригадати. Слайд 7,8,9

 Із сивої давнини, Від Кирила та Мефодія та Нестора Літописця впродовж багатьох століть розвивалася і розросталася наша мова.

Слайд 10  Ми пишаємося іменами наших письменників, які своєю творчістю виборювали право на існування нашої української мови.

Слайд 11

Вчитель. Завдання уроку -  поширити знання про красу і багатство української мови, рідного краю , Батьківщини. Шанувати й берегти  її.

Учениця.

Мова кожного народу

Неповторна - і своя.

В ній гримлять громи в негоду,

В тиші трелі солов'я.

Учень.

На своїй природній мові

І потоки гомонять.

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Учениця.

Солов'їну, барвінкову,

Колосисту - на віки -

Українську рідну мову

В дар дають мені батьки.

Учень.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас, -

Бо ж єдина - так, як мати -

Мова в кожного із нас.

Пісня «Рідна мова»    Слайд 12

Вчитель. Так, рідна мова в кожного із нас єдина, як мати, як рідна земля. І де б не були ми, завжди хвилюємось, зачувши рідне слово, скрізь відчуваємо поклик Батьківщини. Слайд 13

 

Учениця.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов'їну.

Учень.

Всі народи мову мають,

Всі пісень своїх співають.

Бо хто має мову рідну,

Той багатий, а не бідний.

 Учень.

На землі великій

Є одна країна:

Гарна, неповторна,

Красна, як калина.

 Учень.

І живуть тут люди

Добрі, працьовиті,

І скажу, до речі,

Ще й талановиті.

Учень.

Землю засівають.

І пісні співають,

На бандурі грають

І вірші складають

Про ліси і гори,

І про синє море,

Про людей і квіти...

То скажіть же, діти,

Що це за країна?

Разом «Рідна Україна»

Пісня «Молитва за Україну»   Слайд 14

Слайд 15

Вчитель. Нам найдорожча - українська чудова мова. Вона багата, співуча, мелодійна.

Мова! А що таке мова? Народ говорить, що слово до слова - зложиться мова.

 Т.Г. Шевченко з цього приводу сказав:

Учень.

Ну що б здавалося, слова -

Слова та й голос - більш нічого.

А серце б'ється - ожива,

Як їх почує.

Вчитель.

А вірна дочка українського народу Леся Українка, тяжко хвора дівчина, єдину надію покладала на рідне слово.

Учениця.

Слово, моя ти єдиная зброє,

Ми не повинні загинуть обоє!

Може в руках невідомих братів

Станеш ти кращим мечем на катів...

Вчитель.

А якими прекрасними звертаннями багата наша мова.

Учень.

Є в нашій мові прекрасні звертання,

Добрі і щирі, прекрасні слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива.

Учениця.

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Матінко, усміх твій ніжний ловлю.

Мамонько рідна, моя дорогенька,

Я над усе тебе в світі люблю!

Учень.

Я і до тата умію звертатись,

Хочу в словах передати тепло.

Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,

І щоб в душі його сонце цвіло.

Учениця.

Татку, татусеньку, таточко, тату,

Кращого в світі немає навкруг!

Татоньку, хочу тебе обійняти,

Ти мій порадник, заступник і друг!

Учень.

Я до бабусі з любов'ю звертаюсь

Бабцю, бабусю, бабуню моя!

І до бабусиних рук притуляюсь,

І відчуваю в них лагідність я!

Учениця.

Й до дідуся я іду по науку:

Діду, дідуню, навчи в світі жить!

Він на голівку кладе свою руку,

Голос сріблястий струмочком біжить.

Учень.

Слово могутнє, яка в ньому сила!

Скажеш з любов'ю і - радість росте.

Слово хороше народжує крила,

Ви не забудьте ніколи про те.

Учениця.

Донечко, синку, сестрице, братусю, -

Дружна, велика, щаслива сім'я!

Таточку, мамочко, бабцю, дідусю, -

Мій оберіг і родина моя!

Вчитель.  Слайд 16

З родини, з сім'ї і починається любов до рідного слова. Поважайте , шануйте та цінуйте своїх рідних і близьких для вас людей.

Танок  «Одна калина» Слайд 17

Вчитель.

Але є люди, які її цураються Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати до себе поваги.. Ось як про це пише Павло Глазовий.

Учениця.

КУХЛИК

Дід приїхав із села,

Ходить по столиці.

Має гроші - не мина

Жодної крамниці.

Попросив він: "Покажіть

Кухлик, той, що скраю".

Продавщиця: "Што? Чего?

