Тема. Означальні підрядні речення, їх структура. Сполучники й сполучні слова в реченнях з означальними підрядними
Мета: ознайомити учнів із особливостями структури складнопідрядного речення з підрядною означальною частиною.
Розвивати усне мовлення, логічне мислення, уміння працювати колективно, висловлювати власні думки, робити висновки.
Виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: роздатковий матеріал, таблиця «Складнопідрядне речення з підрядною означальною».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
Організація навчальної діяльності.
Шановні старшокласники, дайте відповідь на питання: що означає бути сучасною людиною? Доведіть власну позицію, дотримуючись такої структури висловлення:
позиція: « Я вважаю, …»;
доведення: «…, тому що…»;
приклад: факти, які підтверджують вашу позицію;
висновки: « Отже, я вважаю…».
Таким чином, одна із ваших позицій – сучасна людина повинна володіти міцними знаннями, любити рідну землю, бути освіченою, грамотною. Тож виховуймо ці кращі риси сучасної людини!
Актуалізація опорних знань учнів.
Пояснювальний диктант. Записати речення. Визначити види складнопідрядних речень. Назвати головну і підрядну частини. Схарактеризувати засоби зв’язку. (слайд №1)
Мовна розминка
Слуховий диктант (діти записують у зошиті лише розділові знаки)
Повідомлення теми і мети уроку.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Слово вчителя. Складнопідрядне речення з підрядною означальною – це таке речення, підрядна частина якого відповідає на питання означення, тобто який? яка? яке? і приєднується до головної частини словами який, що, де, куди, звідки, наче, неначе.
Пошуково-дослідницька робота (робота в групах):
І група: Прочитати речення, дослідити: а) місце підрядної частини по відношенню до головної; б) розділові знаки між частинами; в) наявність в головній частині вказівного слова.
1) А він забув про весло, що лежало під ногами.
2) Це той чаклун, про якого й досі в селі згадують з острахом.
3) Стрілянина, якою прорвало береги, шматувала повітря.
ІІ група: Відредагувати речення:
1) Дорога вела до лісу, обабіч якої росли красиві клени.
2) Теплий дощик змочив землю, який так потрібен був посівам.
3) Привітно посміхнувся боєць, рука якого була замотана у верхню солдатську сорочку.
ІІІ група: Підготувати розповідь про складнопідрядне речення з підрядною означальною.
Представлення роботи в групах.
Робота біля дошки. Записати речення, зробити синтаксичний розбір.
Розподільне письмо. Прочитати. Подані речення виписати у два стовпчики: у перший – складнопідрядні з підрядними означальними, у другий – прості речення з поширеними відокремленими означеннями.(слайд 3)
Дослідження-характеристика. Прочитати. Схарактеризувати речення і визначити, у якому з них що виступає сполучником. (слайд 4)
Самостійна робота (з елементами взаємоперевірки). Прочитати речення й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура. (слайд 5)
Підсумки уроку. Рефлексія.
Бесіда: Чим корисний був для вас урок?
Які завдання сподобалися найбільше?
Що на уроці було складним?
Над чим доведеться ще попрацювати?
Домашнє завдання: Підготувати розповідь про складнопідрядне речення з підрядною означальною. Письмове завдання на вибір: підібрати 3 складнопідрядних речення з підрядною означальною різних конструкцій або скласти невеличку розповідь (5-7 речень) «Мій куточок чарівний», використовуючи в ньому складнопідрядні означальні речення.
1