Урок-пара "Богдан Лепкий. «Мишка». Позакласне читання Богдан Лепкий «Цвіт щастя»".

Про матеріал
Розробка уроку-пари з української літератури в 7 -А класі за темою " Богдан Лепкий. «Мишка». Позакласне читання Богдан Лепкий «Цвіт щастя»"
Перегляд файлу

Розгорнутий конспект уроку-пари з української літератури у 7 класі

Тема. Богдан Лепкий. «Мишка». Позакласне читання  Богдан Лепкий «Цвіт щастя».

Мета : ознайомити з цікавими фактами життя письменника, опрацювати казку

«Мишка», оповідання «Цвіт щастя»; з’ясувати суть порушених проблем у творах ; проаналізувати зміст оповідання «Цвіт щастя»; учити дітей висловлювати власне судження з приводу прочитаного; характеризувати образи твору; виховувати почуття поваги до людини.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет Б. Лепкого, тексти творів, дидактичний матеріал, комп’ютер, телевізор, презентація «Цвіт щастя», пісня Ніни Матвієнко     «Квітка – душа».

О, люди – це дуже цікаві створіння!

Богдан Лепкий

Кому щастя, тому й доля.

Народне прислів’я

Хід уроків

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

«Незакінчене речення» : „ Багатий той, хто…‟; „ Не можна заради багатства…‟ ;  „ Я ніколи заради багатства…‟.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроків.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІV. Основний зміст уроків.

1.  Життєвий і творчий шлях Богдана Лепкого.

2. Робота зі змістом твору « Мишка».

      а)  аналіз назви:

     - Для чого пишуться казки?

     - Що хотів сказати читачеві автор цим твором?

    - Чому він обрав для цього жанр казки?

     б) словникова робота;

     в) формулювання проблемного запитання:

- Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей: і малих, і великих. Чому саме так адресував свій твір автор? Що в казці призначено для малих дітей, а що для великих?

     г) бесіда за питаннями.

  • Люди для мишки – дуже цікаві створіння! Як ви гадаєте, чим саме?
  • Як сприймає розмову мишка між господинею й жінкою-подорожньою?
  • Чому ідею, яка народилася в мишачій голові, автор називає „великою‟?
  • Ужите означення „ маленька мишача голова‟ вказує лише на розмір чи має якийсь підтекст? Який?
  • Утікаючи в поле, мишка думає: « Краще там, ніж у такій хаті». Який зміст вкладено в означення такій? Доберіть прикметники, які б схарактеризували б цю хату.

3.Схема «Аналіз у три кроки» (за твором Б.Лепкого  «Мишка»), використання хронотопічного аналізу тексту

 І крок - Які у вас виникли асоціації до образу Мишки?

 Мишка

          Свій світ:                                                        Чужий світ:

Діти, нірка, подружки з міста,           Господар, господиня, гроші, війна,

поле, подвір’я, співчуття, доброта    жадібність, жорстокість, голод, егоїзм,       

кмітливість, милосердя, любов до     хата, скриня, гроші…

дітей…

  • Хто господар чужого світу? (Люди)
  • Від чого залежить життя Мишки? (Від її бажання змінити світ)

II крок:

  • Який світ має кордони? (Хата)
  • Де краще жити, на думку Мишки? (В своєму світі, але хотіла подалі від господарів)

ІІІ крок : З’ясування авторської позицїї.

  • Чому Мишка мала дітей , а господарі – ні ? (Бо вона була добра, щира, не терпіла жадібності й лицемірства…)

4. « Займи позицію».

-   Чи можна засуджувати прагнення людини до матеріального благополуччя?

- Чи можна схвалити поведінку господарів мишки? Якщо ні, то чому?

5. Відповідь на проблемне запитання.

- Чому саме  так адресував свій твір автор? Що в казці призначено для малих дітей, а що – для великих?

6. Бесіда за питаннями

-  Як ви розумієте слово „ щастя ‟ ?

- Коли людина відчуває себе щасливою? Наведіть приклади власних щасливих подій .

- Чому щастя, як правило, є миттєвим почуттям?

- Що необхідно для того, щоб бути щасливим?

7. Виразне читання твору «Цвіт щастя».

8. Словникова робота.

  Щастя – 1. Стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.

    2. Досягнення, успіх, удача.

    3. Доля, талан// Добробут, щасливе життя.

9. Робота зі змістом оповідання « Цвіт щастя»:

  а) пояснення незрозумілих слів;

  б) бесіда за змістом твору:

  • Що можна сказати про хлопчика на основі його запитання до матері?
  • Чому для матері слово доля є „ довгим ‟?
  • Доля для матері – це цвіт. Цілком можливо, що йдеться про цвіт папороті – чогось казкового, нереального. Про що свідчить таке бачення?
  • Як характеризує хлопчика його готовність одразу ж рушати за цвітом щастя?
  • Розкажіть, як дитя провело ніч; передайте його почуття від 1-ї особи.

10. Складання асоціативного грона до слова хлопчик.

 

                      наполегливий                    нетерплячий

 

        допитливий                             Хлопчик                 добрий

 

                     турботливий               самовпевнений     хоробрий

  • Чому хлопчика 7 років цікавить щастя?
  • А що для вас є щастя?

11. Створення колажу (додається).

 - А як ви думаєте, квітку щастя можна виростити? ( учитель пропонує 

„ виростити ‟ квітку щастя. Для цього учні на окремих пелюстках записують, що вони вважають щастям. Пелюстки прикріплюють на дошці так, щоб утворилася квітка).

 

13. Бесіда.

- Як ви розумієте слово – доля?

- Щастя-квітка – це випадковий образ?

- Які твори ви читали про квітку-щастя?

- Яка перешкода була на шляху хлопчика до щастя? ( вода)

- За допомогою яких художніх засобів автор змальовує цю перешкоду?

14. Складання схеми « Два світи»

        Реальний                                                           Нереальний

Мама   хлопчик    лікар                        місяць річка  лебідь   риба   дитина

          сім’я                                                         квітка    вода

Світ дитячих мрій

  • Чому хлопчик чотири рази простягає вперед руки?

V.  Рефлексивно – оцінювальний етап

1 .  Презентація « Цвіт щастя». Пісня Ніни Матвієнко « Квітка –душа» .

2.  Усні відповіді на запитання:

- Чи сподобалося працювати на уроці?

- Наскільки ви задоволені результатом власної ( спільної) діяльності? Чому?

- За що ви хотіли б подякувати письменникові? Оцініть свою роботу на уроці.

VІ.  Домашнє завдання.

Написати твір-роздум : « Чи легко бути щасливим?»

Намалювати власну квітку-щастя.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
2565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку