Розробка уроку з читання "Перевіряю свої досягнення. Підсумок за змістом розділу «Із джерел народної мудрості». Блок «Перевіряю свої досягнення»". Підготувала вчитель початкових класів Богдюк Оксана Вікторівна.
Тема. Перевіряю свої досягнення. Підсумок за змістом розділу «Із джерел народної мудрості». Блок «Перевіряю свої досягнення».
Мета: формування предметних і ключових компетентностей (комунікативна, читацька, навчання впродовж життя, соціальна); систематизувати й узагальнити знання учнів за розділом «Із джерел народної мудрості»; вдосконалювати навички швидкого, свідомого виразного читання; розвивати мислення, допитливість, зорову та слухову пам'ять, активізувати словниковий запас учнів; вчити порівнювати прочитані твори; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати пізнавальний інтерес до народної творчості, любов до рідного слова.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Діти: Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
Учитель:
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось — не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати —
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок починаймо!
II. Мовленнєва розминка
― Діти, а до якого уроку ви приготувались?
― Я бажаю вам великих успіхів, гарних відповідей і доброго настрою! А розпочати наш урок пропоную традиційно з мовної розминки.
1. Робота над чистомовкою
Ли-ли-ли – урок почали.
Ри-ри-ри – чітко говори.
Ви-ви-ви – слова назви.
Жи-жи-жи – свою думку скажи.
Ас-ас-ас – наш чудовий клас,
Зі-зі-зі – усі ми друзі.
Ем-ем-ем – нікого не підведем!
Ім-ім-ім – нам весело усім!
2. Вправа «Мікрофон»
― Діти, чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
― Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, повчальний, гарний, змістовний, навчальним, продуктивним, пізнавальним, веселим...)
― А ви на цьому уроці якими повинні бути? У - уважними Р - розумними О – організованими К – кмітливими, комунікабельними, а ще активними, дисциплінованими.)
― Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, веселий, творчий, продуктивний урок. Бо як говориться у народному прислів’ї «Щоб успіх мати – треба добре працювати.
III. Перевірка домашнього завдання
― З яким жанром усної народної творчості ви ознайомилися на минулому уроці? (Скоромовки)
― На домашнє завдання вам було вивчити скоромовку. Тож хто хоче розказати скоромовку?
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Дити, який розділ ми завершили вивчати? («Із джерел народної мудрості»)
1. Складання асоціативного куща
― Сьогодні до нас на урок чарівне заглянуло сонечко. Зверніть увагу які тендітні промінчики воно посилає на нас. То ж давайте згадаємо, які жанри усної народної творчості ми з вами вивчили на попередніх уроках і запишемо на промінчиках. ( діти називають казки, легенди, міфи, загадки, пісні, прислівя,скоромовки. Вчитель записує)
― Чому, як ви гадаєте, я обрала образ сонечка?
― Що ми знаємо про Сонце? (Джероло світла і життя на землі)
― Чи існувало б життя на Землі без Сонця? (Ні)
― Так і без усної народної творчості не існувала б Україна.
Українська народна творчість є різноманітною. Наш народ із давніх-давен висловлювався різними влучними висловами, збагачуючи тим самим рідну мову. Такі вислови передають досвід народу: поради, застереження.
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо твори, які прочитали в цьому розділі, узагальнимо здобуті знання.
V. Узагальнення і систематизація набутих знань
1. Гра «Пригадай героя»
— Кому з персонажів належать ці слова?
― Чи є, - каже, - на світі такий чоловік, щоб тебе подужав? (Дочці князя)
― Це ж уже проклятий змій загубив, видно, мою дитину! (Князеві)
― А що, Кирило? Прийшов битися чи миритися? (Змієві)
― Де вже миритися? Битися з тобою, іродом проклятим! (Кирилові Кожум’яці)
― Давай, бабо, ще... – Я голодний... хтось з нами вечеряє. (Дідові)
― Ящо одна з вас принесе цілющу воду, то й одпущу. (Світанкові)
― Що ти давав мені їсти в останній раз? (Орлу)
― «Як ізійду я, як ізійду я раненько-рано, то ізрадіють усі на світі». (Сонцю, пісня «Три товариші»)
Фізкультхвилинка
2. Робота в парі
— Запишіть план до казки «Кирило Кожум’яка» у правильній послідовності.
План
Двобій Кирила зі змієм.
Вісточка додому.
Віддав князь свою дочку змієві.
Голуб приніс звістку князеві.
Перемога Кожум’яки.
Згода Кожум’яки.
3. Гра «Літературна математика»
— Виконайте дії та прочитайте утворений результат.
Зуб + і – убі + ага + дка = ... (загадка).
Скарб — арб + ород – д + мовк + а = ... (скоромовка).
Усіх – іх + мі + шум – ум + ка = ... (усмішка).
При + кут – ут + азал – ал + ка = ... (приказка).
Пас – ас + рис + ліс – с + в’я = ... (прислів’я).
4. Гра «Роз’єднай слова». Читання речень з дошки
— Прочитайте речення, роз’єднуючи слова. Яке слово зі складених вами воно пояснює? Доведіть свою думку.
― Художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне. (Казка)
― Короткийвлучнийвислів, якиймаєповчальнезначення. (Прислів’я)
― Своєріднамовнаграгумористичногоспрямування. (Скоромовка)
― Невеличкийпоетичнийтвір, восновіякогоєзапитання. (Загадка)
― Оповитий казковістю і фантастичністю переказ про якусь одну визначну історичну подію чи улюблений народом персонаж (здебільшого реальний). (Легенда)
VI. Підсумок уроку
— Діти, з яким настроєм завершуєте урок?
— Що було цікавого?
― Що найбільше сподобалось?
― А що було важким?
VII. Домашнє завдання
Підготувати запитання за змістом прочитаного розділу (с. 41–59).
― Діти, наш урок закінчується! Ви були великі молодці! Я вам вдячна за гарну роботу! А особливо...