Пагін: будова, основні функції (розвиток пагона з бруньки). Лабораторні дослідження «Будова пагона», «Будова бруньки»
Цілі. Сформувати уявлення про пагін як складний, важливий надземний орган рослини, про його розвиток та особливості будови; ознайомити зі складовими частинами пагону; розкрити поняття «брунька – зачатковий пагін». Розвивати дослідницьку і пізнавальну компетентності, удосконалювати вміння і навички роботи з підручником, гербарієм, об’єктами природи; розвивати спостережливість. Формувати екологічну компетентність.
Тип уроку: формування компетентносте й.
Методи і методичні прийоми:
Інформаційно-рецептивні:
а) словесний: пояснення, опис, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
в) практичний: лабораторне дослідження.
Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, образотворче мистецтво.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, дошка.
Основні поняття та терміни: пагін, брунька, вегетативна брунька, генеративна брунька
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Без цього життя на планеті неможливе. Це є у складі всіх живих організмів. Це буває рідким, твердим, газоподібним. У цьому розчиняються прості речовини. Це є основою життя. Про що йдеться? (Про воду).
Як вона потрапляє у рослину? (За допомогою кореня – він всмоктує воду з ґрунту і передає її до стебла).
Із наведеного переліку термінів і понять вказати ті, що відповідають визначенням.
Терміни і поняття
А. Вегетативні органи. Н. Стрижнева кор. система
І. Корінь. Ь. Мичкувата кор. система.
П. Головний корінь. А. Коренеплід.
Г. Бічні корені. У. Корені-підпорки (ходульні)
Н. Твірна Р.Дихальні корені
Б.Кореневий чохлик К. Видозмінені корені
Визначення
1.Коренева система, утворена додатковими коренями.
2.Тканина, за рахунок якої відбувається ріст кореня.
3.Корінь, у якому запасаються поживні речовини.
4.Основний корінь стрижневої системи.
5.Вегетативний підземний орган рослин.
6.Корені, які підтримують рослину
7.Корені, що утворюються на головному і додаткових.
8.Коренева система, у якій основне значення має головний.
9.Органи, що забезпечують ріст і живлення рослин.
10.Корені, які мають незвичну форму і виконують пристосувальні функції.
11. Група клітин, що захищає головний корінь від пошкоджень.
12. Корені, які забезпечують функцію дихання.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів та повідомлення теми уроку
Рослини бояться сильних вітрів, граду, злив, морозів, спеки, тварин, що їх шкодять, але найбільше – людину. Вона без потреби ламає гілки, обриває листки і квітки. Тоді весь рослинний організм гине, хіба що інколи корінь допомагає відродитися.
Важко живеться нам і тоді, коли в повітрі з’являються отруйні речовини, які викидаються заводами та фабриками.
Найчастіше бездумні люди шкодять саме рослинним пагонам, ламаючи їх. Особливо, якщо це квітконосні пагони – заради букетів.
(Демонстрація репродукцій картин із зображенням вази з квітами)
Висловіть власну думку, чи варто нищити красу природи, щоб створити красу на полотні?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1.Схема «Пагін» - стебло, листки, бруньки
Пагін – надземний вегетативний орган, що складається з стебла, листків та бруньок. Стебло – це основна частина, листки – бічні органи, а бруньки – зачаткові пагони.
2.Дайте визначення термінів. Знайдіть складові пагона на таблиці.
Пагін - надземний вегетативний орган, що складається з стебла, листків та бруньок.
Вузол – місце прикріплення листка
Міжвузля – частина стебла між вузлами
Пазуха листка – верхній кут, утворений стеблом і листком.
ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків та розвиток дослідницької компетентності
Робота з гербарними зразками
1)Розгляньте запропоновані вам рослини.
2)Знайдіть основні частини пагона (стебло, листки, бруньки, вузли, міжвузля)
3)Порівняйте бруньки. Чи однакові вони за розмірами?
4)Роздивіться малюнок. Підпишіть елементи: 1 – вузол, 2- міжвузля, 3 – пазуха.
Пауза для відпочинку, руханка (імітація рухів)
Високий і стрункий, як тополя.
Гнеться, як верба над водою.
Сидить низенько, як гриб під листком.
В’ється, як барвінок.
Ходить, як гарбуз по городу.
Підстрибує, як поп-корн на сковорідці.
Брунька – це зачаток нового пагона з вкороченим міжвузлям. Вона забезпечує ріст пагона та його галуження. Усі бруньки вкриті зовні щільними видозміненими листками – лусками. Вони захищають зачаткові листки та стебло від ушкоджень. Осьовою частиною бруньки є зачаткове стебло. Зачатки стебла, листка і бруньок разом утворюють зачатковий пагін. На верхівці зачаткового стебла є ділянка, яку називають конусом наростання. Його клітини діляться, забезпечуючи ріст пагона в довжину.
Вони бувають:
а) за розташуванням – верхівкові, бічні (пазушні), сплячі, додаткові;
б) за призначенням – вегетативні, генеративні, змішані.
V. Рефлексія.
Дати відповіді на запитання:
- Тож яке значення пагона?
- фотосинтез;
- транспортування речовин;
- повітряне живлення;
- винесення листків до світла;
- розмноження рослин;
- виведення продуктів розпаду.
- Звідки беруться нові пагони?
VІ. Підведення підсумків уроку
Що на уроці ви дізнались важливого для себе? Чому це корисно знати?
VІІ. Оголошення та пояснення домашнього завдання.
Опрацювати параграф 25, скласти 2-3 тестові завдання до теми.
Завдання для дослідницького практикуму: зрізати пагін вишні з генеративними бруньками. За якими ознаками можна це визначити? Поставити в кімнаті, змінювати воду кожні два дні. Спостерігати за розвитком пагонів і розкриттям бруньок.