Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Підготовка до написання твору-роздуму на морально-етичну тему про вчинки та поведінку людей.
Мета: формувати вміння учнів аналізувати людську поведінку; давати аргументовану оцінку людським вчинкам. Вчити дітей складати твір-роздум, добирати потрібні мовні засоби; виховувати в учнів справедливість, доброзичливість, гуманність.
Епіграф
О Боже милий, Боже правий,
Навчи мене, як треба жить.
Пісня Авеля
Із поеми В. Сюсюри «Каїн»
Хід уроку
І. Організаційний момент класу
Після вигнання з раю в Адама і Єви народилися два сини—Каїн і Авель. Каїн мав недобре серце і служив сатані. Авель любив добро, хоч він був людиною грішною, Бог дав йому в серце Духа Свого Святого, тому Авель любив Бога. Авель сумував серцем за свої гріхи і прохав у Бога прощення; Бог, побачивши його каяття, прощав йому гріхи його.
Одного разу, коли обидва брати були на полі, Каїн піднявся на Авеля і вбив його. Кров Авеля зачервонила землю. Авель був першою людиною померлою на землі. (Буття 4).
Бесіда.
Вчитель. Бог створив людину, але дав їй свобідну волю—вибір своєї життєвої дороги. Життя наше складається із вчинків. Вони можуть бути добрими і поганими. Ви, напевно, знаєте прислів’я: «Життя прожити—не поле перейти». А мені приходять на думку такі слова: «Ціна життя—не поле перейти, ціна життя—у мірі доброти».
Нехай ці слова стануть сьогодні девізом нашого уроку. До проблеми добра і зла ми будемо на уроці повертатися неодноразово, бо темою нашого уроку є підготовка до твору-роздуму на морально-етичну тему про вчинки людей.
ІІ. Актуалізація і систематизація опорних знань
Спочатку нам потрібно пригадати теоретичний матеріал.
Зверніть увагу на слова, котрі написані на дошці, їх доцільно використати при написанні твору-роздуму (я вважаю, я гадаю, на мій погляд, з моєї точки зору, по-перше, по-друге, по-моєму, як бачимо…)
Вчитель. Отже, повертаємось до того, з чого ми почали наш урок. Каїн і Авель—втілення добра і зла… Діти, чи чули ви таке поняття—«справжня людина»? То як ви думаєте, якою повинна бути справжня людина? (добра, щира, чесна, милосердна….)
ІІІ. Обговорення вчинків і поведінки людей.
Отож, зараз ми поговоримо про те, якою повинна бути справжня людина, яких принципів повинна дотримуватись у житті, а також про те, за якими критеріями нам слід оцінювати людські вчинки.
Зараз я вам пропоную послухати коротке оповідання В. Сухомлинського «Іменини».
Питання
Вчитель. Ця ж тема звучить і в поезії Л. Воловця «Монолог старенької».
Послухайте ще одне оповідання «Премія» ( за А. Потаповою)
(це—Закони християнської моралі або просто Божі заповіді)
Вчитель. Чи так уже важливо дотримуватись їх? Адже, подумаєш, образили бабусю. Завдяки своїй любові до внучки вона їй це пробаче. Ну, не купила мама плаття. Вона любить свою донечку і буде тішитися її обновою. Чи настільки це важливо?
Все починається в житті з малого, дріб’язкового, яке з часом все більше і більше накопичується і породжує заразний вірус, який несе інфекцію черствості і бездушності. Він руйнує людей і приводить часом до трагічних наслідків.
Можливо, ви із засобів інформації чули чи бачили випадки, котрі свідчать про жорстокість.
Розповіді учнів.
Вчитель. Бачимо, до яких трагічних наслідків може привести людська черствість і байдужість. Щоб не допустити того, ми повинні робити добрі вчинки, тобто творити добро.
Учні наводять приклади.
Вчитель. За принципами християнської моралі ми повинні «нагодувати голодного», «напоїти спраглого», «не кривдити слабшого», «шанувати вітця і матір свою» не лише тоді, коли ми від них залежимо, а й тоді, коли вже вони залежать від нас. Ми повинні творити добро безкорисливо.
Яблуко від яблуні далеко не відкотиться. Але дбайливий садівник уміє прищепити на найколючішу, найкислішу та найгіркішу дичку у культурну прищепу. І дерево—перероджується.
З отакою прищепою можна порівняти правила людської поведінки. Дотримання їх є однією з обов’язкових умов, які ведуть до душевного комфорту (щастя).
Послухайте вірш Л. Воловця «Роби добро»
Вчитель. Тепер, я думаю, що ми готові з вами до складання усного роздуму на тему: «Як стати справжньою людиною?»
Давайте пригадаємо структуру роздуму: вступ, теза, докази, висновок.
Підсумовуючи все, що було сказано, подумаємо над змістом структурних частин нашого роздуму.
Вчитель. Запишіть цей план.
Вступ—Добро і зло навколо нас.
Теза—Справжня людина повинна жити за законами християнської моралі.
Висновок—«Роби добро—добром віддячиться».
Л. Воловець
А поки ви будете писати, то подумайте про те, як сформулювати вступ і висновок.
Учні оформлюють вступ і висновок
Повертаємось до епіграфа уроку
Цей епіграф ви можете взяти до свого твору. Адже він буде виражати його головну думку.
Зверніть увагу на те, що слова, котрі написані на дошці, є вставними, а вони на письмі виділяються комами.
Домашнє завдання. Написати твір-роздум про вчинки людей на чернетках. Ви сьогодні добре попрацювали, але результатом вашої роботи буде оцінка за твір.
Учні зачитують «Азбуку моральної культури» В. Сухомлинського