Урок "ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ І ПЛОЩИН У ПРОСТОРІ".

Про матеріал
Тема: ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ І ПЛОЩИН У ПРОСТОРІ. Тип: узагальнення і систематизація знань. Мета: навчальна: узагальнення і систематизація знань з теми, закріплення вмінь і навичок розв’язання задач на перпендикулярність прямих і площин у просторі; розвивальна: розвиток логічного мислення та просторової уяви, вміння аналізувати та робити висновки; виховна: виховання графічної культури, уважності, акуратності, дисциплінованості, поваги до думки товариша; акцентувати увагу учнів на зв'язок предмету з життям, практичним застосуванням отриманих з теми знань.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку:

 

ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ

І ПЛОЩИН У ПРОСТОРІ.

10 КЛАС

 

 

 

 

 

Підготувала:

Шкатула Лариса Павлівна

вчитель математики

КЗ "Балашівська гімназія

Міської ради міста

Кропивницького"

 

 

м. Кропивницький

2021

Тема: ПЕРПЕНДИКУЛЯРНІСТЬ ПРЯМИХ І ПЛОЩИН У ПРОСТОРІ.

Тип: узагальнення і систематизація знань.

Мета:

навчальна: узагальнення і систематизація знань з теми, закріплення вмінь і навичок розв’язання задач на перпендикулярність прямих і площин у просторі;

розвивальна: розвиток логічного мислення та просторової уяви, вміння аналізувати та робити висновки;

виховна: виховання графічної культури, уважності, акуратності, дисциплінованості, поваги до думки товариша;  акцентувати  увагу  учнів  на  зв'язок  предмету  з  життям, практичним  застосуванням  отриманих  з  теми  знань.

Методи проведення: робота в малих групах, бесіда, фронтальне опитування, демонстрація,  .

Унаочнення: презентація, таблиці, картки із завданнями, моделі до задач.

Обладнання: проектор, екран, комп’ютер, лінійки, олівці.

Попередньо клас розбивається на 4 групи. Ці групи можуть комплектуватися за принципом вільного взаємного вибору учнів або ж за вибором вчителя. Кожній з них напередодні дається по 5 задач (по одній задачі кожного типу). Учні готують розв’язання і просторові моделі до цих задач (з картону, дерева, металу, проволоки тощо).

ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ.

 І. Організаційна частина . Перевірка присутності учнів, підготовленості аудиторії до заняття.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Наявність домашньої роботи у зошитах, перевірка правильності розв’язання шляхом усного коментування відповідей.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Формули радіусів вписаного і описаного кола трикутників (рівностороннього, різностороннього, прямокутного).

2. Де знаходяться центри вписаного і описаного кіл трикутника?

 3. Теорема синусів, її наслідок.

 4. Теорема косинусів.

 5. Теорема Піфагора. Співвідношення між сторонами і кутами прямокутного трикутника.

6. Формули для обчислення площі трикутника.

ІV. Мотивація навчання.

Шановні учні, ми закінчуємо  вивчати тему „Перпендикулярність прямих і площин  у просторі”. Впевнилися, що нас оточують предмети, в яких можна побачити перпендикулярність прямих (плінтуси підлоги, перекладина та підпорки спортивного снаряду і т.д.), перпендикулярність прямої і площини (стовп і поверхня землі, підлога і ніжка стола чи стільця і т.д.), перпендикулярність площин (стіна і стеля, стінки шафи і т.д.).

Ми вивчили означення перпендикулярності, сформулювали і довели ознаки, за якими визначається перпендикулярність. Тож на сьогоднішньому уроці ми повинні узагальнити та систематизувати свої знання з даної теми, провести корекцію вмінь і навичок застосовувати вивчені ознаки і теореми до розв’язування задач.

Оголошення теми і мети заняття.

V. Узагальнення і систематизація теоретичного матеріалу.

Перед тим, як перейти до практичного застосування набутих знань, давайте з вами повторимо теоретичний матеріал з даної теми.  Для цього пропоную разом розгадати кросворд та пройти індивідуально тестування .

