6 клас
Урок № 20.
Тема. Перевірка правопису. Виправляння помилок. Пошук та заміна фрагментів в тексті
Мета уроку:
-
навчальна: продовжити формувати вміння редагувати та форматувати текстові документи, удосконалювати вміння працювати з текстовим документом;
-
розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення учнів; формувати в учнів алгоритмічне мислення, уміння самостійно здобувати знання;
-
виховна: виховувати творче ставлення до справи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, навчальна презентація, проектор, пам’ятка «Правила введення тексту».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Відтворення і коригування опорних знань
«Запитання — відповідь»
Учневі, якого викликали до дошки, товариші ставлять запитання до вивченого параграфу (не заглядаючи в підручник). Оцінюють точність і правильність відповідей і самих запитань.
-
Що означає «форматування тексту»?
-
Опишіть відомі вам способи вибору вигляду (гарнітури) шрифту.
-
Які способи накреслення тексту підтримує Microsoft Word?
-
Опишіть відомі вам способи встановлення кольору тексту.
-
Як встановити міжлітерний інтервал?
-
Які параметри абзацу дозволяє встановлювати Microsoft Word?
-
Чи можна в середовищі Microsoft Word установити відступи абзацу?
-
Наведіть перелік основних параметрів, які використовуються в Microsoft Word для форматування абзаців.
-
Опишіть основні способи вирівнювання тексту абзацу, наведіть їх основні відмінності.
-
Опишіть основні правила встановлення відступів абзаців та відступу першого рядка.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «відстрочена відгадка»
-
Як правильно організувати роботу з тестовим документом, щоб зекономити час?
-
Як зробити так, щоб ваш документ мав естетичний вигляд на екрані та на папері?
-
Яким чином можна пронумерувати сторінки в документі?
Відповіді на ці та інші запитання ви дізнаєтесь під час вивчення нової теми.
V. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку
VІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
Перевірка правопису
Microsoft Word може допомогти користувачеві виконати перевірку правопису тексту документа, який написаний будь-якою мовою. У словнику MS Word міститься понад 200 мов та діалектів народів світу, серед яких є українська, російська, англійська та багато інших. Перш ніж здійснити перевірку правопису в документі, рекомендовано спочатку виділити весь текст документа та вказати мову, якою він написаний. Призначити мову можна, виконавши команду Рецензування -Вибрати мову.
Перевірку правопису можна виконати, скориставшись діалоговим вікном Правопис — назва мови. (Команда Рецензування —> Правопис і граматика або клавіша F7). Це діалогове вікно містить два робочих поля. У верхньому демонструється текст, у якому знайдено помилку, у нижньому — варіанти правильного написання слова або короткий опис граматичної помилки.
Для кожної ситуації, у якій MS Word підозрює помилку, користувач має змогу прийняти одне з трьох основних рішень:
-
замінити помилково написане слово на один із запропонованих варіантів (кнопка Замінити);
-
підтвердити правильність написання слова (кнопка Пропустити);
-
підтвердити правильність написання слова та занести його в словник (кнопка Додати), після чого такий варіант написання слова вважатиметься правильним і в усіх інших документах, створених на цьому комп'ютері.
Перевірка правопису під час введення тексту.
Слова з орфографічними помилками підкреслюються червоною хвилястою лінією (якщо роздрукувати документ на папері, ця лінія не виводиться).
Існує кілька причин, через які MS Word позначає слово як помилкове:
-
слово було написане з помилкою (пропущено літеру або введено зайву). Можна виправити це слово або вручну, або скориставшись контекстним меню цього слова;
-
слово було написане без помилки, але відсутнє у вбудованому в MS Word словнику. Наприклад, у документі підкреслюються прізвище, назва міста або науковий термін. У цьому випадку можна або не звертати уваги на підкреслення, або вибрати команду Додати до словника в контекстному меню цього слова. Також слово можна виключити з перевірки, вибравши команду Пропустити або Пропустити все (у цьому випадку усі такі слова в тексті не перевірятимуться);
-
слово було написане без помилок, але введене іншою мовою. Перевірка правопису відбувається за правилами тієї мови, якою було введено фрагмент тексту, а не тієї, яка є встановленою на момент перевірки. Щоб виправити таку помилку, можна в контекстному меню слова вибрати команду Мова і в списку, що відкриється, вибрати потрібну мову.
-
Якщо в тексті є синтаксична помилка, то цей фрагмент тексту підкреслюється зеленою хвилястою лінією. Для виправлення цієї ситуації слід відкрити контекстне меню цього фрагмента, встановити причину помилки та усунути її.
Робота з підручником: § 20
VIІ. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях
Робота за комп’ютером
Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
Інструктаж учителя.
Підручник ст. 141-143
Вправи для очей.
Практичне завдання
1. Завантажте текстовий процесор Word.
2. Введіть текст за зразком (з пам'ятки «Правила введення тексту»).
3. Виконайте перевірку правопису в тексті.
4. Використовуючи контекстне меню слів з помилками, виправте допущені помилки.
5. Збережіть документ у власній папці з іменем Правила.
6. Закрийте вікно програми.
Робота в парах (групах)
Обговоріть і з'ясуйте. Мозкова атака
-
Що свідчить про наявність помилок у тексті?
-
Чи завжди підкреслення червоною хвилястою лінією свідчить про помилку в слові?
-
Що робити у випадку, коли підкреслюється правильно написане слово?
-
Про що свідчить підкреслення зеленою хвилястою лінією?
-
Які є засоби для перевірки правопису в програмі MS Word?
-
Якими командами можна викликати вікно перевірки правопису?
Після обговорення групи (пари) звітують про виконану роботу, висловлюють свої варіанти відповідей. Учитель корегує відповіді за потреби, узагальнює результати.
VІII. Домашнє завдання
Підручник § 20
ІХ. Підсумки уроку
Оцінювання роботи учнів
Х. Рефлексія
-
Що нового сьогодні дізналися?
-
Чого навчилися?
-
Що сподобалось на уроці, а що ні?
-
Чи виникали труднощі?