Тема: Які рослини – квіткові? Різноманітність квіткових рослин.
Мета: ознайомити учнів з особливостями квіткових рослин, їхнім походженням, ознайомити з різноманітністю квіткових рослин , їх значенням у природі та житті людини, поглибити в учнів поняття «рослини-організми», сформувати поняття «життєвий цикл рослини», розвивати вміння розрізняти, аналізувати та порівнювати істотні ознаки різних рослин, класифікувати їх, розвивати спостережливість та увагу, виховувати любов і бережливе ставлення до навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований
Основні терміни: квіткові рослини, органи квіткових рослин, життєвий цикл рослин.
Обладнання: блок-схема «Класифікація рослин», таблиця «Органи квіткових рослин», «Життєвий цикл рослини», мультимедійна презентація, фрагмент відео, конверти з роздатковим матеріалом, сигнальні картки
ХІД УРОКУ
(у конвертах сховане зображення виду рослин та опис його основних характеристик. Один з представників групи зачитує опис, завдання інших груп – вгадати про який вид рослин іде мова)
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми ближче познайомимося з одним із видів рослин, а з яким саме ви дізнаєтеся, відгадавши ключове слово кросворду.
1) Кущ-символ України (калина)
2) Дерево-символ України (верба)
3) Умова, без якої неможливе виділення кисню рослинами (світло)
4) Куди висаджують насіння рослин? (ґрунт)
5) Який життєво необхідний газ постачають у повітря рослини? (кисень)
6) Як називається листя у хвойних рослин? (хвоя)
7) Яка рідина є необхідною умовою для життя живих організмів? (вода)
8) Як називається орган, що закріплює та тримає рослину у ґрунті? (корінь)
- Яке ключове слово ми отримали? (квіткові). Отже, сьогодні ми опрацьовуватимемо тему «Квіткові рослини». Давайте ознайомимося із завданнями на цей урок (слайд 2)
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Самостійна робота з підручником с. 85 – 87. Читання з маркуванням тексту.
- Пропоную вам самостійно опрацювати у підручнику зустріч 31 на с. 85, зробивши на полях простим олівцем відповідні помітки: «˅» - знаю, «?» - дізнався, «!» - зацікавило. Потім ми з обговоримо прочитаний вами матеріал.
3.2. Обговорення прочитаного (слайд 3, 4, 5, 6, 7, 8)
3.3. Робота в групах. Складання таблиці «Органи квіткових рослин» (конверт №2, додаток 2)
(кожна група має конверт, у якому є назва органу квіткової рослини та перелік функцій всіх органів квіткових рослин. Завдання: обрати серед переліку функцій лише ті, що відповідають назві органу рослини, який група отримала в конверті. Назву органу квіткової рослини та опис його функцій кріплять до таблиці)
3.4. Робота в групах. Складання ланцюжка «Життєвий цикл рослини» (таблиця, конверт № 3, додаток 3)
- Ми сьогодні дізналися, що квіткові рослини є найчисельнішою групою рослин на Землі. А звідки ж їх взялася така велика кількість? (слайд 9)
Ось яку історію мені розповіла одна квітка (сторітелінг)
- Отже, який висновок із розповіді цієї квітки можемо зробити? З чого починається життя будь-якої квіткової рослини (з насінини)
- Давайте спробуємо за допомогою таблиці та конверту № 3 скласти ланцюжок життя рослини, який називається життєвим циклом рослини.
3.5. Робота у групах. Складання послідовності життєвого циклу рослин (конверт№3, додаток 3)
(учні мають конверт №3 у якому на смужках записані фази життєвого циклу квіткової рослини. Завдання: використовуючи таблицю, розташувати фази життєвого циклу по-порядку)
3.6. Перегляд відео фрагменту (життєвий цикл рослини у прискореній зйомці)
https://www.youtube.com/watch?v=xaYNH016cwA
4. Підбиття підсумків. Фінальна рефлексія
4.1 Гра «Світлофор»
□ Рослини – живі організми.
□ Рослини не вміють дихати.
□ Для живлення рослинам потрібна лише вода.
□ Рослини вночі дихають, виділяючи вуглекислий газ, а вдень живляться виділяючи кисень
□ Сосна і ялина – квіткові рослини
□ Серед квіткових рослин зустрічаються дерева, кущі, трав’янисті рослини
□ У квіткових рослин плоди соковиті та сухі
4.2. Рефлексія
4.3 Оголошення домашнього завдання
Додаток 1
(конверт №1)
ВОДОРОСТІ Ми живемо у воді. Наша назва утворилася від двох слів «вода» і «рости». Наше тіло буває у формі пластинки, кульки, ниток. Ми не маємо справжніх органів: кореня, стебла, листків, квіток і плодів. Ми різнимося за кольором. Буваємо зеленими, червоними і бурими. Хто ми? |
МОХИ Ми – багаторічні трав’янисті рослини. Живемо у вологих лісах і на болотах. У нас є стебло і листки, але немає кореня та квіток. Ми не утворюємо плодів з насінням. Ми розмножуємося за допомогою спор. Хто ми? |
ХВОЩІ На нашій планеті ми з’явилися дуже давно. Мільйони років тому ми були велетенськими деревами і утворювали на Землі дрімучі ліси. Ми – багаторічні трав’янисті рослини. Ростемо на вологому ґрунті. Хто ми? |
ПАПОРОТІ Ми найчастіше ростемо тінистих вологих лісах. Ми – багаторічні трав’янисті рослини. Розмножуємося, як і мохи спорами. Маємо корені, стебло, листки, але не маємо квітки та плодів. З нами пов’язана містична легенда. Вважається, що той, хто знайде в ніч на Івана Купала нашу квітку – буде завжди щасливим. Хто ми?
|
ХВОЙНІ РОСЛИНИ Ми – дерева і кущі. Наші голчасті листки називаються хвоєю. Наше насіння утворюється в шишках. Хто ми? |
КВІТКОВІ РОСЛИНИ Нас на Землі найбільше. Ми маємо всі органи: корінь, стебло, листя, квітку, плоди з насінням. Ми виростаємо з насіння, яке дозріває у плоді, що утворюється з квітки. |
Додаток 2
(конверт №2)
Підземна частина рослини. Орган рослини, що закріплює рослину в ґрунті. Головним завданням є живлення – поглинання води та поживних речовин і транспортування їх до наземної частини рослини.
|
Орган, що об’єднує всі частини рослини. До нього кріпиться листя Виконує функцію «ліфту» - транспортування води. поживних речовин до всіх наземних органів рослини.
|
Орган рослини, що виконує функцію дихання, виділення кисню.
|
Орган квіткової рослини, що приймає участь у розмноженні. На його місці утворюється плід з насінням.
|
Цей орган рослини утворюється з квітки. Всередині міститься насіння. Виконує функцію захисту та поширення насіння.
|
КОРІНЬ |
СТЕБЛО |
ЛИСТЯ |
КВІТКА |
ПЛІД З НАСІННЯМ |
Додаток 3
(конверт №3)
НАСІННЯ |
ПАРОСТОК- КОРІНЕЦЬ |
СТЕБЛО ІЗ ПАРОЮ ЛИСТКІВ |
ДОРОСЛА РОСЛИНА З КВІТКОЮ |
ДОРОСЛА РОСЛИНА З ПЛОДАМИ І НАСІННЯМ |
Додаток 4
Таблиця «Органи квіткових рослин»
(зображення доступне для друку у форматі А2)
Додаток 5
Таблиця «Життєвий цикл квіткової рослини»
(зображення доступне для друку у форматі А2)