Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок "Ознаки утоплення людини. Перша домедична допомога при утопленні".

Про матеріал
Конспект уроку "Ознаки утоплення людини. Перша домедична допомога при утопленні" складено відповідно до чинної програми з предмету "Захист Вітчизни" основи медичних знань для 11 класу.
Перегляд файлу

1

 

Урок№___, 11 клас, дата____

Тема: Ознаки утоплення людини. Перша домедична допомога при утопленні.

 

Мета: 

навчальна: ознайомити учнів з поняттям утоплення, видами та ознаками утоплення у воді, скласти алгоритм надання першої долікарської допомоги під час утоплення;

розвивальна: розвивати уміння моделювання реанімаційних заходів;

виховна: усвідомити наскільки важливо вчасно і правильно надати потерпілій людині першу долікарську допомогу.

Засоби навчання: ІКТ, підручники, допоміжні матеріали, презентація, відео.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

 Перебіг уроку

І.Організаційна частина: перевірка явки учнів, готовності до уроку.

  ІІ.Актуалізація опорних знань  

Слайд 1

          Завдання: розгадати кросворд (повторення тем попередніх уроків)

   Питання:

  1. Отрути, які порушують структуру клітин називають (деструктивними)
  2. Отрути, які в легенях всмоктуються в кров (резорбтивні)
  3. Отрути, які порушують у першу чергу слизові оболонки (корозійні)
  4. Спирт, який в організмі перетворюється на мурашину кислоту та формальдегід (метиловий)
  5. Препарати, які впливають на ЦНС (нейротропні)
  6. Важкий метал, ознаками отруєння якого є лілова смужка на яснах (свинець)
  7. Газ, який швидко зв’язується з киснем крові і викликає кисневе голодування організму (чадний)
  8. Речовина, ознаками отруєння якою є металевий присмак у роті та блювання зеленого кольору (миш’як)

Яке слово отримали…..

Отже, тема уроку

Слайд 2

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  Розповідь вчителя.

Слайд 3

Утоплення – вид механічної закупорки дихальних шляхів унаслідок потрапляння в них води.

Розрізняють утоплення – істинне, асфіктичне та синкопальне.

Слайд 4

           Істинне виникає при потраплянні води в трахею, бронхи, під час глибоких вдихів при утопленні потопельник разом з повітрям заковтує якусь кількість води, що  порушує ритмічність дихання і збільшує масу тіла. Слайд5

Розрізняють істинне утоплення в солоній та прісній воді.

Слайд 6

          Асфіктичне утоплення – виникає в результаті рефлекторної зупинки дихання або спазму голосової щілини. Виникає при ударі головою чи животом об воду, емоційному стресі.

          Синкопальне утоплення характер. Рефлекторною зупинкою серця у зв’язку зі значним емоційним шоком (падіння з висоти), зануренням у дуже холодну воду.

Слайд 7

Причини утоплення

  • алкогольне сп'яніння
  • наявність у людини серцевих захворювань, ушкодження хребта при пірнанні вниз головою
  • різке коливання температури
  • стомлення
  • різні травми при пірнанні
  • потрапляння у вир
  • велика швидкість течії води
  • купання дітей без нагляду
  • купання в негоду
  • купання в заборонених місцях
  • плавання на саморобних плавальних засобах тощо….

Які ознаки утоплення у воді?(відео перегляд, бесіда)

Слайд 8

Як насправді тоне людина?

  • На відміну від поширеної думки, людина яка тоне не борсається у воді, кричачи про допомогу. Утопаючий  не просто не видає звуків, а навіть не в змозі це зробити. Всі сили витрачаються на збереження дихання, але навіть зробити повноцінний вдих виходить не завжди.
  • Ноги потопаючого рухаються судорожно, а руками він намагається відштовхнутися вгору. Майже ніколи він не робить інтенсивних рухів.
  • Зазвичай людина, яка тоне, не в змозі здійснювати осмислені рухи і дії. Наприклад, вона не може спробувати різким ривком дотягнутися до рятувального круга. Вона не слухає підказок і не може повторити щось за іншим. У рятувальників  є приблизно хвилина, щоб зрозуміти це і врятувати людину.

Які ще неочевидні ознаки вказують на те, що людина, швидше за все, тоне:

  • Її погляд скляний, незосереджений, туманний, або очі закриті.
  • Рот знаходиться або під водою, або на рівні води. Це означає, що людину затягує вниз, і вона не може вибратися.
  • Вона закидає голову назад і відкриває рот.
  • Людина намагається перевернутися на спину, роблячи судомні і різкі вдихи.
  • Потопаючий знаходиться вертикально у воді, намагаючись відштовхнутися від води ногами і руками судорожними і нечіткими рухами. Плисти в нього не виходить.
  • Волосся закривають очі, а людина не намагається їх прибрати для зручності.

Як витягнути потопаючого з води?

Слайд 9

Необхідна умова це самозбереження рятівника!!!

Способи надання допомоги на воді.

  1. На березі :

- закидання плаваючих предметів: мотузки,  палок, дощок, надувних кругів, пляшок тощо…

2. Рятування вплав:

- буксування на допоміжних плавльних засобах ;

- транспортування;

Перша домедична допомога

Абсолютна більшість рекомендацій з надання невідкладної допомоги як ключової поради містять вимогу: рятувальник повинен насамперед забезпечити власну безпеку.

Порятунок потопаючого — одне з найбільш ризикованих дій для того, хто намагається бути рятувальником. Якщо ви непідготовленні фізично та не володієте спеціальними навичками порятунку на воді людей, то не збільшуйте своїм ентузіазмом число потопаючих! Але ви  можете допомогти на мілководді, у дитячому басейні, у ситуації, коли тоне маленька дитина, тобто тоді, коли для порятунку треба простягнути руку, але не треба самому триматися на воді на глибині.

Якщо все-таки допомагаєте, намагайтеся робити це, не заходячи у воду, з використанням підручних (мотузки, надувні кола й т.д.) і плаваючих (човна, катера й т.д.) засобів.

УВАГА!
На етапі невідкладної допомоги не має ніякого значення:

  • яка вода (солона, прісна, хлорована);
  • скільки років, потопельнику;
  • який колір його шкіри (блідий, синій);
  • скільки часу він провів під водою ( при тій очевидній умові, що немає ознак біологічної смерті).

Слайд 10, 11

Невідкладну допомогу слід надавати за таким алгоритмом

  1. Особиста безпека (рукавички, захисні бар’єрні пристрої)
  2. Найшвидше витягти потерпілого з води.
  3. Оцінити стан постраждалого 10с
  4. Викликати ЕМД

Якщо постраждалий не подає ознак життя:

  • укладіть його на спину;
  • зніміть одяг, що заважає;
  • приступіть до серцево-легеневої реанімації (комплексу заходів, спрямованих на виведення організму зі стану клінічної смерті).
  1. Провести реанімаційні заходи, які складаються із трьох послідовних етапів:
  • непрямий масаж серця (30 натискань);
  • забезпечення прохідності дихальних шляхів (закинути голову потерпілого);
  • штучне дихання (2 вдохи).
  • використати АЗД

Якщо є можливість використати АЗД, то перед його використанням протерти насухо грудну клітину та живіт. Не знімати АЗД до приїзду швидкої!

Якщо потопаючий не подає ознак життя, НЕ ТРЕБА витрачати час на спроби видалення води з легенів:

  • укладати потерпілого животом униз — на коліно рятувальника і т.д.;
  • піднімати, врятованого за ноги;
  • стукати йому по спині.

Вода буде вилучена при проведенні непрямого масажу серця в процесі реанімації.

Якщо в потерпілого з’явилися ознаки життя: дихання, кашель, рухи кінцівок, блювотні позиви, тоді:

 071015 0835 1

  • перведіть потерпілого в стале положення на боці;
  • ні на секунду не відходите від потерпілого й не відводьте від нього очі: стан може погіршитися й потребувати реанімаційних заходів у будь-який момент;
  • зніміть мокрий одяг;

інтенсивно зігрійте — не просто загорніть у сухе, а використовуйте теплий одяг, ковдри, ще краще (якщо виявляться під рукою) — електрогрілки, тепловентилятори, фени й т.п. Якщо є можливість, занесіть постраждалого в тепле приміщення або покладіть біля багаття;

Слайд 11

Неприпустимо:

 

-         припиняти реанімаційні заходи, поки не з’являться достовірні ознаки смерті (при правильному проведенні масажу серця і штучної вентиляції легенів вдається повернути потерпілого до життя навіть через 20 хвилин після витягання його з води);

-         не викликати швидку допомогу, навіть, якщо ознаки життя відновилися.

Профілактика утоплення

  • Учіть дітей плавати.
  • Тих, хто плавати вміє, учіть відпочивати на воді.
  • Користуйтеся обладнаними пляжами.
  • Будь-який рух дитини в напрямку до води повинне бути погоджене з дорослими.
  • Не можна, щоб діти купалися без догляду, навіть якщо вони вміють плавати. Дуже важливо при цьому, щоб дорослий що доглядає не боявся води й не був під впливом алкогольних напоїв.
  • Не купайтеся довго в холодній воді.
  • Не дозволяйте штовхати один одного або стрибати один на одного під час перебування у воді.
  • Категорично забороняйте дитині пірнати, якщо він не вміє плавати.
  • Не дозволяйте дітям запливати далеко або за буї, перепливати водойми.
  • Строго карайте за ігри з елементами «тону!»
  • Не дозволяйте дітям пірнання, не перевіривши попередньо глибину водойми й стан дна.
  • Категорично забороняйте стрибати у воду в незнайомих місцях і з обривів.
  • Дитині, яка не вміє плавати, не можна заходити у воду без надувного жилета (кола, нарукавників) і далі, чим по пояс.
  • Величезна обережність із надувними матрацами, човнами, колами. Не дозволяйте дітям користуватися ними самостійно там, де глибоко, вітер, течія, хвилі.
  • Не перевантажуйте човна.
  • Дитина в човні обов'язково повина бути одягнена у рятувальний жилет.
  • Не пірнайте із човнів, не пересідайте, не сідайте на борт і забороняйте це дітям.
  • Не випливайте на судноплавний фарватер.
  • Помніть, що в басейнах тоне більше дітей, чим у відкритих водоймах.
  • Не залишайте дитину одну у ванні або басейні.
  • Не довіряйте старшим дітям стежити за молодшими під час купання де завгодно (у ріці, у басейні, у ванні).
  • Спорожняйте ємності з водою (тази, цебра, ванни) відразу після використання.
  • Ємності, постійно заповнені водою (наприклад, бочка у дворі), повинні бути недоступні для дітей або закриті.
  • Обгороджуйте й закривайте басейни, колодязі, ванні кімнати.

V. Узгальнення та закріплення навчальних досягнень учнів.

 Моделювання надання першої домедичної допомоги по групах

Слайд 13

Ситуація №1.

Компанія підлітків на березі річки святкували день народження, між двома товаришами виник спір «чи перепливе річку подруга чи ні». Одна з дівчат зголосилася довести всім, що вона зможе, друзі її підтримали, але на півшляху дівчина знесилилась та почала тонути…Рятувальники на човні поблизу витягли її на берег непритомну…

Дайте відповіді на питання:

Причина утоплення………………………………………………………

Вид утоплення…………………………………………………………….

Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..

Спосіб надання допомоги…………………………………………………

Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.

Ситуація №2

Мати з дочкою  Яною у віці 6-ти років відпочивали на морському узбережжі. Під час купання дитина плавала на мілині у тиху погоду. Але через деякий час до них приєдналася подруга мами з дочкою Мариною 12 років, які не бачились рік. Вони  зраділи зустрічі, мами дали дітям плавальні засоби та  оживлено розмовляли неподалік. Діти почали пірнати спочатку по черзі, а потім разом, аж раптом  діти під водою зіткнулись. Марина винирнула, а Януся ні…На крик Марини, мама Яни витягнула її  за руку з води непритомну, але через дві хвилини Яна отямилась. І вони всі пішли додому.

Дайте відповіді на питання:

Причина утоплення………………………………………………………

Вид утоплення…………………………………………………………….

Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..

Спосіб надання допомоги…………………………………………………

Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.

Ситуація №3

Назар та Юрчик гуляли навесні  на крутих схилах понад Дніпром, Юрчик підслизнувся та впав у холодну воду з висоти. Коли його витягли з води, він був блідо-сірого кольору непритомний.

Дайте відповіді на питання:

Причина утоплення………………………………………………………

Вид утоплення…………………………………………………………….

Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..

Спосіб надання допомоги…………………………………………………

Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.

Ситуація №4

Петро гарно плаває, полюбляє екстремальні розваги,  тому в аквапарку він вибрав найвищу гірку під назвою «Камікадзе», але наприкінці спуску в нього перехопило дихання і рятувальники витягли його з басейну непритомним.

Дайте відповіді на питання:

Причина утоплення………………………………………………………

Вид утоплення…………………………………………………………….

Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..

Спосіб надання допомоги…………………………………………………

Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.

VІ. Підсумки уроку та навчальних досянень учнів.

VІІ.Домашнє завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мігунова Олена Ігорівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бузницька Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, академічний, профільний, для дівчат – Основи медичних знань) 11 клас (Гудима А.А., Пашко К.О., Герасимів І.М., Фука М..М.)
Додано
31 жовтня 2019
Переглядів
503
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку