Урок природознавства
з використанням комп’ютерних технологій
Тема. Перетворення і кругообіг води в природі.
Мета: закріпити знання учнів про властивості води і різні стани води в природі; формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший, про кругообіг води в природі; підвищувати пізнавальну активність учнів; розвивати спостережливість, вміння узагальнювати і робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація PowerPoint, для дослідів: склянки з водою, речовини: сіль, пісок, крейда, цукор, крохмаль, марганцівка, олія, пробірка з водою, блюдце з льодом, сухе горюче, штатив, ручки, папір.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок – подорож.
Хід уроку:
І. Організаційна частина. (Слайд 1)
Учитель. Урок природознавства
розпочинаємо з вами
і займемося сьогодні
серйозними ділами.
Девізом нашого уроку будуть слова:
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь.
Видумуй, пробуй і твори!
Розум, фантазію прояви! (Слайд 2)
Пам’ятка синоптика:
(Всі зміни в природі залежать від висоти сонця на небосхилі.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні ми вирушаємо у подорож разом з відомою всім персоною, без якої не можливе саме життя на Землі. Що ж це за речовина?
Відома звіку рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває.
Бува, як скло,
Крихка, тверда.
Це звичайнісінька … (Вода). (Слайд 4)
- Щоб не заблукати під час подорожі, будемо користуватися картою.
Карта подорожі
Порт Повторення
Острів Спостережень
Протока Дослідна
Музична затока
Море Мандрівне
Графічний острів
Протока екологічна
Півострів «Угадай»
Порт Домашній (Слайд 5)
Порт Повторення (Слайд 6)
1. Мозкова атака.
(Текуча, не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху).
(Коли вода замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і розширюється)
- У воді розчиняються деякі речовини, тому що вода добрий … (Розчинник).
2. Вода – розчинник. (Групова робота) (Слайд 7)
1 група. Відібрати речовини, що розчиняються у воді. Довести це за допомогою досліду. Речовини: сіль, пісок, крейда, цукор, крохмаль, марганцівка, олія.
2 група. Відібрати речовини, що не розчиняються у воді. Довести це за допомогою досліду. Речовини: сіль, пісок, крейда, цукор, крохмаль, марганцівка, олія.
Перевірка. (Слайд 8)
3. Проблемна ситуація.
- Кажуть, що вода перетворюється з одного стану в інший. Чи насправді це так? Чи справді вода в природі рухається по колу?
Сьогодні на уроці ваші знання допоможуть підтвердити або спростувати цю гіпотезу про перетворення води в природі та її кругообіг. Напишіть на листочку свою думку по цьому питанню і переверніть його зворотною стороною.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Острів Спостережень
Спостереження за станами води.
- Ви назвали, що вода зустрічається у трьох станах. Від чого залежить стан води?
(Від температури).
- Де ми можемо в природі спостерігати воду в рідкому стані?
(Річки, озера, джерела, струмки) (Слайд 9)
- А де можна зустріти воду в твердому стані?
(Лід, сніг, бурульки, іній, айсберг) (Слайд 10)
- А що таке айсберг?
(Повідомлення про айсберги робить учень, демонструючи їх зображення) (Слайд 11)
Слово “айсберг” означає “крижана гора”. І це не перебільшення. В океанах зустрічаються крижані велетні в десятки, і навіть сотні кілометрів. Нерідко висота айсберга досягає 40-60 метрів.
Айсберги – це справжні плавучі острови льоду. Тільки невелика частина його знаходиться над поверхнею води, більша його частина – під водою. Вона приблизно в сім разів більше надводної.
Звідки беруться ці громади льоду? Вони поступово сповзають з арктичних материків або островів, де накопичуються вічні льоди. Або утворюється на льодовиках, що спускаються до океану з гір.
- Чи знаєте ви, при якій температурі вода перетворюється на лід? (0о і нижче 0о.)
- А як отримати воду з льоду? (Розтопити лід)
- Значить, цей процес обернений.
Де ми можемо спостерігати воду в газоподібному стані? (Водяна пара, туман, хмари) (Слайд 12)
(Повідомлення про туман робить учень, демонструючи його зображення)
(Слайд 13)
- Вдень над річкою повітря нагрілося, і в ньому зібралося багато водяної пари. І коли увечері повітря охололо, частина водяної пари перетворилася на крапельки води, і над річкою з'явився туман. Ніби хмара лягла на землю.
Туман може бути і в місті, і в селі – скрізь, якщо тепле повітря, в якому багато пари, раптом охолоне. Туман іноді буває таким густим, що машини вдень включають фари, щоб не зіткнутися.
А пригріє сонечко, і туман зникне: знову розчинитися в повітрі.
Протока Дослідна
Кругообіг води в природі – практична робота.
- А чи може пара знову стати водою?
Проведемо наступний дослід. (Слайд 14)
(Демонстрація з дотриманням і поясненням правил безпеки)
- Нагріватимемо воду, над якою закріплений холодний предмет, наприклад, тарілка з льодом. Незабаром нижня частина тарілки стане вологою, ми побачимо на ній краплі, які почнуть падати вниз.
- Як же пояснити те, що ми спостерігаємо?
(Вода при нагріванні швидко випаровується. Невидима пара підіймається вгору. Крапельки води збільшуються, відриваються і падають).
- Вода рухається по колу. Виходить кругообіг води.
Музична затока (Слайд 15)
Фізкультхвилинка. Пісня «Кап-кап».
Море Мандрівне
Кругообіг води відбувається і в природі. Прослідкуємо його на прикладі однієї крапельки – мандрівниці. (Слайд 16)
Дощова краплинка з неба впала.
- Добрий день! – горобчикам сказала. –
Рада вас вітати на землі!
- Добрий день! – відповіли малі. –
Раді й ми також тебе вітати,
Як тебе скажи, краплинко, звати?
- Крапля Капа – ось моє ім’я!
Першою на землю впала я. (Слайд 17)
З неба ще закрапали краплинки,
Освіжили геть усі рослинки
І, з’єднавшись дружно у струмки,
Потекли в озера, у річки.
У струмках і Капа мандрувала,
У ставках, озерах побувала.
Навіть у Дніпрі на дні була
Ця весела крапелька мала. (Слайд 18)
Сонечко краплинку лоскотало,
Пригрівало, палко цілувало –
Й висохла краплинка осяйна,
Парою зробилася вона.
Піднялася в небо неозоре,
Радісна, легенька і прозора.
- Хмарко, добрий день! Я знову тут,
Адже йде по колу мій маршрут!
Охоловши знову пара стала
Крапелькою і на землю впала.
Мандрувала так аж до зими.
Взимку ледь її впізнали ми! (Слайд 19)
Впала з неба квіточка – сніжинка,
Капа вже не крапелька – крижинка!
Потім ще й бурулькою була.
Навесні розтала від тепла. (Слайд 20)
Капа й досі десь іще мандрує,
Радість і життя землі дарує:
То сніжок, то дощик, то росу,
То туман, то райдуги красу. (Слайд 21)
В. Бутрім
Цей процес називається кругообігом води в природі. Він відбувається безперервно: десь вода випаровується, десь випадає у вигляді опадів.
Графічний острів (Слайд 22)
Кругообіг води в природі схематично можна показати по колу.
Протока екологічна (Слайд 23)
Групова робота.
Скласти план по збереженню води у водоймах.
(Не засмічувати водойми, розчищати джерела, русла річок, економно ставитися до використання води, на фабриках та заводах ставити фільтри для очистки води).
ІV. Підведення підсумків.
Півострів «Угадай»
На прощання вода приготувала нам кросворд. (Слайд 24)
1. Наша матінка – завія
Нас із сита всюди сіє,
А як сонце припече –
Ми струмочком потечем. (Сніжинки)
2. Вода, а літає. (Пара)
3. Хмара сива весь світ закрила. (Туман)
4. Я і вода і на воді плаваю. (Крига)
5. Вранці дороге намисто
Сяє на траві барвисто.
А якщо шукаєм вдень –
То напевно не знайдем. (Роса)
6. Коли нема – мене чекають,
Коли прийду – усі тікають. (Дощ)
7. Що росте догори коренем. (Бурулька)
1. |
С |
Н |
І |
Ж |
И |
Н |
К |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
П |
А |
Р |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Т |
У |
М |
А |
н |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
К |
Р |
И |
Г |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Р |
О |
С |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Д |
О |
Щ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Б |
У |
Р |
У |
Л |
Ь |
К |
А |
|
|
|
|
8. |
І |
Н |
І |
Й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
С |
Н |
І |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
8. Не сніг, не лід,
А сріблом дерева прикрашає.
(Іній)
9. На дворі горою,
А в хаті водою. (Сніг)
Технологія «Мікрофон»
- Отже, з якими чудесами природи ми сьогодні познайомилися?
- В яких трьох станах знаходиться вода в природі?
- Чому у річках, озерах влітку стає менше води?
- Як відбувається кругообіг води в природі?
- Чому водяна пара піднімається вгору? (Вона легша за повітря)
- За якої умови вода з газоподібного стану переходить у рідкий?
- За якої умови вода із твердого стану переходить у рідкий?
- Якого висновку ви дійшли після проведення дослідів, пояснення?
(Вода у природі не утворюється з нічого і нікуди не зникає. Вона постійно перебуває в русі, перетворюється з одного стану в інший).
Ми цілий урок доводили нашу гіпотезу. На початку уроку ви записали свої думки. Візьміть в руки свої листочки. Чиї припущення співпали з тим висновком, який ми зробили на уроці?
У кого не вийшло, не засмучуйтеся. Головне те, що на уроці ви прийшли до правильного висновку.
Треба бути уважним до чудес природи. І тоді вдячна природа розкриє перед вами безліч нових чудес. Я бажаю вам нових відкриттів.
Порт Домашній
V. Домашнє завдання. (Слайд 25)
Опрацювати статті у підручнику с. 94-98.
На вибір: