Розробка уроку
Федорової Любов Олександрівни
учителя історії та правознавства
Печенюгівського НВК
Новгород –Сіверського району
Чернігівської області
Урок – гра « Найрозумніший»
Первісні спільноти. Археологічні культури.
6 клас (Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс )
Очікуванні результати
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: узагальнення знань
Форма проведення: урок – гра
Обладнання уроку: підручник, таблиця, кросворд, експонати шкільного музею.
Хід уроку
І .Організаційний момент уроку
Повідомлення теми та цілей уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми закінчили вивчення теми «Первісні спільноти. Археологічні культури». Сьогодні на уроці нам належить узагальнити здобуті вами знання. Урок проходитиме у формі гри, яка триватиме три етапи
ІІІ. Хід уроку –гри
1- етап « Виникнення людини»
На цьому етапі проводимо гру « Морський бій»
У грі зашифроване слово. Хто не влучив відповідає на запитання вікторини.
а 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
б З |
А |
|
|
|
Т |
Я |
|
в |
|
Н |
|
Т |
|
|
|
г |
|
|
Я |
|
|
|
|
д |
|
|
|
|
|
|
|
ж |
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
|
|
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
Вікторина: Що? Де? Коли?
Учитель. Діти! Ви замислювалися над тим, як з’явилася людина, якою вона була? Вчені доклали багато зусиль, щоб з’ясувати, як жили наші пращури. Учені підтримують одну теорію: людина вийшла з природи, що люди пішли від мавпоподібних істот.
1.Коли приблизно виникло життя на Землі ? ( 3,5 млр.р. тому )
2.Скільки років тому на сучасній Україні з’явилася стародавня людина?
( 1млн. р. тому , Закарпаття, село Королеве ).
3. В якому суспільстві жила стародавня людина ? ( У первісному )
4. Які риси характерні для первісного ладу? ( Рівність, примітивні знаряддя праці, скудна їжа )
5.Якою спочатку була давня людина і якою вона стала? ( негарна, нерозумна, а потім змінилася )
6.Найдавнішу людину кам’яного віку вчені назвали… ( Олдовейська людина, Африка ( Танзанія ), 1 млн.750т. р. тому ).
7. Чому вчені назвали добу кам’яним віком? ( знаряддя з каменю ).
8. Назвіть епохи кам’яного віку.( Палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт )
9. Назвати людину, яка поборола холод. ( Неандерталець )
10.Яке значення вогню? ( тепло, приготування їжі … )
11.Назвіть людину сучасного типу. ( Кроманьйонець )
Утворіть логічні пари
1.Межириріцька стоянка А. Стоянка неандертальців у Криму
2.Кирилівська стоянка Б. Стоянка первісних людей на Чернігівщині
3.Мізинська стоянка В. Стоянка доби палеоліту, знайдена на території Києва
4.Киїк- Коба Г. Стоянка первісних людей на Черкащині
Д. Найдавніша стоянка первісних людей, Закарпаття
Установіть послідовність « Етапи розвитку людських спільнот»
ІІ – етап гри « Первісні землероби та скотарі»
Розв'язати кросворд.
Ключове слово кросворду буде підказкою до ІІІ – етапу гри.
|
|
|
|
к |
|
||||||
|
у |
|
|
|
|
||||||
|
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
ь |
||||||||
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
у |
|
|
|||||||
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
а |
|
|
||||||||
Гра « Я археолог»
(Учні досліджують експонати шкільного музею і розповідають про основні заняття та ремесла наших односельців.
ІІІ – й етап « Первісна культура»
Гра «Поле чудес»
Учитель. Історики тривалий час вважали, що давні люди не були обізнані в науках і цілком залежали від природи. Проте ми маємо з вами з'ясувати, що це так було насправді, чи все ж таки первісні люди володіли певними знаннями.
1.Мисливці лічили впольованих тварин, скотарям необхідно знати чисельність стада, рибалкам - поділити рибу, рільникам - розрахувати кількість зерна для сівби.
м |
а |
т |
е |
м |
а |
т |
и |
к |
а |
2.Давні люди знали правила дієтичного харчування, лікувальні властивості рослин, вміли зашивати рани…
м |
е |
д |
и |
ц |
и |
н |
а |
3.Давні люди навчилися складати карти місцевості, які допомагали мисливцям та мандрівникам…
г |
е |
о |
г |
р |
а |
ф |
і |
я |
4.Вид письма малюнками
п |
і |
к |
т |
о |
г |
р |
а |
ф |
і |
я |
5.Один із видів мистецтва, яке знайдено у печерах Ляско ( Франція ) та
Альтаміра ( Іспанія ).
м |
а |
л |
ю |
в |
а |
н |
н |
я |
6. Віра в існування надприродних божественних сил, які створили світ і людину.
р |
е |
л |
і |
г |
і |
я |
Гра «Я тобі – ти мені»
( Робота над поняттями )
1.Історія; 2.Археологія; 3.Палеоліт; 4.Енеоліт; 5. Стадо; 6.Тотемізм; 7.Фетишизм; 8.Табу; 11. Рід; 12.Племя; 13.Цивілізація;14.Релігія.
Конкурс «Домашнє завдання»
Прислів’я про вогонь
1.Без вогню й каші не звариш.
2.Вогонь – радість, вогонь – біда.
3.Пройти вогонь, воду і мідні труби.
4.Правда у воді не тоне, і у вогні не горить.
5.Справжня дружба у вогні не горить.
6.Вогонь зігріває та від хвороб оберігає.
Загадки.
Або людей велика група.
Їм хижі звірі не завада.
Цю групу називають… ( стадо )
2.Було у древньої людини
Знаряддя перше у формі клина.
Ним шкіри різали, стругали,
Що дуже всім допомагало,
З обох боків каміння били
За допомогою … (Рубило )
3.Аби не холодно було,
Собі спорудили житло,
У нім розкинули багаття,
Коли у кам’яні віки
Прийшли сюди … ( Льодовики )
4.Як холодно було,
В печерах рятувались
І зводили житло
Жердини і каміння
На будівництво йшли.
Великого уміння
У справах набули.
Цих первісних бувальців
Звуть … ( Неандертальці )
5.Багато раз неандертальці
Користувались ним в рибальстві,
Знаряддя гостре, кам’яне
У воду спритно запірне
Й у тілі риби застрягає,
Рибалить людям помагає.
Пірнати не треба вам до дна,
Коли тримаєш … ( Гарпуна )
6.Вогнем вони користувались,
У гурт чи стадо всі збирались,
Уміли гарно полювати,
Рослин багато споживати,
Окрім яких вживати в їжу
Багато м’яса звірів хижих
Знаряддя з каменю робити
Навчились в час … ( Палеоліту)
ІV.Підсумок уроку
Учитель підбиває підсумки і відзначає переможця медаллю « Найрозумніший»