Конспект уроку допоможе навчити учнів коментувати зміст новели, характеризувати образ головного героя; вміти розкривати історичну основу твору; розвивати навички спостереження над текстом; виховувати любов до рідної землі, повагу до етичних традицій українського народу.
«ПІД ТЯГАРЕМ КАМІННОГО ХРЕСТА»
Тема. В.Стефаник. «Камінний хрест». Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного в новелі. Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з полем, рідною землею. Танець головного героя як символ трагізму й розпачу від прощання з рідним краєм.
Мета: навчити учнів коментувати зміст новели, характеризувати образ головного героя; вміти розкривати історичну основу твору; розвивати навички спостереження над текстом; виховувати любов до рідної землі, повагу до етичних традицій українського народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочність, обладнання: портрет В.Стефаника, тлумачні та літературознавчі словники, епіграф, ілюстративний матеріал, епіграфи.
Форми, методи та прийоми роботи: «Павутиння слів», «Торбинка», робота в групах, «Ланцюжок асоціацій», «Цитати для роздумів», проблемні запитання, «Лінія життя», «Ономастична хвилинка», словникова робота, «Т-схема», «Психограма», «Це цікаво!», «Фразеологічна хвилинка», колективне заповнення таблиці, творче завдання, «Художня галерея», бесіда, «Незакінчене речення».
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво (К.Пендерецький. Ораторія «Кредо», М.Лисенко «Траурний марш»), образотворче мистецтво (Д.Лазаренко. «Камінний хрест». Гравюра. (1970), Д.Периколян. «Камінний хрест», В.Кушнір. «Прощальна мелодія». М.Кузнецов. «На заробітки», В.Зарецький. «Орач», Є.Чумак. «Останній танок»), кіномистецтво (Л.Осика. Фільм «Камінний хрест» (1968), українська мова (діалектизми), історія України (еміграція галицьких селян).
Теорія літератури: художня деталь, травестія, символ, художній паралелізм, потворне.
Епіграфи:
Господь велів від землі кормитися…
Народна творчість
Я ж ніс за вас камінного хреста.
І.Драч
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
«Павутиння слів».
Гриць Летючий Буковинський Бетховен
В.Стефаник «Новина»
Експресіонізм «Камінний хрест»
Приятелі Бачинський, Мартович
Покутський побратим по перу Канада
Іван Дідух Марко Черемшина
«Торбинка».
Робота в групах.
Протягом 5 хв на окремих аркушах (картках) написати три запитання до твору В.Стефаника «Камінний хрест». Згорнуті картки опустити в торбинку, перемішати. Керівники груп по черзі дістають їх, зачитують запитання, групи готують спільну відповідь.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Капіталістичні відносини руйнували дрібні селянські господарства. У пошуках шматка хліба і землі вибираються селяни в далеку Америку, в той розхвалюваний найманими емісарами «обітований» край. Душу емігранта В.Стефаник знав дуже добре, був перейнятий його муками і болями. Він бачив марність мужицьких надій. Знав, що чекає селян там, у далеких краях, тому так наполегливо, вперто намагався розвіяти в публіцистичних виступах, листах, творах ілюзії щодо емігрантського «щастя».
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
V. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
«Ланцюжок асоціацій».
Бридке зле темне
Гарне добре світле
Теорія літератури.
Художня деталь - засіб словесного та малярського мистецтва, який полягає у виділенні особливо значущого елементу художнього образу.
«Цитата для роздумів».
Деталь – перлина тексту. Скупа дрібниця і ціла поема.
Є.Ільїн
«Лінія життя Івана Дідуха».
Повернення з війська газда на кам’янистому горбі (спадщина) виснажлива праця
Іван Переломаний еміграція
Проблемні запитання.
«Ономастична хвилинка».
Іван – (д. – євр.; Ягве (бог) змилосердився (буквально: божа благодать; дар богів).
Дідух – сніп, який ставили за старим звичаєм у кутку хати перед Різдвом.
Словникова робота.
Покуть – в селянській хаті – куток, розміщений по діагоналі від печі, та місце біля нього (святий куток, де були ікони).
Теорія літератури.
Художній паралелізм – (грец. parallelos — той, що рухається поряд) — аналогія, уподібнення, спільність характерних рис або чину (паралельне зображення двох явищ із різних сфер життя).
Кінь – то найперший на селі робітник.
Народна творчість
Супряга коня та його хазяїна Івана Дідуха |
Муки, терпіння, безмежна працездатність, самовіддана любов до землі |
Теорія літератури.
Потворне – це ті явища, що грубо порушують наші уявлення про прекрасне, про красу стосунків між людьми та між людиною і довкіллям; явища, які дисгармоніюють світ.
Проблемне запитання.
«Т – схема».
ТАК |
НІ |
Якщо він змусив родити безплідний горб, то вкладатиме всі сили і в далеку, але родючу землю, йому допомагатимуть сини |
Його на чужині ніхто не чекає, у нього немає стільки коштів, щоб придбати великий шматок землі, він не зможе забезпечити свою родину |
«Цитата для роздумів».
Людська сльоза – велика таємниця, захована в солоній рідині.
П.Перебийніс
Робота в групах.
«Психограма».
І група.
Мов камінь, викинутий на берег закам’янів дивиться отупіло нікого не бачить
механічно частує гостей заспокоює дружину підтримує загальну розмову
ІІ група.
Старий Іван плаче розгублено озирається звертається до людей з прощальними
словами погляд його ціпеніє, застигає
Камінь |
Омертвіння душі, втрата духовного життя, сльоза, «як перла по скалі», розрив зв’язку з рідною землею |
«Цитата для роздумів».
Камінь може кричати.
Л.Костенко
«Цитата для роздумів».
Герої Стефаника нагадують незавершені статуї рабів Мікеланджело. З брил проступають лишень фрагменти детально вирізьбленої мускулатури. Фантазія домальовує обличчя і силу титанів, а душа здригається від жаху вічної закованості в камінь.
Д.Павличко
- Якими деталями підсилюється драматизм переживань? (Тужливий спів, танок з дружиною, камінний хрест).
Камінний хрест |
символ |
Трагічної долі селянина-бідняка, душа хлібороба, страдницька доля, пам'ять, сумний докір нащадкам, пам’ятник тисячам українців, вирок соціальної дійсності, пересторога, любов до рідного краю, прадавній символ дерева життя, гармонії духовної та матеріальної первин у людині |
«Це цікаво!»
Камінний хрест, що його поставив Іван Дідух, ще й досі стоїть у Русові.
«Фразеологічна хвилинка».
Нести свій хрест – змінена євангельська фраза: «І, нісши Свого хреста, Він вийшов на місце, Череповщина зване, по-гебрейському Голгофа» (Іван., 19:17).
Нести хрест – терпляче переборювати труднощі, незгоди, все те, що стало неминучим у чиємусь житті; покірність долі.
«Цитати для роздумів».
І той тяжкий камінний хрест пекельних страждань на землі двигав разом з Іваном Дідухом і цілим народом сам Василь Стефаник, і мусив його тримати на собі все життя, і виніс на високий горб, як на Голгофу, і з верховини геніального слова показав світові ясний мужицький ідеалізм, з якого воскресне Україна.
Я.Гоян
Й над мощами народу хитнувсь
Кам’яний його хрест…
Є.Маланюк
…звалив собі на плечі камінний хрест великих страждань народу і виніс його високо на гору свого мистецтва, щоб усі бачили знак великого смутку.
Д.Павличко
Образи-символи |
|
Хата |
Поріг |
знак душевного стану родини |
почуття героїв у крайньому, майже неможливому прояві |
Теорія літератури.
Травестія – (від італ. travestire — перевдягати) — один із різновидів бурлескної, гумористичної або сатиричної поезії, у якому твір серйозного або й героїчного змісту та відповідної форми переробляється, «перелицьовується» у твір комічного характеру з використанням панібратських, жаргонних зворотів.
Колективне заповнення таблиці.
Образи-символи |
||
Місяць |
Роса |
«Жива вода» |
передвісник чогось лиховісного, підсилення трагізму й абсурдності ситуації |
єднаюча сила землі і космосу: кінські копита, колеса, Іванові п’яти, експресивний рух |
втрачене духовне життя Івана |
«Художня галерея».
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Бесіда.
Проблемне запитання.
Творче завдання.
В.Стефаник |
Б.Грінченко |
лаконізм і психологізм |
описовість і натуралістична деталь |
«Незакінчене речення».
Новела В.Стефаника «Камінний хрест» - це… (показ гнітючих переживань селянина, який виїздить на неминучу загибель у чужі й невідомі краї).
Образ Івана Дідуха – це… (образ усього галицького селянства).
Його трагедія – це… (трагедія всього краю, що несе камінний хрест нестатків і відчаю).
Твори В.Стефаника – це… (своєрідний літопис народного життя, велика книга правди, написана кров’ю серця великого гуманіста).
Робота з епіграфами.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Слово вчителя.
Твір вражає реальністю картин. На думку О.Кобилянської, між словами цієї новели «тиснулись великі сльози, мов перли». Сльози від того, що людина вимушена була кидати те, чого в житті не вибирають, заживо ховаючи себе на рідній землі.
Вирубав Іван камінного хреста, виніс його, як Ісус на Голгофу, і поставив на горбі. Ніколи він не забуде ні хреста, ні горба, і ми не забудемо. І майбутні покоління збережуть його у своїй пам’яті. Треба ж було так підібрати слова. Так їх начинити громом, грозою, криком нестерпного болю, прошити їх блискавицями, щоб та різьба на камені загриміла і зайнялася вогнем, а з каменю потекли вічні сльози…
Син Покуття, він чесно проніс через своє життя важкий хрест народного болю, що й аж нині мусимо нести його, виборюючи долю Україні.
VIII. ОЦІНЮВАННЯ
ІХ. РЕФЛЕКСІЯ
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
Сповідь душі Івана.
Вражаючий документ дійсності.
Актуальність проблем новели В.Стефаника «Камінний хрест» у наш час.
У нас у кожного свій хрест і своя доля.
Пошуки примарної долі.
Душевна «катастрофа» Івана Дідуха.
«Із України линуть журавлі».