Урок "Пантелеймон Куліш - митець від Бога"

Про матеріал
Удосконалювати вміння висловлювати власну думку щодо життєвого й творчого шляху П.Куліша; уміти знаходити й систематизувати інформацію з різних джерел для виконання навчальних завдань; розвивати навички висловлювати власні думки чітко та послідовно; удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати роботу в умовах пошуку, дослідження; виховувати в учнів почуття патріотизму, повагу до творчої спадщини письменника, прищеплювати пізнавальний інтерес до історичного минулого рідного краю.
Перегляд файлу

Байло Віта Василівна, учитель української мови й літератури гімназії імені Пантелеймона Куліша міста Борзни

 

Тема. П. Куліш – митець від Бога

Мета (формувати компетентності): предметні (удосконалювати вміння висловлювати власну думку щодо життєвого й творчого шляху П.Куліша;

сприяти розвитку вмінь  давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції);  ключові (уміти знаходити й систематизувати інформацію з різних джерел для виконання  навчальних завдань; сприяти вмінню спілкуватися в парах,  розвивати навички висловлювати власні думки чітко та послідовно; удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати роботу в умовах пошуку, дослідження; розвивати активність пізнавальних процесів здобувачів освіти; оцінювати й характеризувати внесок П. Куліша в розвиток української літератури); інформаційні (навички узагальнення й систематизації інформації); загальнокультурні  (виховувати  в учнів почуття патріотизму, повагу до творчої спадщини письменника, прищеплювати пізнавальний інтерес до історичного минулого рідного краю).

 

Цілі уроку:

учні  повинні знати:

  • факти з  життя й творчості   П.Куліша

учні повинні вміти:

  • висловлювати судження з приводу почутого й прочитаного;
  • працювати з літературно-критичними джерелами й монографічними дослідженнями;
  •  презентувати результати навчальної діяльності;
  • досліджувати проблеми, міркувати.

Тип уроку: урок  засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок-дослідження.

Методи й форми роботи: розповідь учителя, презентація  випереджувальних завдань-досліджень, бесіда, робота в парах.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний екран, підручники, зошити, портрет

П.Куліша, виставка літератури «На гостину до П. Куліша»

Випереджувальні завдання:

1.Опрацювати літературно-критичні джерела  та дослідити  життєвий і творчий шлях автора.

Епіграф.

 

Могутній майстер української мови

й творець українського правопису,

благородний поет, перекладач…

має право на нашу велику повагу і вдячність.

                                      М. Коцюбинський

 

 

 

Перебіг уроку

І.Організаційний момент.

1. Аутотренінг

Я – старшокласник, що працює на своє майбутнє.

Я – творча особистість, що прагне бути оригінальною, нестандартною,

сучасною.

Я думаю, замислююсь, аналізую.

Я хочу якомога більше знати.

Учитель. Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність,

наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам

свою любов, повагу, хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви стали ще

мудрішими. А тепер обміняйтесь дарунками. Доторкніться долонею до долоні,

потисніть один одному руки, побажайте успіху на уроці. Сподіваюсь на вашу плідну співпрацю.

Учитель. Кожна людина має у своєму серці найдорожчі слова, найщиріші

почуття. Але є слово, яке зігріває серце всім. І слово це – батьківщина.

 

2. Ліричний відступ учителя

Імена промовляють сивими віками

Борзнянщина відома іменами,

Які прославили наш рідний край.

Залишились у пам'яті і будуть з нами.

І ти, земляче, їх не забувай!

Борзнянщина.... Рідна, священна земля наших дідів і прадідів. Тут ми народилися й виросли, тут уперше побачили сліпучу синь українського неба й золоті розливи пшеничних ланів. А яких славних синів і дочок викохала рідна Борзнянщина! Це й Ганна Барвінок, і Василь Білозерський, і Віктор Забіла, і Христина Алчевська. А на схилі літ топтав стежки Ганниної Пустині побратим Кобзаря Пантелеймон Олександрович Куліш.

Мотронівка – земля особливої долі, особливих людей, особливої історії. Хутір Мотронівка посідає унікальне місце в історії української культури. Саме тут, на Борзнянщині, у співдружності П. Куліша, Ганни Барвінок, Тараса Шевченка і всієї родини Білозерських та їх однодумців формувалася філософія неповторної української ментальності та духовності.

ІІ. Оголошення теми й мети заняття; мотивація навчальної діяльності.

Епіграфом нашого уроку є слова М. Коцюбинського:

Могутній майстер української мови

й творець українського правопису,

благородний поет, перекладач…

має право на нашу велику повагу і вдячність.

                                      М. Коцюбинський

 7 серпня  ми святкували 200-річчя від дня народження  П. Куліша.

 Як ви зрозуміли, діти, темою нашого уроку є «П. Куліш – митець від Бога». Митець… -  це завжди пошук і відкриття на ґрунті єдності почуттів і думок, любові і ненависті.

 

  1. Визначення очікуваних результатів.

  

Діти, сформулюйте мету сьогоднішнього уроку.

Учні повинні закінчити речення  «На сьогоднішньому  уроці я ….»

 

Слово вчителя.

Пантелеймон Куліш - видатний діяч української культури, письменник, критик, публіцист, етнограф і видавець, просвітитель і гуманіст, талановитий майстер слова, автор першого українського правопису на фонетичній основі – «кулішівки», перший перекладач Біблії українською мовою.     Пантелеймон Олександрович був людиною  великої працьовитості, невичерпної енергії, невтомної діловитості, які виявилися в усіх сферах його діяльності. Щоб краще зрозуміти цю велику людину від якої нас відокремлює стільки часу. різноманітних подій і змін, вчитаймося, як сам Куліш визначав себе, своє життєве завдання, свої ідеали. Він прагнув пізнати себе й висловити:

Я не поет і не історик, ні!

Я – піонер з сокирою важкою:

Терен колючий в рідній стороні

Вирубую трудящою рукою.

Не раз кроплю свою роботу й кров′ю,

Да весело так поратись мені. 

Звернімо увагу, що Куліш вважає себе не істориком-науковцем і не поетом, він називає себе піонером, тобто першопрохідцем у густих чагарниках, джунглях минулого й сучасного йому буття України. Його трудяща рука вирубує «колючий терен» - згадаймо тут терновий вінець Ісуса - «колючий терен» - символ зла, запустіння врожайного поля рідної історії, котре мучить навіть і нас, людей ХХІ ст. Куліш підкреслює, що саме праця є проводирем кожного справжнього піонера – першопрохідця й патріота.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Рубрика «Асоціативний портрет». Скласти уявний мовний портрет до поняття «патріот». Робота в парах.

П – палкий, певний, пильний

А – авторитет

Т – товариський, толерантний

Р – рішучий, розумний

І – ініціатор, інтерактивний

О – оптиміст, організатор

Т – талановитий, тямущий.

 

Учитель. Провідною темою творчості П. Куліша була тема соціальної й національної долі українського народу, його мови й культури.

  •  Хто ж він, Пантелеймон Куліш. Ця талановита й видатна людина цього часу, наш далекий предок? ( Відповіді учнів)

 

П. Куліш був людиною дуже обдарованою, з енциклопедичною освітою.

 

  • Діти! Вашим домашнім завданням було опрацювати літературно-критичні джерела та дослідити життєвий і творчий шлях автора.

          Пропоную вам виконати літературну гру

 

Літературна гра «Так чи ні»

«Чи все я знаю про П. Куліша?»

1. «Могучий майстер української мови й творець українського правопису»,— так зазначив про П. Куліша Т. Шевченко. (Ні)

2. Фольклор був для Пантелеймона Олександровича поштовхом до слова, книжки, самоосвіти. (Так)

3. «Духовна мати» для митця — «Новгород-Сіверська гімназія». (Ні)

4. Балади Є. Гребінки П. Куліш вивчив майже всі напам’ять. (Ні)

5. Справжнім відкриттям для чутливого до краси національно свідомого гімназиста Пантелеймона виявився збірник «Українські народні пісні», укладений М. Максимовичем. (Так)

6. У 1841 р. П. Куліш закінчив юридичний факультет Київського університету. (Ні)

7.Пантелеймон Олександрович вперше познайомився з М. Костомаровим,

Т. Шевченком, перебуваючи на засланні в Тулі. (Ні)

8. «Кулішівка» — збірка поетичних творів митця. (Ні)

9. П. Куліш вважав, що політична боротьба шкідлива для справи національного відродження. (Так)

10. Перша поетична спроба письменника — поема «Маруся Богуславка». (Ні)

11. П. Куліш був головним редактором журналу «Основа». (Ні)

12. Псевдонім дружини письменника — Ганна Барвінок. (Так)

 

ІV. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.

 

1.Слово вчителя.

Іван Франко  називав П. Куліша  «перворядною звіздою» в українському письменстві, «одним із корифеїв нашої літератури».

  • А чим найбільше нам відомий П. Куліш? ( Як автор  першого  історичного роману «Чорна рада», 1846р.)
  • Пригадайте і скажіть,  роман – це…., історичний роман – це…, роман-хроніка – це...?) (Відповіді учнів)

Відомості з теорії літератури

Роман (фр. roman— романський) — вид епічної літератури, для якого характерні значний обсяг і складність будови, широке зображення подій і докладне розкриття життєвих доль людей чи однієї людини впродовж тривалого часу.

Роман-хроніка — це такий прозовий твір, у якому розкривається послідовна історія певних суспільних або родинних подій за тривалий проміжок часу.

Історичний роман — роман, у якому відтворюється історична епоха на прикладі конкретних людських долях і подіях.

  •       А який внесок П. Куліш зробив у розвиток української літератури, мови, культури ми дізнаємося сьогодні з ваших презентацій завдань-досліджень. І перевіримо наскільки плідно ви попрацювали.

 

  • Чи згодні ви з такою думкою: «П. Куліш – митець від Бога».

Виступи учнів.

 

2. Презентація домашнього завдання-дослідження.

  • «П. Куліш як особистість»
  • «Граматика» Куліша. Перший український фонетичний правопис – «кулішівка»
  • «Етнографічна  діяльність»
  • «Літературний  доробок Куліша»

 

Учитель.  П. Куліш  справжній патріот своєї Батьківщини, який  щиро вболівав за долю свого народу, жив його стражданнями й ці переживання відтворив у поезіях «Україна»,  «До рідного народу».

 

3. Хвилинка поетично-патріотичних емоцій

Здобувачі освіти  декламують поезії під музичний супровід.

  • Про що йдеться в цих поезіях?

Вірші сповнені оптимізмом, передчуттям прийдешніх змін на краще, почуттям власного громадянського обов'язку,- любові до Батьківщини, до рідної мови та українського народу.

 

4. Робота з таблицею «Засоби художньої виразності». Поезія «До рідного народу»

Засоби художньої виразності

Епітети

«предків диких», «безумної одваги», «гірких п’я­ниць», «розбишак великих», «луччих предків», «душ святих», «сором тяжкий», «великий добродій», «зеркало всесвітнє», «роз­боєм лютим», «путь скверний»

Метафори

«жене неволя», «з рідним словом тулишся»

Порівняння

«з словом тулишся мов злодій»

Риторичні оклики

«Гірких п’яниць та розбишак великих!», «О варвари!..».

Презентації  завдань-досліджень

  • «Перекладацька діяльність»
  • «Постать П. Куліша як редактора та видавця»

5. Скласти сенкан  до слів          Україна , народ, край, мова, П. Куліш.

 

V. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок

 

  1. Складання асоціативного куща «Яким я побачив П. Куліша»

(Письменник, критик, перекладач, історик, викладач, громадський діяч, учений, мовознавець: автор граматики й букваря; першого українського правопису – «кулішівки», видавець).

 

Учитель. Як бачимо, П. Куліш був дивовижною людиною, надзвичайно обдарованою, поцілованою Богом. За що він не брався, у всьому досягав успіху. Він навіть займався сільським господарством. Виготовляв на замовлення меблі. Власноруч змайстрував скрипку, на якій віртуозно грав.

 

  1. Готуємося   до ЗНО.  Виконання тестових завдань

 

  1. Плани Куліша. Навести приклади їх реалізації

На папері з клейкою смужкою для записів напишіть, будь ласка, мрії Куліша, що  втілені в життя: написав енциклопедію українського правопису, писав драматичні твори, перекладач, критик, заснував друкарню, опублікував журнал «Основа», створив перший історичний роман, став бібліографом «Записки про життя М. Гоголя»

 

  1. Складання   карти  знань  «П. Куліш –митець від Бога»

 

Учитель. Пантелеймону Кулішеві належить пріоритет у багатьох галузях духовного життя українців: він перший переклав Біблію українською мовою, створив перший в Україні фонетичний правопис, написав перший український історичний роман. Він - один з перших будителів національної самосвідомості українців. Треба «будити сонних» - заявляв Куліш не раз. Цей заклик звучить актуально і нині. А ось підсумок життєдіяльності Куліша, зроблений геніальним Франком: «Це був великий, хоч недужий дух. Йому не дано було гармонії, але він пристрасно шукав те, чого не міг осягнути».

 

-  Які уроки подає нам П.Куліш? (Оживляє наше історичне минуле; дає змогу осягнути серцем і розумом, узяти до уваги під час осмислення сьогоденних і вічних проблем, що доля держави залежить від кожного зокрема, і всіх загалом)

 

  1. «Коло думок».  Висловіть свої міркування

Ми переконалися, що П. Куліш – митець від Бога. Тож, скажіть, чи погоджуєтеся ви з думкою М. Коцюбинського.

Робота з епіграфом до уроку (читання та пояснення)

Відповіді учнів

(П. Куліша — письменник, громадський діяч, фольклорист, критик та літературознавець, видавець, історик, педагог, перекладач, людина кипучої енергії та надлюдської працездатності. А передусім  -  великий патріот України, який  доводив свою любов до рідної землі не голими словами, а повсякденною невтомною працею впродовж усього свого життя).

 

(Складна, багатогранна, неоднозначна спадщина великого українського Будителя – письменника, науковця, громадського діяча Пантелеймона Олександровича привертає до себе нас, читачів, силою своєї неординарності, палахкотючої пристрасті, глибокого інтелекту, вогнем великої любові до України, народу,  історії).

 

    Учитель.  Для нас  П. Куліш - незвичайна й надзвичайно талановита людина.

Вивчати його творчість,  черпати незліченні ідейні багатства, які він нам лишив у творах, -  найбільша потреба й найбільше щастя для людини. Ми бачимо, що мало хто з українських письменників такий сучасний, як Пантелеймон Куліш. Піднімаймося ж до висот його духу, шануймо його велич і гордість нашої культури!

 

VІ. Підсумок  уроку

  1. Рефлексія (Прийом «Незакінчене речення»)

Сьогодні на уроці ми дізналися….

Для мене діяльність митця відкрила….

Під час уроку я замислився над тим, що….

  1. Заключне слово вчителя.

Сьогодні нам вдалося заповнити сторінку уроку глибоким змістом і знаннями про неординарну особистість – П. О. Куліша. Сподіваюся, кожен з вас посіяв у своєму серці зернини пошани й любові до славетного земляка.

І на останок хочу вам виразно прочитати поезію письменниці-землячки Ольги Андріївни Пилипчук. Для неї «ясною зорею промінить той куточок землі, який зветься малою батьківщиною – це її рідний сіверський хутір Мотронівка – Кулішівка. Через  все життя вона пронесла пам’ять про рідних, про Пантелеймона Куліша, Ганну Барвінок. Присвятила їм багато своїх творів.

Читаймо Куліша, панове!

Читаймо Куліша!

Його поезія тернова

В дорогу вируша

По світу ходить і по нині

Поетова душа.

І линуть трелі солов’їні

Із рідного коша.

VІІ. Домашнє завдання

1. Написати есе «П. Куліш у площині сучасного духовного життя».

 

Список використаної літератури

1.Пантелеймон Куліш. Вибрані твори. К.:  «Дніпро»,1969

2. Пилипчук О. А. Борзнянським шляхом: Поезії – Кременчук: Про-Графіка, 2017. – С.142.

2.Іванченко М. Цей невгамовний Куліш: Про Пантелеймона Куліша // Вітчизна. – 1989. - № 5. – С. 154-159.

3. Камінчук О. Поезія Пантелеймона Куліша 80-90-х рр. ХІХ ст.: художня традиція і нові естетичні тенденції доби // Дивослово. – 2010.– № 1.– С. 51-54.

4.Копиленко О. Копиленко М. Пантелеймон Куліш: «Я помер з сокирою важкою» [Біографія та творчість] // Віче. – 1994. - № 7. – С. 119-133.

Інтернет-ресурси про П. Куліша

1. www.ukrcenter.com/library/read.asp?id=1292 - 20k:. – Біографія Пантелеймона Куліша.

2. http://litopys.narod.ru/ohukr/ohu13.htm – Пантелеймон Куліш як ідеолог і творець української літературної мови.

3.    http://ru.osvita.ua/vnz/reports/ukr_lit/14444/ -  П. Куліш - літературний та громадський діяч.

4. Вікіпедія uk.wikipedia.org/wiki 0k. – Куліш Пантелеймон – український письменник, поет, фольклорист, етнограф, перекладач, критик, редактор

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаткові матеріали

Україна

Чи  згадуєш,  земляче,  край  той  пишний,
Де  річеньки  блищать  сріблом  текучим,
Де,  мов  кармазин,  червоніють  вишні
І  дишуть  медом  пасіки  пахущим;
Де  гарбузи  в  цвіту  по  лісах  в'ються
І  яблуні  під  яблуками  гнуться?

Туди,  туди  щодень  душею  лину;
Там  знаю  любе,  затишне  кубельце
І  згадую  квітчасту  Україну,
І  знов  цвіте,  знов  молодіє  серце.
Отам  би  жити,  господа  хвалити!
Да  ні!  шкода  про  се  і  говорити...

Нещасний  край!  в  йому  куточки  дикі
Людей  благають:  "Пощадіть,  не  псуйте!
Ідіть  собі  у  городи  великі
І  там  доми  під  небеса  муруйте,
Мене  ж  пустим  покиньте  сумовати
І  людям  щирим  очі  дивувати".

Коханий  край!  край  волі  і  недолі!
Сміюсь  до  нього,  сміючися  плачу.
Роблю-працюю  на  чужому  полі
І  радуюсь,  що  вже  його  не  бачу.
В  моїх  руках  понуро  кобза  дзвонить,
Останні  мрії  й  радощі  хоронить.

Паскудний  край!  край  брехень  і  омани,
Дурив  єси  сусід  міражем  честі...
Тебе  купили,  як  лежав  ти  п'яний,
І  по  заслузі  гладять  против  шерсті.
Рай  по  словах,  на  ділі  -  пекло  люте...
Коли  б  мені,  коли  б  тебе  забути!

 

 

 

 

 

 

 

 

До рідного народу

 

Народе  без  пуття,  без  честі  і  поваги,
Без  правди  у  завітах  предків  диких,
Ти,  що  постав  з  безумної  одваги
Гірких  п'яниць  та  розбишак  великих!

Єдиний  скарб  у  тебе  -  рідна  мова,
Заклятий  для  сусідського  хижацтва:
Вона  твого  життя  міцна  основа,
Певніша  над  усі  скарби  й  багатства.

Се  голос  луччих  предків  з  домовини,
Тих  душ  святих,  що  марно  погибали
У  злигоднях  Великої  Руїни,
Котру  старці  твоїм  тріумфом  звали.

О  варваре!  покинь  тріумфувати
Та  зчервоній  од  сорома  тяжкого:
Що  всі  сусіде  мають  що  назвати,
А  ти  своїм  не  назовеш  нікого.

Що  захопив  єси  серед  руїни,
Забрав  усе  великий  твій  добродій;
Жене  тебе  неволя  з  України,
І  з  рідним  словом  тулишся  мов  злодій.

На  ж  зеркало  всесвітнє,  визирайся,
Збагни,  який  ти  азіат  мізерний,
Своїм  розбоєм  лютим  не  пишайся,
Забудь  навіки  путь  хижацтва  скверний
І  до  сім'ї  культурників  вертайся.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Готуємося до ЗНО

Пантелеймон Куліш

Тестові завдання

 

Прізвище, імʼя учня  ­­­­­­­­­­­­­­­­_____________________

 

Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді

1. Який журнал заснував Пантелеймон Куліш разом з Василем Білозерським?
А «Основа»;
Б «Современник»;
В «Украинская старина»;
Г «Русалка Дністровая».*
2. Який різновид роману започаткував П. Куліш в українській літературі?
А філософський;
Б історичний;
В утопічний;
Г фантастичний.
 

3. Події якого року змальовано в романі П. Куліша «Чорна рада»?
А 1654 р.;
Б 1650 р.;
В 1663 р.;
Г 1667 р..

 

4. Укажіть центральний конфлікт роману П. Куліша «Чорна рада»:
А між соціальним групами;
Б між козаками-запорожцями і міщанами;
В між державобудівничим і руїнницьким началами в українській політиці того часу;
Г між гетьманом Сомком і козаками.

 

5. Хто такий Шрам (за романом П. Куліша «Чорна рада»)?
А звичайний козак;
Б писар;
В піп;
Г піп і полковник водночас.

 

6. Хто вкрав Лесю (за романом П. Куліша «Чорна рада»)?
А Петро Шраменко;
Б Богдан Чорногор;
В Сомко;
Г Кирило Тур.

7.Хто назвав роман «Чорна рада» П. Куліша «найліпшою історичною повістю в нашій літературі»?
А І. С. Нечуй-Левицький;
Б Т. Г.Шевченко;
В І. Я. Франко;
Г В. Білозерський.

8.Хто з персонажів роману П. Куліша «Чорна рада» каже такі слова: «Як треба рятувати Україну, байдуже мені і літа, і роки»?
А Брюховецький;
Б Сомко;
В Гвинтовка;
Г Шрам.

9. Про кого з персонажів роману П. Куліша «Чорна рада» йдеться: «Він добрий був син і щирий козак, лучче йому з нудьги загинути, ніж панотця навік преогорчити і золоту свою славу гряззю закаляти».
А про Кирила Тура;
Б про Петра Шраменка;
В про Богдана Чорногора;
Г про Якима Сомка.

10. Хто писав так П. Кулішеві: «Спасибі тобі, Богу, милий друже мій великий, за твої подарунки і особливо — за «Чорну раду», я вже її двічі прочитав, прочитаю і третій раз і все-таки не скажу більше нічого, як спасибі».
А І. Франко;
Б М. Костомаров;
В В. Білозерський;
Г Т. Шевченко.

Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей

11 Укажіть поетичні збірки П. Куліша:
1 «Досвітки»;
2 «Орися»;
3 «Дзвін»;
4 «Чорна рада»;
5 «Позичена кобза»;
6 «Заворожена криниця»;
7 «Хуторна поезія».

12. Укажіть грані діяльності П. Куліша:
1 сходознавець;
2 поет, прозаїк, драматург;
3 антрополог;
4 перекладач;
5 критик і публіцист;
6 історик і етнограф;
7 музикознавець.

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
14 травня 2020
Переглядів
1334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку