Даний урок можна поєднати з уроком за твором "Усе літо в один день", адже уроків ПЧ за семестр має бути в основному по два. Але можна провести і самостійно, тому що для розуміння ідейного змісту твору важливий аналіз тексту, а дітей потрібно вчити аналізувати деталі, особливо в таких жанрах як новела. Урок побудований на основі діалогу вчителя та учнів. Можна використати створені мільтфільми за творами.
Урок позакласного читання. 6 кл.
Тема:
Образ людства та його майбутнього в оповіданні Рея Бредбері «Буде ласкавий дощ».
Мета:
Поглибити знання про творчість Р.Бредбері, з’ясувати морально-філософський зміст новели «Буде ласкавий дощ», розвивати навички зв’язного мовлення, удосконалювати вміння висловлювати та належно аргументувати власну точку зору, виховувати бережне ставлення до оточення та активну життєву позицію.
Хід уроку:
Оголошення теми та мети уроку.
Робота над темою уроку.
Люди просять мене пророкувати майбутнє,
а я хочу …
Р.Бредбері
Висловіть свої думки з приводу епіграфа уроку.
(Висловлювання учнів).
Ви самостійно прочитали оповідання «Буде ласкавий дощ». Чим воно вас вразило і які питання у вас виникли, поговоримо сьогодні.
Коли і де відбуваються події в новелі «Буде ласкавий дощ»? І звідки ми дізнаємося про місце подій?
(Відповіді учнів. Голос зі стелі на кухні тричі проговорив, що в був день 4 серпня 2026 року і місті Еллендейлі, штат Каліфорнія, отже це Сполучені Штати Америки. Здається, це домашній комп’ютер, запрограмований як робот нагадувати мешканцям будинку про те, який день, про визначні, святкові дні. Голос нагадав, що у той день, коли оповідаються події був день народження містера Фезерстоуна , тарниця весілля Тіліти та про те, що настав час страхового внеску, час платити за воду, газ, електроенергію.
Чи хотіли б ви жити в такому будинку? (Роздуми учнів, аргументація).
Будинок майбутнього 2016 року: який же він?
Створення схеми із ключових слів на дошці навколо схематичного будинку:
годинник «розумна» піч автоматична мийка
стрічки пам’яті метеокоробка
роботи-миші сигналізація
сміттєспалювач гральні столи підігрів простирадел
супер дитяча кімната
золотисті фонтани
(Відповіді учнів.
Годинник, що говорить (нагадує, котра година, слідкували за розпорядком дня для дітей та дорослих).
На кухні піч сама готувала їжу на сніданок, вечерю.
Автоматична лопатка на кухні забирала рештки їжі в сміттєпровід, автоматична мийка робила посуд бездоганно чистим і сухим, рештки їжі розчинялися та через каналізацію викидалися в далеке море.
Стрічки пам’яті нагадували
Метеокоробка на вхідних дверях віршами говорила про погоду, попереджала про дощ, потребу взяти парасольку та калоші, бо йшов дощ.
У дворі дзвонив гараж, автоматично піднімалися та опускалися двері, автомашина була готова до виїзду на роботу.
Із потайних нірок роботи-миші, маленькі металеві та резинові прибиральники, збирали пил, якщо з’являвся, бруд.
О 10.15 у саду золотисті фонтани, коли припинився дощ, промили скло вікон та стіни.
Будинок автоматично запитував пароль, якщо до будинку хтось приходив.
Будинок мав систему сигналізації, захисту.
У внутрішньому дворику були гральні столи, які з’являлися в 2.35.
16.30 стіни дитячої кімнати світилися, з’являлися зображення жирафів, левів, антилоп та інших звірів. У дитячій кімнаті скляні стіни передавали записи з касет, ніби підлога рухалася, на ній бігали жуки, у повітрі літали метелики із тонкої рожевої тканини. Було чути рій бджіл, рик льва, звуки дощу, сухої трави.
Ванна автоматично наповнювалася гарячою водою.
Навіть простирадла у ліжках автоматично зігрівалися, адже ночі в Еллендейлі були холодні).
У будинку був сміттєспалювач (Текст: «Ваалом чатував у кутку») (Діти можуть не спитати, чому Ваалом чатував. Якщо спитають, то проговорити, що про це поговоримо пізніше).
Скільки мешканців було в будинку, звідки ми можемо про це дізнатися?
(Відповіді учнів. На початку розповіді сказано про те, скільки сніданків приготувала піч, а саме: вісім бездоганних засмажених тостів, чотири глазуньї, шістнадцять кусочків бекона, дві чашки кави та дві скланки холодного молока. Ця їжа, здається, на двох дорослих (мама та тато) і двох дітей.).
Декілька разів говориться, що будинок був пустим і одиноким? Що сталося? (Відповіді учнів. Сталася катастрофа, якийсь вибух - «одна титанічна миттєвість» визначила долю всього міста і всіх людей. Лише цей будинок один і залишився).
Яка сааме катастрофа? (Відповіді учнів. У тексті сказано, що в 10.00 виглянуло сонце… Дім стояв одиноко серед руїн та попелу. У всьому місті він один зберігся, вистояв. Уночі зруйноване місто випромінювало радіоактивне сяйво, що виднілося на багато миль навколо).
