Міністерство освіти і науки України
ДНЗ «ВПУ №2 м. Херсона»
Предмет: геометрія
План – конспект уроку
Тема програми «Паралельність
прямих і площин у просторі»
Тема уроку «Паралельність площин»
Розробила і провела:
викладач математики Степаненко Л.В.
Херсон
Тема уроку:
Паралельність площин
Мета уроку:
- Навчальна (дидактична)
Засвоєння вивчених властивостей паралельності прямої і площини, паралельності площин.
Розвиток вмінь самостійно в комплексі застосовувати знання, вміння і навички для розв’язування задач.
- Розвиваюча
Розвиток логічного мислення, просторового уявлення. Усвідомлення необхідності отримання знань за даною темою для розвитку особистості, поповнення інтелектуального багажу і розширення кругозору людини. Усвідомлення потреби практичного застосування отриманих знань у житті та в майбутній професії. Поглиблення навичок індивідуальної роботи.
- Виховна
Формування елементів колективізму, взаємоповаги, доброзичливості між учнями і викладачем. Виховання відповідальності, працелюбності, чесності, принциповості у відношенні до себе і до всіх членів колективу групи.
Тип уроку:
Урок застосування знань, вмінь і навичок учнів.
Методи навчання, прийоми:
Інтерактивні прийоми, групова та індивідуальна робота учнів, самостійна робота, робота з таблицями та опорними конспектами, проблемні питання.
Основні терміни і поняття:
Паралельність прямих і площин, мимобіжні прямі, взаємне розміщення прямих і площин.
Міжпредметні зв’язки:
Спецтехнологія, фізика, алгебра, тригонометрія.
Наочність:
Схеми (мат. диктант), опорні конспекти, моделі просторових фігур, таблиці («Паралельність площин», «Паралельність прямої і площини»), довідниковий матеріал.
Технічні засоби навчання:
Комп’ютер, мультимедійна система, презентації «Паралельність прямих і площин»
Епіграф уроку:
«Розум полягає не лише у знанні, а й у вмінні
застосовувати ці знання.»
Арістотель
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Налаштувати учнів на роботу, перевірити наявність зошитів (конспектів), ручок і креслярських приладь, записати число і "Класна робота".
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Викладач
Сьогодні на уроці ми продовжимо повторення основних теоретичних тверджень теми «Паралельність прямих і площин у просторі», пригадаємо різні випадки взаємного розміщення прямих і площин у просторі і, звичайно, будемо застосовувати набуті знання при розв’язуванні задач, що тісно пов’язані з життям і професією.
Через три роки ви поповните лави представників однієї з самих гуманних і мирних професій, ставши будівельниками. Ви будете робити свій вагомий внесок у будівництво як важливих споруд громадського призначення, так і житла для людей. І, звичайно, воно повинно бути красивим, зручним і теплим.
Ще з давніх-давен людина завжди прагнула мати дах над головою. Спочатку це були печери, потім невеличкі хатки. І ще не знаючи правил і норм будівництва, люди інтуїтивно розуміли, що зручно, коли стеля паралельна підлозі; що стіни, як правило, перпендикулярні площині підлоги і таке інше. А далі, з розвитком науки і техніки, вони отримали можливість мати сучасне і зручне житло. (Показати моделі і зображення декількох будівельних споруд).
Але без знань математики і без вміння їх використовувати на практиці, звичайно, сучасних споруд не побудуєш.
Без використання поняття паралельності прямих і площин неможливо обійтися у сучасному виробництві, а також, звичайно, у будівельній галузі.
Моделі паралельних площин: підлога і стеля кімнати, підлога і поверхня стола, шибки подвійних вікон, паралельні шари фанери, протилежні грані цеглини, швелера та двотаврової балки, пилки пилорами та ін.
У верстатобудівництві багато прикладів використання поняття паралельних площин.
Наприклад, робот – маніпулятор (маніпуляція заготовками, механічна обробка різанням, лазерна або плазменна обробка, в залежності від виконавчого органу) оснащений механізмом паралельної структури, який містить в собі три пари штанг постійної довжини, що утворюють паралелограм (демонстрація відео).
(Сформулювати і записати тему уроку)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Задача
Прямі а і b не лежать в одній площині. Чи можна провести пряму с, паралельну прямим а і b?
Розв’язання
Нехай існує пряма с, тоді: |
с ІІ а с ІІ b |
=> |
{a, b }Є α – протиріччя І => І => с – не існує |
|
|
|
|
(Додаткові питання за плакатами)
б) Приклади паралельних прямих і площин у житті і майбутній професії (комп’ютерна презентація, усні приклади);
3. Повторення властивостей паралельних прямих і площин за моделями (за розданими моделями геометричних фігур);
4. Повторення за плакатами.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Питання до математичного диктанту «Перевір себе»
Кожне питання оцінюється 0,5 б
Відповіді диктанту:
|
|
|
|
|
Тема «Паралельність прямих і площин у просторі»
Перевір себе(на м/д дошці)
А
|
а
£ А |
а В С А
M N |
! а |
Є |
B |
С3 |
Т2 |
а
в £ |
|
C |
а в
|
А В
С £
|
С1 |
|
D |
С2 |
а В А |
£ β β £
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
2. Учень розв’язує біля дошки задачу № 11:
«Площини α і β паралельні γ. Чи можуть площини α і β перетинатися?»
Розв’язання
|
β ІІ γ α ІІ γ
|
=> α ІІ β
Висновок: α і β не можуть перетинатись за властивістю паралельних площин
|
|
|
|
V. Застосування отриманих знань при розв’язуванні задач практичного змісту.
1. Учень біля дошки пояснює задачу № 1 з розв’язком.
Покрівля даху складається з двох паралельних площин. Знайти кут нахилу стропила похилої покрівлі до площини підлоги горища, якщо довжина стропила 4 м, а висота горища 2 м.
Дано: АВСD – переріз покрівлі.
АВ – стропило; АВ = 4 м, ВК = 2 м.
Знайти: ВАК.
Розв’язання
АВК – прямокутний.
sin (ВАК) = ВК/АВ; sin (ВАК) = 2/4 = 1/2.
ВАК = 30°.
2. Учень біля дошки пояснює задачу № 2 з розв’язком.
Підрахувати вартість паркетної підлоги на 1-му, 2-му і мансардному поверхах, якщо загальна площа 1-го поверху 1500 м2 і вартість 1 м2 паркету 300 грн.
Площа підлоги кожного з трьох приміщень однакова.
Дано:
S = S = S
1 м2 – 300 грн.
Знайти: вартість паркетної підлоги.
Розв’язання
Вартість паркетної підлоги для 1-го поверху: 1500х300 = 450 000 (грн.)
Загальна вартість паркетної підлоги: 450 000 3 = 1 350 000 (грн.)
3. Демонстрація відеоматеріалу, пов’язаного з виробничою діяльністю, в якому використані елементи паралельності прямих і площин (демонстрація відео ):
Робота верстату з числовим програмним керуванням на основі принципу паралельної кінематики.
4. Учні розв’язують самостійно за зразками задач № 1 і № 2 аналогічні задачі з карток.
VІ. Розв’язування задач на розвиток логічного мислення за даною темою.
Прямі АВ і СD перетинаються. Чи можуть прямі АС і ВD бути мимобіжними?
В C O D A α |
Дано: АВ ∩ СD = О
Питання: АС • ВD - ?
|
Розв’язання
АС і ВD не можуть бути мимобіжними.
Доведіть, що коли дві площини, які перетинаються по прямій а, перетинають площину α по паралельних прямих, то пряма а паралельна
площині α.
а γ
b β с α
|
Дано: β ∩ γ = a; γ ∩ α = b; β ∩ α = с; b ІІ с. Довести: а ІІ α Доведення ("від супротивного"): припускаємо протилежне тому, що треба довести. |
Розв’язання:
Нехай а ІІ α І=> |
a ∩ α = Х a Є γ a Є β |
=> Х Є α; Х Є β; Х Є γ |
Х Є α Х Є γ α ∩ γ = b |
=> Х Є b; (за С2) |
Х Є α Х Є β α ∩ β = с |
=> Х Є с; (за С2) |
|
|
|
|
Х Є b Х Є с |
=> b ∩ с = Х |
- супротивне даному, тому що за умовою b ІІ с. |
=> а ІІ α. |
VІІ. Оголошення підсумків уроку.
а) Висновки учнів щодо практичного застосування набутих знань і необхідністю вивчення математики.
б) Оцінювання учнів.
VIIІ. Оголошення домашнього завдання.
Домашнє завдання: