Розгорнутий конспект уроку-пари з української літератури у 7 класі
Тема. Богдан Лепкий. «Мишка». Позакласне читання Богдан Лепкий «Цвіт щастя».
Мета : ознайомити з цікавими фактами життя письменника, опрацювати казку
«Мишка», оповідання «Цвіт щастя»; з’ясувати суть порушених проблем у творах ; проаналізувати зміст оповідання «Цвіт щастя»; учити дітей висловлювати власне судження з приводу прочитаного; характеризувати образи твору; виховувати почуття поваги до людини.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет Б. Лепкого, тексти творів, дидактичний матеріал, комп’ютер, телевізор, презентація «Цвіт щастя», пісня Ніни Матвієнко «Квітка – душа».
О, люди – це дуже цікаві створіння!
Богдан Лепкий
Кому щастя, тому й доля.
Народне прислів’я
Хід уроків
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
«Незакінчене речення» : „ Багатий той, хто…‟; „ Не можна заради багатства…‟ ; „ Я ніколи заради багатства…‟.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроків.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІV. Основний зміст уроків.
1. Життєвий і творчий шлях Богдана Лепкого.
2. Робота зі змістом твору « Мишка».
а) аналіз назви:
- Для чого пишуться казки?
- Що хотів сказати читачеві автор цим твором?
- Чому він обрав для цього жанр казки?
б) словникова робота;
в) формулювання проблемного запитання:
- Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей: і малих, і великих. Чому саме так адресував свій твір автор? Що в казці призначено для малих дітей, а що для великих?
г) бесіда за питаннями.
3.Схема «Аналіз у три кроки» (за твором Б.Лепкого «Мишка»), використання хронотопічного аналізу тексту
І крок - Які у вас виникли асоціації до образу Мишки?
Мишка
Свій світ: Чужий світ:
Діти, нірка, подружки з міста, Господар, господиня, гроші, війна,
поле, подвір’я, співчуття, доброта жадібність, жорстокість, голод, егоїзм,
кмітливість, милосердя, любов до хата, скриня, гроші…
дітей…
II крок:
ІІІ крок : З’ясування авторської позицїї.
4. « Займи позицію».
- Чи можна засуджувати прагнення людини до матеріального благополуччя?
- Чи можна схвалити поведінку господарів мишки? Якщо ні, то чому?
5. Відповідь на проблемне запитання.
- Чому саме так адресував свій твір автор? Що в казці призначено для малих дітей, а що – для великих?
6. Бесіда за питаннями
- Як ви розумієте слово „ щастя ‟ ?
- Коли людина відчуває себе щасливою? Наведіть приклади власних щасливих подій .
- Чому щастя, як правило, є миттєвим почуттям?
- Що необхідно для того, щоб бути щасливим?
7. Виразне читання твору «Цвіт щастя».
8. Словникова робота.
Щастя – 1. Стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.
2. Досягнення, успіх, удача.
3. Доля, талан// Добробут, щасливе життя.
9. Робота зі змістом оповідання « Цвіт щастя»:
а) пояснення незрозумілих слів;
б) бесіда за змістом твору:
10. Складання асоціативного грона до слова хлопчик.
наполегливий нетерплячий
допитливий Хлопчик добрий
турботливий самовпевнений хоробрий
11. Створення колажу (додається).
- А як ви думаєте, квітку щастя можна виростити? ( учитель пропонує
„ виростити ‟ квітку щастя. Для цього учні на окремих пелюстках записують, що вони вважають щастям. Пелюстки прикріплюють на дошці так, щоб утворилася квітка).
13. Бесіда.
- Як ви розумієте слово – доля?
- Щастя-квітка – це випадковий образ?
- Які твори ви читали про квітку-щастя?
- Яка перешкода була на шляху хлопчика до щастя? ( вода)
- За допомогою яких художніх засобів автор змальовує цю перешкоду?
14. Складання схеми « Два світи»
Реальний Нереальний
Мама хлопчик лікар місяць річка лебідь риба дитина
сім’я квітка вода
Світ дитячих мрій
V. Рефлексивно – оцінювальний етап
1 . Презентація « Цвіт щастя». Пісня Ніни Матвієнко « Квітка –душа» .
2. Усні відповіді на запитання:
- Чи сподобалося працювати на уроці?
- Наскільки ви задоволені результатом власної ( спільної) діяльності? Чому?
- За що ви хотіли б подякувати письменникові? Оцініть свою роботу на уроці.
VІ. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум : « Чи легко бути щасливим?»
Намалювати власну квітку-щастя.