Де ж були мешканці будинку? (Відповіді учнів. Коли автор описує фонтан в 10.15, звертає увагу читача , що вода стікала по західній стіні, на якій біла фарба повністю вигоріла. Західна стіна булла чорна, крім п’яти невеликих плямочок. Фарба залишилася на стіні, окреслюючи фігуру чоловіка, що котить косилку. Ніби на фотографії, жінка схилилася взяти квітку. Далі ще силуети, закарбовані на дереві в одину титанічну миттєвість… Хлопчик здійняв руки вгору, над ним завмер м’яч, перед хлопчиком – дівчинка, її руки підняті і ловлять м’яч, який так і не опустився. Тільки п’ять плямочок фарби, решта – чорна зола. Безперечно, в момент, коли вся сім’я була на подвір’ї біля західної стіни титанічна вибухова радіоактивна спопелила все, і всю родина, в одну мить. Тіла членів родини та м’яч прикрили стіну, тому лише там залишилася фарба.
Автор не вказує на причини вибуху, катастрофи, ми можемо лише здогадуватися про невпинний прогрес, який не лише дає зручне помешкання, полегшує роботу по дому, але й негативно впливає на природу, можливо, це стало причиною страшного, гігантського, смертельного вибуху).
Чи лише людина зникла, а тварини? (відповідь учнів про пса, який забіг до будинку та вмер, мабуть, від радіації).
Отже, як можна визначити тему новели?
(Тема: розповідь про останній день обладнаного за новітніми технологіями, зручного будинку, який залишився один після смертельного вибуху, що знищив усе місто).
Запис теми в зошити.
Як ви вважаєте, яка ж головна думка твору? (Роздуми учнів. Якщо вони належно аргументують свої думки, то записати в зошити. Якщо важко визначити головну думку, то обговорюється значення назви твору).
Чому назване оповідання «Буде ласкавий дощ»?
Роздуми учнів. Із тексту ми знаємо, що ці рядочки – із вірша, який для місіс Маклеллан читав голос, вона, напевно, любила поезію, адже щовечора слухала вірші. Якщо домашній робот не помилявся, то вірш Сари Тісдейл – улюблений вірш господині. І в ньому розгадка таємниці назви та ідеї твору.
Будуть солодкими зливи, буде запах полів,
І політ з гордим свистом безтурботних стрижів;
І жаби в ставку будуть славити нічліг,
І дерева в квіти поринуть, як в сніг;
Свій малинівка червоний одягне убір,
Заспіває, спустившись на низький паркан;
І ніхто, жоден, знати не буде про те,
Що сталася війна, і що було потім.
Не помітять дерева і птахи навколо,
Якщо стане золою людство раптово,
весна, вставши під ранок на горло зими,
Навряд чи зможе зрозуміти, що зникли всі ми.
(Із книги вибраного Сари Тісдейл)
Дощі випадають, над гладдю ріки
Зі співом кружляють прудкі ластівки,
Вільшанки за тином в пістрявім вбранні
Висвистують примхи свої голосні,
Десь кумкають жаби, забувши про сон,
Сплять сливи, узяті у білий полон,
Не думає все це про згубу війни,
Про долю людей, що загинуть вони.
І все це живе і нічого не зна...
І тільки у синім серпанку весна,
З'явившися вранці на зміну зими,
Дізнається, може, що зникли всі ми.
(Переклад Олександра Тереха)
Російський переклад
Будет ласковый дождь, будет запах земли.
Щебет юрких стрижей от зари до зари,
И ночные рулады лягушек в прудах.
И цветение слив в белопенных садах;
Огнегрудый комочек слетит на забор,
И малиновки трель выткет звонкий узор.
И никто, и никто не вспомянет войну
Пережито-забыто, ворошить ни к чему.
И ни птица, ни ива слезы не прольет,
Если сгинет с Земли человеческий род.
И весна… и Весна встретит новый рассвет
Не заметив, что нас уже нет.
Повернемося до образу сміттєспалювача, який все сміття, яке потрапляло до роботів-прибиральників, знищував.
Чому сміттєспалювач порівнює автор із Ваалом? Хто це, що це означає?
Словникова робота: Ваа́л чи Баа́л (фінік.) — один із найдревніших людських богів, якому поклонялись фінікійці та семіти, человеческих богов, которому поклонялись финикийцы и семиты. Він, вважають сучасні археологи, найкривавіший бог та хитрий демон.
У сучасній мові вживається вислів служіння Ваалу, що означає гонитву за матеріальними благами.
Традиційно Ваал зображувався у вигляді розлюченого круторогого бика, у вогняне черево якого кидали дітей, немовлят, яких приносили в жертву (як говорилося, «проводили через вогонь»).
Символічний сенс назви Ваала, що в куртку чатував, чекав, коли спалить сміття, переростає в більше значення - а саме прогрес знищив і спопелив землю. Це вираження негативного впливу автоматичних пристроїв, цивілізації на природу та долю людини. Люди погналися за матеріальними благами і як результат – знищення людства. Напевно, таке значення автор надавав образу Ваала, порівнюючи з ним сміттєспалювач.
Висновки.
Страшна картина майбутнього зображена в новелі – зникнення людей, цивілізації. Земля відновиться, тільки людей не буде. Автор закликає берегти планету, дбати про те, щоб ніякі ядерні вибухи, війни не знищували те, що навколо таке прекрасне. Людям потрібно подолати проблеми екологічні, моральні тощо і рухатися до щасливого майбутнього, а не до самознищення. Щоб мати щасливе майбутнє, треба думати сьогодні про безпеку природи, заборонити озброєння та атомну зброю.
Ось ви вже і самі зможете завершити слова Р.Бредбері (робота над епіграфом)
Люди просять мене пророкувати майбутнє,
а я хочу …всього лише запобігти йому.
Так, у своїх творах Рей Бредбері хотів попередити про можливість катастрофи внаслідок технологічної цивілізації, він мріє, щоб людина отямилася і не допустила катастрофи знищення світу.