         Кросворд

1. Відрізок, який сполучає дану точку з точкою площини і лежить на прямій, перпендикулярній до площини, називається…(перпендикуляр)

2. З двох похилих більша та, проекція якої …(більша)

3. Якщо пряма на площині перпендикулярна до похилої, то вона перпендикулярна і до її… (проекції)

4. Якщо кут між площинами дорівнює 900, то площини називаються …(перпендикулярними)

5. Перпендикуляр…за будь-яку похилу (менший).

6. Фігура, утворена двома півплощинами і  спільною прямою, що їх обмежує називається … кутом (двогранним)

7. Скільки прямих, перпендикулярних площині, можна провести через точку, що не належить даній площині (одну).

8. Відрізок, що з’єднує основи перпендикуляра і похилої називається …(проекцією).

9. Якщо площина перпендикулярна до однієї з двох…прямих, то вона перпендикулярна і до другої (паралельних).

10. Якщо напрямок проектування - деяка  пряма l перпендикулярна до площини проекцій , то таке проектування називають…(ортогональним)

На розгадування кросворду відводиться  не більше 5 хв. Після завершення роботи  кожна група по черзі називає свою відповідь на питання, після чого правильна відповідь  виводиться  на екран.

 

Тестування (пропоную учням перейти за посиланням  і виконати тестову роботу на освітній платформі "На Урок", https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1026993)

  1. Яким є взаємне розміщення прямих AK i  NC,

 якщо АК ┴ (АВС)   і NC ┴ (АВС)?

      а) паралельні;          б) мимобіжні; 

    в) перпендикулярні;     г) перетинаються.

  1. У просторі дано пряму а і точку А поза нею, скільки існує прямих, що є перпендикулярними до прямої а і проходять через точку А?

     а) визначити неможливо;  б) одна;   в) нескінченна множина;   г) жодної.

  1. Скільки площин, перпендикулярних до даної прямої можна провести через точку, що лежить на даній прямій?

      а) нескінченну множину;   б) тільки одну;    в) тільки дві;      г) жодної.

  1. Використовуючи малюнок, вкажіть пряму, що перпендикулярна до прямої СС1 і проходить через точку А.

         а) СВ;        б) АС;        в) CD;       г) А1С1

  1. Використовуючи малюнок, вкажіть пряму, яка перпендикулярна до площини АВВ1.

         а) BD;         б) ВС;       в) АВ;        г) АС

  1. Яким є взаємне розміщення прямої  KD  і площини АВС, якщо KD ║NC i NC ┴ (ABC)?

а) паралельні;    б) визначити неможливо;

в) не перетинаються;     г)перпендикулярні

  1. Якщо одна з двох паралельних  прямих перпендикулярна до третьої прямої, то

а)  друга пряма завжди паралельна третій прямій;

б) друга пряма завжди мимобіжна з третьою прямою;

в)  друга пряма ніколи не перетинає третю пряму;

г) і друга пряма перпендикулярна до третьої прямої

  1. Відрізок АМ проведено перпендикулярно до площини  

 прямокутника   АВСD.

Який відрізок   має більшу довжину?

   а) МА;      б) МD;   в) МВ;      г) МС;        д) АD.

 

  1. З точки А до площини проведено похилу завдовжки 10 см.

Знайдіть відстань від точки А до площини,

якщо проекція похилої на площину дорівнює 6 см.

          а) 4 см;        б) 8 см;        в) 64 см;       г) 2 см. 

 

  1.  З точки А до площини проведено дві похилі АВ і АС і перпендикуляр АО. Відомо, що АВ >АС. Виберіть правильне твердження.

а) АВ < AO;    б) CO > OB;      в) AC < AO;      г) CO < OB

 

 

VІ. Розв’язування задач.

Переходимо, безпосередньо, до практичного застосування набутих теоретичних знань.    Весь комплекс задач теми було розбито на п’ять типів:

  1.  Задачі на доведення. 

 

  • Точка М знаходиться на однаковій відстані від сторін кута АВС і не належить його площині. Доведіть, що її ортогональна проекція на площину кута належить бісектрисі цього кута, якщо вона знаходиться у внутрішній області цього кута. 

 

  • Доведіть, що коли дві площини  і перпендикулярні до прямої а, то вони паралельні.

 

  • Перпендикулярні площини і перетинаються по прямій а .

В площині   проведена пряма, перпендикулярна прямій а. Доведіть, що ця пряма перпендикулярна і до площини . 

 

  • Три площини попарно перпендикулярні. Доведіть, що прямі їх перетину також попарно перпендикулярні.

 

 

  1. C:\Users\denis\Desktop\image245_33.jpg Похилі та їх проекції
  • Із даної точки до площини проведено дві похилі, різниця довжин яких 6см. Їх проекції на цю площину дорівнюють 27см і 15см. Знайдіть відстань від даної точки до площини. 
  • Із точки, що знаходиться на відстані 12см від площини, проведено до цієї площини дві похилі, довжини яких 13см і 20см. Відстань між основами похилих дорівнює 19см. Знайдіть кут між проекціями цих похилих. 
  • Відрізок довжиною 25см опирається кінцями на дві взаємоперпендикулярні площини. Відстані від кінців відрізка до площин дорівнюють 15см і 16см. Знайдіть проекції відрізка на кожну із площин. 
  • Результат пошуку зображень за запитом точка рівновіддалена від вершин рівностороннього трикутникаЧерез одну сторону ромба проведено площину на відстані 4м від протилежної сторони. Проекції діагоналей на цю площину дорівнюють 8м і 2м. Знайдіть проекції сторін.
  1.  Задана точка рівновіддалена від вершин трикутника або чотирикутника. 
  • АВС – правильний трикутник, точка О – його центр. ОК – перпендикуляр до площини цього трикутника. ОК=1см. Сторона трикутника дорівнює 3см. Знайдіть відстані від точки К до вершин трикутника. 
  • C:\Users\denis\Desktop\img10.jpgОснова і висота рівнобедреного трикутника дорівнюють по 4см. Дана точка знаходиться на відстані 6см від площини трикутника і на однаковій відстані від його вершин. Знайдіть цю відстань.
  • Катети  прямокутного трикутника дорівнюють 6 см і 8 см. Поза площиною цього трикутника дано точку, яка знаходиться на відстані 13 см від кожної його вершини. Знайдіть відстань від цієї точки до площини трикутника. 
  • C:\Users\denis\Desktop\slide-10.jpgТрапеція вписана в коло, причому менша її основа, що дорівнює 16см,  стягує дугу 60 0 . На відстані 12см від площини трапеції знаходиться точка, рівновіддалена від усіх вершин трапеції. Знайдіть відстань від точки до вершин трапеції.

 

  1. Задана точка рівновіддалена від сторін трикутника або чотирикутника. 

 

  • C:\Users\denis\Desktop\4720b7cb4c9740bfe820f7c428d68cda-800x.jpgКатети  прямокутного   трикутника дорівнюють 12см і 16 см.  Точка, рівновіддалена від усіх сторін трикутника, розміщена  на відстані  3 см від площини трикутника. Знайдіть відстані від дано точки  до сторін трикутника.

 

  • C:\Users\denis\Desktop\images.jpgДано трикутник із сторонами 26см, 28см і 30см. Точка Р віддалена від усіх сторін трикутника на 17см. Знайдіть відстань від точки Р до площини трикутника. 

C:\Users\denis\Desktop\загружено (1).jpg

  • Діагоналі ромба дорівнюють 12см і 16см. Точка К знаходиться поза площиною ромба і віддалена від усіх сторін ромба на 8см. Знайдіть відстань від точки К до площини ромба. 

 

  • Результат пошуку зображень за запитом центр вписаного кола в трапеціюРезультат пошуку зображень за запитом центр вписаного кола в трапеціюРівнобічна трапеція, периметр якої 48 см, а гострий кут 60 0 , лежить у площині α . Точка, рівновіддалена від усіх сторін трапеції, знаходиться на відстані 3см від площини α. Знайдіть відстань від цієї точки до сторін  трапеції.                       

 

 

 

  1. C:\Users\denis\Desktop\c766d7ee6e84db1c603829591aade5c5.jpgЗадана точка проектується у вершину або на сторону трикутника чи чотирикутника. 

 

  • У трикутнику АВС сторона АВ=15см, АС=13см, СВ=14см. Із вершини А проведено до його площини перпендикуляр, який дорівнює 16см. Знайдіть відстань від його кінця до сторони ВС. 

C:\Users\denis\Desktop\69d8996a85283702798d33d831b18e7e.jpg

 

  • Катети прямокутного трикутника дорівнюють 18см і 32см. До площини  трикутника із середини гіпотенузи проведено перпендикуляр, який дорівнює 12см. Знайдіть відстань від кінця перпендикуляра до катетів. 

 

  • До площини прямокутника АВСD через його вершину А проведено перпендикуляр АК, кінець якого К віддалений від сторони ДС на 2,4 см, від сторони ВС – на 2,8см, від вершини С – на 3,6см. Знайдіть АК.

 

  • Рівнобедрені трикутники АВС і АВD мають спільну сторону АВ і лежать у перпендикулярних площинах. Знайдіть відстань СD, якщо АВ=16 см, АDВ=90 0, АС=ВС=10см.

 

 Кожна група готує по одній задачі кожного типу. Потім по представнику з групи (за вибором учителя), демонструючи виготовлену попередньо модель, розв’язують задачу біля дошки. Решта учнів роблять відповідні записи та виконують малюнки у зошитах, задають питання.

 

Після розв’язання задачі кожному із учнів ставиться завдання для усного розв’язання.

 

Чи правильні у стереометрії такі твердження? 

  •                 Через точку, яка лежить на даній прямій, можна провести тільки одну пряму, перпендикулярну до цієї прямої. 
  •                 Прямі, перпендикулярні до однієї і тієї самої прямої, паралельні між собою.
  •                 Якщо пряма проходить через точку кола перпендикулярно до радіуса,  проведеного до цієї точки, то вона є дотичною до кола. 
  •                 Якщо площина перпендикулярна до даної площини, то вона перпендикулярна і до довільної прямої, паралельної цій площині. 
  •                 Якщо площина і пряма перпендикулярні до однієї й тієї самої площини, то вони паралельні між собою.

 

Результат пошуку зображень за запитом стовп, дріт  і будинокIV. Узагальнення і систематизація набутих знань та вмінь.

Для кожної  групи  - однакова задача.

Ваше завдання - якомога швидше розв’язати її.

Задача. Потрібно протягнути два електричні дроти від стовпа до будинку. На стовпі вони кріпляться на висоті 19 м, а на стіні будинку - 9 м. Скільки потрібно дроту, якщо відстань від стовпа до будинку становить 30 м, а на кріплення і провисання слід додати 5% знайденої довжини.

Розв'язання

Стовп перпендикулярний площині Землі і стіна будинку перпендикулярна площині Землі, отже, оскільки дві прямі, перпендикулярні одній і тій самій площині, паралельні між собою, з цього випливає, що математична модель задачі - прямокутна трапеція.

Отже, АВ = 19 м, CD = 9 м, AD = 30 м.  Знайдемо ВС.

Опустимо перпендикуляр СК на сторону АВ.  АК = CD = 9 м, отже,

ВК = АВ - АК = 19 - 9 = 10 (м).        К С = AD = 30 м.

З Δ ВСК ():

ВС =   = = (м)

1) 10∙2 = 20 (м) - довжина 2-х дротів.

2) 20∙0,05 = (м) - на провисання.

3) 20 = 21 (м)

Відповідь: необхідно 21 м дроту.

 

 VІ. Підведення підсумків заняття.

 

Таким чином, сьогодні повторили теоретичний матеріал та розглянули основні принципи розв’язання задач з теми „ Перпендикулярність у просторі”.

Я думаю, що після цього заняття ви добре засвоїли матеріал і готові до тематичного оцінювання.

 

VІІ. Оцінювання роботи учнів. Оголошення домашнього завдання.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Чапкіна Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Великородна Надія Мирославівна
    А можна посилання на тест ?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Фурса Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
5391
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку