Тема: Підготовка до написання твору - роздуму на морально-етичну тему.
Мета: Повторити типи текстів особливості творів-роздумів,їх структуру;синоніми,антоніми,фразеологічні звороти.
Розвивати вміння учнів осмислювати задану тему морально-етичного характеру,вибирати відповідні теми мовлення,підбирати необхідний матеріал і писати твір.
Підвищувати екологічну та духовну культуру,формувати в учнях почуття людяності,відповідальності за свої вчинки та за долю національної культури.
Тип: Урок розвитку зв’язного мовлення,використання ІКТ.
Обладнання:Епіграф,схеми,карточки ІКТ.
Хід уроку:
Доброго ранку!Рада вітати Вас у вашій класній кімнаті.
Людина. Природа . Ці поняття нерозривні. Мабуть,найбільшу насолоду і радість найпалкішу любов до рідного краю,до життя викликає спілкування людини з природою. Природа завжди чарувала і чарує,хвилювала і хвилює людину. Шепіт блакитної води,зелених дібров,снів пташок,запах квітів - все це рідна природа. Природа і людина - невіддільні
Домашнім завданням – необхідно було написати твір – мініатюру «Проблема екології і ми»,показали своє бачення сучасного екологічного становища.
(Діти закінчують свої твори)
Так, ми турбуємося про своє здоров’я, здоров’я інших,стежимо за правильне харчування,щоб повітря і вода були чистими. Якою природа необхідна людині для її біологічного життя,то культурне середовище не менше необхідне для її духовного,морально життя,для її любові до інших людей,до рідних місць. І тому на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про екологію людської душі.
Темою нашого уроку буде підготовка до написання твору-роздуму на морально-етичну проблему.
Зверніть увагу на епіграф сьогоднішнього уроку:
«На дереві правди, зірви найкоштовніші квіти:вірність,любов,чесність.»
Я думаю,доречно замислитися над цими словами бо живемо в нелегкий час,а щоб зміни були на краще, треба починати з себе.
Вірність,чесність,любов – це три компоненти,на яких базується мораль людських стосунків. Перед вами знаходяться острови наших мрій.
Здоров’я Кохання Багатство
Кожна людина на своєму життєвому шляху прагне знайти щастя, що для Вас найголовніше у житті.
Ви повинні вибрати найголовніші цінності. Що Ви впускаєте в свою хату ночувати, а з тієї казки. Ходить по світі троє :Здоров’я, Кохання, Багатство. Застала їх ніч у дорозі, вирішили переночувати,постукали у хату, а їм сказали,що є тільки одне місце.
Почали в сім’ї радитися,кого ж впустити:Стара мати вибрала - здров’я,молода донька – кохання,а дружина – багатство. А кого ж Ви б впустили?
Учні розділились на групи.
Прийом «Незакінчене речення»
Теза – це загальне положення,яке треба доводити.
Аргументи – це факти,приклади,докази,які прагнуть доведення тези.
Етика – наука про мораль,її походження,розвиток і роль у суспільному та особливому житті людини.
Застосовував Арістотель…
Основні категорії етики – добро і зло,обов’язок,совість,честь,гідність,гуманність,відповідальністью
Давайте подивимося,чи актуальна морально-етична проблема на сьогоднішній час(ця тема дійсно актуальна. Ми часто забуваємо,що навколо нас люди,можемо словами фізично знівечити(образити)людину. Часто люди,які стоять здавалось,вище тваринного світу,можуть покарати,ошукати іншу людину)
1) Поміркуйте і скажіть,чому саме найголовніше вважаєте в своєму,на даний момент,житті вибраний компонент?(Учні висловлюють свої думки)
2) Робота з підручником(Сторінка 259.Вправа 506,509).
Випишіть висловлювання видатних людей,або з народних зернин, ті які підносять любов,здоров’я,достаток.
Кохання
Здоров’я
Достаток
Отже,такі вислови необхідно використовувати у своїх творах.
3)Зверніть увагу на екран.
4)Робота з картками.
І група працює підбираючи антоніми:
Ввічливість – грубість.
Гуманізм – жорстокість.
Любов – ненависть.
Доброзичливість – заздрість.
Милосердя – черствість.
Так,це ключові поняття на яких будується етика.
ІІ група працює,підбираючи синоніми.
Правдивість – чесність.
Справедливість – об’єктивність.
Інтелігентність – тактичність,вихованість,ввічливість,делікатність.
ІІІ група. Доберіть слова до кореня добр складіть з ними словосполучення.
Добрий,доброзичливий,добропорядний.
5)Робота з фразеологічними зворотами.
6)Складання речення з фразеологічними зворотами.
Життєвим кредо кожної людини повинні стати такі слова:
- Не кривити душею.
- Бійся ошукати людині душу.
- Найстрашніше для людини – залишитися за бортом життя.
- Які б підводні каміння не зустрічалися на твоєму підводному шляху,ти повинен їх з гідністю їх подолати.
7)Зверніть увагу на те,яким повинен бути твір.(Слайд)
Людина творець своєї долі,свого щастя. Чудово коли ви сьогодні вибираєте здоров’я,завтра достаток,через день любов,значить ви живете. Люди весь час міркують і вагаються,а що головніше. А ось англійські вчені вивели формулу щастя.
Щастя = Р+(5*Е)+(3*Н),
Де Р – «особлива» характеристика.
Е - «Буття»(Кохання,здоров’я,матеріальні достатки,дружба)
Н – вищі цінності(самоповага,почуття гумору,амбіції)
Бачимо,що щастя людини складає багато компонентів і кохання , здоров’я,достаток. Головне,щоб ви залишалися бути людьми,не втрачали гідності,з пошаною ставилися до інших людей.
V . Підведення підсумків.
VI. Домашнє завдання.
Написати твір на одну з тем:
1)«Що робить людину великою.»
2)«Всьому початок є любов»
3) «Що означає бути щасливим»
Бажаю,щоб у вашому домі завжди знаходилось місце для здоров’я,кохання,багатства.
Хай пахучім цвітом стелиться дорога,
Відходять у далеч горе і біда.
Хай же буде щастя і міцне здоров’я,
Радість і кохання на довгі літа.