Я не понімаю?!"

- Кухлик, люба, покажіть,

Той, що з боку смужка.

- Да какой же кухлик здесь,

Єслі єто кружка!

Дід у руки кухлик взяв

І насупив брови:

- В Україні живете

Й не знаєте мови...

Продавщиця теж була

Гостра і бідова.

- У мєня єсть свой язик,

Ні к чему мнє мова!

І сказав їй мудрий дід:

- Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда

В моєї корови:

Має бідна язика

І не знає мови.

Учениця.

Вивчайте мову українську,

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

Учень

Любіте нашу рідну мову

Беріть до зброї рідне слово.

Ні! Не забули ще слов'яни

Шевченка заклик полум'яний!

Учениця

Бо вона ж така багата,

Українська мова!

Неповторна і крилата,

І така чудова!

Учень

І цвіте у ній кохання,

Рушники з квітками

Мрії наші і бажання,

Верби над ставками.

Учениця

Найрідніше, сокровенне,

Найдорожче в світі.

І святкове, і буденне,

В ній батьки і діти.

Учень

Не цурайтесь мови, люди,

Не цурайтесь роду.

Як зачахне рідне слово, -

Не буде народу...

Вчитель.

Мово рідна, ти бездонна криниця мудрості народної, невичерпне джерело багатства. Хто приходить до твого джерела, той стає мудрим, багатим, як сама українська земля.

Протягом багатьох  уроків ми працювали над розділом  «Усна народна творчість».

  • А давайте ,діти, згадаємо , що відноситься до усної народної творчості?
  • Молодці, дійсно це так.

Вчитель.  Тож попрацюємо в групах. Ваше завдання скласти прислів’я про мову. Слайд 18,19,20,21,22,23

1) Слово чемне кожному приємне.

2) Мудре слово - добрий друг в біді.

3) Ласкаве слово - що весняний день.

4) Гостре словечко коле сердечко.

5) Слово - не горобець, вилетить - не піймаєш.

6) Слово до слова зложиться мова.

Вчитель. - Молодці! А  скоромовки вмієте швидко промовляти?

1.Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак пісню півню:

- Ти не вмієш так, як я,

Так, як ти, не вмію я.

 

2.Сорока сороченятам

Сорочки строчила,

Сорочки строчила,

Вишиванки шила.

Все чорним та білим,

Все білим та чорним

Сорочки строчила,

Стрекотати вчила.

Вчитель.

Діти, а казки ви любите? Уважно послухайте і скажіть, з якої казки слова.

Слайд 24,25,26,27

1) По засіку метений, на яйцях спечений... (Колобок)

2) Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка... (Рукавичка)

3) Я... за три копи куплена, у півбока луплена... (Коза-дереза)

4) Гуси-гуси, гусенята!

Візьміть мене на крилята. (Івасик-Телесик)

Вчитель.

Молодці! Адже багатющий українських фольклор тісно пов'язаний з давнім періодом нашої мови. Він віддзеркалює душу народу, його історію.

А як же рідна мова без чарівних слів. Давайте згадаємо віршик «Чарівні слова».

Ваше завдання встановити рядки вірша.

Гра «Докажи словечко». Слайд 28

Сійся-родися ніжне "будь ласка",

Вдячне "спасибі", "вибач" тремтливе.

Слово у серці, як зернятко в ниві.

"Доброго ранку",

"Світлої днини"

Щиро даруй ти людям, дитино.

Вчитель. Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.

  • Діти, давайте перевіремо , що ви запам’ятали для себе? Яка наша мова?

Інтерективна вправа «Мікрофон»

Учень.

Ми - українці - велика родина,

Мова і пісня у нас солов’їна.

Квітне в садочках

червона калина,

Рідна земля для нас всіх - Україна.

Учень.

Розвивайся, звеселяйся,

моя рідна мово!

У барвінки зодягайся,

українське слово.

Учень

Колосися житом в полі,

піснею в оселі,

Щоб на все життя

з тобою ми запам’ятали,

Як з дитячої колиски

мову покохали.

Пісня «Є на світі »

Вчитель

Друзі шановні,

Гості дорогі,

Вдячні ми всім,

Хто прийшов на це свято.

 Нам прощатись пора.

Ми бажаємо Вітчизні.

Разом.

Щастя, миру і добра.

Вчитель . Дякуємо  всіх за увагу. Бажаємо вам здоров’я, всього найкращого. Хай вам щастить!

 

 

docx
Додав(-ла)
Чабан Светлана
Додано
28 вересня 2019
Переглядів
365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку