Конспект уроку:
ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ
І ПЛОЩИН У ПРОСТОРІ.
10 КЛАС
Підготувала:
Шкатула Лариса Павлівна
вчитель математики
КЗ "Балашівська гімназія
Міської ради міста
Кропивницького"
м. Кропивницький
2021
Тема: ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ І ПЛОЩИН У ПРОСТОРІ.
Тип: узагальнення і систематизація знань.
Мета:
навчальна: узагальнення і систематизація знань з теми, закріплення вмінь і навичок розв’язання задач на перпендикулярність прямих і площин у просторі;
розвивальна: розвиток логічного мислення та просторової уяви, вміння аналізувати та робити висновки;
виховна: виховання графічної культури, уважності, акуратності, дисциплінованості, поваги до думки товариша; акцентувати увагу учнів на зв'язок предмету з життям, практичним застосуванням отриманих з теми знань.
Методи проведення: робота в малих групах, бесіда, фронтальне опитування, демонстрація, .
Унаочнення: презентація, таблиці, картки із завданнями, моделі до задач.
Обладнання: проектор, екран, комп’ютер, лінійки, олівці.
Попередньо клас розбивається на 4 групи. Ці групи можуть комплектуватися за принципом вільного взаємного вибору учнів або ж за вибором вчителя. Кожній з них напередодні дається по 5 задач (по одній задачі кожного типу). Учні готують розв’язання і просторові моделі до цих задач (з картону, дерева, металу, проволоки тощо).
ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ.
І. Організаційна частина . Перевірка присутності учнів, підготовленості аудиторії до заняття.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Наявність домашньої роботи у зошитах, перевірка правильності розв’язання шляхом усного коментування відповідей.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Формули радіусів вписаного і описаного кола трикутників (рівностороннього, різностороннього, прямокутного).
2. Де знаходяться центри вписаного і описаного кіл трикутника?
3. Теорема синусів, її наслідок.
4. Теорема косинусів.
5. Теорема Піфагора. Співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника.
6. Формули для обчислення площі трикутника.
ІV. Мотивація навчання.
Шановні учні, ми закінчуємо вивчати тему „Перпендикулярність прямих і площин у просторі”. Впевнилися, що нас оточують предмети, в яких можна побачити перпендикулярність прямих (плінтуси підлоги, перекладина та підпорки спортивного снаряду і т.д.), перпендикулярність прямої і площини (стовп і поверхня землі, підлога і ніжка стола чи стільця і т.д.), перпендикулярність площин (стіна і стеля, стінки шафи і т.д.).
Ми вивчили означення перпендикулярності, сформулювали і довели ознаки, за якими визначається перпендикулярність. Тож на сьогоднішньому уроці ми повинні узагальнити та систематизувати свої знання з даної теми, провести корекцію вмінь і навичок застосовувати вивчені ознаки і теореми до розв’язування задач.
Оголошення теми і мети заняття.
V. Узагальнення і систематизація теоретичного матеріалу.
Перед тим, як перейти до практичного застосування набутих знань, давайте з вами повторимо теоретичний матеріал з даної теми. Для цього пропоную разом розгадати кросворд та пройти індивідуально тестування .
Кросворд
1. Відрізок, який сполучає дану точку з точкою площини і лежить на прямій, перпендикулярній до площини, називається…(перпендикуляр)
2. З двох похилих більша та, проекція якої …(більша)
3. Якщо пряма на площині перпендикулярна до похилої, то вона перпендикулярна і до її… (проекції)
4. Якщо кут між площинами дорівнює 900, то площини називаються …(перпендикулярними)
5. Перпендикуляр…за будь-яку похилу (менший).
6. Фігура, утворена двома півплощинами і спільною прямою, що їх обмежує називається … кутом (двогранним)
7. Скільки прямих, перпендикулярних площині, можна провести через точку, що не належить даній площині (одну).
8. Відрізок, що з’єднує основи перпендикуляра і похилої називається …(проекцією).
9. Якщо площина перпендикулярна до однієї з двох…прямих, то вона перпендикулярна і до другої (паралельних).
10. Якщо напрямок проектування - деяка пряма l перпендикулярна до площини проекцій , то таке проектування називають…(ортогональним)
На розгадування кросворду відводиться не більше 5 хв. Після завершення роботи кожна група по черзі називає свою відповідь на питання, після чого правильна відповідь виводиться на екран.
Тестування (пропоную учням перейти за посиланням і виконати тестову роботу на освітній платформі "На Урок", https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1026993)
якщо АК ┴ (АВС) і NC ┴ (АВС)?
а) паралельні; б) мимобіжні;
в) перпендикулярні; г) перетинаються.
а) визначити неможливо; б) одна; в) нескінченна множина; г) жодної.
а) нескінченну множину; б) тільки одну; в) тільки дві; г) жодної.
а) СВ; б) АС; в) CD; г) А1С1
а) BD; б) ВС; в) АВ; г) АС
а) паралельні; б) визначити неможливо;
в) не перетинаються; г)перпендикулярні
а) друга пряма завжди паралельна третій прямій;
б) друга пряма завжди мимобіжна з третьою прямою;
в) друга пряма ніколи не перетинає третю пряму;
г) і друга пряма перпендикулярна до третьої прямої
прямокутника АВСD.
Який відрізок має більшу довжину?
а) МА; б) МD; в) МВ; г) МС; д) АD.
Знайдіть відстань від точки А до площини,
якщо проекція похилої на площину дорівнює 6 см.
а) 4 см; б) 8 см; в) 64 см; г) 2 см.
а) АВ < AO; б) CO > OB; в) AC < AO; г) CO < OB
VІ. Розв’язування задач.
Переходимо, безпосередньо, до практичного застосування набутих теоретичних знань. Весь комплекс задач теми було розбито на п’ять типів:
В площині проведена пряма, перпендикулярна прямій а. Доведіть, що ця пряма перпендикулярна і до площини .
Кожна група готує по одній задачі кожного типу. Потім по представнику з групи (за вибором учителя), демонструючи виготовлену попередньо модель, розв’язують задачу біля дошки. Решта учнів роблять відповідні записи та виконують малюнки у зошитах, задають питання.
Після розв’язання задачі кожному із учнів ставиться завдання для усного розв’язання.
Чи правильні у стереометрії такі твердження?
IV. Узагальнення і систематизація набутих знань та вмінь.
Для кожної групи - однакова задача.
Ваше завдання - якомога швидше розв’язати її.
Задача. Потрібно протягнути два електричні дроти від стовпа до будинку. На стовпі вони кріпляться на висоті 19 м, а на стіні будинку - 9 м. Скільки потрібно дроту, якщо відстань від стовпа до будинку становить 30 м, а на кріплення і провисання слід додати 5% знайденої довжини.
Розв'язання
Стовп перпендикулярний площині Землі і стіна будинку перпендикулярна площині Землі, отже, оскільки дві прямі, перпендикулярні одній і тій самій площині, паралельні між собою, з цього випливає, що математична модель задачі - прямокутна трапеція.
Отже, АВ = 19 м, CD = 9 м, AD = 30 м. Знайдемо ВС.
Опустимо перпендикуляр СК на сторону АВ. АК = CD = 9 м, отже,
ВК = АВ - АК = 19 - 9 = 10 (м). К С = AD = 30 м.
З Δ ВСК ():
ВС = = = (м)
1) 10∙2 = 20 (м) - довжина 2-х дротів.
2) 20∙0,05 = (м) - на провисання.
3) 20 = 21 (м)
Відповідь: необхідно 21 м дроту.
VІ. Підведення підсумків заняття.
Таким чином, сьогодні повторили теоретичний матеріал та розглянули основні принципи розв’язання задач з теми „ Перпендикулярність у просторі”.
Я думаю, що після цього заняття ви добре засвоїли матеріал і готові до тематичного оцінювання.
VІІ. Оцінювання роботи учнів. Оголошення домашнього завдання.