Урок "Ознайомлення учнів з відтворенням певного настрою та створення виразних образів тваринного та рослинного світу за допомогою декорування на прикладах робіт М.Приймаченко."

Про матеріал
Тип уроку: комбінований. Форма проведення уроку: урок творчості. Основні терміни та поняття: - тотем; - стилізація; - асоціативно-образне мислення.
Перегляд файлу

Тема уроку Сприйняття мистецтва. Ознайомлення учнів з відтворенням певного настрою та створення виразних образів тваринного та рослинного світу за допомогою декорування на прикладах робіт М.Приймаченко. Підсумкова творча робота „Тварини в обрамленні рослин”

Мета уроку: - ознайомити учнів з творчістю М.Приймаченко;

- поглибити уміння учнів у відтворенні природних форм та створенні на їх основі символічних художніх образів за мотивами народної творчості;

- поглибити композиційні навички учнів та їх асоціативне - образне мислення;

- навчити учнів виявляти асоціативність декору в зв'язку з формою (візерунок, фактура, пластика форм);

- виховувати любов до мистецтва.

Обладнання уроку:

для вчителя: наочність.

для учня: папір, олівець, гумка.

 

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення уроку: урок творчості.

 

Основні терміни та поняття:

  • тотем;
  • стилізація;
  • асоціативно-образне мислення.

 

      Я серцем розмалюю полотно,

      З душі посію найніжніші квіти...”

         Людмила Брендак

Хід уроку:

 

І.Організаційний момент.

Оргпсихологічний момент.

Сьогодні в нас цікавий та насичений урок, тому потрібно підзарядитися позитивною енергією. Візьміться попарно за руки і подумки побажайте товаришеві щось дуже хороше та щиро посміхніться.

ІІ.Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Відкрите тестове опитування (учитель задає запитання, а учні піднімають картки А, Б, В)

1. Який вид образотворчого мистецтва зображений на картинці:

А) живопис;

Б)скульптура;

В)архітектура.

Додаткове запитання. Чим відрізняється скульптура від живопису?

 2. До якої групи кольорів відносять синій колір:

А) до холодних;

Б) до теплих;

В) до ахроматичних.

Додаткове запитання. Які кольори називають ахроматичними?

3. Яка із зображених фігур на картині П. Пікассо «Дівчинка на кулі» перебуває в динамічному стані:

А) чоловік;

Б) дівчинка;

В) ніхто.

Додаткове запитання. Що означає термін «динаміка» у мистецтві?

4. Хто такий Миколас Чурльоніс:

А) естонський художник;

Б) литовський художник;

В) литовський художник і композитор.

Додаткове запитання. Чому напрямок мистецтва у якому працював художник називають символізмом?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Повідомлення теми та мети уроку (мета в скороченому варіанті написана на трьох кульках які тримає в дзьобі голуб, розміщений у лівій частині дошки)

Бесіда.

На кожному нашому уроці ви відкриваєте для себе щось нове у мистецтві, отримуєте нові знання і практичні навички — ви розвиваєтесь як особистість. Так само поступово, не одразу і вмить народжувалось, розвивалось і видозмінювалось образотворче мистецтво (зокрема живопис). Ми не знаємо, що саме зобразив на першій своїй картині первісний майстер, але з великою ймовірністю можемо вважати, що це була тварина. Поступово людина починала зображати не тільки оточуючий себе світ, а й мріяла і фантазувала, прагнула зобразити міфічних героїв і богів. Деякі із зображень мали функцію оберегів (тотемів). Оберіг – зображення, що мало захищати оселю, чи певну територію від недобрих сил. Оберегами іноді вважали зображення рослин, але найчастіше це були фантастичні тварини. А оскільки вони малювались з уяви то мали неповторний і самобутній характер. Для того, щоб переконатися, яке значення має уява у мистецтві проведемо гру -експеримент «Асоціація».

Гра- експеримент «Асоціація».

1. Аналіз випереджаючих завдань на розвиток асоціативно – образного мислення.

Частина учнів малює зайчиків, частина – Чебурашку, частина – спрінгбок. У результаті: зайчики будуть між собою подібні (вони існують реально і ми знаємо як вони виглядають), Чебурашки будуть подібні теж (це мультиплікаційний герой, але ми його бачили), спрінгбок учні зображають у вигляді різних тварин, що швидко пересуваються (вони не знають, що спрігбок антилопа, але їхні знання англійської мови дають розуміння, що ця тварина має швидко рухатися).

2. Силуетне виконання зображення тварини із зображення хмари.

Учитель роздає невеликі картки із схематичним зображанням хмаринок, а учні мають за допомогою кількох штрихів зобразити із них живу істоту.

Підсумовуючи результати нашого експерименту ми можемо зробити висновок, що фантазія і хороша уява мають дуже велике значення у мистецтві.

Сьогодні на уроці ви не тільки спробуєте стилізувати зображення тварин і рослин, поглибите свої композиційні навички і асоціативно - образне мислення, а й познайомитесь з творчістю людини яка, мала багату уяву, незвичайне бачення оточуючого світу і добру душу. Це українська народна майстриня - живописець Марія Авксентіївна Приймаченко. Це ніби про неї написані слова з епіграфа до нашого уроку.

 Художниця

Я серцем розмалюю полотно,

З душі посію найніжніші квіти:

Терпкі й пянкі, як молоде вино,

Беззахисні, мов в сповиточку діти.

  Всі барви щастя в жменю наберу,

  Змішаю їх і радість намалюю.

  В куточку трішки смутку розіллю,

  Як горлиця, тихенько поворкую.

Я хочу розгадати таїну.

Відчути Вічність і намалювати.

Перед Всевишнім схилена стою.

О, Господи, дай мудрості спізнати.

  Пізнати мудрість в метушні життя,

  Нащадкам залишити світлу віру.

  Перед Всевишнім схилена стою,

  Благословенню Божому радію.

 

IV. Пояснення нового матеріалу.

Бесіда.

Марія Приймаченко народилася 20 грудня 1908 року в селі Болотня на Київщині де і прожила всі свої 89 років довгого нелегкого життя, найбільшою радістю в якому стала творчість. Напрочуд багата уява рятувала її від страшної буденності: у дитинстві Марія перехворіла на страшну недугу і тому все життя ходила з милицею, рано залишилася вдовою, проте до останніх своїх днів творила незвичайно яскраві і цікаві образи. Марія Приймаченко – народний майстер - живописець, вона створила власний фантастично – умовний світ в якому органічно поєднались традиції фольклору і могутнє індивідуальне образотворство. Багатство фантазії, оригінальність задуму, простодушне лукавство творів принесли Марії багато нагород і відзнак на різних виставках, її картини зберігаються в музеях і колекціях у різних куточках планети. Ім'я художниці як зірки першої величини включено у «Всесвітню енциклопедію наївного мистецтва». Усе в творах М.Приймаченко йде від життя, від землі - квіти, тварини, птахи. Вона сприймає навколишній світ у прекрасному мальовничому освітленні, переосмислює його силою своєї багатої творчої фантазії, і перед нами виникає новий небачений казковий світ...

Малювала Марія яскраві стилізовані квіти, тематичні малюнки, ілюстрації до літературних творів та вершиною її творчості став звіриний цикл. Вона малювала звірів багато і охоче, причому часто малювала з уяви – тварин яких ніколи не бачила. «Звірина серія» останніх років творчості Марії Приймаченко не має аналогів у світовому мистецтві. Якщо раніше художниця зображувала дивних але, все ж реальних звірів, то у 70-80 роках в її роботах народжуються звірі фантастичні - плід творчої уяви майстра. Вона й назви їм придумувала чудернацькі: хорун, прус, горботрус, волезаха і назви малюнкам знаходила відповідні.

Зображення звірів і птахів у примітивному мистецтві всіх давніх народів виникли внаслідок тотемізму – віри у походження людей від тварин, які поставали  захисниками-покровителями  даного  племені.  Так,  бик, обожнюваний землеробами як символ родючості, пов'язаний з небом, зображений на картині Приймаченко у вигляді усіяної зорями істоти. На багатьох картинах зображені птахи – це і голуби, що за уявленнями наших предків створили світ, і павичі – персонажі давніх щедрівок, і лелеки – тотемні птахи слов'ян. Часто у творах з'являються коні та ведмеді тварини, яких обожнювали наші пращури.

Якщо ви уважно роздивились твори самобутньої української художниці, то, мабуть, помітили, що своїх тварин вона часто зображає в обрамленні рослин які допомагають краще підкреслити характер звіриного персонажа.

Сьогодні на уроці ви продумаєте і зробите швидку замальовку олівцем свого фантастичного звіра в обрамленні рослин.

Але, поки що перевіримо вашу уважність на сьогоднішньому уроці.

V. Закріплення нового матеріалу.

1 група дітей задає питання по новому матеріалу.

2 група - дає відповідь.

3 група - оцінює.

 

Демонстрація кращих учнівських робіт з даної теми.

 

VI. Практична робота учнів.

Вимоги до роботи:

- оригінальність задуму;

- правильне композиційне рішення;

- акуратність.

 

VII. Підсумок уроку.

Аналіз учнівських робіт. Виставлення оцінок.

Учитель підсумовує досягнення мети уроку та переносить малюнок голуба з кульками у праву частину дошки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку Прикладна діяльність. Завершення в кольорі підсумкової творчої роботи за мотивами народного декорування «Тварини в обрамленні рослин».

Мета уроку: -ознайомити учнів з символікою кольорів;

- поглибити уміння учнів у відтворенні природних форм та створенні наїх основі символічних художніх образів за мотивами народної творчості;

- поглибити композиційні навичкиучнів/їхвідчут-тя кольору та асоціативно-образне мислення;

- навчити учнів виявляти асоціативність декору в зв'язку з формою (візерунок, фактура, пластика форм);

- розвивати уміння учнів стилізувати зображення за кольором, використовуючи засоби контрасту;

- виховувати любов до творчості та нестандартне мислення.

Обладнання уроку:

для вчителя: колірні варіанти робіт з даної теми (авторські, народні та дитячі);

для учня: папір, олівець, гуашеві фарби.

 

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення уроку: урок-фантазія. 

 

А я гусей пасу. Чую: „чигирк” – то крокодил „чигиркає” під сороку...  Дивлюсь на підлогу – бачу, то звір, а то людина на коні...”

     Марія Приймаченко

Хід уроку

І. Організаційний момент.   

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

Робота в малих групах:

 

  1.    Гра „Так-Ні”

Із запропонованих вчителем тверджень (написаних на картках) вибрати вірні. Оцінюється швидкість та правильність виконання завдання.

Завдання:

  •         Марія Приймаченко по батькові Авксентіївна?
  •         Майстриня народилась на Полтавщині?
  •         Марія Приймаченко лауреат Нобелівської премії в галузі народної творчості?
  •         Ім'я художниці як зірки першої величини включено у «Всесвітню енциклопедію наївного мистецтва»?
  •         «Квіткова серія» останніх років творчості Марії Приймаченко не має аналогів у світовому мистецтві?

 

  1.    Гра на розвиток зорової пам’яті „Запам’ятай послідовність”.

Учні отримують конвертики з різнокольоровими прямокутниками. Учитель демонструє протягом 15 секунд картку із 8 послідовно розміщеними кольорами. Учні – відтворюють послідовність.

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Бесіда.

Протягом кількох занять ми бачили чудові зразки народного мистецтва, створили власні художні твори, відмітили для себе  тісний взаємозв’язок між формою, кольором та змістом робіт.  Сьогодні на уроці ви можете включити всю свою фантазію, щоб продумати, вмотивувати та якісно  завершити в кольорі підсумкову композицію.

 

Оголошення теми та мети уроку.

 

IV. Пояснення нового матеріалу.

Бесіда.

Світ нашої фантазії настільки багатий, що на протязі тисячоліть, майстри продовжуть  дивувати, створюючи все нові та нові  неповторні, часто унікальні роботи.

Марія Приймаченко була наділена великою  (по дитячому наївною) фантазією та багатою уявою. Саме це допомогло їй у творчості та прославило на весь світ. (Епіграф).

Виконуючи сьогоднішню роботу в кольорі, акцентуйте увагу на те: добрий  звір чи ні, придумайте невелику історію про життя вашого звіра та які риси характеру йому властиві?  А потім ми всі разом спробуємо розібратися в тому чи є у ваших роботах відповідність між формою, кольором і змістом.

 

Учні під керівництвом учителя пригадують етапи закінчення роботи в кольорі.

Фізкультхвилинка.

Для того, щоб вам працювалося краще виконаємо кілька вправ:

1. Для шиї;

2.Для голови (зняття напруги);

3. Для очей;

4. Для зняття втоми з хребта.

 

А зараз, з новими силами та цікавими ідеями приступайте до роботи.

V. Практична робота учнів. 

VI. Підсумок уроку.

Самоаналіз учнів із коментарями.

Аналіз учнівських робіт учителем.

 Виставлення оцінок.

 

docx
Додав(-ла)
Таранюк Майя
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
1611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку