Урок позакласного читання / 4 клас /
Учитель: Шавернева Світлана Володимирівна
Тема Байки Езопа та Леоніда Івановича Глібова.
Мета:
уміння вчитися: формувати здатність висловлювати оцінні судження, сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
інформаційно-комунікативної: навчати співпрацювати в парі, колективі; уміти осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;
громадянської: сприяти засвоєнню духовно-моральних основ життя людини;
соціальної: формувати вміння проектувати стратегії свого життя з урахуванням власних
інтересів та потреб.
Тип уроку: урок комбінований.
Основні терміни і поняття: байка.
Міжпредметні зв’язки: українська мова
Обладнання: виставка книг Л. Глібова, Олени Пчілки, байки Езопа; роздрукований текст байок для учнів, тест (програма PowerPoint) «Що ти знаєш про байки?», гра (за посиланням LearningApps.org) «Класифікуй».
Х і д у р о к у
І ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент
Добрий день! В добрий час! Діти, рада бачить вас!
Чи почули ви дзвінок? Кликав вас він на урок.
Кожен вже приготувався – на перерві постарався.
Спершу сядуть всі дівчатка, а за ними і хлоп’ятка.
2. Артикуляційні вправи
а) Гра «Подивись і повтори».
- На дворі зима. Вам на руку опустилася сніжинка. Здмухніть її швиденько, поки вона не розтанула.
- А вітер за вікном шумить: ш – ш – ш – ш.
- Він стає ще сильнішим, розпочинає завивати ось так: у – у – у – у.
- Ваші ручки змерзли. Зігрійте їх своїм подихом.
- Аж ось виглянуло сонечко. Посміхніться йому. /Діти роблять посмішку, розтягуючи куточки губ./
- Прокинулася муха на підвіконні і задзижчала. Дз-дз –дз.
- А з дахів закапотіли бурульки: кап- кап – кап ( язичком поцокайте)
б) Робота над чистомовкою.
Ма – ма – ма – прийшла до нас зима.
Ло – ло – ло – кучугури намело.
Ем – ем – ем – саночки візьмем.
Дем – дем – дем – на гірку підем.
Ам – ам – ам – ой, весело нам!
в)Робота над скоромовкою.
Мишенята, ведмежата,
Зайченята, їжачата –
Всі звірята і малята
Заховалися у хату.
Лиш сміливі снігурята
З гори їдуть на санчатах.
ІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Етап дотекстової діяльності
а) Повідомлення теми уроку та визначення мети уроку
- Щоб дізнатися, яка тема нашого уроку, треба прочитати акровірш.
б) Читання акровірша. / Акровірш – це вірш, в яком початкові букви кожного рядка, що читаються зверху вниз, утворюють слово-відгадку./
Брав спочатку олівець,
А вже потім папірець.
Йосип текст цей записав,
Коли віршики складав.
А який це твір? Впізнав?
- Дійсно, тема нашого уроку – БАЙКА.
в) Складання таблиці «ЗХД» /Знаю / Хочу дізнатися / Дізнався /
Учні: /промовляють і прикріплюють листочки-наліпки до розділу «Знаю»/
Вчитель: - Що ж таке байка?
Байка – це невеликий, частіше віршований твір повчально-гумористичного характеру.
- Про що ви хотіли б дізнатися на сьогоднішньому уроці?
Учні: /промовляють і прикріплюють листочки-наліпки до розділу «Хочу дізнатися»/
- Чим відрізняється байка від казки про тварин?
- Навчитися складати характеристику дійових осіб байки.
в) Знайомство з автором.
- Щоб дізнатися цікаві відомості про Езопа, адже він був надзвичайно розумною людиною, запрошую наших інформаторів.
1) Основоположником давньогрецької байки вважають байкаря Езопа, який жив у шостому столітті до нашої ери.
Біографія Езопа носить легендарний характер. Видатний байкар, засновник жанру байки, він нібито був рабом із Фрігії (Мала Азія), невеликим на зріст, некрасивим та ще й горбатим. Зате боги щедро нагородили його даром слова, гострим розумом і мистецтвом створювати байки. 2) Його перший господар вирішив продати ні на що не придатного балакучого раба, якого купив філософ Ксанф з Самосу. Езоп вразив його дотепними відповідями. Коли Ксанф спитав Езопа, чи той хоче, щоб він його купив, Езоп нібито відповів: "А хіба тобі не все одно, чого я хочу? Купи мене в радники, тоді й запитуй". 3) А на запитання, чи він завжди такий балакучий, Ксанф отримав відповідь, що за балакучих птахів завжди платять дорожче. Після того, як на репліку Ксанфа: "Але ж ти не птах, а потвора", Езоп відповів, що бочки в підвалах
теж потворні, але вино в них добре, філософ взяв його до себе.
4) Одного разу господар наказав Езопові купити на базарі для бенкету всього найкращого, що є у світі. Езоп приніс одні лише язики різного приготування і пояснив здивованому господарю, що найкраще у світі — це язик, бо саме ним домовляються, висловлюють високі й мудрі думки. На прохання купити наступного дня найгіршого, що є у світі, Езоп знову приніс язики — і довів Ксанфу, що в світі немає нічого гіршого за язик: ним люди обманюють один одного, починають сварки та війни.
5) Жодного разу Ксанф не пожалкував, що купив Езопа. Завдяки дотепному й винахідливому рабу Ксанф залишився в пам'яті поколінь, бо саме з ним легенда пов'язує багато езопових жартів і мудрих рішень. Мудрість, мрії й надії на справедливість, висловлені у дотепній формі, зробили байки Езопа, як самого їх творця, безсмертними.
2. Етап первинного сприймання змісту твору.
а) Читання байки підготовленим учнем.
Собака з шматком м’яса
Собака з шматком м'яса в зубах переходив убрід річку. Побачивши у воді свою тінь, він вирішив, що там - інший собака, з більшим шматком м'яса. Тому-то він кинув своє м'ясо і метнувся, щоб відібрати м'ясо в іншого собаки. Та сталося так, що він позбувся свого і другого не відібрав. Одне було недосяжне, бо його й не існувало, а друге попливло за водою.
Ця байка стосується зажерливої людини.
б) Словникова робота.
- Як ви розумієте вислів «переходити убрід річку»?
/Йти по дну річки, а не по містку, /
« зажерлива людина» /жадібна, ненаситна, ненажерлива, пожадлива(рідше), загребуща (розм.)/
в) Робота над текстом.
- Назвіть головного героя байки. /Собака/
- Яка мораль байки? /Засуджується така риса характеру, як зажерливість, ненаситність. Не треба бути жадібним. /
- Підкресліть речення, в якому виражена мораль цієї байки?
Зачитайте це речення. Яке це речення? / Останнє речення/
г) Робота з прислів’ями.
- Виберіть прислів’я, яке висловлює мораль байки «Собака з шматком м’яса»
3. Гра «Впізнай байку»
- Ми з вами прочитали вже дуже багато байок Езопа, виконуючи завдання А. Давайте перевіримо, чи добре ви їх запам’ятали.
/Діти переглядають пронумеровані ілюстрації до байок Езопа. Необхідно встановити відповідність між ілюстрацією і назвою байки. /
4. Фізкультхвилинка
5. Ознайомлення з життєвим шляхом Леоніда Івановича Глібова.
Вчитель: - Розквіт українська байка набула завдяки чудовому письменникові Леоніду Івановичу Глібову.
Учні-інформатори:
1) Леонід Іванович Глібов народився 5 березня 1827 року в с. Веселий Поділ на Полтавщині. Навчався спочатку вдома: вчителькою його була мати Орина Гаврилівна. Змалечку Леонід дуже любив всякі рослини, охоче доглядав за квітами, за що його прозвали "квітчастим королем". До нього навіть "прилипло" жартівливе привітання: "Здоров був, Льолику, квітчастий королику!"
2) З 1840 року вчився в Полтавській гімназії. На початку 1847 року видав книжечку "Стихотворения Леонида Глебова". Того самого року важка хвороба змусила Глібова перервати навчання й повернутися додому. В 1849 р. Леонід Іванович вступає до Ніжинського ліцею. Під час навчання він друкує близько тридцяти українських байок. Після закінчення ліцею Глібова було призначено вчителем історії й географії. Учні завжди з повагою відгукувалися про свого вчителя, знали напам'ять його байки.
3) 1863 р. у Києві в серії «Для народного читання» вийшла перша збірка байок Глібова. Але це був час, коли заборонялося видавати книги українською мовою, Ця збірка відразу була заборонена для народних шкіл, а частина тиражу знищена. Глібова звільнили з посади вчителя. Біда за бідою підкрадається в родину Глібових. Спочатку Леонід Іванович втратив улюблену доньку Ліду, потім померла його дружина. Після цих бід Глібов надовго замовк.
4) Справжнє творче натхнення повернулося до Глібова наприкінці життя. За останні чотири роки письменник створює українською мовою більше, ніж за весь попередній час. Протягом 1890-1893 років байкар написав понад 50 віршованих загадок, жартівливих пісеньок та акровіршів для дітей. Твори Глібова друкувалися під псевдонімом «дідусь Кенир», В пошані й славі, але майже зовсім сліпим доживає Леонід Іванович останні свої дні. 10 листопада 1893 року від астми й хвороби серця на 66 році життя його не стало. Але вже понад 125 років ми зачитуємося й захоплюємося його творами.
6. Творчість Л. Глібова.
А) Актуалізація опорних знань учнів.
- Давайте згадаємо, які байки Л. І. Глібова ви вже знаєте?
/Учні розповідають напам’ять байку Л. Глібова «Лебідь, Щука і Рак» або «Чиж та Голуб» /
Б) Перегляд інсценізації байки « Мужик та Лисиця»
Колись-то Мужика Лисиця попитала:
— Скажи, будь ласка, куме мій,
За що се честь така ось шкапі сій?
Про се вже я давно спитать тебе бажала;
Коли не подивись —
Вона з тобою скрізь:
Чи у дорозі, чи на полі;
І їсти й пити їй доволі…
А як признаться, то вона
Скотина предурна!
— Але! — їй каже кум,— не в розумі тут сила!
То все бридня… Тут думка не така:
Нам треба тільки, щоб возила
Та слухалася батіжка.
В) Читання в особах байки «Миша й Пацюк»
/ Читають підготовлені учні. Далі робота в малих групах (по 3: автор, Миша, Пацюк)/
— Добривечір, сусіде мій!
Чи всі ви живі та здорові?..
Гукнула Миша Пацюкові.
— Та ще,— Пацюк мовляє їй.
— А я се,— каже,— прилинула,
Щоб розказать тобі, що чула,
Щоб ти радів, як я, та знав:
Лев, кажуть би, Кота піймав...
— Якого?
— Котюгу нашого рудого,
Що нам просвітку не давав.
— Гай-гай! — Пацюк мовляв.
— Раденька,
Як кажуть, що дурненька!..
Що з того, що піймав?..
Як дійдеться у них до чого
Не бачить Лева нам живого!
Бо знаєш, що за звір той Кіт!
Отак, як хто кого боїться,
То й думає, що на того ввесь світ.
Так буде, як і він, дивиться. (1853)
Г) Виразне читання вголос байки «Лев та Вовк» підготовленим учнем.
Лев уминав за сніданням ягня.
Побіля його в'їдливе Щеня
Вертиться та й вертиться,—
Все моститься, щоб поживиться.
От якось-то й одважилось вхопить
Шматок м'ясця, щоб не кортіло.
Лев бачить, що воно зробило,
Та змилосердився — мовчить,
Бо у Щеняти
Якого розуму питати?..
Побачив Вовк (він недалечко був)
Та й дума: «Лев, мабуть, дурненький
Або ж на старість силу збув,
Що став такий плохенький;
Коли Щеня не задавив —
Мене не займе й поготів!»
От квапить лапу до м'ясива...
Як скочить Лев — аж диба стала грива,.
На Вовка бідного насів —
Давив його, крутив...
Та й каже: — Се тобі за теє,
Щоб не дививсь ти на Щеня,
Бо не щодня бува бридня;
Воно дурне ще, молодеє,
А ти вже, Вовче, не Щеня! (1853)
Ґ) Складання характеристики дійових осіб байки «Лев та Вовк»
/З використанням мультимедійної дошки за посиланням LearningApps.org «Класифікуй».
самовпевнений
розважливий
дурне Щеня
Лев нетямущий (недогадливий) Вовк
справедливий
безсилий, настирливе (в’їдливе), милосердний, нахабний
Вчитель: - Який лев за характером, на вашу думку? / Милосердний, розважливий, справедливий /
- А що ви можете сказати про вовка? /Він самовпевнений, недогадливий, нетямущий, нахабний / Щеня - дурне, настирливе.
д) Порівняння байки та казки про тварин.
- Давайте порівняємо байку з казкою про тварин. Що в них спільного, чим вони вдрізняються?
ІІІ ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Роботи за таблицею «ЗХД» /заповнення розділу «Дізнався» /
Учні: /промовляють і прикріплюють листочки-наліпки до розділу «Дізнався»/
- Познайомилися з байкою Езопа «Собака з шматком м’яса».
- Познайомилися з байками Леоніда Глібова «Лев та Вовк», «Миша й пацюк», Мужик та Лисиця».
- Дізналися, який Езоп був розумний та кмітливий.
- Навчилися виразно читати байки в особах.
- Дізналися, чим відрізняється байка від казки про тварин.
- Дізналися про життєвий шлях Леоніда Івановича Глібова.
- Навчилися складати характеристику дійових осіб байки.
2. Тест «Що я знаю про байки?»