Урок ПЧ в 6 класі за оповіданням Л. Кононовича «Зелений буквар». «Ти поклоняйся лиш землі, землі стобарвній, наче сон цей!»

Про матеріал

мета уроку - познайомити учнів із змістом оповіданням Л. Кононовича «Зелений буквар», допомогти з'ясувати його проблематику, підвести до розуміння авторської думки про покликання людини, сенс її життя; розвивати уміння учнів аналізувати прозові твори; формувати креативне мислення, емоційне сприйняття світу, виховувати любов до людей, до рідної землі, до Краси.

Перегляд файлу

«Ти поклоняйся лиш землі, землі стобарвній, наче сон цей!»

 

(Урок ПЧ в 6 класі за оповіданням Л. Кононовича «Зелений буквар»)

 

20180723_203415МЕТА: познайомити учнів із змістом оповіданням Л. Кононовича «Зелений буквар», допомогти з’ясувати його проблематику, підвести до розуміння авторської думки про покликання людини, сенс її життя; розвивати уміння учнів аналізувати прозові твори; формувати креативне мислення, емоційне сприйняття світу, виховувати любов до людей,  до рідної землі, до Краси.

Цілі.

Учні знатимуть: зміст, тему, проблематику твору.

Учні вмітимуть: відтворювати сюжетну канву оповідання, пояснювати втілені в ньому ідея, знаходити в тексті художні образи, висловлювати власне ставлення до прочитаного, визначати його роль для особистого розвитку.

Тип уроку. Урок позакласного читання.

Форма. Урок-відкриття.

Обладнання: фото письменника Л. Кононовича, книга «Леонід Кононович про Жанну Д’ Арк, Джордано Бруно, Джека Лондона, Рабіндраната Тагора, Богдана-Ігоря Антонича», тексти віршів Б.-І. Антонича..

Методи, прийоми і форми роботи: розповідь учителя, виразне читання, інсценізація, аналіз назви твору, «Мозковий штурм», «Мікрофон», бесіда.

 

О скільки у природі немудро-мудрих літер,

О скільки у людей невміння прочитать.

 Павло Тичина

 

Випереджувальні завдання:

  •                   індивідуальна робота –  прочитати оповідання Л. Кононовича «Зелений буквар»;
  •                   підготувати ілюстрації до віршів Б.-І. Антонича;
  •                   вивчити напам’ять поезії Б.-І. Антонича.

 

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. .

(«Асоціативний настрій»). Озирнімося навколо, з чим асоціюється у вас сліпучо-жовте, проміння, яке заглядає у вікна, і гаряче цілує вас у щічки, букет котиків у мене на столі, і це декоративне деревце, яке з’явилося напередодні нашого уроку? (учні відповідають).

Слово учителя: Прихід весни відчувається у всьому: у співі синичок, у щедрому на посмішки сонці, нарешті у завтрашньому святі! Отож, ви, як ніколи, готові говорити про поета, який теж надзвичайно любив і обожнював весну. У минулому році ви познайомилися з цим незвичайним поетом і його незвичайними віршами, у яких ліричний герой почуває себе частинкою природи — простою травинкою чи комашкою і надзвичайно радіє з того, що живе у цьому дивосвіті, зустрічає «обплетений вітрами ранок», купається у ріці зміястій «з дном співучим», чує «найдивовижнішу мову гайову» і росте, «мов кущ малини» (розповідь учителя супроводжується демонстрацією кольрових слайдів-ілюстраиій). Ліричний герой його віршів — захоплений світом юний мудрець, явище рідкісне и парадоксальне. Як саме поет Богдан-Ігор Антонич у дитинстві відкривав для себе таїну світу розповідає сучасний дитячий письменник Леонід Кононович в оповіданні «Зелений буквар», яке ми і розглянемо на сьогоднішньому уроці позакласного читання.

 

C:\Users\gaida\Desktop\2018_07_25\IMG_0004.jpgІІ. Цілевизначення та планування.

1.Оголошення концепту теми, окреслення кола проблем, які будуть розв’язуватися.

2.Учні записують тему уроку та епіграф.

3. Активізація творчої уяви учнів. Створення психологічного портрета Л. Кононовича: уважно подивіться на світлину письменника і спробуйте описати його настрій, риси вдачі. (Суворе, мужнє і трохи сумне обличчя, задумливий ніби у самого себе, погляд. І все ж це не відсторонена від життя людина, а, навпаки, та, що шукає відповідь на якесь важливе питання. Зелене тло на фото –  це зв’язок із життям, із природою, яку він обожнює. А може, саме в цей момент і народжувався сюжет оповідання  «Зелений Буквар»?

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Робота зі змістом твору.

  • «Мікрофон».

Поясніть, як назва оповідання перегукується з творчим задумом письменника? (Буквар – це Перша книга, за якою дитина вчиться читати, а Зелений букварце азбука природи, не вивчивши якої, не зрозумієш світ природи, не розкриєш її таїну).

  • Бесіда.
  •                    Як назвав Б.-І. Антонича у передмові до свого оповідання автор? («Генієм української поезії».)
  •                    Як оцінив його твори? (Відніс до «золотої скарбниці нашої літератури».)
  •                    Про що його поезії? (Розповідають «людям, що таке Краса».)

Учитель. Зараз і ми з вами помандруємо у світ Краси. (Виразне читання фрагменту оповідання учителем або підготовленим учнем у супроводі тихої ліричної мелодії.)

Над зеленими вершинами гір займався червоний досвіток. У садку лежали довгі похмурі тіні, але на верховіттях дерев уже озивалися сонні пташки — попервах ледве чутно й несміливо, а далі щоразу гучніше й гучніше, аж ось на небокраї спалахнуло, засяяло щирим сонячним золотом, і птаство заспівало в один голос, вітаючи ще одну днину, яка прийшла на світ.

Богдан зупинився біля куща дикої рожі. Звідси, з-за вориння, добре було видно всеньке село, яке лежало на схилі гір. У дворищах уже попорали худобу й почали виганяти її на пасовисько. Корови брели вузьким розбитим прослідком і, задираючи голови, хрипко мукали, —: неначе молилися до сонця, що полум’яною квіткою сходило над горами. Що вище воно підбивалося, то дужче яскріли дрібні краплини роси; на пелюстках руж і ясніше та погідніше ставало, в садку. Ще мить – і сонячне кружало викотилося з-за яворів, що росли біля двору, холодні похмурі тіні поміж деревами згинули наче їх і не було, і Богдан, повагавшись, вийшов за ворота, трохи постояв, а тоді побіг униз, до кринички, що ясніла поміж вільхами.

То була його улюблена місцина. Тут росла висока бузина, яка цвіла на початку літа й так пахла, що аж у голові паморочилося. А далі, у густих заростях, інколи кожна надибати дрібних звірят. ...

Богдан пробіг поміж двома високими кленами, які росли обабіч стежки, з розгону поминув кущ бузини, — і спинився, приголомшено роззираючись навкруги. Місцину було ре впізнати.

Трава була, сивим-сива од вранішньої роси. У вільховому листі зблискували й  пропадали сонячні лелітки. А в кутках галявини стояли височезні стовпи туману — неначе колони у храмі.

  • Бесіда за змістом почутого та актуалізація суб’єктного досвіду.
  •                   Що ви бачили, а може, й чули, що вам уявлялося, коли ви слухали цей фрагмент ?
  •                   Чи доводилося вам бачити щось подібне? Опишіть свій настрій, почуття при цьому.

Учитель. Якщо ви відчули настрій героя книги, уявили і себе поряд з ним серед казкової природи, тоді ми можемо сміливо вирушати далі назустріч новим пригодам і відкриттям.

Інсценізація уривка з твору. (Дійові особи: Богдан і Лис).

  • Ти хто?
  • Я — Мудрий Лис.
  • І ти вмієш розмовляти?
  • Так.
  • А чому я тебе не бачив раніше?
  • Зате я тебе бачив, я спостерігав за тобою.
  • Я ніколи не був у цій місцині так рано! І не знав, що вона може бути така.
  • Яка ж?
  • Така гарна, як зараз!
  • І що ти відчуваєш?
  • Не знаю. Щось таке. Ну, аж!
  • Радість?
  • Ні.
  • Утіху?
  • Ні.
  •  Захват?
  • Ну, все разом! І ще щось таке, словом не сказати! Послухай, а що ти тут робиш?
  • Я складаю поетику.
  • Поетику? А що це таке?
  • А те, що звичайними словами не змалюєш незвичайні речі.
  • А як же їх змалювати?
  • Для цього й існують поезії, тільки небагато людей уміють їх складати, а ще менше можуть їх утямити. Я допомагаю складати поезії.
  • Ти?
  • Я ж Мудрий Лис ... Я знаю усі таємниці світу. Ти чуєш, як співає кожна травинка?.
  • Так, чую... Вона... вона ... ніби бринить!
  • От-от, поезія — це спів. Увесь світ співає хвалу.
  • Кому?
  • Тому, Хто створив його.
  • І я теж можу навчитися цьому?
  • Це дуже просто. Треба тільки зрозуміти деякі речі.

 

«Мозковий штурм».

  • Які ж речі треба розуміти, щоб складати поезії? («Ти такий, як усі. Як трава, дерево чи звіря. Не кращий, ніж вони. І не гірший».)
  • Чому, на думку Лиса, не всі люди складають вірші? («Це дуже непросто. Легше орати землю, кувати залізо або стругати дошки. Тому люди роблять те, що легше ...»)
  • Чим же відрізняється від пересічних людей поет? («Поети можуть те, чого не може ніхто» )

C:\Users\gaida\Desktop\2018_07_25\IMG_0002.jpgУчитель. Чи згодні ви з думкою Мудрого Лиса? Пропоную відповісти на це питання, попрацювавши в групах (у кожній групі є декламатор; художник і теоретики. Після виразного читання поезії напам’ять демонструється ілюстрація до вірша і пояснюється творчий задум).

(Виразне читання поезій Б.-І. Антонича учнями. )

КЛЕНИ

Схилились два самітні клени,

читаючи весни буквар,

і знов молюсь землі зеленій,

зелений сам, немов трава.

Оброслий мохом лис учений

поетику для кленів склав.

Співає день, співають клени,

 лопоче сонячна стріла.

 

C:\Users\gaida\Desktop\2018_07_25\IMG_0001.jpg

ЗЕЛЕНА ЄВАНГЕЛІЯ

Весна - неначе карусель,

на каруселі білі коні.

Гірське село, в садах морель,

і місяць, мов тюльпан, червоний.

Стіл ясеновий, на столі

слов'янський дзбан, у дзбані сонце.

Ти поклоняйся лиш землі,

землі стобарвній, наче сон цей!

 

C:\Users\gaida\Desktop\2018_07_25\IMG.jpg

 

ПЕРСТЕНІ

Крилата скрипка на стіні,

червоний дзбан, квітчаста скриня.

У скрипці творчі сплять вогні,

роса музична срібна й синя.

В квітчастій скрині співний корінь,

п’янливе зілля, віск, насіння

та на самому дні три зорі,

трьох перстенів ясне каміння.

В червонім дзбані м'ятний трунок,

зелені краплі яворові.

Дзвони, окриленая струно,

весні шаленій і любові!

Підноситься угору дах,

 кружляє дзбан, співає скриня.

І сонце, мов горючий птах,

і ранок, спертий на вориння

 

 

 

C:\Users\gaida\Desktop\2018_07_25\IMG_0003.jpg

ДО ВЕСНИ

Весно - слов'янко синьоока,

тобі мої пісні складаю!

Вода шумить у сто потоках,

що з дна сріблистим мохом сяють.

Направо льон і льон наліво,

дібровою весілля їде.

Скрипки окрилюються співом,

і дзвонять тарілки із міді.

Розкотисті музики грають,

свячене сонце в корова

Весна весільна і п'янлива,                                          Малюнки А. Пономарь

                                                                                        (6 клас ЗОШ №20 м. Полтави)

 

червоний клен, мов стяг.

Це ти мене заворожила

на смерть і на життя.

 

Учитель (після відповідей учнів). Кожен прочитаний вірш як спалах сонця, як ковток джерельної води. Здається, якась невідома сила здіймає тебе угору на крилах радості й щастя. Хочеться верещати, водити веселі танки, літати. Це — сила слова, вирізьбленого, одухотвореного майстром. Зберімо ці диво-перлинки і покладемо до власної скарбнички, помилуємося кожним словом- діамантом поета — витвором його багатої уяви і закоханого у красу серця.

(Укладання словничка тропів із продекламованих віршів Б.-І. Антонича, робота в групах).

Епітети

«Крилата скрипка», «роса музична срібна й синя» «слов'янко синьоока»

Метафори

«У скрипці творчі сплять вогні», «Співає день, співають клени», «Струмки полощуть срібло тиші, в росі купається трава».

Порівняння

«сонце, мов горючий птах», «ніч відплива, мов корабель», «місяць, мов тюльпан, червоний».

 

Проблемне запитання.

  • Чому Мудрий Лис, який знав усі таємниці світу, не відкрив хлопчику його майбутнє?

 

ІП. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  • Що нового про поета Б.-І. Антонина ви дізналися сьогодні? 
  • Чи знайшли у творі те, що схвилювало вас, зацікавило?
  • Чи допоміг вам письменник відкрити щось нове у собі і навколишньому світі? Що саме?
  • За що б ви хотіли подякувати письменникові?
  • Чи бажаєте ви прочитати інші твори Леоніда Кононовича?
  • Прокоментуйте епіграф уроку.

 

ІV. Домашнє завдання. Обов’язкове: прочитати інші оповідання Леоніда Кононовича із серії «Життя видатних людей». За бажанням: намалювати ілюстрації до віршів Б.-І. Антонича, придумати мелодію, спробувати «скласти поетику».

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку