Урок "Пагін. Лабораторне дослідження "Будова пагона, бруньки"

Про матеріал
Урок біології в 6 класі розкриває тему "Пагін. Лабораторне дослідження "Будова пагона, бруньки". З метою формування дослідницької, пізнавальної, комунікативної, екологічної компетентностей використовуються інформаційно-рецептивні та проблемно-пошукові методи навчання. Зворотній зв'язок через рефлексію дозволяє з'ясувати рівень усвідомлення навчального матеріалу, його важливість для учня.
Перегляд файлу

Пагін: будова, основні функції (розвиток пагона з бруньки).  Лабораторні дослідження «Будова пагона», «Будова бруньки»

Цілі. Сформувати уявлення про пагін як складний, важливий надземний орган рослини, про його розвиток та особливості будови; ознайомити зі складовими частинами пагону; розкрити поняття «брунька – зачатковий пагін». Розвивати дослідницьку і пізнавальну компетентності, удосконалювати вміння і навички роботи з підручником, гербарієм, об’єктами природи; розвивати спостережливість. Формувати екологічну компетентність.

Тип уроку: формування компетентносте й.

Методи і методичні прийоми:

Інформаційно-рецептивні:

а) словесний: пояснення, опис,  робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація;

в) практичний: лабораторне дослідження.

 Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Міжпредметні зв’язки:  природознавство, образотворче мистецтво.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, дошка.

Основні поняття та терміни: пагін, брунька, вегетативна брунька, генеративна брунька

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Без цього життя на планеті неможливе. Це є у складі всіх живих організмів. Це буває рідким, твердим, газоподібним. У цьому розчиняються прості речовини. Це є основою життя. Про що йдеться?  (Про воду).

Як вона потрапляє у рослину? (За допомогою кореня – він всмоктує воду з ґрунту і передає її до стебла).

Із наведеного переліку термінів і понять вказати ті, що відповідають визначенням.

Терміни і поняття

А. Вегетативні органи.       Н. Стрижнева кор. система

І. Корінь.                             Ь. Мичкувата кор. система.

П. Головний корінь.            А. Коренеплід.

Г. Бічні корені.                     У. Корені-підпорки (ходульні)

Н. Твірна      Р.Дихальні корені

Б.Кореневий чохлик                            К. Видозмінені корені

Визначення

1.Коренева система, утворена додатковими коренями.

2.Тканина, за рахунок якої відбувається ріст кореня.

3.Корінь, у якому запасаються поживні речовини.

4.Основний корінь стрижневої системи.

5.Вегетативний підземний орган рослин.

6.Корені, які підтримують рослину 

7.Корені, що утворюються на головному і додаткових.

8.Коренева система, у якій основне значення має головний.

9.Органи, що забезпечують ріст і живлення рослин.

10.Корені, які мають незвичну форму і виконують пристосувальні функції.

11. Група клітин, що захищає головний корінь від пошкоджень.

12. Корені, які забезпечують функцію дихання.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів та повідомлення теми уроку

  1. Бесіда. Пригадайте:
  • З яких органів складаються квіткові рослини? (корінь, стебло, листок, квітка, пагін)
  • А чого бояться рослини?

Рослини бояться сильних вітрів, граду, злив, морозів, спеки, тварин, що їх шкодять, але найбільше – людину. Вона без потреби ламає гілки, обриває листки і квітки. Тоді весь рослинний організм гине, хіба що інколи корінь допомагає відродитися.

Важко живеться нам і тоді, коли в повітрі з’являються отруйні речовини, які викидаються заводами та фабриками.

  1. Евристична бесіда з проблемним запитанням: чому рослини більше всього бояться людей?

 Найчастіше бездумні люди шкодять саме рослинним пагонам, ламаючи їх. Особливо, якщо це квітконосні пагони – заради букетів.

(Демонстрація репродукцій картин із зображенням вази з квітами)

Висловіть власну думку, чи варто нищити красу природи, щоб створити красу на полотні?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1.Схема «Пагін» - стебло, листки, бруньки

Пагін – надземний вегетативний орган, що складається з стебла, листків та бруньок. Стебло – це основна частина, листки – бічні органи, а бруньки – зачаткові пагони.

2.Дайте визначення термінів. Знайдіть складові пагона на таблиці.

Пагін  - надземний вегетативний орган, що складається з стебла, листків та бруньок.

Вузол – місце прикріплення листка

Міжвузля – частина стебла між вузлами

Пазуха листка – верхній кут, утворений стеблом і листком.

ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків та розвиток дослідницької компетентності

  1. Лабораторне дослідження. Будова пагона

Робота з гербарними зразками

1)Розгляньте запропоновані вам рослини.

2)Знайдіть основні частини пагона (стебло, листки, бруньки, вузли, міжвузля)

3)Порівняйте бруньки. Чи однакові вони за розмірами?

4)Роздивіться малюнок. Підпишіть елементи: 1 – вузол, 2- міжвузля, 3 – пазуха.

Пауза для відпочинку, руханка (імітація рухів)

Високий і стрункий, як тополя.

Гнеться, як верба над водою.

Сидить низенько, як гриб під листком.

В’ється, як барвінок.

Ходить, як гарбуз по городу.

Підстрибує, як поп-корн на сковорідці.

  1. Вставити пропущені слова

Брунька – це зачаток нового пагона з вкороченим міжвузлям. Вона забезпечує ріст пагона та його галуження. Усі бруньки вкриті зовні щільними видозміненими листками – лусками. Вони захищають зачаткові листки та стебло від ушкоджень. Осьовою частиною бруньки є зачаткове стебло. Зачатки стебла, листка і бруньок разом утворюють зачатковий пагін. На верхівці зачаткового стебла є ділянка, яку називають конусом наростання. Його клітини діляться, забезпечуючи ріст пагона в довжину.

  1. Лабораторне дослідження. Будова бруньки
  1. Розгляньте бруньки
  2. Розріжте велику бруньку
  3. Розріжте малу бруньку
  4. Підпишіть малюнок
  1. Схема «Типи бруньок». 

Вони бувають:

а) за розташуванням – верхівкові, бічні (пазушні), сплячі, додаткові;

б) за призначенням – вегетативні, генеративні, змішані.

V. Рефлексія.

Дати відповіді на запитання:

- Тож  яке значення пагона?

- фотосинтез;

- транспортування речовин;

- повітряне живлення;

- винесення листків до світла;

- розмноження рослин;

- виведення продуктів розпаду.

- Звідки беруться нові пагони?

  • Як ви думаєте, що важливіше для рослини: пагін чи корінь?
  • Спрогнозуйте,що трапилось би, якби не було бруньок?

VІ. Підведення підсумків уроку

Що на уроці ви дізнались важливого для себе? Чому це корисно знати?

VІІ. Оголошення та пояснення домашнього завдання.

 Опрацювати параграф 25, скласти 2-3 тестові завдання до теми.

Завдання для дослідницького практикуму: зрізати пагін вишні  з генеративними бруньками. За якими ознаками можна це визначити? Поставити в кімнаті, змінювати воду кожні два дні. Спостерігати за розвитком пагонів і розкриттям бруньок.

docx
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку