Урок української мови в 1 класі.
Тема тижня. Зима
Тема: Письмо малої букви ф. Підготовчі графічні вправи. Написання буквосполучень, слів. Мовно-логічні вправи.
Мета: Навчальна: вчити писати рядкову букву ф, склади та слова з нею.
Розвивальна: продовжувати розвивати фонематичний слух та уміння знаходити слова з потрібною буквою.
Виховна: продовжувати розвивати уважність, старанність, наполегливість та бажання вчитися.
Формувати групу компетентностей:
- Мовна компетентність: реалізується шляхом збагачення словникового запасу дітей, вдосконалення навички письма та говоріння, прищеплення любові до української мови.
- Соціокультурна компетентність: реалізується шляхом розвитку уміння успішно послуговуватися українською мовою під час виконання різноманітних ролей.
- Навчально-організаційна компетентність: реалізується шляхом залучення дітей до роботи в парах та взаємодії один з одним.
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал, цеглинки LEGO.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Вступна частина.
1. Організація класу
- Ось і пролунав дзвінок на урок ! Бажаю всім хлопчикам та дівчаткам нашого класу гарного настрою та плідної праці на уроці. А щоб розпочати наш урок, плесніть у долоньки ті хто мене почув, тупніть ніжкою — хто вже готовий працювати, посміхніться — хто бажає дізнатись нове !
2. Повторення вивченого про звук “ф”, букву “фе”.
Федько знайшов фіалку синю,
Яка ця квітка чарівна !
Фіалка — дівчинці Фросині,
Бо іменинниця вона.
- Діти, які слова із звуком “ф” почули ? Які звуки позначає буква ф? (Приголосний твердий [ф] і приголосний м’який [ф’]).
- Правильно вимовляти так: нижня губа наближається до верхніх зубів, утворюється щілина, через яку проходить повітря.
- Що ви знаєте про букву “еф” ? (Деякі вчені вважають, що назва літери виникла від звуку, який видають коні (Ф....рррр). Від слов'янської назви"ферт" походить вислів "ходити фертом", в прямому значенні – ходити руки в боки, по-діловому, а в переносному значенні – бути самовдоволеним і впевненим в собі).
II. Основна частина
1. Мотивація навчальної діяльності.
-Уявіть, що ви – літера ф. Який вигляд би ви мали?(Стати струнко, руки на пояс, зігнуті в ліктях).
До картки з друкованою буквою знаходять картку з рукописною буквою.
- Діти, як ви гадаєте, чому ви не знайшли карточку з рукописною буквою ? ( Тому, що ми не вміємо її писати).
2. Оголошення теми уроку
- Сьогодні ми з вами навчимося писати рукописну букву “еф” та слова з нею.
3. Презентація рукописної букви “еф”
4. Пальчикова гімнастика
- Пальці – то пелюстки квітки. Їх вітерець нахиляє донизу (згинають по одному); вони колишуться (нахили вперед, назад, вліво і вправо); сховались від дощу (згорнути в кулак); визирнули до сонечка (розпрямити рівно).
5. Підготовка до роботи в прописах
- Діти, перед тим як почати писати рукописну букву “еф”, давайте послухаємо казочку про нашу букву.
Казка
Одного сонячного дня біля озера гралися дві ягідки горобини. Сестрички так захопилися грою, що і не помітили, як опинились у воді. Вони не змогли звідти вибратися, тому почали гукати на допомогу. Їх голоси почула гілочка, що жила у траві. Вона швидко підбігла, нахилилась і витягла сестричок. Ягідки дуже зраділи. І з того часу вони з гілочкою завжди разом. А з їхньої дружби утворилася буква ф.
- Сподобалась казка?
- Що то за ягідки і гілочка? (Елементи букви ф).
6. Письмо рядкової букви “еф”.
- Рядкова буква ф складається із лівого овалу, прямої похилої подовженої палички і правого овалу. Пишемо овал і, як у буквах а,д, ведемо вгору до верхньої рядкової лінії. Не відриваючи руки, ведемо вниз пряму подовжену паличку до міжрядкової лінії, повертаємося вгору, вище від середини висоти рядка заокруглюємо праворуч у гору до верхньої рядкової лінії, і вниз, поступово заокруглюючи, біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо ліворуч і вгору. Пишемо під лічбу і-раз-і, два-і, три-і.
- Пригадайте слова, у яких ми можемо зустріти букву “еф”. (Фіалка, Фрося, зефір). Письмо слів за рукописними зразками.
7. Робота в зошитах в косу лінію.
Індивідуальна робота: утворити нові слова із слова фотоапарат (трап, фото, парта, тато, фара).
У саду цвіте фіалка. Федір зібрав букет фіалок. У Софійки сукня у фіалках.
8. Робота з конструктором LEGO.
- Я вам буду називати слова, а ви повинні будете продемонструвати цеглинками відповіді. Якщо слово має один звук “ф” - червона цеглинка, два звука “ф” - жовта цеглинка, відсутній звук “ф” - зелена цеглинка.
Слова: фотограф, фіалка, торт, яблуко, флокси, фломастер, ручка.
III. Заключна частина.
1. Робота в парах
- У вас на парті є картки із словами, але в кожному слові пропущена буква. Ваше завдання вставити і записати пропущену букву у слові.
Со-ійка, -ермер, -ігура, ка-е, жира-а.
2. Гра "Інтерв'ю".
- Яку букву навчилися писати сьогодні?
- Які завдання найбільше сподобались?