Тема. Оспівана, омріяна, в моїй душі злеліяна, ти будеш на віки!
Мета: формувати в учнів ціннісне ставлення до держави, активну громадянську позицію, розуміння особистої причетності до всіх подій, які відбуваються в Україні; розуміння єдності й цілісності країни; шанобливе ставлення до нетлінних духовних скарбниць народу, повагу до національних символів, традицій, оберегів; виховувати у школярів почуття патріотизму, національної свідомості.
Обладнання: проектор, плакати із зображенням Державного Прапора України, Державного Герба України, записи музики, відеоролики, запис Державного Гімну України; карта України; написи висловів про Україну, прислів’я, приказки про рідний край; на столі - вишитий рушник, гілка калини, колоски, чорнобривці, гілочка верби, лист дуба.
Є край, де найкращі у світі пісні і цвітом чарує калина... Перебіг заходу
Учитель. Вишита колоссям і калиною, Вигойдана співом солов'я, Звешся величаво – Україною, Земле зачарована моя!
Відеоролик «Ми українці» (Н.Бучинська)
Учитель. Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Це слова В.Симоненка, поета, справжнього патріота України. Інший поет, В.Сосюра, заповідав нам так:
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди. На превеликий жаль, така година настала.
Відеоролик «Повертайся живим» (С.Тарабарова)
Кращі сини українського народу гинуть, захищаючи рідну землю. Серед них – жителі нашого району : Андрій Тихолаз з Чорнобаївки, 1979 р.н., (35р.), військовий льотчик; Андрій Шульга, 1993 р.н., (21р.), військовий строкової служби, та Коза Денис, 1993 р. н.(21р.). 26 серпня 2014 року в зоні проведення АТО під час боїв під м.Іловайськ загинув старший інспектор взводу №5 батальйону патрульної служби міліції особливого призначення «Херсон» молодший лейтенант міліції Максим Жеков, мешканець с.Олександрівка. (29 років).
Давайте вшануємо хвилиною мовчання Героїв Небесної сотні, воїнів та інших загиблих у боротьбі за свободу, цілісність та єдність нашої держави, патріотів, у яких жахливі обставини забрали найдорожче – життя… (Метроном)
Життя продовжується! Початок навчального року – це плани, сподівання, мрії, задуми… Тож сьогодні ми продовжуватимемо пізнавати рідну Україну, себе у ній. Я впевнена, що в світлі тих подій, які відбуваються у нашій державі, ви не залишитеся байдужими. (Акція «Діти Білозерщини – дітям Сходу».) Відеоролик «Моїй Україні» (Н.Валевська) Учитель. Україна – це пісня, це мир, це життя!
Учень1 На світі багато чудових країн, Мені наймиліша, найкраща країна, Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн, Безсмертна моя Україна. Учень2 Ти з давніх віків непокірна була І волю свою боронила невпинно. Нарешті збулося - її здобула Звитяжна моя Україна. Учень3 На землях твоїх неозорих степів Живе працьовита і чесна родина, Хвилюється колосом стиглих хлібів Моя золота Україна. Учень1 В садах і дібровах в вечірні часи |
Чарує нас пісня дзвінка солов’їна, І чути співочі дівчат голоси, Пісенна моя Україна. Учень2 Тепер ще не легко живеться тобі, Є в тому, мабуть, особлива причина. Та все подолає в тяжкій боротьбі Незламна моя Україна. Учень3 Квітуй, мов калина, над плесами вод, Будь в дружбі і праці міцна та єдина. Хай буде щасливим твій вільний народ, Прекрасна моя Україно! |
Гроно-асоціації: «Україна моєї мрії» (учні створюють гроно на дошці під супровід пісні С. Весни «Квітуча Україна»)
Учитель. Людина найбільше любить той край, де народилася й живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Наша держава - Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.
- Що ж означає вислів «Україна - суверенна держава»? (Відповіді учнів. Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
- А ще Україна - демократична. Це означає, що влада в ній належить народові.
Тільки народ може змінювати її основи - конституційний лад.
- Поясніть, як ви розумієте вислів: «Україна - єдина країна»? («Мікрофон») Учитель. Щоб любити, потрібно знати. То ж стартує конкурс «Чи знаєте ви?»
1. Столиця України. (Київ)
2. Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина.)
3. Козацький човен. (Чайка)
4. Герб України (Тризуб)
5. Найвідоміша козацька страва. (Куліш.)
6. Обрядовий хліб, який печуть на Великдень. (Пасха)
7. Свято дівочої долі. (Катерини)
8. Найвища гора України. (Говерла)
9. Грошова одиниця України. (Гривня)
10. Приміщення, в якому жили козаки. (Курінь)
11. Колір прапора України. (Синьо – жовтий)
12. Розписані великодні яйця. (Писанки)
13. Найбільше озеро України. (Синевир)
14. Головна обрядова дія Андріївських вечорниць. (Гадання, кусання калити)
15. Зібрані цього дня лікарські трави вважаються найцілющими. (Свято Івана Купала)
16. Скільки страв повинно бути на столі у Святий вечір? (Дванадцять)
17. Швидкий український танок. (Гопак)
18. Хто був останнім гетьманом України? (Кирило Розумовський)
19. Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності. (Леся Українка)
20. На території якого материка розташована Україна? (Євразія)
21. Україна відзначає День Незалежності (28 червня)
Учитель. Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю. А що треба дитині для того, щоб відчути себе справжнім патріотом України, її громадянином? (учні знову висловлюють свої думки).
1 учень. Добре вчитись, щоб у майбутньому оволодіти спеціальністю і приносити користь.
2 учень. Брати активну участь у житті класу і школи, відчувати свою причетність до шкільного життя і до життя країни.
3 учень. Любити природу, берегти і примножувати її багатства: садити сади, ліси, квіти, розчищати джерельця, щоб не міліли річки. Турбуватись про майбутнє нашої держави.
1 учень. Берегти історичні і духовні пам’ятки нашого народу, не руйнувати, а вивчати і творити нову історію рідного краю.
Відеоролик «Мій рідний край». (С. Весна)
Учитель. Саме в пісні, в УНТ – невмируще джерело любові до рідного краю. І чим більше ми черпаємо з цього джерела, тим повноводнішим воно стає, тим патріотичнішими стаємо ми і міцнішою – наша держава.
Народна скарбничка.
Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст.
Батьківщина - мати, ... (умій за неї постояти.)
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні.)
Добре тому, ... (хто в своєму домі.)
Що країна, ... (то родина.)
За рідний край ... (життя віддай.)
Всюди добре, ... (а вдома найкраще.)
Кожному мила ... (рідна сторона.)
Учитель. Послухайте уважно невеличкий переказ і зробіть висновок
Це було дуже давно. Два господарі будували хати. До кожного з них час від часу навідувалися сусіди, щоразу знаходячи в їхній роботі якісь недоліки: то цегла криво лежить, то куток нерівний, то вікна виходять не в ту сторону… Один із майстрів дослухався і переробляв свою будівлю, як радили сусіди. Інший чемно усіх вислуховував, кивав головою і… робив по-своєму.
І ось наступила пізня осінь, що принесла з собою страшенні вітри, зливи…
Діти, як ви думаєте, що сталося далі? (Висловлювання учнів: хата, яка будувалась за вказівкою сусідів, розвалилася, а оселя справжнього майстра своєї справи стоїть і донині).
Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша держава ніколи не вказувала сусіднім, як потрібно їм будувати життя , ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро загарбників.
Учень1 Нехай ніхто не половинить, Твоїх земель не розтина, Бо ти єдина, Україно, Бо ти на всіх у нас одна. Учень2 Одна від Заходу й до Сходу Володарка земель і вод - Ніхто не ділить хай народу, Бо не поділиться народ. Учень3 І козаки, й стрільці січові За тебе гинули в полях. |
У небесах сузір'я Лева Нам світить на Чумацький Шлях. Учень2Стражденна чаєчко-небого, Єдині два твої крила. Виходим, нене, у дорогу, Аби ти вільною була. Учень1Нехай ніхто не половинить Твоїх земель, не розтина, Бо ти єдина, Україно, Бо ти на світі в нас одна. |
Учитель. Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову. Знайте, що
«Наш клас – родина дружна і єдина, Цікава, неповторна, гомінка, Ми – часточка маленька України, Ми річечка, а Україна – це ріка. |
Нехай же наша дружная сім’я На повний голос скаже: «Так, це я - громадянин великої країни, ім’я якої – славна Україна!» |
Давайте переглянемо окремі фрагменти нашого шкільного життя за минулий навчальний рік, щоб переконатися: ми з вами робимо все правильно – уміємо вчитися, трудитися, відпочивати, святкувати. Бажаю вам бути вірними і гідними синами і доньками своєї Батьківщини, цінувати і примножувати її багатства , культуру та традиції, робити свою країну кращою, життя у ній – щасливішим.
Відеоролик з візитки 6-А класу «Діти України – це ти і я» (Пісня С. Весни) Учитель. Ми - єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного - миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя».
Якщо в якійсь країні життя краще, значить, це заслуга її громадян. Наша країна – Україна. Потрібно вірити в те, що, пройшовши криваві випробування, вистоявши і зміцнівши, український народ досягне такого рівня життя, на який справді заслуговує. Незалежність України, цілісність її кордонів дає можливість кожному з нас стати справжнім господарем своєї землі. А для цього потрібно любити свою Батьківщину, віддавати їй розум і серце, бути БУДІВНИКАМИ.
Відеоролик «Я українець» (А.Матвійчук)
Дорогі діти! Шановні батьки! Ми знаходимося зараз у класній кімнаті, яку можна назвати нашою маленькою Україною. Ми зробили її такою привабливою, затишною, гармонійною, світлою своїми руками, своїми серцями, своєю любов'ю. Я бажаю вам усім відчути радість від причетності до цієї справи. Саме так своїми руками, своїми серцями, своєю вірою і правдою ми можемо зробити нашу Батьківщину країною своєї мрії (ще раз звертається увага на гроно-асоціації на дошці). Оспівана талановитими патріотами, омріяна від малого й до великого, злеліяна в душі кожного з нас, наша ненька - Україна буде жити вічно й процвітати на радість і щастя усіх теперішніх і наступних поколінь!
Використані джерела
1. «Повертайся живим»: [Електр.ресурс].- Режим доступу: http://www.youtube.com/watch?v=SLZgq9Ruzi8 2. «Ми українці»: [Електр.ресурс].- Режим доступу:
http://www.youtube.com/watch?v=c91AsyvC2Cg 3. «Моїй Україні»: [Електр.ресурс].- Режим доступу:
http://my.mail.ru/mail/sergei05_75/video/6416/6421.html 4. «Мій рідний край»: [Електр.ресурс].- Режим доступу:
http://www.youtube.com/watch?v=P9QkJcrnILs 5. «Я українець»: [Електр.ресурс].- Режим доступу:
http://www.youtube.com/watch?v=4jCBXhY_svA 6. Павлюк Степан. Українське народознавство / Ред. Степан Павлюк. – К.: Знання, 2006. – 568 с.
7. Закувала зозуленька. Антологія української народної поетичної творчості. - К.: Веселка, 1998. - 231с.