Розробка уроку вчителя початкових класів Проценко О.В.
Тема. Складання усного твору «Уже прилинула весна». Урок під блакитним небом.
Мета: вчити учнів будувати тексти-розповіді, формувати вміння викладати свої думки в логічній послідовності, правильно будувати речення, користуватися опорними словами; збагачувати мовлення дітей образними висловами; розвивати творчі здібності, спостережливість; виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідного слова.
Компетентності: ціннісно-смислова; загальнокультурна; інформаційна.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Хід уроку
1. Організація класу
2. Актуалізація опорних знань
2.2. Загадки
Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї
І усякий мене зна...
Відгадали? Я...(Весна)
Ще вітер зимовий з дощем загуде,
Ще сніг острівками
Блищить де-не-де.
Береза сережки свої розпускає.
Чи ви здогадались,
Коли це буває?(У березні)
Вже пташки повернулися
В наш край,
Про весну співає
Поле й гай.
Ніжаться на сонці
Трави, квіти,
Вже настав ласкавий місяць... (Квітень)
А в тім місяці підряд
Маємо багато свят.
Зеленіють буйно трави,
То іде веселий ...(травень)
3. Оголошення теми і мети уроку
У нас сьогодні дуже цікава робота. На уроці, який ми будемо проводити на свіжому повітрі, будемо говорити про весну. Ви дізнаєтесь про неї багато цікавого і чарівного, а також будете вчитися складати твір. Будете творити, працювати творчо, висловлювати свої думки правильно, красиво, самостійно. Словами передавати почуття, мрії, надії, захоплення, стан вашої душі. А весна пробуджує світ від сну, вносить у природу красу, чарівність.
4. Робота з мовним матеріалом
4.1. Гра «Продовжити речення»
Як приходить весна
- Про що свідчать слова, якими ви доповнювали речення?(Що прийшла весна)
4.2. Вступне слово вчителя
Весна... Скільки в цьому слові криється чудес! Це чисте й безхмарне небо з таким добрим і теплим сонцем, яке ви зараз бачите; і перші ніжні несміливі первоцвіти; прохолодне свіже повітря, напоєне духмяними пахощами вовчого лика чи верболозу; і дзвінка весела пісенька чепурухи-синиці; і так довго очікуваний приліт наших улюбленців — ластівок, жайворонків, соловейків; дзвінкоголосий дзюркіт повноводних струмків. Ну, яка пора року може зрівнятись з весною?
Прийшла весна. В природі відбувається багато змін. Теплі промені сонця розтопили сніги, з'явились перші весняні струмочки. Вони ще маленькі, але впевнено прокладають собі дорогу серед снігу. А скільки звуків чути навколо: веселий спів пташок, дзюрчання перших струмочків, пісенька весняного вітру! Весна пробуджує світ від сну, вносить у природу красу, чарівність.
4.3. Гра «Так чи ні»
- Чи піднімається весною сонце все вище і вище над горизонтом?(Так )
- Кажуть, що шпаки прилітають першими з вирію?(Ні, граки)
- Чи правда, що березень — перший місяць весни?(Так)
- Чи правда, що день навесні стає коротшим?(Ні, довшим)
- Чи правильно те, що весною дні стають тепліші?(Так)
- Першими навесні розцвітають проліски.(Ні, підсніжники)
4.4. Загадки
(Вчитель показує ілюстрації птахів і квітів.)
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку.(Пролісок)
Тільки вчора теплий вітер
Вість приніс нам від весни,
А сьогодні дивні квіти
Крізь замети проросли.(Підсніжники)
Вона цвіте в травневі дні
Між великим листом.
Виснуть квіточки дрібні
Запашним намистом.(Конвалія)
Маю п'ять пелюсток
І напівкруглий зелений листок,
А серединка у мене жовтенька,
Личко не кругле,
А трохи довгеньке,
Квітка я ніжна,
Низенька, дрібна,
А як запахну —
Приходить весна.(Фіалка)
Стала на поляні
В жовтім сарафані.
Підросте — всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
Хто вона? (Мати-й-мачуха)
- Подивіться, яке диво перед вами — весняні квіти!
Любов і ніжність струменіє.
Чарівність, неповторне диво.
І кожна квітка серце гріє,
Щоб на землі жилось щасливо.
- Які дієслова можуть розказати про ті дії, що характерні для весняних квітів?
(Пробиваються, виставляють, зацвіли, усміхаються, заглядають, чарують,дивляться.)
- Хто цілує їхні личка? (Промінці сонця.)
- Кому вони усміхаються? (Нам з вами.)
- Як треба ставитися до весняних квітів? (Милуватись, але не рвати.)
- Діти, що за звуки ми чуємо? (Звук голосів пташок.)
Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів — обід приніс:
Смачних жабеняток для своїх маляток.(Журавель)
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Птах великий і красивий,
Чорний або сніжно-білий,
Гострий дзьоб, тоненькі ноги,
Вернувся із далекої дороги.
Майстер цей з'явився рано,
На даху помудрував,
І без цегли, і без крана
Дім собі побудував.(Лелека)
В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає,
Та у лісі, в холодку,
Все кує: "Ку-ку! Ку-ку!" (Зозуля)
5. Словникова робота
- Якою ви уявляєте весну?
- Щоб скласти твір про весну, треба підібрати такі слова, які допоможуть нам розповісти про цю чарівну пору року. Погляньте навколо себе, подумайте і назвіть такі слова.
Добір прикметників:
Сонце |
веселе, усміхнене, яскраве, щире, привітне, тепле, оранжеве. |
Небо |
високе, синє, блакитне, голубе, безмежне, чисте, дивовижне, ясне, бездонне, безхмарне, прозоре. |
Хмарки |
білі, легкі, химерні, пухнасті. |
День |
довший, світлий, сонячний, теплий. |
Струмочки |
веселі, дзвінкі, жваві. |
Квіти |
ніжні, тендітні, несміливі, жовті, білі. |
Трава |
росяна, зелена, ніжна, гостренька, духмяна. |
Птахи |
перелітні, співучі. |
Добір дієслів:
Сонце |
викотилось, піднялося, зійшло, сховалося, пригріло. |
Хмарки |
з'явились, випливли, розбіглись. |
Струмочки |
побігли, задзюрчали, заспівали, зашуміли, забулькотіли, задзвеніли, зажебоніли, заклекотали. |
Квіти |
проглянули, зацвіли, вигулькнули, засміялись, розквітли, потягнули свої голівки до сонечка, наповнюють пахощами повітря. |
Трава |
пробилась, вистромилась, потяглась,проклюнулась, зазеленіла. |
Птахи |
повернулись, прилетіли, заспівали. |
Дерева |
прокинулись, почали зеленіти. |
Земля |
прокинулася від зимового сну, полегшено зітхнула, умилася весняною водою. |
Фізкультхвилинка
Руки вгору! Погойдали —
Це дерева в лісі.
Опустили і стріпнули —
Збив росичку вітер.
Руки в сторони, змахнули —
Летимо, мов птахи.
Приземлились, відпочили —
Руки-крила склали.
6. Складання твору
6.1. Повторення вивченого про текст
- Послухайте два уривки і визначте, який з них є текстом. Доведіть чому?
1. Тепло пригріває весняне сонечко. Починає танути сніг. Із землі вибивається зелена травичка. Викидають свої стрілочки ніжні весняні квіточки.
2. Прийшла весна. Сестра купила цікаву книжку. Синиця була заклопотаною. Роса впала на траву.
6.2. Оповідання письменника
- Послухайте, як описує весну письменник І. Соколов - Микитов.
Весна в лісі
Радісна, гомінка і пахуча весна.
Дзвінко співають птахи. Теплий вітер пробігає у верховітті. З'явилися паростки молодої трави. Голубими та білими пролісками вкрилися галявини. Забігали по купинках мурашки. Вилетіли із зимового притулку перші джмелі.
Ліс одягається в зелене вбрання. Скоро зацвіте на узліссі черемха. Защебечуть дзвінкоголосі солов’ї. Прилетять і закують зозулі.
Гарна, радісна, весела весна в лісі!
6.3. Усне складання твору дітьми за планом
1. Яка пора року настала?
2. Які зміни відбулися в природі?
3. Твоє ставлення до цієї пори року.
7. Зразки творів
1.Настала весна
Розтанув останній сніжок і земля полегшено зітхнула. Сонячні промінці зігріли землю. Розквітають перші весняні квіти: підсніжники, проліски, первоцвіти. Ще лежить сніг, а вони тягнуть свої голівки до сонечка, ніби дякують йому за тепло і світло. Які вони гарні! Пахощі квітів наповнили ліс. І від цього голосніше залунали дзвінкі пташині співи.
Яка чудова пора року!
2.Прийшла чарівна весна. Все в природі ожило, заспівало.
Вже сильніше пригріває ласкаве сонечко. Потягнули свої голівки до нього ніжні весняні квіти. Проклюнулась із землі зелена стрілка молодої трави. Задзюрчали попід деревами весняні струмочки. Теплий вітерець пробіг у верховітті. На деревах набубнявіли бруньки. В повітрі стоїть п'янкий аромат весни. А з далеких країв повертаються додому перелітні птахи.
Яка ж прекрасна наша земля весною!
3.До нас завітала чудова весна.
Небо чисте, безхмарне. Сонячне проміння залило землю теплом і світлом. Швидко тане сніг. З горбків збігають дзвінкі струмочки. Дерева прокинулись від зимового сну. З’явились перші тендітніквіти. Зігріта земля одягає свій весняний наряд. Незабаром прилетять перші перелітні пташки.
Мені так подобається весна!
8.Складання учнями твору
9.Перевірка
Зачитування дитячих творів.
10. Підсумок уроку
– Чий твір вам найбільше сподобався? Чому?
– Який настрій у вас від цього уроку?
– Діти, що треба робити , щоб зберегти красу природи?
Урок проводиться на свіжому повітрі, на якому не тільки уявляють, але і бачать, порівнюють. На уроці використана фізхвилинка. Враховані вікові та індивідуальні особливості учнів, створен емоційний фон, спостереження за природою.