Урок природознавства "Які рослини – квіткові? Різноманітність квіткових рослин" (3 клас)

Про матеріал
Урок природознавства "Які рослини – квіткові? Різноманітність квіткових рослин" (3 клас). Містить додатки: (роздатковий матеріал для роботи у групах, таблиці до уроку доступні для друку)
Перегляд файлу

Тема:  Які рослини – квіткові? Різноманітність квіткових рослин.

Мета: ознайомити учнів з особливостями квіткових рослин, їхнім походженням, ознайомити з різноманітністю квіткових рослин , їх значенням  у природі та житті людини, поглибити в учнів поняття «рослини-організми», сформувати  поняття «життєвий цикл рослини», розвивати вміння розрізняти, аналізувати та порівнювати  істотні ознаки різних рослин, класифікувати їх, розвивати спостережливість та увагу, виховувати любов і бережливе ставлення до навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Основні терміни: квіткові рослини, органи квіткових рослин, життєвий цикл рослин.

Обладнання: блок-схема «Класифікація рослин», таблиця «Органи квіткових рослин», «Життєвий цикл рослини»,  мультимедійна презентація, фрагмент відео, конверти з роздатковим матеріалом, сигнальні картки

ХІД УРОКУ

  1. Вступна частина
    1.   Організаційний момент
    2.   Синоптична хвилинка
  • Яка зараз пора року?
  • Який зараз місяць зими? Чому січень має таку назву? Який січень місяць за порядком? Який місяць зими йому передував? Який місяць зими слідуватиме за січнем?
  • Який стан погоди сьогодні?
    1.   Актуалізація опорних знань.
      1.      Фронтальне бліц-опитування
  • Якою буває природа? (живою, неживою)
  • Що ми відносимо до неживої природи? (повітря, вода, грунт, небесні тіла, явища природи)
  • Яку природу ми зараз вивчаємо на уроках природознавства? (живу)
  • За якими ознаками відрізняємо живу природу від неживої? (дихає, живиться, росте і розвивається, рухається, розмножується, вмирає)
  • Які Царства відносяться до живої природи?
  • З яким Царством ми познайомилися на попередніх уроках? (з Царством Рослини)
  • Доведіть, що рослини – частина живої природи.
  • Ви довели, що рослини – живі організми, а отже, вони дихають та живляться. Пригадаймо, як відбуваються ці процеси, розглянувши наступний слайд (слайд 1)
  • Які умови необхідні рослинам для життя? (вода, поживні речовини, світло, тепло, повітря)
  • Яке значення мають рослини для навколишнього світу?
    1.      Складання блок-схеми «Класифікація рослин»
  • На які 3 групи поділяються рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини). Як ми їх розрізняємо?
  • Як класифікують рослини за способом вирощування та потребою у догляді? (культурні, дикорослі)
  • На які групи поділяють рослини за тривалістю життя? (однорічні, багаторічні)
    1.      Робота у групах. Гра «Ботанічні шаради» (конверт №1, додаток 1)

(у конвертах сховане зображення виду рослин та опис його основних характеристик. Один з представників групи зачитує опис, завдання інших груп – вгадати про який вид рослин іде мова)

  • Пропоную вам зіграти в гру «Ботанічні шаради». Кожна група зараз – це певний вид рослин. Вони розповідатимуть вам про себе, а маєте здогадатися про який вид рослин іде мова.

 2.  Повідомлення теми і мети уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми ближче познайомимося з одним із видів рослин, а з яким саме ви дізнаєтеся, відгадавши ключове слово кросворду.

1) Кущ-символ України (калина)

2) Дерево-символ України (верба)

3) Умова, без якої неможливе виділення кисню рослинами (світло)

4) Куди висаджують насіння рослин? (ґрунт)

5) Який життєво необхідний газ постачають у повітря рослини? (кисень)

6) Як називається листя у хвойних рослин? (хвоя)

7) Яка рідина є необхідною умовою для життя живих організмів? (вода)

8) Як називається орган, що закріплює та тримає рослину у ґрунті? (корінь)

- Яке ключове слово ми отримали? (квіткові). Отже, сьогодні ми опрацьовуватимемо тему «Квіткові рослини». Давайте ознайомимося із завданнями на цей урок (слайд 2)

3. Вивчення нового матеріалу

3.1. Самостійна робота з підручником с. 85 – 87. Читання з маркуванням тексту.

-  Пропоную вам  самостійно опрацювати у підручнику зустріч 31 на с. 85, зробивши на полях простим олівцем відповідні помітки: «˅» - знаю, «?» - дізнався, «!» - зацікавило. Потім ми з обговоримо прочитаний вами матеріал.

3.2. Обговорення прочитаного (слайд 3, 4, 5, 6, 7, 8)

3.3. Робота в групах. Складання таблиці «Органи квіткових рослин» (конверт №2, додаток 2)

(кожна група має конверт, у якому є назва органу квіткової рослини та перелік функцій всіх  органів квіткових рослин. Завдання: обрати серед переліку функцій лише ті, що відповідають назві органу рослини, який група отримала в конверті. Назву органу квіткової рослини та опис його функцій кріплять до таблиці)

3.4. Робота в групах. Складання ланцюжка «Життєвий цикл рослини» (таблиця, конверт № 3, додаток 3)

-  Ми сьогодні дізналися, що квіткові рослини є найчисельнішою групою рослин на Землі. А звідки ж їх взялася така велика кількість? (слайд 9)

Ось яку історію мені розповіла одна квітка (сторітелінг)

 - Отже, який висновок із розповіді цієї квітки можемо зробити? З чого починається життя будь-якої квіткової рослини (з насінини)

- Давайте спробуємо за допомогою таблиці та конверту № 3 скласти ланцюжок життя рослини, який називається життєвим циклом рослини.

3.5. Робота у групах. Складання послідовності життєвого циклу рослин (конверт№3, додаток 3)

(учні мають конверт №3 у якому на смужках записані фази життєвого циклу квіткової рослини. Завдання: використовуючи таблицю, розташувати фази життєвого циклу по-порядку)

3.6. Перегляд відео фрагменту (життєвий цикл рослини у прискореній зйомці)

https://www.youtube.com/watch?v=xaYNH016cwA

4. Підбиття підсумків. Фінальна рефлексія

4.1 Гра «Світлофор»

□ Рослини – живі організми.

□ Рослини не вміють дихати.

□ Для живлення рослинам потрібна лише вода.

□ Рослини вночі дихають, виділяючи вуглекислий газ, а вдень живляться виділяючи кисень

□ Сосна і ялина – квіткові рослини

□ Серед квіткових рослин зустрічаються дерева, кущі, трав’янисті рослини

□ У квіткових рослин плоди соковиті та сухі

4.2. Рефлексія

  • Сьогодні я дізнався …
  • Мені було цікаво…

4.3 Оголошення домашнього завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

(конверт №1)

ВОДОРОСТІ

Ми живемо у воді. Наша назва утворилася від двох слів «вода» і «рости». Наше тіло буває у формі пластинки, кульки, ниток.

Ми не маємо справжніх органів: кореня, стебла, листків, квіток і плодів.

Ми різнимося за кольором. Буваємо зеленими, червоними і бурими.

Хто ми?

МОХИ

Ми – багаторічні трав’янисті рослини.  Живемо у вологих лісах і на болотах. У нас є стебло і листки, але немає кореня та квіток. Ми не утворюємо плодів з насінням. Ми розмножуємося за допомогою спор.

Хто ми?

ХВОЩІ

На нашій планеті ми з’явилися дуже давно. Мільйони років тому ми були велетенськими деревами і утворювали на Землі дрімучі ліси. Ми – багаторічні трав’янисті рослини. Ростемо на вологому ґрунті.

Хто ми?

ПАПОРОТІ

Ми найчастіше ростемо тінистих вологих лісах. Ми – багаторічні трав’янисті рослини. Розмножуємося, як і мохи спорами. Маємо корені, стебло, листки, але не маємо квітки та плодів.

З нами пов’язана містична легенда. Вважається, що той, хто знайде в ніч на Івана Купала нашу квітку – буде завжди щасливим.

Хто ми?

 

 

ХВОЙНІ РОСЛИНИ

Ми – дерева і кущі. Наші голчасті листки називаються хвоєю. Наше насіння утворюється в шишках.  Хто ми?

 

КВІТКОВІ РОСЛИНИ

Нас на Землі найбільше. Ми маємо всі органи: корінь, стебло, листя, квітку, плоди з насінням.

Ми виростаємо з насіння, яке дозріває у плоді, що утворюється з квітки.

 

 

  

Додаток 2

(конверт №2)

 

Підземна частина рослини. Орган рослини, що закріплює рослину в ґрунті. Головним завданням є живлення – поглинання води та поживних речовин і транспортування їх до наземної частини рослини.

 

 

Орган, що об’єднує всі частини рослини. До нього кріпиться листя

Виконує функцію «ліфту» - транспортування води. поживних речовин до всіх наземних органів рослини.

 

 

Орган рослини, що виконує функцію дихання, виділення кисню.

 

 

Орган квіткової рослини, що приймає участь у розмноженні. На його місці утворюється плід з насінням.

 

Цей орган рослини утворюється з квітки. Всередині міститься насіння.

Виконує функцію захисту та поширення насіння.

 

 

КОРІНЬ

СТЕБЛО

ЛИСТЯ

КВІТКА

ПЛІД З НАСІННЯМ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

(конверт №3)

НАСІННЯ

ПАРОСТОК-

КОРІНЕЦЬ

СТЕБЛО ІЗ

 ПАРОЮ ЛИСТКІВ

ДОРОСЛА РОСЛИНА

З КВІТКОЮ

ДОРОСЛА РОСЛИНА

З ПЛОДАМИ І НАСІННЯМ


 

 

 

 

 

Додаток 4

Таблиця «Органи квіткових рослин»

(зображення доступне для друку у форматі А2)

 

D:\відкриті уроки\природа\SAVE_20190122_185057.jpeg

Додаток 5

Таблиця «Життєвий цикл квіткової рослини»

(зображення доступне для друку у форматі А2)

 

D:\відкриті уроки\природа\SAVE_20190122_185729.jpeg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
5997
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку