Урок Перемога чи поразка ? ( За повістю Ернеста Хемінгуея „ Старий і море „ )

Про матеріал

Розробка уроку по вивченню творчості Хемінгуея в 11 класі. Тема уроку "Перемога чи поразка ?" ( За повістю Ернеста Хемінгуея „ Старий і море „ )

Перегляд файлу

Тема. Перемога чи поразка ?  ( За повістю Ернеста Хемінгуея  „ Старий і море „ )

Мета. Розглянути образ старого, звернути увагу на чесноти,  притаманні Сантьяго, на його розуміння сенсу буття, підкреслити, що саме в цьому образі втілена хемінгуеївська ідея непереможності людини; розтлумачити глибокий зміст основних символів; удосконалювати навички   цілісного аналізу художнього твору; виховувати оптимізм, повагу до мужніх, сміливих, сильних людей, залишатися самим собою за будь – яких обставин.

Обладнання. Портрет Хемінгуея, ілюстрації та малюнки до твору, вислови про письменника, виставка книг митця, музичне оформлення, текст повісті, додаткові матеріали для учнів, пам”ятки з теорії літератури.

Тип уроку. Урок дослідження.

Епіграф.  „ Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але не можна перемогти”

                                                                                  Е.Хемінгуей.

Очікувані результати.

    Учень:

- вдосконалює  навички   аналізу художнього твору, визначаючи ключові епізоди;

- дає характеристику головному герою повісті, акцентуючи увагу на випробуваннях, які довелося йому пройти;

- висловлює судження про ідейний зміст повісті; особисте  ставлення до проблем, порушених у творі ; - визначає символічне значення образів.                               

 План уроку

 І. Актуалізація опорних знань.

  • Літературно – асоціативний диктант.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Слово вчителя.

ІІІ. Презентація теми уроку та очікуваних результатів.

ІУ. Засвоєння нових знань.

        1. Повідомлення  учнів – дослідників.

       2. Аналіз тексту шляхом „ услід за автором”.

       3. Бесіда.

       4. Коментоване читання.

       5. Дослідження в міні – групах

        6 Вправа „ Точка зору”

        7. „Асоціативний кущ”.

 

У. Закріплення матеріалу.

  • Вправа „ Я так думаю „
  • Робота в парах.  П”ять хвилин творчості. Скласти сенкан.

УІ. Підсумок уроку.

  • Слово вчителя.
  • Аутотренінг.

УІІ. Домашнє завдання.

                               Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

   1. Запитання до класу

 - Про кого ми говоримо : „ Він прожив яскраве життя?”  ( Про того, хто прожив життя незвичайне, повне ризику, пригод, подорожей ).

      - Чи можна сказати, що життя Хемінгуея яскраве ?

 2. Літературно – асоціативний диктант.

1899р., лікар, Чикаго, Граматична школа, 18 років, журналіст, Іспанія, Куба, 1954 р., Нобелівська премія, лейтмотив, повість – притча, „ ефект айсберга „ , 1961 р.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   1. Слово вчителя.

        Ми живемо з вами  в епоху великих природних і людських катаклізмів : трагедії „ Титанік „ і Чорнобиль, загибель атомоходу „ Курськ”, епідемії в Африці, повінь на Закарпатті, які забирають життя багатьох людей. Людина втрачає зв”язок із природою, безрозсудливо та безжалісно відноситься до неї, а природа мстить за це людині. Яка людина в екстремальній ситуації ? Чим вона керується, коли стоїть на порозі життя і смерті? Як боротися за життя? Відповідь одна : людина має бути хазяїном своєї долі. За життя треба боротися.

     Сьогодні ми звернемося до твору, який за філософською глибиною, пристрасним бажанням розібратися в найважливіших проблемах буття , немає аналогів. Цей твір став справжнім одкровенням автора, палким зверненням – настановою до сучасників і нащадків. Невипадково, що формою твору була обрана саме повість – притча.

ІІІ. Презентація теми уроку та очікуваних результатів.

1. Слово вчителя.

      Подивіться ілюстрації , намальовані та зроблені учнями на комп”ютері. ( Звучить музика ). Прослухайте музику, яка допоможе перенестися до далекого морського узбережжя, згадати про старого Сантьяго.. Визначте , про що саме ми будемо говорити на уроці і, що ви від нього чекаєте.

    2. Учні висловлюють очікування та сподівання.

ІУ. Засвоєння нових знань

 1. Запитання класу.

 - Які, на вашу думку, проблеми порушує автор у повісті?

 2.Повідомлення учнів , які досліджували історію та особливості написання повісті.                

                                                      Велика риба

                                                                                         Бейсбол

                                                                                        Самотність  

               Лейтмотиви                                                     Хлопчик

                                                                                           Левенята                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

 3. Робота з текстом. Аналіз тексту шляхом „ услід за автором” із коментуванням окремих епізодів. ( Учні вдома працювали з цитатами до твору )

 - Яким постає перед читачем старий рибалка Сантьяго? Знайти портретну характеристику старого, простежити , як письменник змальовує свого героя залежно від ситуації.

 - Які деталі із опису зовнішності говорить про те, що Сантьяго „ незвичайна людина”, що у нього душа велика і прекрасна, як море, а дух сильний і непереможний? Знайти ключові слова.

  ( Сантьяго прожив довге і тяжке життя, постарів, але лише фізично. Його дух був усе ще міцний і про це говорили його очі.).

 - Як автор твору передає животіння Сантьяго? Зачитайте відповідні цитати з тексту, визначивши ключові слова.

 - Що ви можете сказати, опираючись на текст,  про його минуле?

 -  Яким було його життя? Чи зломило воно Сантьяго?

 - Що автор вкладає в лейтмотив самотності? Прокоментуйте цитати з твору.

 - Які стосунки склалися між Маноліно і Сантьяго?

 - Маноліно був дуже прив”язаний до старого. У чому ж причина того, що хлопець рибалив тепер не з ним?

 - Про що можуть розповісти нам сни Сантьяго?ї

  4. Слово вчителя.

       Сантьяго – незвичайна людина. Він хоча вже і старий, та все ще „міцний горішок”. Сантьяго – самотній. Однак ця самотність особлива суть її в тому, що життя – важка, складна річ, і долати труднощі людина змушена переважно самотужки.

  5.  Бесіда.

 - Як характеризують героя його роздуми? Яку рису характеру найяскравіше вирізняють ?

- Як вдалося автору відтворити відчуття єдності героя із Всесвітом, з живою і неживою природою ?

  - Поясніть значення вислову : „ Як добре, що нам не доводиться убивати сонце, місяць і зорі” На які думки наводить ця фраза читача?

6. Коментоване читання. Зачитайте уривок .

 - Доведіть, що море – це життя , мова природи.

7.  Запитання до класу.

 - Про що мріяв Сантьяго ?

 - Знайдіть опис великої риби, яку спіймав Сантьяго .

 - Яким чином Хемінгуей досягає того, що у читачів складається враження, ніби вони знаходяться поряд із Сантьяго, допомагають йому тягти з води туго натягнуту жилку?

  - Як повівся старий, коли зрозумів, що піймана риба завдасть йому багато клопоту?

  - Як сприймав старий рибалка впійману рибу – як ворога, якого необхідно подолати, чи як достойного супротивника ?

  - Сантьяго робить  висновок, що у нього з рибою спільна доля. Яка саме?

  - Чи можна рахувати перемогу над рибою кульмінаційним моментом повісті?

  - Які якості характеру  старого виявилися у його змаганні з акулами ?

 8. Дослідження в міні – групах.

       Завдання для класу.

  - Як відбувається еволюція ( розвиток ) лейтмотиву?

Мета старого

 

велика риба             пів риби              колишня риба              кістяк                   сміття  

             результат

-  Чи можна такий розвиток лейтмотиву свідчити про поразку героя ? 

 - Чи вважав себе Сантьяго переможцем ?

 - Що значить для Сантьяго битися за незвичайну рибу ?  (  Означає довести , що він є людина.)

      - Як ви розумієте слова старого про те, що герой „зайшов занадто далеко „ не тільки в морі , але й у своїх мріях.”

9. Вправа „ Точка зору”

     - Що означає внутрішня перемога ціною незмінної поразки ?   

  10. Асоціативний кущ...

                Хемінгуей в образі Сантьяго представив „ героя кодексу”.  Перед вами перелік моральних якостей людини. Визначте, які з них стосуються старого Сантьяго і створіть асоціативний кущ.

       Позитивні                      Негативні

        Добрий                              Злий

       Сильний                            Слабкий

       Везучий                             Невдаха

       Люблячий                        Жорстокий

       Чесний                               Брехливий

       Працьовитий                   Лінивий

       Старий                             Молодий

       Терплячий                       Нестриманий

       Досвідчений                   Недосвідчений

       Досконалий                    Невпевнений

       Щирий                               Злопам”ятний

       Великодушний              Бездушний

       Сміливий                          Боягузливий

       Благородний                  Підлий

У. Закріплення матеріалу..

    1. Вправа „ Я так думаю „

 

  -  Використовуючи  опорні слова „ На мій погляд...”, я так думаю..., я переконаний в тому, що , мені здається, що..., я вважаю, що..., На мою думку...”, дати відповідь на питання

  -  А чи можна рахувати Сантьяго щасливим ?                

  - Які  життєві  уроки ви винесли з цього твору ?

   ( Сантьяго не став хижаком за своєю суттю. Добре його серце не закам”яніло у жорстокому світі ловів і наживи.  Повість „ Старий і море” – це оповідь про  мужність людини, про її перемогу у поразці.

  - Якби ви були серед тих, хто розмовляв і зустрічався із Сантьяго після його повернення з надзвичайної подорожі, які б питання виникли у вас до старого?

2. Робота в парах.  П”ять хвилин творчості. Скласти сенкан.

 УІ. Підсумок уроку.

   1. Слово вчителя.

      Різні висновки можна зробити із того, що прочитали. На поверхні : Старий не привіз риби, він переможений А ось підтекст : Старий мужньо боровся, попри все , зостався живий , його чекають на березі. Він потрібний . Удача не посміхнеться йому. Значить він... ( І переможець, і переможений водночас ).

          Підтекст допоміг зрозуміти пафос повісті. Життя складне й багатогранне. Воно – суворе випробування. В якому є злети і падіння, тріумфи і невдачі. І тільки той. Хто є справжній борець, хто приймає все це філософськи, має право сказати: „ Я прожив яскраве життя”. То що ж потрібно змінити в назві теми уроку, щоб питання перетворилося на відповідь?  Замінити „чи” на „й” ( перемога й поразка).

 - Які рядки передають пафос твору?

       ( „ Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але не можна перемогти”).

 2. Аутотренінг. Читання вчителем останнього абзацу.

     Задання. Запишіть ті слова, в яких, на вашу думку, звучать оптимістичні думки великого Хема.     

 УІІ. Домашнє завдання.

   Написати твір-есе  „ Людину можна знищити, але її не можна перемогти „

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
6414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку