Тема: Ознаки літа.
Мета: розширювати уявлення учнів про літо як пору року, його ознаки і прикмети; розвивати вміння виділяти прикмети кожної пори року; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: роздатковий матеріал, кольорові картки, розфарбовки, кросворд, зображення літа, квітів, комах, тварин, рослин.
Тип уроку: комбінований.
Клас: 2
ХІД УРОКУ
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
-
Доброго дня дітки! Сьогоднішній урок природознавства буде дуже цікавим та пізнавальним. Нас чекає багато цікавих завдань, історій та сюжетів. Сьогодні ми перенесемося у літо.
-
ХВИЛИНКА КАЛЕНДАРЯ
-
Перш ніж розпочати наш урок давайте згадаємо яка зараз пора року? (Весна)
-
Який місяць? (березень)
-
Яке число? (21)
-
Тепло чи холодно надворі? (тепло)
-
Який стан неба? (ясно, світить сонечко)
-
Яка температура повітря? (+16)
-
Чи були сьогодні протягом дня опади? (ні)
-
Які зміни відбулися у тваринному світі? (багато пташок повернулися із теплих країв, чути їх веселий спів, тварини забавляють оин з одним, вигріваються на сонечку…)
-
Які зміни відбулися у рослинному світі? (видніються бруньки на деревах, заквітли проліски і дзвіночки, позеленіла травичка…)
-
А що роблять зараз люди? (дехто вже зорав землю, мами та бабусі садять розсаду, білять дерева, прибирають огородину, саджають дерева…)
-
ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЇНИХ ЗНАНЬ
-
Давайте разом зіграємо в гру «Відгадай». На парті перед вами є картки-відгадки (по чотири квадрати різного кольору, кожен з яких означає певну пору: білий — зима, зелений — весна, червоний — літо, жовтий — осінь.), я буду загадувати загадку, а ви повинні відгадати і підняти ту картку-відгадку, яка відповітає відповіді.
-
Прийшла баба з вітрами
Та білими снігами,
Привела собою,
Діда з бородою.
(Зима)
-
Посмалилися носи,
Загоріли плічки
Ми щодня тепер усі
Ходимо до річки.
(Літо)
-
Зацвіли усі діброви,
І долини, і луги,
І річки синіють з нову,
І не входять в береги.
(Весна)
-
Метелиця-хурделиця
Білою ковдрою замела лісок.
Стелиться під соснами сніжок
(Зима)
-
Стали трави, стежки
Золотистими,
А тоненькі гілки —
Та й безлистими.
(Осінь)
-
Тане сніжок, оживає лужок,
День прибуває
Коли це буває?
(Навесні)
-
Сонце пече,
Липа цвіте,
Жито достигає.
Коли це буває? \
(Улітку)
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
-
Діти, які ж пори року ви знаєте? Назвіть їх у тій послідовності, у якій вони змінюють одна одну. (весна-літо-осінь-зима)
-
Що перше спадає вам на думку коли лунає слово «ВЕСНА»; «ЛІТО»; «ОСІНЬ»; «ЗИМА»?
-
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
-
Відгадайте загадку — і дізнаєтесь, про яку пору року йтиметься на уроці.
Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде…
За весною що іде?
(Літо)
-
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
-
Літні місяці
-
Коли починається літо? У якому місяці? (у червні)
-
Перерахуйте назви літніх місяців. (червень, липень, серпень)
-
Чи знаєте ви, чому вони так називаються? (відповіді учнів)
-
Послухайте вірш
ЧЕРВЕНЬ
Той, хто бачив, як розкішні
Маки вогняно цвітуть,
Як в садах дозріли вишні,
Аж гілки додолу гнуть,
Той, хто в пору косовиці
На узліссі поміж трав
Соковиті полуниці
В повні кошики збирав,
Той розкаже сам, напевно,
Чом це здавна між людей
На Вкраїні зветься червнем
Перший літній місяць цей.
Н. Забіла
-
Назва місяця «червень» (тобто «червоний», «красивий») походить від назви комахи (червець), яка з’являється саме в цей час. З неї в давнину добували червону фарбу, якою фарбували бойові прапори князівських дружин.
-
Саме в цей час у садах і полях цвітуть півонії та червоніє мак. Ще кажуть, що назва місяця пішла від кольору суниць та черешень, які саме починають рум’яніти. Також у цьому місяці розплоджуються садові черви.
-
Послухай інший вірш.
Липа, липа зацвіла! —
Засурмила всім бджола
Гей, злітайтеся, подружки,
У гайок на край села.
Там уже не видно віт,
А лише пахучий цвіт.
Т. Коломієць
-
Що це за місяць? (Липень)
-
Назва другого місяця літа — липень, напевно походить від слова липа. Саме на початку липня у нас в Україні починає квітнути це чудове дерево. Квіт липи — гарний лікувальний засіб і джерело медозбору. З її деревини виготовляють посуд, іграшки, музичні інструменти, іконостаси. А ще колись робили діжечки для зберігання липового меду, який називали «липцем».
-
А про який місяць літа складено цього вірша?
Руки в нього пахнуть полем,
Сонцем, житечком доспілим,
Бо багато, як ніколи,
На жнивах у нього діла.
Там, де ниви урожайні,
Де дорідний колос гнеться,
Він жнивує на комбайні,
Хоч і досі … (серпнем) зветься.
Т. Коломієць
-
Джерелом походження назви місяця серпня, звісно, є серп. Слово серп означає знаряддя, за допомогою якого колись жали зернові культури.
2. Ознаки літа
-
Які відчуття, спогади викликає у вас літо? (Розглядання малюнків про літо.) (власні відповіді учнів)
-
Літо користується мало не найбільшою любов’ю як у дітей, так і у дорослих. Це не лише час відпочинку, але й найкрасивіша пора року. Літо притягає нас своїм теплом. Природа тягнеться назустріч йому.
Теплий, довгий довгий день,
Повна миска черешень,
Достигає жовтий колос,
Демонструє коник голос,
І суничка дозріває
Тож коли це все буває?
(Влітку)
-
Що описав автор у своєму вірші? (літо)
-
За якими ознаками ви здогадалися? (довгий довгий день, черешні, достигає жовтий колос, співає коник, суничка дозріває)
-
Отже, які ж ознаки характерні для літа? (Відповіді учнів учитель записує на дошці.)
Ознаки літа:
-
Підвищення температури
-
День довший за ніч
-
Поява плодів
-
Зміни в природі
-
Зміни в житті людей
-
Опади у вигляді дощу (граду)
-
Отже основна ознака літа — це тепло. Сонце знаходиться високо над землею і добре прогріває ґрунт і воду. В середині літа, 22 червня, — найдовший день року. Від цього дня світловий час доби зменшуватиметься, а ніч буде збільшуватись
-
Літо — свято барв
-
Літо, літечко! Як гарно, любо навкруги! Це свято барв, адже зацвітає кожна рослинка. Літо у народі називають красним, гарним. Саме в цю пору розпускаються і цвітуть найяскравіші квіти: синьоокі волошки, червоні маки, сніжно-білі ромашки, пишні рожі, розкішні троянди.
Загадки
Хмарку- пух на стебельці.
Як подуєш ти на нього —
Не залишиться нічого
(Кульбаба)
-
На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять
(Волошки)
-
Стебельце — шорстка драбинка,
У середині чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак
Це квітує … (мак).
Жовте очко, білі вічка.
(Ромашки)
-
Літо — ягідна пора
-
Прислухайтеся до ароматів літа. Чим пахне ця пора року? Які запахи літа подобаються вам понад усе? (відповіді учнів)
-
Як ви вважаєте, чому літо називають «смачним»? Які літні «дари» подобаються вам? (тому що воно приносить багато фруктів та овочів; черешні, полуниця, суниця, яблука, груші…)
Загадки
-
Червона, солодка, ароматна,
Росте низько — до землі
близько.
(Суниця)
На гіллі висіли,
На сонечці підсмажились
І почервоніли!
(Вишня, черешня)
Чи то злива —
Пригостить нас влітку … (слива).
Смугасті та кисленькі,
У колючки вбралися
І кущиком назвалися.
(Аґрус)
-
Діти, а хто може сказати, коли достигає суниця? (в червні)
-
А полуниця? Вони достигають усі разом чи в різний час? (Суниця — в червні; чорниця, смородина — в липні; малина — в липні; журавлина — в серпні.)
-
Літо пригощає щедро, але щоб ліс не збіднів, беріть у нього лише ягоди, не зривайте кущики. Наприклад, кущі чорниці можуть жити триста років.
-
Улітку на городі
-
Як добре влітку на городі! На грядках дозрівають овочі.
Загадки
На грядках рясні листки
Там зростають малюки,
Зелененькі… .(огірки).
-
Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте
(Цибуля)
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має?
(Капуста)
-
ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
-
Робота над розмальовкою «На лісовій галявині»
-
Заплющте очі. Уявіть, що ви сидите на лісовій галявині, навкруги багато красивих квітів, стиглих ягід, біжить маленький струмочок, ви затихаєте і чуєте.
-
Що ж ви почули?
-
Правильно, діти, це птахи.
-
Що відбувається в житті птахів улітку?
-
Однією з ознак літа є цвітіння трав. У нас в Україні дуже багато лікарських трав, які цвітуть улітку. Можливо, хто-небудь знає, які це трави і назве їх? (мати-й-мачуха, подорожник, м’ята, меліса…)
-
— Діти, хто може сказати, якого кольору літо? (червоне, жовте, рожеве…)
-
Розгляньте малюнок. Що ви на ньому бачите?
-
Які ж кольори треба використовувати, щоб вийшло літо? (зелений, жовтий, червоний…)
-
А тепер розфарбуйте малюнок.
-
Які комахи зустрічаються влітку? (джмелі, мателики, комарики, бджоли…)
-
Розгадування кросворда «Літо»
По горизонталі:
2) З приходом літа вони з’явилися на луках, в садах на клумбах. (Квіти)
3) Він падає з неба маленькими крапельками. (Дощ)
4) Яскраве, кругле, світить удень. (Сонце)
По вертикалі:
1) Покупались, загоріли,
Наловили низку пліток.
В лісі ягоди дозріли —
Прилетіло в гості… (літо).
3) Влітку він довший, а взимку коротший. (День)
-
Робота в парах
Підкресліть ознаки літа:
-
З’являються листочки на деревах; найдовший день; птахи збираються у вирій; висаджують р зсаду; збирають хліб; косять сіно; достигають фрукти; цвітуть сади; пташенята вчаться літати.
-
ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
-
Творче завдання. Складання казки про літо
Зразок
ЯК ВЕСНА ЛІТО ЗУСТРІЧАЛА
Весна, господарюючи на землі, добре працювала. Молода господиня і лід на водоймах розтопила, і матінку землю дощами напоїла, щоб трава зазеленіла. Прикрасила дерева і кущі листочками, одягла на них квіткові віночки… Добре до приходу брата Літа підготувалась. А, щоб він поспішив, ще й Грім з Блискавкою за послів додому відправила.
Почав брат збиратися в дорогу — одягнув на русяве волосся солом’яного бриля, перекинув через плече легеньку торбину і вирушив у дорогу.
Всюди Літу зустрічались щасливі люди, веселі звірятка у лісі, над полями літали різнобарвні метелики і працьовиті бджілки. Весна теж вийшла назустріч братові. Ні, вона не збиралась так швидко покинути землю, просто хотіла показати Літу красу, що була довкола. Вони разом пройшлися полями, де густо зеленіли зернові та овочі, прогулялись лісами, оглядаючи ягідники та грибні місця, заглядаючи до садів, де стояли заквітчані дерева.
-
Добра робота, сестронько. Тепер і мені пора вже працювати. Весна посміхнулась і поволі пішла геть. Її господарювання на землі скінчилося.
-
ПІДСУМОК УРОКУ
-
Про що ми говорили сьогодні на уроці?
-
Які ознаки літа ми сьогодні називали?
-
Чим так любе літечко людям?