1
Урок№___, 11 клас, дата____
Тема: Ознаки утоплення людини. Перша домедична допомога при утопленні.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з поняттям утоплення, видами та ознаками утоплення у воді, скласти алгоритм надання першої долікарської допомоги під час утоплення;
розвивальна: розвивати уміння моделювання реанімаційних заходів;
виховна: усвідомити наскільки важливо вчасно і правильно надати потерпілій людині першу долікарську допомогу.
Засоби навчання: ІКТ, підручники, допоміжні матеріали, презентація, відео.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І.Організаційна частина: перевірка явки учнів, готовності до уроку.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Слайд 1
Завдання: розгадати кросворд (повторення тем попередніх уроків)
Питання:
Яке слово отримали…..
Отже, тема уроку
Слайд 2
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя.
Слайд 3
Утоплення – вид механічної закупорки дихальних шляхів унаслідок потрапляння в них води.
Розрізняють утоплення – істинне, асфіктичне та синкопальне.
Слайд 4
Істинне – виникає при потраплянні води в трахею, бронхи, під час глибоких вдихів при утопленні потопельник разом з повітрям заковтує якусь кількість води, що порушує ритмічність дихання і збільшує масу тіла. Слайд5
Розрізняють істинне утоплення в солоній та прісній воді.
Слайд 6
Асфіктичне утоплення – виникає в результаті рефлекторної зупинки дихання або спазму голосової щілини. Виникає при ударі головою чи животом об воду, емоційному стресі.
Синкопальне утоплення характер. Рефлекторною зупинкою серця у зв’язку зі значним емоційним шоком (падіння з висоти), зануренням у дуже холодну воду.
Слайд 7
Причини утоплення
Які ознаки утоплення у воді?(відео перегляд, бесіда)
Слайд 8
Як насправді тоне людина?
Які ще неочевидні ознаки вказують на те, що людина, швидше за все, тоне:
Як витягнути потопаючого з води?
Слайд 9
Необхідна умова це самозбереження рятівника!!!
Способи надання допомоги на воді.
- закидання плаваючих предметів: мотузки, палок, дощок, надувних кругів, пляшок тощо…
2. Рятування вплав:
- буксування на допоміжних плавльних засобах ;
- транспортування;
Перша домедична допомога
Абсолютна більшість рекомендацій з надання невідкладної допомоги як ключової поради містять вимогу: рятувальник повинен насамперед забезпечити власну безпеку.
Порятунок потопаючого — одне з найбільш ризикованих дій для того, хто намагається бути рятувальником. Якщо ви непідготовленні фізично та не володієте спеціальними навичками порятунку на воді людей, то не збільшуйте своїм ентузіазмом число потопаючих! Але ви можете допомогти на мілководді, у дитячому басейні, у ситуації, коли тоне маленька дитина, тобто тоді, коли для порятунку треба простягнути руку, але не треба самому триматися на воді на глибині.
Якщо все-таки допомагаєте, намагайтеся робити це, не заходячи у воду, з використанням підручних (мотузки, надувні кола й т.д.) і плаваючих (човна, катера й т.д.) засобів.
УВАГА!
На етапі невідкладної допомоги не має ніякого значення:
Слайд 10, 11
Невідкладну допомогу слід надавати за таким алгоритмом
Якщо постраждалий не подає ознак життя:
Якщо є можливість використати АЗД, то перед його використанням протерти насухо грудну клітину та живіт. Не знімати АЗД до приїзду швидкої!
Якщо потопаючий не подає ознак життя, НЕ ТРЕБА витрачати час на спроби видалення води з легенів:
Вода буде вилучена при проведенні непрямого масажу серця в процесі реанімації.
Якщо в потерпілого з’явилися ознаки життя: дихання, кашель, рухи кінцівок, блювотні позиви, тоді:
інтенсивно зігрійте — не просто загорніть у сухе, а використовуйте теплий одяг, ковдри, ще краще (якщо виявляться під рукою) — електрогрілки, тепловентилятори, фени й т.п. Якщо є можливість, занесіть постраждалого в тепле приміщення або покладіть біля багаття;
Слайд 11
Неприпустимо:
- припиняти реанімаційні заходи, поки не з’являться достовірні ознаки смерті (при правильному проведенні масажу серця і штучної вентиляції легенів вдається повернути потерпілого до життя навіть через 20 хвилин після витягання його з води);
- не викликати швидку допомогу, навіть, якщо ознаки життя відновилися.
Профілактика утоплення
V. Узгальнення та закріплення навчальних досягнень учнів.
Моделювання надання першої домедичної допомоги по групах
Слайд 13
Ситуація №1.
Компанія підлітків на березі річки святкували день народження, між двома товаришами виник спір «чи перепливе річку подруга чи ні». Одна з дівчат зголосилася довести всім, що вона зможе, друзі її підтримали, але на півшляху дівчина знесилилась та почала тонути…Рятувальники на човні поблизу витягли її на берег непритомну…
Дайте відповіді на питання:
Причина утоплення………………………………………………………
Вид утоплення…………………………………………………………….
Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..
Спосіб надання допомоги…………………………………………………
Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.
Ситуація №2
Мати з дочкою Яною у віці 6-ти років відпочивали на морському узбережжі. Під час купання дитина плавала на мілині у тиху погоду. Але через деякий час до них приєдналася подруга мами з дочкою Мариною 12 років, які не бачились рік. Вони зраділи зустрічі, мами дали дітям плавальні засоби та оживлено розмовляли неподалік. Діти почали пірнати спочатку по черзі, а потім разом, аж раптом діти під водою зіткнулись. Марина винирнула, а Януся ні…На крик Марини, мама Яни витягнула її за руку з води непритомну, але через дві хвилини Яна отямилась. І вони всі пішли додому.
Дайте відповіді на питання:
Причина утоплення………………………………………………………
Вид утоплення…………………………………………………………….
Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..
Спосіб надання допомоги…………………………………………………
Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.
Ситуація №3
Назар та Юрчик гуляли навесні на крутих схилах понад Дніпром, Юрчик підслизнувся та впав у холодну воду з висоти. Коли його витягли з води, він був блідо-сірого кольору непритомний.
Дайте відповіді на питання:
Причина утоплення………………………………………………………
Вид утоплення…………………………………………………………….
Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..
Спосіб надання допомоги…………………………………………………
Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.
Ситуація №4
Петро гарно плаває, полюбляє екстремальні розваги, тому в аквапарку він вибрав найвищу гірку під назвою «Камікадзе», але наприкінці спуску в нього перехопило дихання і рятувальники витягли його з басейну непритомним.
Дайте відповіді на питання:
Причина утоплення………………………………………………………
Вид утоплення…………………………………………………………….
Ознаки утоплення на воді та на березі…………………………………..
Спосіб надання допомоги…………………………………………………
Змоделюйте послідовність надання першої домедичної допомоги.
VІ. Підсумки уроку та навчальних досянень учнів.
VІІ.Домашнє завдання.