Урок "Рослини - землі окраса"

Про матеріал
Конспект уроку природознавства у 2 класі "Рослини - землі окраса". Мета: розширити і збагатити уявлення про рослини, їх значення в житті людини
Перегляд файлу

 

РОСЛИНИ – ЗЕМЛІ ОКРАСА

Мета. Розширити і збагатити уявлення учнів про рослини, їх значення в житті людини; закріпити знання про зовнішню будову рослин. Розвивати позитивно-емоційне ставлення до пізнання навколишнього світу, спостереж­ливість, зв'язне мовлення, його культуру. Формувати екологічну культуру. Знайомити з україн­ськими народними традиціями  ставлення до матінки-природи, вчити відчувати її красу і неповторність.

Обладнання.  Макети дерев та їх органів, набір лікарських рослин (в кож­ного учня), книжечки-саморобки, плакати, малюнки, гербарії, альбом «Лікарські рослини», Старичок-Лісовичок зі своїми дітками- плодами.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку. 

  1. Повідомлення теми уроку.

Складові частини уроку:

  1. Сам собі метеоролог.
  2. Оповіді дерев про себе.
  3. Червона книга благає.
  4. Скарги матінки-природи.
  5. Загадки лісовичка.
  6. Рослини лікують.
  1.   Діти хором читають напис:

Вмійте природу любити,

кожній стеблині радіти!

ІІ. Сам собі метеоролог.

  • Як змінилася погода? Чому стає холодно?
  • Від чого це залежить?

Як відомо, листопад зимі ворота відчиняє. А які ще прислів'я ви знаєте про листопад?

В листопаді голі сади.

У листопаді сонця, як в старої баби чепуріння.

Листопад не лютий, проте запитає, чи одягнутий та взу­тий.

Осінній час — сім погод у нас.

Весною дощ із хмари, а восени із чистого неба.

А зима вже на порозі, чатує, вичікує. То де ж вона при­чаїлась?

(У важких сірих снігових хмарах, в поривах пронизливого холодного вітру, в замерзлому грудді, в темних непривітних ранках).

Наші метеорологи спостерігають і запам'ятовують прикмети, по яких можна завбачити погоду. Які народні прикмети ви знаєте?

Багато ягід на горобині — буде холодна зима.

Листя опадало повільно — морози настануть у січні.

Багато жолудів на дубі — на теплу зиму.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

(Форма опитування учень—учень).

  1. Якою буває природа?
  2. Яка відмінність між живою і неживою природою?
  3. Назвіть предмети живої і неживої природи.
  4. Що таке Сонце?
  5. Доведіть,що рослини - живі організми.

А якщо дуже прислухатися, то можна почути, як рослини шепочуться між собою. Про що? Нумо, прислухаємось всі разом, заплющивши очі. Тож про що вони шепочуться, адже вони живі організми?

(Квітам сумно, треба посадити нові; рослинам тісно, потрібно деякі пересадити у великі вазони; деякі постійно хочуть пити; деяким важко дихати, потрібно розпушити  грунт тощо).

Разом підбиваємо підсумки опитування. Самоаналіз роботи.

ІV. Вивчення нового ма­теріалу.

Сьогодні ми будемо збагачувати свої знання про рослини лісу.

(На дошці велика ілюстрація лісу,  всіх його рослин).

Ти в осінньому лісі, отож роздивись

В день погожий на барви казкові:

Кучеряві дуби в височінь піднялись

І ведуть таємну розмову.

В золотистих косинках берізки стоять.

Мов дівчата, зійшлися у коло.

Пурпуровими кронами клени горять,

Розпаливши багаття довкола.

  • А які ще дерева, кущі, інші рослини ви зустрічали в лісі?
  • Чи схожі рослини між собою? Ні, вони не схожі.
  • На які три групи можна розподілити всі рослини лісу? (Дерева, кущі, трав'янисті рослини).
  • А чому ліс нагадує кількаповерховий будинок? Спро­буймо це довести разом.

(Верхній поверх — найвищі дерева: сосни, дуби, ясени, гра­би, берези, осики... Нижчий — переважно кущі: ліщина, ка­лина, глід, шипшина, малина. Найнижчий — трави, гриби, мох).

А як розрізняти кущі, дерева, трав'янисті рослини? Спробуймо разом з вами проаналізувати ці відмінності, а потім синтезувати ці відмінності й зробити певні виснов­ки. Міркуймо так: у дерева одне високе міцне де­рев'янисте стебло (стовбур), у куща відростає від кореня декілька дерев'янистих стовбурців; у трав'янистих рослин м'які соковиті зелені стебла. (Ще раз повторити, щоб всі запам 'ятали).

- Ви говорили мені, що рослини не схожі між собою. Дозволю собі не повністю погодитись з вами. Є в них щось дуже спільне. (Діти зауважують, що в рослин є ор­гани, як і в людини. Називають їх: коріння, стебло, листя, насіння, плоди).

- Для чого потрібні ці органи?

(Запитання для роздумів: «Де ж мій корінчик в ук­раїнській землі?» А кого, як рослинку, пересадили, але він прижився ?)

V.Закріплення вивченого.

1.Читання тексту в підручнику.

2.Практична робота. Впізнай дерево! (Робота з маке­тами).

3.Вчись міркувати. (Дуб — це дерево, тому що він має міиний стовбур. Калина — кущ, бо вона має декілька дерев'янистих стовбурців. Кропива — трав'яниста рослина, бо ...).

VI. Рідна флора оживає в наших творах.

Оповіді дерев про себе.

(Учні демонструють свої книжечки-саморобки. Найкращі — на стенді. Діти розповідають про дуб, березу, горобину, каштан, клен, шипшину, вербу. Загадують загадки. Вчи­тель та учні доповнюють окремі розповіді).

VII. Рослини лікують.

(На партах — пучечки зілля).

В Ук­раїні є до 800 видів  лікарських рослин. Традиційно збирали лікарські рослини на Івана Купала (7 липня). Вирушали в гори, в ліси за зіллям до схід сонця, бо лише в цей день воно ма­ло чудодійну силу. Ось в цьому альбомі зібрані описи про лікарські рослини. Вміло користуватися ними — здоров'я берегти. В наш час до людей повертається віра в лікарські рослини. А які рослини ви принесли до класу?

Звіробій — ліки від 99 хвороб.

Подорожник — лікує рани.

Чистотіл — для здорової шкіри, затримує ріст зло­якісних пухлин.

Листя чорниці — при діабеті.

Малина — від простуди.

Калина — нормалізує тиск.

Кропива — має кровоочисні властивості

Конвалія — лікує серцеві хвороби.

М'ята — заспокійливий засіб. 

Ромашка — для полоскання горла. 

Лікарські рослини, трави потрібно заго товляти вміло, щоб вони мали змогу рости і далі.             

На жаль, знаходяться і такі, що без­душно нівечать природу, пакують квіти у мішки, а потім нишком, мов злодії, в мішках красу на торг несуть. З пучком конвалій лиходії свою ж і совість про­дають.

  1. Червона книга благає.

Червона книга офіційно заявила про себе в Україні в 1976 році.

— Як ви вважаєте, чому вона названа Червоною? (Бо червоний колір означає заборону, пересторогу).

В Червону книгу занесені рослини і тварини, яким за­грожує повне зникнення.

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний і чудесний,

Що поступово вмирає,

Давно рятунку в нас благає.

Невже ми більше не побачимо,

Як сон-трава росою плаче?

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

IX.  «Загадки Старичка-Лісовичка».

Хе-хе-хе! Добридень, дорогі дітки! Радий передати

вісточку зі свого царства! Частенько нишком спостерігаю за вами, коли приходите до мене в гості, дарів моїх просите. Охоче нагороджую лише шанувальників приро­ди, її вірних донечок та синочків. Здоров'я вам бажаю, ласуйте грибочками, малинкою, лікуйтесь травичкою.

Нумо, трішечки напруги: питаннячка послухайте та відповідь дайте.

1.Чи буває листопад у хвойних дерев? (У сосни через 2— З роки, у ялинки через 6— 7 років)

2.Яка рослина вбиває звіра?

3.Яке могутнє дерево є символом нескореності ук­раїнського народу?

 4.З ягід якого куща робить для мене чорнило моя бабуся-лісовичка?

5.На якому дереві ростуть банани, якими ви ласуєте? (Банани — це трав'яниста рослина).

  6.Яке дерево найперше розкриває очка-бруньки?

(Після прослухування відповідей відкриваю макет яблука, в якому заховався маленький лісовичок, який проводить гру «Чиї ми дітки?» Діти впізнають плоди клена, голки сосни, ягідки горобини, калини, каштана, дуба...).

X. Підсумок уроку. Самоаналіз роботи.

1. Яке значення мають рослини в житті людини? (Це наше здоров'я, чисте

повітря, будівельний матеріал, одяг, про­дукти харчування. Підтримують водний баланс (вирубали багато лісів в Закар­патті — повінь лихо принесла), житло і корм для тварин, паливо).

2. На які три групи поділяються всі рослини?

3. За якими ознаками їх розрізняють?

4. А які ви знаєте прислів'я про ліс, природу?

Немає ліпшої краси, ніж гай та ліси.

Ліс не школа, а всіх навчає.

 Природа одному мати, а іншому ма­чуха.

У будь-якій біді природа допоможе тобі.

 Багато лісу — не губи, мало лісу — бережи, нема лісу — посади.

Біля лісу жити — не тужити.

Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла.

5.  Заключне слово вчителя.

— Мабуть, не знайдеться в світі такої людини, яка б не любила природу. Одні милуються рідними до болю Кар­патськими горами, в інших співає серце, зустрічаючись з сивим Борисфеном-Дніпром, а ще інші в захваті від без­крайого українського степу.

Але від незгоди з природою починається погане життя у всіх людей: у селі, в місті, в Україні, на Землі.

 

docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
1647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку