Мета: уточнити й розширити уявлення учнів про сім'ю; розповісти першокласникам, як члени сім'ї піклуються про здоров'я одне одного; формувати позитивне ставлення до сім'ї; вчити надавати допомогу членам родини, дбати про здоров'я рідних, слухатися батьків.
Тема. «Піклування про здоров'я в сім'ї»
Мета: уточнити й розширити уявлення учнів про сім'ю; розповісти першокласникам, як члени сім'ї піклуються про здоров'я одне одного; формувати позитивне ставлення до сім'ї; вчити надавати допомогу членам родини, дбати про здоров'я рідних, слухатися батьків.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Коло «Ми веселі, ми чудові, ми кмітливі, ми просто клас»
Дерево «Очікувань»
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Метод «Мікрофон»
- Для чого потрібно відпочивати?
- Які види відпочинку ви знаєте?
- Як ви проводите вільний час?
III. Повідомлення теми та мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Вступна бесіда
Учитель демонструє дітям будь-яке зображення сім'ї: фотографію, картину, малюнок тощо.
- Що тут зображено? (Сім'я)
- Як ви здогадалися, що це сім'я?
- З кого складається сім'я?
Педагог розповідає дітям про значення слова сім'я: це сім Я — дві бабусі, два дідуся, тато, мама і дитина. Це лише історія самого слова сім'я, а насправді склад сім'ї може бути іншим. Сім'ї — вони, як люди: всі різні.
2 Вправа «Мікрофон»
Висновок. Сім'я — це найдорожчі люди, які тебе оточують. Умовами благополучного існування сім'ї є турбота і піклування одне про одного, любов, самопожертва, виконання своїх обов'язків.
3 Читання й обговорення вірша 0. Журливої
МАЛЕНЬКА ПОМІЧНИЦЯ
Хоч на зріст я ще маленька,
В мене й кіска ще тоненька,
Та робити дещо вмію
— Ось тарілочку помию,
Ось кімнату замітаю,
Вранці квіти поливаю.
Всього я навчусь,
Бо роботи не боюсь.
Я матусі помагаю:
Пил із меблів витираю.
А як вариться обід,
Підготую все як слід.
Принесу з комори мамі
Капустинку з бурячками.
Як прийде татусь з роботи,
То поставлю йому воду,
Мило й щіточку подам,
Ну, а вмиється він сам.
- Чи сподобалася вам дівчинка Оля — героїня вірша? Якщо так — поплескайте в долоні.
- Чим саме вона вам сподобалася?
- Чи приємно було б вам зустрітися з такою маленькою господинею? Якщо так — поплескайте в долоні.
- Хотіли б ви стати такими помічниками, як вона? Якщо так — поплескайте в долоні.
- Кого з вас удома називають маленьким помічником (помічницею)?
- Чи приємно вам, коли вас так називають?
— Що ви для цього робите?
Висновок. Першокласник може:
- Якими є ваші обов'язки у родині?
- Про кого ви піклуєтеся?
4 Читання й обговорення вірша В. Бондаренко «Бобри»
Каже тато: — Синку й синку,
Ми йдемо пилять осику.
А дівчатка? А дівчатка
Приберуть і двір, і хатку,
А матуся під мостом
Буде ляскати хвостом,
Щоб лунало навкруги,
Щоб боялись вороги.
— Як розподілили ролі та обов'язки у сім'ї бобрів?
5 Читання й обговорення вірша Г. Чубач «Зелені жаби»
Там, де річка, там, де кладка,
Загоряє мама-жабка.
Тато-жаб не загоряє —
Жабенят малих купає.
— Як жабки доглядають за дітьми?
6 Читання й обговорення вірша Г. Бойка «Умільці»
У бабусі два онуки,
Два умільці на всі руки.
Внуки в зошитах писали,
Як бабусі помагали.
«Все ми вміємо робити:
Підмітати, посуд мити.
І води внести до хати».
Та забули дописати:
«Помагаєм не руками,
Не руками — язиками».
- Чи можливо назвати бабусиних онуків справжніми умільцями?
- А чи допомагаєте ви своїм бабусям?
7 Фізкультхвилинка
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань
У кожній сім'ї дбають і піклуються одне про одного. І особлива турбота — дітям і людям похилого віку.
- Чи є в тебе дідусь і бабуся?
- Як їх звуть?
- Як ти їм допомагаєш?
- Розкажи про те, чого навчили тебе дідусь чи бабуся.
- Чи є у тебе прабабусі і прадідусі? Що ти про них знаєш?
- Як ти про них піклуєшся?
2 Робота над загадкою
Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблука. Всім буде по одному. Як вони поділилися? (Баба, дочка, онука)
3 Гра «Вгадай пантоміму?»
Учитель показує дітям (пантомімою), як він виконує якусь хатню роботу (замітає підлогу, миє вікна...), і при цьому запитує: «Що я роблю?». Діти відповідають. Потім учитель пропонує декільком охочим дітям показати, що вони допомагають робити вдома. Діти по черзі показують, а всі решта відгадують. Далі вчитель пропонує всім дітям показати, як вони миють посуд, підмітають підлогу, витирають пил, поливають квіти тощо.
Якщо діти не зможуть самі придумати завдання для пантоміми, то можна підказати їм можливі варіанти (наприклад: поливати квіти, застеляти ліжко, мити підлогу, прати, складати речі, мити посуд, витирати пил тощо).
Учитель запитує дітей про те, чи вони насправді вдома миють посуд, витирають пил тощо? Чому вони це роблять? (Щоб в кімнаті було чисто, щоб особисті речі мали охайний вигляд, квіти не загинули; щоб допомогти мамі, татові, бабусі, дідусеві, братику, сестричці тощо.)
4 Вправа «Незакінчене речення»
— Закінчіть речення.
- Вдома завжди зі мною гратиметься...
- На мої запитання завжди відповість...
- Завжди допоможе виконати завдання...
- Завжди приготує смачну їжу...
- Завжди зберігає мої секрети...
— Батьки забезпечують вас усім необхідним для життя: харчуванням, одягом, шкільним приладдям, дбають про ваше здоров'я, вчать вас бути вихованими і розумними. Діти повинні бути вдячними батькам і слухатися їх.
5 Складання правил поведінки у сім'ї
6 Робота над прислів'ям
Здоров'я дитини — багатство родини.
VI. Підсумок уроку
- Що людині дає сім'я ? (Любов, піклування, турботу одне про одного, радість, спокій тощо)
- Як ви почуваєтеся у родинному колі?
- Якими мають бути стосунки між членами родини?
- Яку сім'ю можна назвати дружною?
- Про кого особливо турбуються у сім'ї?
- Як першокласник може піклуватися про здоров'я своєї
сім'ї?
- Про кого ви піклуєтеся?
- Яку домашню роботу виконують ваші матусі?
- Яку домашню роботу виконують ваші татусі?
- Яку роботу вони роблять разом?
- Як тато допомагає мамі, а мама — йому?
- А чи є якась домашня робота, яку виконуєте тільки ви?
- Чи приємно батькам отримувати вашу допомогу?
1